Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-2.4012.284.2020.1.MO
z 4 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 kwietnia 2020 r. (data wpływu 28 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z Infrastrukturą, która będzie służyć Wnioskodawcy do dostarczania wody/odbioru ścieków do/od odbiorców zewnętrznych i nie będzie służyć do dostawy wody/odbioru ścieków do/od odbiorców wewnętrznych,
  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów przeciwpożarowych

–jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z Infrastrukturą, która będzie służyć Wnioskodawcy do dostarczania wody/odbioru ścieków do/od odbiorców zewnętrznych i nie będzie służyć do dostawy wody/odbioru ścieków do/od odbiorców wewnętrznych oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów przeciwpożarowych

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, który w ramach swojej działalności statutowej i zadań wynikających z ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018 poz. 994 ze zm.), zajmuje się zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty m.in. w zakresie usług wodociągowych i kanalizacyjnych.

Usługi dostarczania wody oraz odprowadzania ścieków realizowane są poprzez zakład budżetowy Gminy, jakim jest Zakład Usług Komunalnych w X, (dalej: „ZUK”). Gmina oraz ZUK stanowią jednego, scentralizowanego podatnika VAT, który dokonuje wspólnych rozliczeń z tytułu VAT.

Obecnie Gmina jest na etapie realizacji dwóch następujących inwestycji (dalej łącznie określane jako „Inwestycja”):

  1. budowa sieci wodociągowej z przyłączami i sieci kanalizacji sanitarnej z przyłączami na ul. A, ul. B, ul. C, ul. D, ul. E, ul. F, ul. G, ul. H, ul. I, ul. J i ul. K w X;
  2. budowa sieci wodociągowej z przyłączami na ul. L i ul. M w X.

Po zrealizowaniu Inwestycji Gmina planuje udostępnić je do użytkowania na rzecz ZUK. Wybudowana sieć wodociągowa i wodno-kanalizacyjna będą wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą Gminy, tj. dostawy wody i odbioru ścieków do/od odbiorców zewnętrznych w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Gmina nie będzie natomiast używała tej infrastruktury do dostawy wody i odbioru ścieków do/od jednostek organizacyjnych Gminy.

Inwestycja zatem wykorzystywana do odpłatnej dostawy wody i odbiór ścieków w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT, dokumentowanych co do zasady fakturami VAT, z tytułu których podatek należny będzie rozliczany w składanych deklaracjach VAT.

W ramach szeroko rozumianej inwestycji, w oparciu o stosowne przepisy przeciwpożarowe zostaną wykonane także hydranty ppoż., które będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadań własnych Gminy niezwiązanych z prowadzoną działalnością gospodarczą, niepodlegających opodatkowaniu VAT. W tym jednak zakresie realizacja hydrantów stanowi odrębnie rozliczone zadanie inwestycyjne, w związku z czym Gmina jest w stanie obiektywnie i w całości przypisać poszczególne wydatki na nabycie towarów i usług wprost do sieci wodno-kanalizacyjnych lub hydrantów ppoż.

W tym celu Gmina nie musi się posługiwać dodatkowymi współczynnikami, kluczami podziałowymi, itd., ponieważ:

  • kosztorysy Inwestycji wyszczególniają odrębnie koszty budowy sieci wodno- kanalizacyjnych i hydrantów ppoż., i/lub
  • wydatki związane z budową sieci wodno-kanalizacyjnych i hydrantów ppoż. będą dokumentowane odrębnymi fakturami.

Tym samym bezpośredni związek poszczególnych wydatków z budową sieciami wodno-kanalizacyjnymi i hydrantami ppoż. będzie w ocenie Gminy niezaprzeczalny i przedmiotowe wydatki będą w całości bezpośrednio alokowane do poszczególnych elementów Inwestycji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy w przypadku realizacji Inwestycji Gmina jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT w pełnej wysokości z faktur dotyczących wydatków związanych z budową sieci wodno-kanalizacyjnych, w związku z bezpośrednią alokacją wydatków do działalności gospodarczej Gminy opodatkowanej VAT?
  2. Czy w przypadku realizacji Inwestycji Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów ppoż., z uwagi na brak związku tych wydatków z działalnością gospodarczą Gminy?

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku realizacji Inwestycji Gmina jest uprawniona do odliczenia naliczonego podatku VAT w pełnej wysokości z faktur dotyczących wydatków związanych z budową sieci wodno-kanalizacyjnych, w związku z bezpośrednią alokacją wydatków do działalności gospodarczej Gminy opodatkowanej VAT.

W przypadku realizacji Inwestycji Gmina nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów ppoż., z uwagi na brak związku tych wydatków z działalnością gospodarczą Gminy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o VAT. Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest wystąpienie podatku należnego.


Jak wskazała Gmina w opisie zdarzenia przyszłego, w ramach omawianych zadań inwestycyjnych Gmina wybuduje sieć wodociągową i wodno-kanalizacyjną, które będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych VAT oraz hydranty ppoż., które Gmina będzie wykorzystywać do realizacji zadań własnych, niepodlegających opodatkowaniu VAT. Jednocześnie Gmina pragnie podkreślić, że w wyniku wydzielenia w kosztorysie inwestycji wydatków na budowę sieci wodociągowej oraz wodno-kanalizacyjnej oraz wydatków na budowę hydrantów, a także dokumentowanie tych wydatków odrębnymi fakturami, Gmina dokona na tej podstawie bezpośredniej alokacji całości poniesionych wydatków inwestycyjnych do działalności związanej z wykonywaniem czynności opodatkowanych VAT Gminy (budowy sieci wodociągowej i wodno-kanalizacyjnej) lub wykonywania czynności niepodlegających opodatkowaniu VAT (budowy hydrantów ppoż). Takie bezpośrednie przypisanie nabytych towarów i usług do czynności podlegających opodatkowaniu w ocenie Gminy oznacza, że będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne w części w jakiej dotyczą budowy sieci wodociągowej i wodno-kanalizacyjnej.

Natomiast w zakresie wydatków inwestycyjnych związanych z budową hydrantów ppoż. z uwagi na fakt, że będą one wykorzystywane do zadań własnych Gminy, które nie podlegają opodatkowaniu VAT, Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących te wydatki.

Gmina pragnie zauważyć, że przepisy podatkowe przewidują szczególne regulacje dotyczące prawa do odliczenia podatku naliczonego wydatków o tzw. charakterze mieszanym, jednak w ocenie Gminy nie będą one podlegały zastosowaniu w przedmiotowej sprawie. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 2a ustawy o VAT, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji” (dla potrzeb niniejszego wniosku Gmina nazywa tę proporcję „prewspółczynnikiem”). Wykładnia tego przepisu pozwala stwierdzić, że podlega on zastosowaniu wyłącznie w określonych przypadkach, ściśle wymienionych w tym przepisie, tylko wtedy, gdy warunki w nim wymienione są spełnione łącznie. Dzieje się tak wtedy, gdy podatnik:

  • nabywa towary i usługi, które wykorzystuje do celów mieszanych (związanych z działalnością gospodarczą i dla realizacji innych celów, poza przypadkami wymienionymi w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 ustawy o VAT), oraz
  • nie ma możliwości przypisania tych wydatków w całości do działalności gospodarczej.

W przypadku zdarzenia przyszłego będącego przedmiotem niniejszego wniosku oba powyższe warunki nie są łącznie spełnione. Wprawdzie wydatki Gminy dotyczące realizacji Inwestycji będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do celów mieszanych, lecz Gmina ma możliwość i będzie przypisywała te wydatki w całości do działalności gospodarczej i do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą. Wydatki inwestycyjne dotyczące poszczególnych rodzajów infrastruktury (sieci wodno-kanalizacyjnych i hydrantów ppoż.) będą bowiem odrębnie wycenione i dokumentowane odrębnymi fakturami. Gmina posiadać będzie kosztorysy Inwestycji, w których również te elementy infrastruktury zostaną przedstawione odrębnie. Tym samym Gmina w związku z otrzymanymi fakturami będzie w stanie alokować określone wydatki w całości bezpośrednio do działalności gospodarczej lub do celów niezwiązanych z działalnością gospodarczą.

W efekcie, w odniesieniu do wydatków alokowanych bezpośrednio i w całości do:

  • budowy sieci wodociągowej i wodno-kanalizacyjnej wykorzystywanej wyłącznie do celów działalności gospodarczej opodatkowanej VAT (dostawy wody i odbioru ścieków do/od odbiorców) Gmina będzie posiadała prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości, bez konieczności stosowania prewspółczynnika,
  • budowy hydrantów ppoż wykorzystywanych wyłącznie do celów innych niż działalność gospodarcza Gmina nie będzie posiadała prawa do odliczenia podatku naliczonego.

W konsekwencji powyższego, zdaniem Gminy, w przypadku zakupów bezpośrednio i w całości związanych z działalnością opodatkowaną, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości, bez konieczności stosowania prewspółczynnika, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy o VAT.

Gmina pragnie podkreślić, iż jej stanowisko znajduje również oparcie w ugruntowanym stanowisku władz skarbowych wyrażonym w licznych interpretacjach indywidualnych wydawanych w analogicznych stanach faktycznych/zdarzeniach przyszłych. Przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 10 stycznia 2019 r., sygn. 0112-KDIL2-3.4012.612.2018.1.AS zajął następujące stanowisko w podobnej sprawie: „Jak wskazał Wnioskodawca, wybudowana Infrastruktura będzie wykorzystywana wyłącznie do realizacji zadań w zakresie odpłatnej dostawy wody do mieszkańców Gminy oraz, że Infrastruktura wybudowana w ramach Inwestycji będzie wykorzystywana w całości do świadczenia usług opodatkowanych VAT. Z wniosku wynika również, że Gmina jest w stanie dokonać alokacji bezpośredniej wydatków inwestycyjnych oraz wydatków bieżących, tj. ich przyporządkowania do wykonywanych przez Gminę czynności na rzecz odbiorców zewnętrznych, które stanowią czynności opodatkowane VAT. W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w związku z wykorzystaniem przez Gminę Infrastruktury wyłącznie do celów odpłatnego świadczenia usług w zakresie dostarczania wody na rzecz Odbiorców zewnętrznych, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało w pełnej wysokości prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących Wydatki inwestycyjne i Wydatki bieżące ponoszone na Infrastrukturę”.

Podobne stanowisko zajął Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 4 marca 2019 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.14.2019.l.MH. Organ potwierdził prawo do odliczenia pełnej kwoty VAT z tytułu realizacji inwestycji w analogicznym stanie faktycznym, uzasadniając przy tym, że: „Ponadto, jak wskazał Wnioskodawca, po zakończeniu inwestycji ścieki będą odprowadzane od indywidualnych odbiorców. Gmina będzie wykonywała usługi związane z odprowadzaniem ścieków od mieszkańców odpłatnie, będzie zawierać umowy cywilnoprawne z odbiorcami za pośrednictwem zakładu budżetowego. Towary i usługi związane z rozbudową sieci kanalizacyjnej związane będą z wykonaniem czynności opodatkowanych. Powstała infrastruktura nie będzie wykorzystywana do odprowadzania ścieków z budynków jednostek organizacyjnych Gminy. W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem nieistnienia przesłanek negatywnych wskazanych w art. 88 ustawy. Reasumując, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o pełną kwotę podatku naliczonego od wydatków inwestycyjnych związanych z realizacją projektu pn. ponieważ mienie powstałe w wyniku realizacji projektu będzie wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług”.

Takie samo podejście zaprezentował Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z 22 maja 2017 r., sygn. 0113-KDIPT1-1.4012.117.2017.1.MGO. Organ podatkowy przyjął, że „Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia zostanie spełniony, gdyż - jak wskazał Wnioskodawca - całość Inwestycji wodno-kanalizacyjnej służyć będzie jedynie działalności gospodarczej podlegającej opodatkowaniu VAT, tj. odpłatnego świadczenia usług na rzecz podmiotów trzecich (mieszkańców Gminy, przedsiębiorstw) oraz Wnioskodawca jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Mając na uwadze powyższe przepisy oraz opis zdarzenia przyszłego stwierdzić należy, że Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwot podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego w związku z realizowaną Inwestycją wodno¬kanalizacyjną”.

Podsumowując, mając na uwadze opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa i ugruntowane stanowisko władz skarbowych wyrażone w interpretacjach podatkowych wydanych do analogicznego stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego w tym samym stanie prawnym, w związku z planowanym wykorzystaniem przez Gminę sieci wodno¬kanalizacyjnej wyłącznie do celów czynności opodatkowanych VAT, przy jednoczesnej bezpośredniej alokacji tych wydatków w całości do działalności gospodarczej, w ocenie Gminy będzie jej przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w pełnej wysokości z faktur dokumentujących wydatki inwestycyjne dotyczące budowy sieci wodociągowej i wodno-kanalizacyjnej. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku zostaną spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Wnioskodawca będzie działać jako podatnik VAT, a wybudowane sieci wodociągowa i wodno-kanalizacyjna będzie służyć do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem. Jednocześnie Gmina nie będzie uprawniona do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesienie wydatków związanych z budową hydrantów ppoż., ponieważ te wydatki nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi VAT i działalnością gospodarczą Gminy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, że prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje tylko podatnikom podatku od towarów i usług w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z czynnościami opodatkowanymi. Odliczyć zatem można podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego. Wskazana norma prawna wyraża zasadę neutralności podatku od towarów i usług, w następstwie której podatnicy realizujący czynności zwolnione, są w podobnej sytuacji jak ostateczny nabywca (konsument) towaru lub usługi, z wyjątkiem przypadków jednoznacznie wskazanych w ustawie o podatku od towarów i usług. Ustawa wyłącza zatem możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu.

Ustawodawca przyznał podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w określonych terminach, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, tj. zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2a ustawy, w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 – w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej „sposobem określenia proporcji”. Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Jak stanowi art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii, o czym stanowi art. 2 pkt 6 ww. ustawy.

Stosownie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Odnosząc się do przedstawionego opisu sprawy i powołanych regulacji prawnych należy stwierdzić, że stosownie do treści art. 86 ust. 1 ustawy Gminie będzie przysługiwać prawo do odliczenia pełnej kwoty podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakupy towarów i usług związanych z przedmiotową infrastrukturą wodociągową i kanalizacyjną. Z treści wniosku wynika bowiem, że Gmina będzie w stanie wyodrębnić ponoszone wydatki na ww. infrastrukturę, które będą służyć wyłącznie czynnościom opodatkowanym i nie będą wykorzystywane do celów innych niż działalność gospodarcza. Przy czym prawo to będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia negatywnych przesłanek z art. 88 ustawy. Natomiast, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego od wydatków związanych z budową hydrantów przeciwpożarowych, gdyż wykorzystywane będą do celów innych niż działalność gospodarcza.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Jednocześnie podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, iż nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego zdarzenia przyszłego

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. Wydając przedmiotową interpretację tut. Organ oparł się na opisie sprawy, w którym wskazano, że wybudowana sieć wodociągowa i wodno-kanalizacyjna będą wykorzystywane wyłącznie do celów związanych z działalnością gospodarczą Gminy, tj. dostawy wody i odbioru ścieków do/od odbiorców zewnętrznych w ramach czynności podlegających opodatkowaniu VAT. Gmina nie będzie natomiast używała tej infrastruktury do dostawy wody i odbioru ścieków do/od jednostek organizacyjnych Gminy. Powyższe zostało przyjęte jako element przedstawionego przez Wnioskodawcę opisu zdarzenia przyszłego i nie było przedmiotem oceny. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Odnośnie powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji indywidualnych, należy zauważyć, że interpretacje przepisów prawa podatkowego wydawane są w indywidualnych sprawach podatników i niewątpliwie kształtują sytuację prawną tych podatników w sprawach będących przedmiotem rozstrzygnięcia, lecz dotyczą konkretnych stanów faktycznych i nie mają mocy prawa powszechnie obowiązującego co oznacza, że należy je traktować indywidualnie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj