Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.309.2020.2.RG
z 1 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 21 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym w dniu 5 czerwca 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem o funkcji przemysłowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dostawy nieruchomości zabudowanej budynkiem o funkcji przemysłowej.

Przedmiotowy wniosek został uzupełniony w dniu 5 czerwca 2020 r. o adres ePUAP oraz o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

W toku prowadzonego postępowania pod sygn. … , powadzonego przeciwko dłużnikowi: …, Wnioskodawca dokonał zajęcia nieruchomości opisanej w …, a następnie przystąpił do jej opisu i oszacowania.

Nieruchomość została oszacowana na kwotę 2.500.000 zł przez biegłego Sądu Okręgowego w ….

Wartość rynkowa nieruchomości została określona bez uwzględnienia obciążeń podatkowych, w szczególności podatku VAT. Wobec powyższego za zasadne należy uznać pytanie: czy komornik winien podwyższyć wartość nieruchomości określoną przez biegłego o podatek VAT, a w przypadku odpowiedzi twierdzącej jaką stawkę podatku powinien zastosować?

Stan faktyczny dotyczący przedmiotowej nieruchomości:

  • Nieruchomość położona jest w województwie …, w powiecie …, w jednostce ewidencyjnej …, w obrębie geodezyjnym … [Nr …], stanowi jednostkę rejestrową gruntów nr … i oznaczona jest jako działka gruntu numer 5 o powierzchni 0,6461 ha. Właścicielem działki gruntu nr 5 jest …, natomiast jej użytkownikiem wieczystym działki 5 w całości jest ….
  • Na działce 5 znajdują się grunty zabudowane i zurbanizowane opisane w rejestrze gruntów jako tereny przemysłowe oznaczone symbolem - Ba. Zgodnie z wypisem z kartoteki budynków na terenie działki 5 posadowiony jest budynek numer ewidencyjny budynku 5; 1 posadowiony na działce 5, o funkcji przemysłowej, wybudowany w 1952 r., jednokondygnacyjny, o pow. zabudowy 1781 m2.
  • Zgodnie z informacją wydaną przez Urząd Miasta … w dniu 03 października 2018 r. na mocy uchwały Rady Miasta … Nr ….5 z dnia 27 sierpnia 2015 r. w sprawie zmiany studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego miasta …przedmiotowe działki ew. 5 położone są w jednostce 25 „Park Przemysłowy” na terenie o przeznaczeniu 25/P - tereny obiektów produkcyjnych, składów i magazynów.
  • dłużnik dokonał nabycia prawa użytkowania wieczystego przedmiotowej nieruchomości w dniu 12-09-2000 r., według oświadczenia dłużnika nabycia dokonał jako osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej.
  • dłużnik wpisany jest do CEIDG jako osoba prowadząca działalność gospodarczą od dnia 15-05-1992 r. pod nazwą …. Działalność gospodarcza od dnia 01-06-2019 r. pozostaje zawieszona. … pozostawał podatnikiem VAT od dnia 05-07-1993 r. do dnia 28-01-2020 r. Oznacza to, że zarówno w momencie zajęcia nieruchomości, jak i w momencie przystąpienia do opisu i oszacowania przedmiotowej nieruchomości, dłużnik - … był czynnym podatnikiem VAT.

W uzupełnieniu wniosku w odpowiedzi:

Na pytanie Organu nr 1: „Kiedy nastąpi sprzedaż nieruchomości zabudowanej budynkiem o funkcji przemysłowej, będącej przedmiotem wniosku? (należy wskazać miesiąc i rok)” Wnioskodawca odpowiedział:

Nie mam możliwości stwierdzenia kiedy nastąpi sprzedaż nieruchomości. Licytacja na dzień dzisiejszy nie została wyznaczona, z uwagi na okoliczność, że nie posiadam wiedzy na temat ewentualnie należnego podatku VAT oraz jego wysokości. Licytacja prawdopodobnie zostanie wyznaczona w 2021 r., aczkolwiek nie jestem w stanie wskazać daty, ani czy sprzedaż faktycznie nastąpi.

Na pytanie Organu nr 2: „Czy nabycie nieruchomości przez dłużnika nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i czy czynność ta była udokumentowana fakturą VAT z wykazaną kwotą podatku (należy wskazać, czy była to czynność opodatkowana podatkiem od towarów i usług, czy zwolniona od tego podatku)?” Wnioskodawca odpowiedział: Z oświadczenia uzyskanego przez dłużnika wynika, że nabycie nie nastąpiło w ramach czynności podlegającej opodatkowaniem podatkiem VAT i czynność nie była udokumentowana fakturą.

Na pytanie Organu nr 3: „Czy w związku z nabyciem przedmiotowej nieruchomości, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony?” Wnioskodawca odpowiedział: działalność prowadzona jest przynajmniej od 10 lat.

Na pytanie Organu nr 4: „W jaki sposób była wykorzystywana przez dłużnika nieruchomość wraz z budynkiem o funkcji przemysłowej?” Wnioskodawca odpowiedział: prowadzenie działalności gospodarczej.

Na pytanie Organu nr 5: „Czy nieruchomość wraz z budynkiem o funkcji przemysłowej wykorzystywana była przez dłużnika do działalności gospodarczej?(…)” Wnioskodawca odpowiedział: 2000-09-12.

Na pytanie Organu nr 6: „Od kiedy nieruchomość wraz z budynkiem o funkcji przemysłowej była wykorzystywana do działalności gospodarczej dłużnika?” - brak odpowiedzi Wnioskodawcy.

Na pytanie Organu nr 7: „Czy nieruchomość była przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp. przez dłużnika? Jeżeli tak, to należy wskazać, kiedy nieruchomość lub jej część została oddane w najem (należy wskazać dzień, miesiąc i rok).” Wnioskodawca odpowiedział: aktualnie nieruchomość pozostaje przedmiotem najmu/dzierżawy na rzecz … Sp. z o.o. Sp. K., która posiada siedzibę pod adresem przedmiotowej nieruchomości. Spółka została wpisana do krajowego Rejestru Skarbowego w dniu 04-09-2017 r., tak więc niewątpliwie od tej daty jest przedmiotem umowy najmu/dzierżawy.

Na pytanie Organu nr 8: „Czy na działce nr 335 poza budynkiem o funkcji przemysłowej, znajdują się inne budynki/budowle/urządzenia budowalne?” Wnioskodawca odpowiedział: Tak.

Na pytanie Organu nr 9: „Jeśli na działce nr 335 znajdują się urządzenia budowalne, to należy wskazać jakie to urządzenia oraz z którym budynkiem/budowlą będą one powiązane?” Wnioskodawca odpowiedział: urządzenia budowlane w postaci: rozdzielnia elektryczna, ogrodzenie, brama wjazdowa, powiązane są budynkiem przemysłowym.

Na pytanie Organu nr 10: „Czy urządzenia budowalne stanowią urządzenia budowalne, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane?” Wnioskodawca odpowiedział: Tak.

Na pytanie Organu nr 11: „Należy wskazać, czy budynek o funkcji przemysłowej jest budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019., poz. 1186, z późn. zm.)?” Wnioskodawca odpowiedział: Tak.

Na pytanie Organu nr 12: „Jeżeli na działce nr 335 znajdują się budowle, to należy wskazać jakie to budowle oraz czy są one budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ww. ustawy Prawo budowlane?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie.

Na pytanie Organu nr 13: „Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków/budowli położonych na działce nr 335 wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?” Wnioskodawca odpowiedział: Symbol PKOB : sekcja 1, dział 12, grupa 125.

Na pytanie Organu nr 14: „Czy poszczególne budynki/budowle są trwale związane z gruntem?” Wnioskodawca odpowiedział: Tak.

Na pytanie Organu nr 15: „Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie w rozumieniu art. 2 ust. 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r., poz. 2174, z późn. zm.) budynków/budowli lub ich części znajdujących się na działce nr 335? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.” Wnioskodawca odpowiedział: w 1958 r., umowa ustanowienia użytkowania wieczystego na rzecz dłużnika została sporządzona w dniu 12-09-2000 r.

Na pytanie Organu nr 16: „Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynków/budowli, to należy wskazać w jakiej w części?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie.

Na pytanie Organu nr 17: „Kiedy nastąpiło zajęcie do używania budynków/budowli? Należy wskazać dokładną datę.” Wnioskodawca odpowiedział: 1958 r.

Na pytanie Organu nr 18: „W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 15 należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części?” Wnioskodawca odpowiedział: Rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne - prowadzenie działalności gospodarczej.

Na pytanie Organu nr 19: „Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowych budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?” Wnioskodawca odpowiedział: Tak.

Na pytanie Organu nr 20: „Czy budynki/budowle były/są przedmiotem najmu, dzierżawy, użyczenia, itp.? Jeżeli tak, to należy wskazać kiedy budynki/budowle lub ich części zostały oddane w najem (należy wskazać dzień, miesiąc i rok).” Wnioskodawca odpowiedział: Od 04-09-2017 r. nieruchomość pozostaje przedmiotem umowy najmu/dzierżawy. Nie posiadam wiedzy na temat okresu wcześniejszego.

Na pytanie Organu nr 21: „Czy ww. budynki/budowle były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie do celów działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były budynki/budowle, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?” Wnioskodawca odpowiedział: Nie.

Na pytanie Organu nr 22: „Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynków/budowli? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 22):

  1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
  2. czy nakłady, ponoszone przez dłużnika na ulepszenie budynków/budowli stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
  3. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budynków/budowli będących przedmiotem sprzedaży, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
  4. kiedy budynki/budowle po dokonaniu ulepszeń, zostały oddane do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
  5. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych budynków/budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie tych budynków/budowli? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło/nastąpi „pierwsze zasiedlenie”.
  6. w ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ulepszonych budynków/budowli po oddaniu ich do użytkowania?
  7. czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonych budynków/budowli, a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  8. w jaki sposób, do jakich czynności dłużnik wykorzystywał ulepszone budynki/budowle po oddaniu ich do użytkowania?

(odpowiedzi na pytania nr 15-22h należy udzielić odrębnie dla każdego budynku/budowli)”

Wnioskodawca odpowiedział: Nie.

Na pytanie Organu nr 23: „Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:

  • czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?
  • czy działania te zostały udokumentowane?
  • czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?”

Wnioskodawca odpowiedział:

Dłużnik cierpi na chorobę ..., która nasiliła się w ostatnim okresie. Wobec powyższego uzyskanie jakiejkolwiek dokumentacji oraz niezbędnych wyjaśnień, które umożliwiłyby rzetelne ustosunkowanie się do wezwania było niemożliwe.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie

Czy komornik winien podwyższyć wartość nieruchomości określoną przez biegłego o podatek VAT, a w przypadku odpowiedzi twierdzącej jaką stawkę podatku powinien zastosować? Czy też należy przyjąć, że dostawa takiej nieruchomości podlega zwolnieniu od podatku na podstawie art. 43.1 pkt 10 lub 10a ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa przedmiotowej nieruchomości, będzie korzystała ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43.1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia była dokonana w 2000 r. i została dokonana na rzecz …. Oznacza to, że ewentualna dostawa nieruchomości w wyniku przeprowadzenia licytacji nastąpi po upływie dwóch lat od dnia pierwszego zasiedlenia.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, późn. zm.) - zwanej dalej „ustawą” - organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą mającą miejsce w ramach egzekucji.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika - dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Odnosząc regulacje zawarte w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy do art. 18 ustawy, wskazać należy, że w przypadku, gdy dłużnik - właściciel danej nieruchomości - jest podatnikiem podatku od towarów i usług, wówczas komornik jest płatnikiem podatku VAT z tytułu dostawy nieruchomości.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że mimo, że Dłużnik obecnie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, to w odniesieniu do transakcji sprzedaży nieruchomości będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy prowadzący działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zauważyć bowiem należy, że przedmiotowa nieruchomość była wykorzystywana przez dłużnika w prowadzonej działalności gospodarczej, natomiast aktualnie nieruchomość pozostaje przedmiotem najmu/dzierżawy.

W związku z powyższym planowana sprzedaż nieruchomości będzie dokonywana przez podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy budynków i budowli spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne.

W przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższe przepisy wskazują, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Natomiast w przypadku, gdy nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przedmiotowa nieruchomość składa się z działki o nr 5, na której posadowiony jest budynek o funkcji przemysłowej, wybudowany w 1952 r., jednokondygnacyjny. Na działce znajdują się również urządzenia budowlane w postaci: rozdzielni elektrycznej, ogrodzenia, bramy wjazdowej, które powiązane są budynkiem przemysłowym. Pierwsze zasiedlenie nastąpiło w 1958 r. poprzez użytkowanie na potrzeby własne - prowadzenie działalności gospodarczej. Dłużnik nie ponosił nakładów na ulepszenie budynku w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynków/budowli.

W celu ustalenia czy w analizowanej sprawie dla dostawy nieruchomości zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku od towarów i usług, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć czy w odniesieniu do budynków i budowli znajdujących się na przedmiotowej nieruchomości nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

W świetle przedstawionych we wniosku okoliczności i przywołanych przepisów, należy stwierdzić, że planowana sprzedaż budynku przemysłowego będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług, bowiem miało już miejsce pierwsze zasiedlenie budynku oraz pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą nieruchomości upłynie okres dłuższy niż 2 lata.

Zgodnie z cytowanym wcześniej art. 29a ust. 8 ustawy, sprzedaż gruntu, na którym znajduje się budynek przemysłowy również będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tak więc, skoro sprzedaż nieruchomości składającej się z działki nr 335 zabudowanej budynkiem przemysłowym będzie mogła korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to tym samym bezzasadnym stało się badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz pkt 2 ustawy.

Podsumowując, sprzedaż nieruchomości składającej się z działki nr 335 zabudowanej budynkiem przemysłowym, będzie korzystać ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy w związku z art. 29a ust. 8 ustawy.

Podsumowując, dostawa nieruchomości będzie objęta zwolnieniem od podatku od towarów i usług, określonym w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, w konsekwencji Wnioskodawca nie będzie obowiązany do pobrania jako płatnik podatku od towarów i usług w związku z tą dostawą.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj