Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP1/443-1346b/11/TS
z 14 listopada 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP1/443-1346b/11/TS
Data
2011.11.14



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
fundusz unijny
odzyskanie podatku naliczonego
zwolnienia z podatku od towarów i usług


Istota interpretacji
Czy Wnioskodawca w związku z realizacją projektu ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług?



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. z 2007 r. Nr 112, poz. 770 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2011 r. (data wpływu 29 września 2011 r.), uzupełnionym w dniu 18 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 września 2011 r. został złożony wniosek, uzupełniony w dniu 18 października 2011 r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu.


W przedmiotowym wniosku oraz jego uzupełnieniu został przedstawiony następujący stan faktyczny.


W dniu 5 kwietnia 2011 r. została podpisana Umowa Przyznania Pomocy na operację pt. „Nauka i szkolenie dzieci i młodzieży uczącej się z M. i Gminy M. w zakresie dyscypliny sportowej tenis ziemny” na kwotę 19.500 zł. Dotacja pochodzi z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich. Wnioskodawca wskazał, iż – zgodnie z art. 7a ustawy z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej – został wpisany w dniu 13 czerwca 2007 r. do ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej, prowadzonej przez Starostę. Powołany przepis stanowi, że do ewidencji prowadzonej przez Starostę mogą zostać wpisane tylko te kluby, które zgodnie ze statutami nie zamierzają podejmować działalności gospodarczej. Mając przy tym na względzie art. 43 ust. 1 pkt 32 ustawy o podatku od towarów i usług, na podstawie którego zwalnia się od podatku kluby sportowe działające non-profit, Wnioskodawca zauważa, że daje to podstawę do zwolnienia od podatku. Wnioskodawca nigdy nie podejmował i nigdy nie będzie podejmował działalności gospodarczej, działa tylko w oparciu o składki członkowskie i dotacje np. z samorządu wojewódzkiego. Wnioskodawca nie jest podatnikiem VAT i nie może odliczyć podatku VAT. Jak wskazał we wniosku, zakupione w ramach projektu towary i usługi są wyłącznie związane z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku VAT i nie wystąpi sprzedaż opodatkowana.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawca w związku z realizacją powyższego projektu ma możliwość odzyskania podatku od towarów i usług...


Zdaniem Wnioskodawcy, w uwagi na to, że nie jest podatnikiem VAT i nie prowadzi działalności gospodarczej, nie ma możliwości odzyskania podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.


Zgodnie z dyspozycją art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu wynika, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 cyt. ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 20.

Treść cytowanego powyżej przepisu art. 86 ust. 1 wskazuje, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Jednocześnie przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

W rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73 poz. 392 ze zm.), przewidziano przypadki, w których kwota podatku naliczonego może być zwrócona jednostce dokonującej nabycia (importu) towarów lub usług finansowanych ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, oraz warunki i tryb dokonywania tego zwrotu.

Przepisy powołanego rozporządzenia określają katalog środków, które stanowią ww. środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 8 ust. 3 i 4). Uzyskanie pomocy finansowej pochodzącej ze źródeł, o których mowa w tych przepisach daje prawo do ubiegania się o zwrot podatku w oparciu o przepisy zawarte w rozdziale 9 tego rozporządzenia.

Z treści złożonego wniosku wynika, iż Wnioskodawca, nie będący czynnym podatnikiem VAT, przy wykorzystaniu środków z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich, realizuje projekt pt. „Nauka i szkolenie dzieci i młodzieży uczącej się z M. i Gminy M. w zakresie dyscypliny sportowej tenis ziemny”. Wnioskodawca, wpisany zgodnie z ustawą o kulturze fizycznej do ewidencji stowarzyszeń kultury fizycznej, korzysta ze zwolnienia przedmiotowego od podatku od towarów i usług. Zakupione w ramach projektu towary i usługi są wyłącznie związane z wykonywaniem czynności zwolnionych od podatku VAT i nie wystąpi sprzedaż opodatkowana.

Biorąc pod uwagę przedstawiony opis stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy, nie będącemu czynnym podatnikiem VAT, nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego na zasadach wynikających z ustawy o podatku od towarów i usług, o ile zakupione w ramach powyższego projektu towary i usługi nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo do otrzymania zwrotu tego podatku, gdyż środki otrzymane na jego realizację nie są środkami, o których mowa w § 8 ust. 3 i 4 ww. rozporządzenia z dnia 4 kwietnia 2011 r.

Jednocześnie należy zaznaczyć, iż w niniejszej interpretacji indywidualnej nie oceniano prawidłowości korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, bowiem nie było to przedmiotem zapytania.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj