Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.80.2020.1.PJ
z 3 czerwca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 4 kwietnia 2020 r. (data wpływu 14 kwietnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów gazowych zużywanych na cele opałowe przez Wnioskodawcę jako organ administracji publicznej – jest nieprawidłowe,

UZASADNIENIE

W dniu 4 kwietnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia z podatku akcyzowego wyrobów gazowych zużywanych na cele opałowe przez Wnioskodawcę jako organ administracji publicznej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W dniu (…) r. Rada Miejska w (…) podjęła uchwałę nr (…) w sprawie utworzenia spółki (…) (…)w (…). Wszystkie udziały w spółce objęła (…). Uchwała została podjęta na podstawie art. 18 ust. 2 pkt 9 lit. f oraz lit. h Ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. nr 142 poz. 1591 ze zmianami) w związku z art. 9 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej (Dz.U. z 1997 r. nr 9 poz. 43 ze zmianami). Celem spółki jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej w zakresie kultury fizycznej, sportu, rekreacji oraz rehabilitacji zdrowotnej.

Spółka (…) dokonuje zakupu paliwa gazowego tj. gazu ziemnego do celów opałowych obiektu stanowiącego mienie Gminy (…). Paliwo gazowe spalane jest w kotłowni spółki (…) na potrzeby ogrzania pomieszczeń, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz podgrzania wody w basenie kąpielowym.

Część pomieszczeń w budynku spółki wynajmowana jest podmiotom trzecim, podmioty te nie ponoszą bezpośrednio kosztów ogrzewania pomieszczeń, jedynie opłacają czynsz za wynajem, który obejmuje w swym zakresie ogrzanie pomieszczeń.

Obecnie spółka (…) kupując paliwo gazowe na cele opałowe ponosi koszty podatku akcyzowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy spółka (…) kupując paliwo gazowe tj. gaz ziemny powinna stosować zwolnienie z podatku akcyzowego od gazu ziemnego nabywanego i zużywanego na potrzeby centralnego ogrzewania, podgrzania ciepłej wody użytkowej oraz przygotowania wody basenowej?

Zdaniem Wnioskodawcy spółka (…) może korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego za paliwo gazowe na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym w związku ze zużyciem gazu do celów opalowych przez organ administracji publicznej.

Spółka (…) została utworzona przez Radę Miejską w (…)% z udziałem Miasta i Gminy (…) w celu zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej. Tym samym okoliczność ta wyróżnia spółkę (…) od podmiotów gospodarczych wytwarzających ciepło w celach gospodarczych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie podatku akcyzowego jest nieprawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz.U z2020r. poz. 722, dalej zwanej ustawą lub ustawą akcyzową) ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1b ustawy za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy przy czym wyrobami gazowymi są wyroby energetyczne o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00, 2711 29 00 i pozostałe paliwa opałowe, o których mowa w art. 89 ust. 1 pkt 15 lit. b, z wyłączeniem wyrobów energetycznych o kodzie CN 2901 10 00.

Pod pozycją 28 w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym zostały wymienione wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej CN 2711 - Gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe.

Natomiast w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym pod pozycją 21 został wskazane wyroby o kodzie Nomenklatury Scalonej ex 2711 - gaz ziemny (mokry) i pozostałe węglowodory gazowe, z wyłączeniem objętych pozycjami 2711 11 00, 2711 21 00 oraz 2711 2900. Wskazać przy tym należy, że zgodnie z objaśnieniami zamieszczonym do załącznika nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym ex oznacza „dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu”.

Zgodnie z art. 31b ust. 2 ustawy zwalnia się od akcyzy czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 27050000, 27111100, 27112100 i 27112900 przeznaczone do celów opałowych przez:

  1. gospodarstwa domowe;
  2. organy administracji publicznej;
  3. jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  4. podmioty systemu oświaty, o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. - Prawo oświatowe;
  5. żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3;
  6. podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej;
  7. jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12marca 2004 r. o pomocy społecznej;
  8. organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.

Stosownie do art. 31b ust. 5 ustawy w przypadku sprzedaży wyrobów gazowych w ramach zwolnień, o których mowa w ust. 1, ust. 2 pkt 2-8, ust. 3 pkt 2 i 3 oraz ust. 4, podmiotom, które użyją tych wyrobów do celów określonych w tych przepisach, warunkiem zwolnienia jest określenie w umowie zawartej między sprzedawcą a nabywcą, że wyroby te będą użyte do tych celów.

Zgodnie z opisem stanu faktycznego celem Spółki utworzonej przez gminę (…), w której gmina ma (…)% udziałów jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej w zakresie kultury fizycznej, sportu, rekreacji oraz rehabilitacji zdrowotnej. Spółka (…) dokonuje zakupu paliwa gazowego tj. gazu ziemnego do celów opałowych obiektu stanowiącego mienie Gminy (…). Paliwo gazowe spalane jest w kotłowni spółki (…) na potrzeby ogrzania pomieszczeń, przygotowania ciepłej wody użytkowej oraz podgrzania wody w basenie kąpielowym.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy Spółka (…) jest zwolniona z opłaty podatku akcyzowego od kupowanych wyrobów gazowych.

W pierwszej kolejności należy zwrócić uwagę, że wszelkie zwolnienia podatkowe są odstępstwem od zasady powszechności opodatkowania, a przepisy dotyczące zwolnień podatkowych powinny być interpretowane ściśle, zgodnie przede wszystkim z ich wykładnią językową. Ustawodawca posiada przy tym swobodę w określaniu warunków skorzystania z ulg i zwolnień podatkowych. Nie można domniemywać czy uzupełniać przesłanek skorzystania z nich w drodze wykładni celowościowej, jeżeli nie zostały one wyraźnie przewidziane w przepisach prawnych.

Zwolnienie z podatku, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 obejmuje czynności podlegające opodatkowaniu, których przedmiotem są wyroby gazowe o kodach CN 2705 00 00, 2711 11 00, 2711 21 00 i 2711 29 00 przeznaczone do celów opałowych przez organy administracji publicznej.

Rozważając, czy sprzedaż Wnioskodawcy wyrobów gazowych podlega zwolnieniu należy zwrócić uwagę na to, że ustawa o podatku akcyzowym nie zawiera definicji pojęcia „organ administracji publicznej”.

Należy zauważyć, że zgodnie art. 5 § 2 pkt 3 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 256 z późn. zm.), ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o organach administracji publicznej - rozumie się przez to ministrów, centralne organy administracji rządowej, wojewodów, działające w ich lub we własnym imieniu inne terenowe organy administracji rządowej (zespolonej i niezespolonej), organy jednostek samorządu terytorialnego oraz organy i podmioty wymienione w art. 1 pkt 2.

W myśl art. 5 § 2 pkt 6 tej ustawy, ilekroć w przepisach Kodeksu postępowania administracyjnego jest mowa o organach jednostek samorządu terytorialnego - rozumie się przez to organy gminy, powiatu, województwa, związków gmin, związków powiatów, wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę, marszałka województwa oraz kierowników służb, inspekcji i straży działających w imieniu wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starosty lub marszałka województwa, a ponadto samorządowe kolegia odwoławcze.

Należy w tym miejscu również wskazać, ze zgodnie z art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 713) organami gminy są:

  1. rada gminy;
  2. wójt (burmistrz, prezydent miasta).

W przedmiotowej sprawie podmiotem kupującym i zużywającym nabywane wyroby gazowe jest (…) spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, a więc spółka prawa handlowego, posiadająca osobowość prawną.

Mając powyższe na uwadze, należy stwierdzić, że Wnioskodawca jest odrębnym od gminy podmiotem i nie jest organem gminy. Wybór przez gminę sposobu realizacji części zadań publicznych w zakresie kultury fizycznej, sportu, rekreacji oraz rehabilitacji zdrowotnej w formie spółki nie wpływa na uznanie tej ostatniej za organ administracji publicznej. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością pozostaje spółką prawa handlowego niezależnie od tego czy udziałowcami są w niej podmioty publiczne.

Tym samym nabywanie i zużycie przez Spółkę (…) wyrobów gazowych do celów opałowych nie podlega zwolnieniu z akcyzy, o którym mowa w art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy. Wnioskodawca będący podmiotem zużywającym wyroby gazowe nie mieści się w katalogu podmiotów uprawnionych do korzystania z tego zwolnienia wymienionych w ww. przepisie, tj. nie jest podmiotem zużywającym wyroby gazowe jako organ administracji publicznej.

Nie można zatem zgodzić się ze stanowiskiem Wnioskodawcy zgodnie z którym (…) sp. z o.o. może nabywać w ramach zwolnienia od podatku akcyzowego paliwo gazowe na podstawie art. 31b ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym w związku ze zużyciem gazu do celów opałowych przez organ administracji publicznej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z23października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30sierpnia 2002 r. – Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz.2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul.Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art.54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj