Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.345.2020.2.ASY
z 9 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 30 kwietnia 2020 r. (data wpływu 7 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z 2 lipca 2020 r. (data wpływu 2 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 maja 2020 r. do tut. organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji projektu pn.: …”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z 2 lipca 2020 r. (data wpływu 2 lipca 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 25 czerwca 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.345.2020.1.ASY.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

… realizuje niżej opisany projekt:

Tytuł projektu: „…”.

Oś priorytetowa: X - Rewitalizacja oraz infrastruktura społeczna i zdrowotna dla działania: dla poddziałania:

Działanie: 10.3. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych

Poddziałanie: 10.3.2. Rewitalizacja obszarów zdegradowanych - RIT

Projekt współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

Cel projektu: Projekt zakłada kompleksowe zagospodarowanie terenu … „…” poprzez utworzenie miejsca sportu, rekreacji i wypoczynku.

Zakres projektu: Przebudowa terenu nad zbiornikiem wodnym podzielona została na 2 etapy. Objęty niniejszym projektem etap II obejmuje następujące rodzaje robót:

  • budowę (odbudowę) budynku magazynowo - sanitarnego w miejscu rozebranego budynku magazynowego wraz z przebudową skarpy (niwelacja terenu),
  • budowę punktu widokowego (utwardzonego placu na szczycie istniejącej hałdy wraz z poziomą platformą), - budowę pochylni stanowiącej dojście do punktu widokowego wraz ze ścianami oporowymi i balustradami, - budowę (odbudowę) widowni (3 rzędy) w dolnej części starej widowni amfiteatru,
  • budowę (odbudowę) schodów terenowych i połączenie utwardzonym dojściem ze ścieżką zdrowia,
  • instalację elektryczną i oświetlenie terenu,
  • wytyczenie i oznakowanie ścieżek biegowych i rowerowych (crossowych),
  • budowę/montaż elementów małej architektury (urządzenia ścieżki zdrowia),
  • wykonanie wycinek roślinności kolidującej z inwestycją.

Budynek magazynowo - sanitarny zaprojektowano jako jednokondygnacyjny. Mieścił będzie toalety i umywalnie oraz pomieszczenia magazynowe. Budynek wyposażony będzie w instalację wod.-kan., c.o., elektryczną i oświetleniową, wentylacji mechanicznej i klimatyzacji, odgromową i uziemiającą. Punkt widokowy zlokalizowany będzie na szczycie istniejącej hałdy i składać się będzie z utwardzonego placu oraz żelbetowej platformy widokowej. Pochylnia, która będzie stanowić dojście do punktu widokowego, ze względu na położenie na skarpie będzie obustronnie zabezpieczona żelbetowymi ścianami oporowymi stanowiącym jednocześnie balustradę. Widownia od strony sceny dostępna z poziomu terenu, na koronę widowni prowadzić będą schody. Schody terenowe wykończone w nawierzchni betonowej antypoślizgowej, z obustronną balustradą ze stali nierdzewnej. Za widownią wykonana zostanie instalacja elektryczna (złącze kablowe). Wykonane zostanie także oświetlenie terenu amfiteatru (4 lampy parkowe). Wytyczone i oznakowane w sposób widoczny zostaną ścieżki biegowe oraz rowerowe (crossowe). Ścieżka biegowa przeznaczona będzie dla biegaczy oraz spacerowiczów, natomiast ścieżka rowerowa dla rowerzystów.

Elementy małej architektury stanowiły będą urządzenia ścieżki zdrowia obejmujące następujące elementy: zestaw do przeskoków, równoważnia, słupki do slalomu, zestaw do robienia pompek, pomost ruchomy, zestaw do podciągania, zestaw do robienia brzuszków, poręcze gimnastyczne.

Powierzchnia zabudowy budynku magazynowo - sanitarnego: ok. 102,3 m2. Powierzchnia użytkowa: ok. 79,95 m2. Projekt jest przygotowany do realizacji. Opracowany został program funkcjonalno-użytkowy oraz dokumentacja aplikacyjna. W lutym 2020 roku Beneficjent zaplanował rozpoczęcie postępowania na realizację projektu w trybie zaprojektuj i wybuduj. Rzeczowa realizacja projektu (wykonanie robót budowlanych) została zaplanowana w latach 2021- 2022.

Przeznaczenie rewitalizowanej infrastruktury:

Infrastruktura techniczna nad zbiornikiem wodnym jest zaniedbana i w bardzo złym stanie. Istniejące elementy małej architektury (stoły, ławki) są zniszczone i nieużytkowane, 2 budynki gospodarcze, mnich spustowy oraz pozostałości dawnego amfiteatru nadają się wyłącznie do rozbiórki. Kompleksowa przebudowa i zagospodarowanie terenu nad zbiornikiem znacząco poprawi stan istniejącej infrastruktury technicznej. Realizacja projektu w istotny sposób przyczynia się więc do rozwiązania problemu technicznego na obszarze rewitalizacji.

Infrastruktura przebudowywana w ramach projektu mieści się na podobszarze Osiedla …, jednakże przebudowa terenu w rejonie zbiornika wodnego … ma wymiar znacznie wykraczający poza teren tego niewielkiego osiedla. Ogólnodostępny, przystosowany na cele rekreacyjno-społeczne obszar zbiornika wodnego dedykowany będzie wszystkim mieszkańcom obszaru rewitalizacji (zwłaszcza największego podobszaru osiedla Orłowiec), czy szerzej wszystkim mieszkańców miasta i służyć będzie jako miejsce usług społecznych. Teren ten stanie się miejscem spotkań oraz aktywizacji społecznej i integracji całej społeczności lokalnej.

Zarządzanie projektem: Za realizację projektu odpowiadać będzie Miasto …. Miasto posiada zdolność organizacyjną i finansową oraz odpowiednie doświadczenie do utrzymania oraz zarządzania projektem przez okres co najmniej 5 lat od zakończenia finansowego jego realizacji (daty końcowej na rzecz Beneficjenta). Z kolei Zakład Gospodarki Komunalnej w … to jednostka organizacyjna Beneficjenta (…), która będzie zarządzać zrewitalizowanym terenem w perspektywie długoterminowej.

Koszty:

  • koszt kwalifikowany: 1 731 476,89 zł
  • wnioskowane dofinansowywanie: 1 644 903,04 zł, w tym:
  • EFS: 1 471 755,35 zł (85%)
  • budżet państwa: 173 147,69 zł (10%)
  • wkład własny Miasta …: 86 573,85 zł (5%)

Termin realizacji: (...)

Beneficjent nie będzie w związku z realizacją projektu, jak i po jego zakończeniu, uzyskiwał przychodu związanego z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Powstała infrastruktura będzie udostępniana nieodpłatnie. Miasto efekt zrealizowanej inwestycji wykorzystywać będzie do zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty realizując zadania własne gminy obejmujące sprawy z zakresu kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej. Miasto do tej pory nie odliczyło podatku VAT.

W piśmie uzupełniającym z 2 lipca 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował opis sprawy i wyjaśnił co następuje:

  1. Towary i usługo nabyte w związku z realizacją projektu pn.: „…” nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.
  2. Miasto … realizując projekt podejmuje swoje działania w ramach zadań własnych wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), tj. kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych.
  3. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu wystawiane będą na Miasto … (Wnioskodawcę).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Miasto … ma możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji projektu: „…”?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy, Miasto … nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikających z faktur dokumentujących wykonania usług w ramach realizacji inwestycji. Zgodnie z art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy o znaczeniu lokalnym, nie zastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy z zakresu kultury fizycznej, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych. O publicznym charakterze działania przesądza to, że wykonanie zadań publicznych odbywa się na podstawie przepisów powszechnie obowiązujących oraz, że przez te działania zaspokajane są zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej.

Miasto realizując zadanie: „…” wypełnia zadania publiczne gminy nałożone na nią przepisami o samorządzie gminnym. Miasto dokonując nabyć towarów i usług związanych z realizacją wskazanej we wniosku inwestycji zamierza wykorzystać będące jej efektem mienie na cele statutowe: niepodlegające opodatkowaniu podatkiem VAT. Z uwagi na fakt, że celem dokonania zakupu w ramach realizowanej inwestycji, jest wykonanie zadań własnych gminy (niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT) - miasto w zakresie realizowanych zadań nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, związanego z realizacją inwestycji.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.) – zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady, status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zatem, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itd., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy kultury fizycznej i turystyki, w tym terenów rekreacyjnych i urządzeń sportowych, utrzymanie gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 10 i 15 ww. ustawy).

W opisie stanu faktycznego wskazano, że Wnioskodawca realizuje projekt pn.:„…”. Projekt zakłada kompleksowe zagospodarowanie terenu przy zbiorniku wodnym „…” poprzez utworzenie miejsca sportu, rekreacji i wypoczynku. Za realizację projektu odpowiadać będzie Wnioskodawca. Towary i usługi nabyte w związku z realizacją ww. projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Faktury dokumentujące zakup towarów i usług związanych z realizacją projektu wystawiane będą na Wnioskodawcę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji projektu pn.: „…”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia kwoty podatku VAT, jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z przedstawionego opisu sprawy wynika bowiem, że towary i usługi nabyte w związku z realizacją projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Zatem w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy należy stwierdzić, że Miasto nie będzie miało możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającą z faktur VAT dokumentujących wykonanie usług w ramach realizacji projektu pn.: ...

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj