Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.130.2020.1.RST
z 7 kwietnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 marca 2020 r. (data wpływu 25 marca 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na przebudowie boiska w miejscowości (…) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 marca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na przebudowie boiska w miejscowości (…) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem nieprowadzącym działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie jest również zarejestrowany w Urzędzie Skarbowym jako czynny podatnik VAT. W II kwartale 2020 roku Wnioskodawca podpisze umowę z Urzędem Marszałkowskim w sprawie dofinansowania projektu realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca – (…) jest Leaderem projektu, Partnerem jest Gmina (…) i Ochotnicza Straż Pożarna (…). Projekt jest prowadzony i rozliczany przez Leadera projektu.

Przedmiotem operacji jest przebudowa boiska w miejscowości (…) na działce ewidencyjnej nr (…). Projekt ten będzie realizowany na użyczonej działce nr (…) na okres 7 lat (do 31 stycznia 2027 roku z możliwością dalszego przedłużenia). Użyczenie na rzecz (…) przez Gminę (…) (jednego z Partnerów). Przebudowywany obiekt powstanie w ramach wykonania prac budowlanych zgodnie z projektem budowlanym i dokonanym zgłoszeniem robót. W ramach robót budowlanych zostaną wykonane roboty rozbiórkowe, roboty ziemne oraz ułożenie nawierzchni. Prace budowlane będą wykonywane pod nadzorem inspektora. W ramach operacji powstanie boisko do piłki nożnej z nawierzchnią z trawy naturalnej z rolki o wymiarach 66x34m (w tym pole gry 60x30m). Boisko zostanie wyznaczone poprzez obrzeża betonowe (obrzeża o przekroju 30x8cm). Boisko zostanie wyposażone w 2 bramki aluminiowe o wymiarach 7,32x2,44m z siatkami obsadzone w tulejach i betonowym fundamencie. W ramach zadania zostanie wybudowana instalacja zraszająca nawierzchnię trawiastą podłączona do gminnego wodociągu.


W ramach operacji powstanie niekomercyjna infrastruktura turystyczna. Za korzystanie z powstałej infrastruktury nie planuje się pobierania opłat za korzystanie. Powstała w wyniku realizacji operacji infrastruktura turystyczna będzie udostępniana przez co najmniej 5 lat od dnia dokonania przez ARiMR płatności ostatecznej (wymagany okres trwałości projektu zgodnie z umową z Urzędem Marszałkowskim). W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie nie uzyska żadnych przychodów, które będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Jednym z załączników do umowy o dofinansowanie projektu jest załączenie oświadczenia o kwalifikowalności VAT popartego interpretacją indywidualną. Jako podmiot niebędący czynnym podatnikiem VAT Wnioskodawca nie ma możliwości odliczenia podatku VAT. W takiej sytuacji Wnioskodawca ma możliwość uznania podatku VAT za kwalifikowalny w ramach projektu (po uzyskaniu interpretacji indywidualnej).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca może odliczyć w całości lub w części podatek VAT od nabytych towarów i usług związanych z realizacją projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego zawartego na fakturach zakupu towarów i usług, ponieważ nie jest czynnym podatnikiem VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


I tak, zgodnie z art. 88 ust. 4 ustawy obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie (Wnioskodawca) nie prowadzi działalności gospodarczej i nie jest zarejestrowane jako czynny podatnik VAT. W II kwartale 2020 roku Wnioskodawca podpisze umowę z Urzędem Marszałkowskim na dofinansowania projektu realizowanego w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca jest Leaderem projektu natomiast Partnerami jest Gmina (…) oraz Ochotnicza Straż Pożarna (…). Projekt jest prowadzony i rozliczany przez Leadera projektu. Przedmiotem operacji jest przebudowa boiska w miejscowości (…) na działce ewidencyjnej nr (…). W ramach operacji powstanie boisko do piłki nożnej z nawierzchnią z trawy naturalnej z rolki. Boisko zostanie wyznaczone poprzez obrzeża betonowe i wyposażone w 2 bramki aluminiowe z siatkami obsadzone w tulejach i betonowym fundamencie. W ramach zadania zostanie wybudowana instalacja zraszająca nawierzchnię trawiastą podłączona do gminnego wodociągu. W ramach operacji powstanie niekomercyjna infrastruktura turystyczna. Za korzystanie z powstałej infrastruktury Wnioskodawca nie planuje pobierania opłat. W związku z realizacją projektu Stowarzyszenie nie uzyska żadnych przychodów, które będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją projektu polegającego na przebudowie boiska w miejscowości (…) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy tym art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług. W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług oraz nabyte w ramach realizowanego projektu towary i usługi nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Jak wskazano w związku z realizacją projektu Wnioskodawca nie uzyska żadnych przychodów, które podlegałby opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Za korzystanie z powstałej infrastruktury Wnioskodawca nie planuje pobierania opłat.


Zatem Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego związanego z wydatkami ponoszonymi w związku z realizacją projektu polegającego na przebudowie boiska w miejscowości (…) w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 współfinansowanego z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Bieg powyższego terminu nie rozpoczyna się do dnia zakończenia okresu stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii ogłoszonego z powodu COVID (art. 15zzs ust. 1 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID - 19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374 i 567) dodany przez art. 1 ustawy z dnia 31 marca 2020 r. o zmianie ustawy o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 568)).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj