Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.190.2020.2.JKU
z 15 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2020 r. (data wpływu 13 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 26 czerwca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie: podlegania opodatkowaniu dotacji otrzymanej na usunięcie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej, ustalenia podstawy opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie podlegania opodatkowaniu dotacji otrzymanej na usunięcie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej, ustalenia podstawy opodatkowania oraz prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania. Wniosek został uzupełniony w dniu 3 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy o brakujące informacje.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (…) (dalej: Gmina lub Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem VAT.

Stosownie do ustawy o samorządzie gminnym, do zadań własnych gminy należą sprawy ochrony środowiska oraz unieszkodliwiania odpadów.

W ramach wniosku o dofinansowanie zadania pn.: ,,(…)”, złożonego do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Fundusz przekaże Gminie dotację na dofinansowanie zadania. NFOŚiGW poinformowało o pozytywnej decyzji i przedstawił do podpisania przez Gminę umowę na udzielenie dotacji do kwoty (…) zł.

Przedsięwzięcie będzie polegało na transporcie z miejsc wskazanych do zbierania odpadów oraz odzysku lub unieszkodliwienia odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach (…) pochodzących od rolników z terenu Gminy.

Łączna ilość ww. odpadów do odebrania to ok. (…).

Gmina otrzymała deklaracje od rolników zainteresowanych odebraniem odpadów wraz z określoną ilością tych odpadów.

Wysokość otrzymanego dofinansowania będzie uzależniona od ilości odpadów z folii pochodzących od rolników. Gmina zobowiązana będzie do rozliczenia się z otrzymanych środków z NFOŚiGW.

W przypadku niezrealizowania zadania Gmina nie otrzyma dofinansowania. Dotacja nie będzie mogła zostać przeznaczona na inne cele niż wskazane w umowie dotacji.

Z otrzymanego dofinansowania Gmina pokryje wydatki na transport z miejsc wskazanych do zbierania odpadów oraz odzysku lub unieszkodliwienia odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach (…).

W celu realizacji zadania Gmina podpisze umowę z Wykonawcą, tj. wyspecjalizowaną firmą, która zrealizuje zadanie.

Po zrealizowaniu zadania Wykonawca wystawi dla Gminy fakturę na kwotę wynikającą z umowy.

Wniosek został uzupełniony w dniu 3 lipca 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy o następujące informacje:

  1. Realizacja zadania z zakresu usuwania folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej jest uzależniona od otrzymania dotacji przez Gminę. Gmina podpisała umowę (…) w dniu 6 maja 2020 r., na dofinansowanie w formie dotacji z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej (…). Gmina nie realizowałaby zadania w sytuacji, gdyby nie miała możliwości otrzymania dotacji. Realizacja zadania związana jest z ochroną środowiska. Zgodnie z umową po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia Gmina zobowiązana jest przedłożyć do NFOŚiGW dokumenty potwierdzające osiągnięcie efektu ekologicznego przedsięwzięcia.
  2. Wysokość otrzymanego dofinansowania będzie uzależniona od ilości usuniętych odpadów, nie zależy od ilości uczestników programu.
  3. Gmina nie będzie zawierała umów z rolnikami. Rolnicy jedynie złożyli wnioski do Gminy, we wnioskach podali ilość odpadów przeznaczonych do usunięcia. Gmina poinformuje rolników o miejscu odbioru odpadów oraz terminie odbioru po wyborze wykonawcy zadania, który na podstawie umowy zawartej z Gminą dokona odbioru odpadów zgłoszonych przez rolników ze wskazanych przez Gminę miejsc na terenie Gminy (do których rolnicy dowiozą je we własnym zakresie).
  4. Zasady działania są jednakowe dla wszystkich uczestników (rolników) uczestniczących w projekcie (oczywiście za wyjątkiem ilości odpadów do odebrania, które są zgłaszane we wnioskach). Rolnicy nie będą ponosić żadnych kosztów, tj. nie będą dokonywali wpłat dla Gminy z tytułu usuwania folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej.
  5. Nie ma ustalonych opłat do ponoszenia przez rolników. Wydatek ponosi Gmina.
  6. Rolnik może zrezygnować z udziału w realizacji projektu i wycofać wniosek, bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji, wówczas wykonawca zadania odbierze mniejszą ilość odpadów. Natomiast, w przypadku, gdy Gmina ostatecznie nie dokona wyboru wykonawcy zadania poinformuje rolników – uczestników projektu o zaistniałej sytuacji i ewentualnym przesunięciu realizacji zadania lub rezygnacji.
  7. Rolnicy zainteresowani usunięciem folii są ustalani na podstawie zgłoszonych przez nich wniosków do Gminy. We wniosku podawana jest informacja dotycząca imienia, nazwiska, adres rolnika oraz ilość szacunkowa (w kilogramach) folii, siatki, sznurka, opakowania po nawozach (…). We wniosku nie ma podanej wartości usługi. Wykonawca dokonujący odbioru sporządza protokół odbioru folii od rolnika, w którym podaje odebraną ilość w kg i przekazuje 1 egz. protokołu dla Gminy.
  8. Gdyby nie było możliwości otrzymania dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na realizację zadania Gmina nie realizowałaby zadania. NFOŚ przekazuje dotację w formie refundacji poniesionych wydatków na podstawie faktury, którą wykonawca usługi wystawia na rzecz Gminy. NFOŚ refunduje kwotę netto faktury.
  9. Wydatki Gminy będą związane z zapłatą dla wykonawcy wybranemu w drodze przetargu za transport odpadów ze wskazanych miejsc (do których rolnicy sami dowiozą odpady) oraz odzysku lub unieszkodliwienia odpadów. Zgodnie z zawartą w dniu 6 maja 2020 r. umową z NFOŚiGW przewidywany całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi (…) zł w tym koszty kwalifikowalne (bez VAT) = (…) zł. Po wykonaniu zadania wartość zostanie zaktualizowana na podstawie faktycznej ilości odebranych folii i innych odpadów. W wyniku realizacji przedsięwzięcia zostanie osiągnięty efekt ekologiczny określony jako: „Masa odpadów poddanych odzyskowi lub unieszkodliwieniu: (…). Kwota dotacji nie może przekroczyć iloczynu 500 zł i wyrażonej w Mg masy odpadów rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów opakowań po nawozach (…) unieszkodliwionych lub poddanych odzyskowi”. Wydatki administracyjne Gminy związane z realizacją zadania realizuje Gmina w ramach własnych wydatków Urzędu Gminy (zebranie wniosków, organizacja przetargu, wydawanie zaświadczeń, sprawozdawczość, rozliczania zadania z NFOŚ), które nie są refundowane.
    Aktualnie Gmina ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy zadania, w wyniku przetargu zostanie ustalona ostateczna wartość zadania.
  10. Dotacja przekazywana jest w formie refundacji poniesionych wydatków w kwocie netto (bez VAT) dla wykonawcy wyłącznie za załadunek, transport odpadów, a następnie rozładunek i przekazanie do odzysku lub unieszkodliwiania. Nie ma więc możliwości przeznaczenia dofinansowania na inny cel.
  11. Dzięki dofinansowaniu mieszkańcy nie poniosą odpłatności za czynności związane z transportem, załadunkiem odpadów a następnie rozładunkiem i przekazaniem do odzysku lub unieszkodliwiania. W celu dowiezienia odpadów z własnych gospodarstw do wskazanych miejsc odbioru odpadów przez Gminę rolnicy ponoszą wydatki samodzielnie wykonując zadanie sami albo korzystając z usług innych podmiotów, ale bez udziału Gminy.
  12. Nie ma ustalonej ceny, ponieważ nie ma odpłatności. Dotacja przekazywana jest w formie refundacji poniesionych wydatków, więc nie stanowi dopłaty do ogólnej działalności Gminy.
  13. Na podstawie zawartej umowy (…) z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gmina zobowiązana jest przedłożyć dokumenty rozliczeniowe, tj. kserokopie faktur, protokołów odbioru, kopie kart ewidencji odpadów potwierdzających przyjęcie odpadów przez prowadzącego zbieranie lub przetwarzanie odpadów w procesie odzysku lub unieszkodliwienia wraz z ich zbiorczym zestawieniem.
  14. Gdyby była wypłacona zaliczka Gmina zobowiązana byłaby do zwrotu zaliczki w przypadku niezrealizowania zadania. Gmina będzie jednak ubiegała się o wypłatę dotacji w formie refundacji poniesionych wcześniej wydatków.
  15. Gmina nabywa usługi od wykonawcy zadania, tj. wyspecjalizowanej firmy wybranej w drodze przetargu we własnym imieniu w celu odbioru odpadów z folii rolniczych ze wskazanych miejsc, do których dowiozą je rolnicy.
  16. Usługi nabywane przez Gminę będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadania polegającego na usunięciu odpadów z folii rolniczych, siatki, sznurka do owijania balotów opakowań po nawozach (…) unieszkodliwionych lub poddanych odzyskowi. Jeżeli te usługi zostaną uznane przez Organ Podatkowy jako podlegające opodatkowaniu VAT, to dotacja będzie również wykorzystana wyłącznie do czynności opodatkowanych. Jednakże otrzymana dotacja, która będzie stanowiła równowartość poniesionych przez Gminę wydatków netto związanych z transportem, załadunkiem odpadów a następnie rozładunkiem i przekazaniem do odzysku lub unieszkodliwiania nie pokryje kwoty podatku VAT naliczonego na wystawionej fakturze przez wykonawcę i zapłaconego przez Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy dotacja uzyskana z NFOŚiGW na usunięcie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej z terenu Gminy w ramach realizacji zadania będzie podlegać opodatkowaniu VAT?
  2. Jeżeli tak, to w jaki sposób Gmina powinna wyliczyć wartość podatku VAT należnego od otrzymanej dotacji?
  3. Czy w związku z tym, że uzyskana z NFOŚiGW dotacja na wykonanie zadania polegającego na usunięciu folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej z terenu Gminy będzie opodatkowana VAT Gmina ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony z faktur otrzymanych od wykonawcy zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy:

  1. Dotacja otrzymana przez Gminę z NFOŚiGW na usunięcie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej stanowiąca pokrycie ceny usług świadczonych na rzecz mieszkańców Gminy będzie podlegać opodatkowaniu VAT. Gmina bowiem nabywa przedmiotowe usługi od wyspecjalizowanego podmiotu zajmującego się usuwaniem tego typu odpadów we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich, tj. na rzecz rolników.
  2. Gmina powinna wyliczyć wartość podatku VAT należnego metodą ,,w stu”, traktując kwotę dotacji jako kwotę brutto, tj. zawierająca podatek należny. Obowiązek podatkowy powstanie w dniu otrzymania dotacji.
  3. Odnosząc się do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem przez Gminę usług polegających na usuwaniu folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej w Gminie spełniony zostanie podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług, bowiem ponoszone wydatki będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.


Tak więc Gmina będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT z faktur otrzymanych od wykonawcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej podatkiem, podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż, zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Towarami – w rozumieniu art. 2 pkt 6 ustawy – są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

  1. przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę, w jakiej dokonano czynności prawnej;
  2. zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;
  3. świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

W myśl art. 8 ust. 2a ustawy, w przypadku gdy podatnik, działając we własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług, przyjmuje się, że ten podatnik sam otrzymał i wyświadczył te usługi.

Zauważyć należy, że pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w rozumieniu art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

Zatem czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszystkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ustawy i wykonywane w działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego nie są podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają z tego tytułu należności, opłaty lub składki. Podmioty te są natomiast podatnikami podatku od towarów i usług w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nich odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują m.in.: sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej (art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy o samorządzie gminnym), a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

W myśl art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Według art. 29a ust. 6 ustawy, podstawa opodatkowania obejmuje:

  1. podatki, cła, opłaty i inne należności o podobnym charakterze, z wyjątkiem kwoty podatku;
  2. koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy lub usługodawcę od nabywcy lub usługobiorcy.

Z przepisu tego wynika, że podstawę opodatkowania w podatku od towarów i usług stanowi wynagrodzenie, które dostawca lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu dostawy towarów albo świadczenia usług. Wynagrodzenie to oznacza wartość rzeczywiście otrzymaną (lub która ma być otrzymana) w konkretnym przypadku.

Dla określenia, czy dane dotacje (subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze) są, czy też nie są opodatkowane, istotne są szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania.

Kryterium uznania dotacji za stanowiącą podstawę opodatkowania, jest zatem stwierdzenie, że dotacja dokonywana jest w celu sfinansowania konkretnej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Natomiast dotacje niedające się powiązać z konkretnymi czynnościami podlegającymi opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, nie stanowią podstawy opodatkowania w rozumieniu przepisu art. 29a ust. 1 ustawy.

Nie jest więc podstawą opodatkowania ogólna dotacja (subwencja, inna dopłata o podobnym charakterze) uzyskana przez podatnika, niezwiązana z dostawą towaru lub świadczeniem usługi. W przypadku natomiast, gdy podatnik otrzymuje dofinansowanie, które jest związane z dostawą lub świadczeniem usług, jako pokrycie części ceny konkretnego świadczenia lub rekompensatę z tytułu wykonania określonego świadczenia po cenach obniżonych, płatność taką należy zaliczyć do podstawy opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Istotnym zatem dla wykładni art. 29a ust. 1 ustawy, jest wyjaśnienie pojęcia „subwencja bezpośrednio związana z ceną”.

W tym celu istotne znaczenie ma orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. W szczególności, wyroki w sprawach C-184/00 (Office des products wallons ASBL v. Belgian State) oraz C-353/00 (Keeping Newcastle Warm Ltd. v. Commisioners od Customs and Excise, w skrócie KNW).

I tak, w wyroku w sprawie C-184/00 TSUE stwierdził, że sam fakt, że dofinansowanie wpływa na ostateczną cenę świadczenia, nie ma znaczenia dla uznania, czy powinno ono zwiększać podstawę opodatkowania VAT. W praktyce bowiem, prawie zawsze dofinansowanie działalności podatnika wpływa w jakiś w sposób na poziom stosowanych przez niego cen. Elementem istotnym, wpływającym na ewentualne włączenie dofinansowania do podstawy opodatkowania, jest natomiast stwierdzenie, czy dotacje są przekazywane w celu dostawy konkretnych towarów lub świadczenia konkretnych usług. Ponadto, Trybunał stwierdził, że sformułowanie – dotacje bezpośrednio związane z ceną – należy interpretować w taki sposób, aby dotyczyło ono jedynie dotacji odpowiadających całości lub części wynagrodzenia z tytułu dostawy towarów lub świadczenia usług, które wypłacane są sprzedawcy lub dostawcy przez stronę trzecią.

Z kolei w wyroku w sprawie C-353/00, Trybunał wyraził pogląd, że niezależnie od tego, czy dofinansowanie spełnia warunek bezpośredniego związku z ceną, czy też nie spełnia takiego warunku, zwiększać będzie podstawę opodatkowania, jeśli osoba trzecia (także organ władzy publicznej) wpłaca pewną kwotę pieniędzy na poczet usług świadczonych na rzecz osoby fizycznej. Orzeczenie to dotyczyło dopłat wypłacanych firmie zajmującej się usługami związanymi z doradztwem w dziedzinie energetyki.

Związek dotacji z ceną nie został szczegółowo przeanalizowany w tym wyroku. Szersze uwagi na ten temat znalazły się natomiast w opinii rzecznika generalnego oraz pisemnym stanowisku rządu Wielkiej Brytanii, które zaaprobował Trybunał. Jak wskazuje rzecznik, dotacje mogą mieć różną formę i charakter. Zwykle, przez dotacje (subwencje) rozumie się sumy wypłacane danemu podmiotowi z funduszy publicznych w interesie ogólnym. W praktyce, dotacje mogą mieć postać dopłat ogólnych do działalności przedsiębiorstwa (i wówczas nie podlegają opodatkowaniu), albo też stanowić subsydia do konkretnych dostaw lub usług, umożliwiając nabycie ich ostatecznemu odbiorcy po niższej cenie (lub w ogóle bez odpłatności z jego strony). W tym ostatnim przypadku podlegają podatkowi VAT. Tego rodzaju dotacje występowały w przypadku KNW. Istniał bezpośredni związek pomiędzy usługami podatnika a otrzymywanymi dotacjami (dotacje były korelatem usług i wypłacano je tylko w razie ich świadczenia; również kwotowo zależały od liczby usług). Wpływ na cenę również był oczywisty: ostateczny odbiorca nie musiał płacić za usługę właśnie z powodu pokrycia jej dotacją. Mimo, że dotacje oczywiście wpływały na działalność przedsiębiorstwa i w sensie ekonomicznym pokrywały część kosztów jego funkcjonowania, przede wszystkim były one związane z ceną. Dlatego też nie można było ich traktować jako pozostających poza podatkiem VAT.

Jeżeli otrzymana dotacja jest w sposób zindywidualizowany i policzalny związana z ceną danego świadczenia (tj. świadczenie dzięki dotacji ma cenę niższą o konkretną kwotę lub świadczeniobiorca otrzymuje je za darmo), taka dotacja podlega VAT. Jeżeli natomiast związek tego rodzaju nie występuje i równocześnie dotacja nie jest elementem wynagrodzenia związanego z danymi dostawami towarów lub usług, wówczas można – i należy – potraktować ją jako płatność niepodlegającą podatkowi VAT.

Mając na uwadze powyższe stwierdzić należy, że z art. 29a ust. 1 ustawy wynika, że nie ma znaczenia od kogo dostawca towaru lub świadczący usługę otrzymuje zapłatę – czy od nabywcy czy od osoby trzeciej, ważne jest aby było to wynagrodzenie za dane konkretne świadczenie lub za konkretną dostawę.

Z opisu sprawy wynika, Gmina jest czynnym podatnikiem VAT. Stosownie do ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należą sprawy ochrony środowiska oraz unieszkodliwiania odpadów. W ramach wniosku o dofinansowanie zadania pn.: ,,(…)”, złożonego do Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Fundusz przekaże Gminie dotację na dofinansowanie zadania. NFOŚiGW poinformowało o pozytywnej decyzji i przedstawił do podpisania przez Gminę umowę na udzielenie dotacji do kwoty (…) zł.

Przedsięwzięcie będzie polegało na transporcie z miejsc wskazanych do zbierania odpadów oraz odzysku lub unieszkodliwienia odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach (…) pochodzących od rolników z terenu Gminy. Łączna ilość ww. odpadów do odebrania to ok. (…).

Gmina otrzymała deklaracje od rolników zainteresowanych odebraniem odpadów wraz z określoną ilością tych odpadów.

Wysokość otrzymanego dofinansowania będzie uzależniona od ilości odpadów z folii pochodzących od rolników. Gmina zobowiązana będzie do rozliczenia się z otrzymanych środków z NFOŚiGW.

W przypadku niezrealizowania zadania Gmina nie otrzyma dofinansowania. Dotacja nie będzie mogła zostać przeznaczona na inne cele niż wskazane w umowie dotacji.

Z otrzymanego dofinansowania Gmina pokryje wydatki na transport z miejsc wskazanych do zbierania odpadów oraz odzysku lub unieszkodliwienia odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach (…).

W celu realizacji zadania Gmina podpisze umowę z Wykonawcą, tj. wyspecjalizowaną firmą, która zrealizuje zadanie.

Po zrealizowaniu zadania Wykonawca wystawi dla Gminy fakturę na kwotę wynikającą z umowy.

Realizacja zadania z zakresu usuwania folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej jest uzależniona od otrzymania dotacji przez Gminę. Gmina podpisała umowę w dniu 6 maja 2020 r., na dofinansowanie w formie dotacji z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Gmina nie realizowałaby zadania w sytuacji, gdyby nie miała możliwości otrzymania dotacji. Realizacja zadania związana jest z ochroną środowiska. Zgodnie z umową po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia Gmina zobowiązana jest przedłożyć do NFOŚiGW dokumenty potwierdzające osiągnięcie efektu ekologicznego przedsięwzięcia.

Wysokość otrzymanego dofinansowania będzie uzależniona od ilości usuniętych odpadów, nie zależy od ilości uczestników programu.

Gmina nie będzie zawierała umów z rolnikami. Rolnicy jedynie złożyli wnioski do Gminy, we wnioskach podali ilość odpadów przeznaczonych do usunięcia. Gmina poinformuje rolników o miejscu odbioru odpadów oraz terminie odbioru po wyborze wykonawcy zadania, który na podstawie umowy zawartej z Gminą dokona odbioru odpadów zgłoszonych przez rolników ze wskazanych przez Gminę miejsc na terenie Gminy (do których rolnicy dowiozą je we własnym zakresie).

Zasady działania są jednakowe dla wszystkich uczestników (rolników) uczestniczących w projekcie (oczywiście za wyjątkiem ilości odpadów do odebrania, które są zgłaszane we wnioskach). Rolnicy nie będą ponosić żadnych kosztów, tj. nie będą dokonywali wpłat dla Gminy z tytułu usuwania folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej.

Nie ma ustalonych opłat do ponoszenia przez rolników. Wydatek ponosi Gmina.

Rolnik może zrezygnować z udziału w realizacji projektu i wycofać wniosek, bez ponoszenia jakichkolwiek konsekwencji, wówczas wykonawca zadania odbierze mniejszą ilość odpadów. Natomiast, w przypadku, gdy Gmina ostatecznie nie dokona wyboru wykonawcy zadania, poinformuje rolników – uczestników projektu o zaistniałej sytuacji i ewentualnym przesunięciu realizacji zadania lub rezygnacji.

Rolnicy zainteresowani usunięciem folii są ustalani na podstawie zgłoszonych przez nich wniosków do Gminy. We wniosku podawana jest informacja dotycząca imienia, nazwiska, adres rolnika oraz ilość szacunkowa (w kilogramach) folii, siatki, sznurka, opakowania po nawozach (…). We wniosku nie ma podanej wartości usługi. Wykonawca dokonujący odbioru sporządza protokół odbioru folii od rolnika, w którym podaje odebraną ilość w kg i przekazuje 1 egz. protokołu dla Gminy.

Gdyby nie było możliwości otrzymania dotacji z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska na realizację zadania Gmina nie realizowałaby zadania. NFOŚ przekazuje dotację w formie refundacji poniesionych wydatków na podstawie faktury, którą wykonawca usługi wystawia na rzecz Gminy. NFOŚ refunduje kwotę netto faktury.

Wydatki Gminy będą związane z zapłatą dla wykonawcy wybranemu w drodze przetargu za transport odpadów ze wskazanych miejsc (do których rolnicy sami dowiozą odpady) oraz odzysku lub unieszkodliwienia odpadów. Zgodnie z zawartą w dniu 6 maja 2020 r. umową z NFOŚiGW przewidywany całkowity koszt realizacji przedsięwzięcia wynosi (…) zł w tym koszty kwalifikowalne (bez VAT) = (…) zł. Po wykonaniu zadania wartość zostanie zaktualizowana na podstawie faktycznej ilości odebranych folii i innych odpadów. W wyniku realizacji przedsięwzięcia zostanie osiągnięty efekt ekologiczny określony jako: „Masa odpadów poddanych odzyskowi lub unieszkodliwieniu: (…). Kwota dotacji nie może przekroczyć iloczynu 500 zł i wyrażonej w Mg masy odpadów rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów opakowań po nawozach (…) unieszkodliwionych lub poddanych odzyskowi”. Wydatki administracyjne Gminy związane z realizacją zadania realizuje Gmina w ramach własnych wydatków Urzędu Gminy (zebranie wniosków, organizacja przetargu, wydawanie zaświadczeń, sprawozdawczość, rozliczania zadania z NFOŚ), które nie są refundowane.

Aktualnie Gmina ogłosiła przetarg na wybór wykonawcy zadania, w wyniku przetargu zostanie ustalona ostateczna wartość zadania.

Dotacja przekazywana jest w formie refundacji poniesionych wydatków w kwocie netto (bez VAT) dla wykonawcy wyłącznie za załadunek, transport odpadów, a następnie rozładunek i przekazanie do odzysku lub unieszkodliwiania. Nie ma więc możliwości przeznaczenia dofinansowania na inny cel.

Dzięki dofinansowaniu mieszkańcy nie poniosą odpłatności za czynności związane z transportem, załadunkiem odpadów a następnie rozładunkiem i przekazaniem do odzysku lub unieszkodliwiania. W celu dowiezienia odpadów z własnych gospodarstw do wskazanych miejsc odbioru odpadów przez Gminę rolnicy ponoszą wydatki samodzielnie wykonując zadanie sami albo korzystając z usług innych podmiotów, ale bez udziału Gminy.

Nie ma ustalonej ceny, ponieważ nie ma odpłatności. Dotacja przekazywana jest w formie refundacji poniesionych wydatków, więc nie stanowi dopłaty do ogólnej działalności Gminy. Na podstawie zawartej umowy z Narodowym Funduszem Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Gmina zobowiązana jest przedłożyć dokumenty rozliczeniowe, tj. kserokopie faktur, protokołów odbioru, kopie kart ewidencji odpadów potwierdzających przyjęcie odpadów przez prowadzącego zbieranie lub przetwarzanie odpadów w procesie odzysku lub unieszkodliwienia wraz z ich zbiorczym zestawieniem.

Gdyby była wypłacona zaliczka Gmina zobowiązana byłaby do zwrotu zaliczki w przypadku niezrealizowania zadania. Gmina będzie jednak ubiegała się o wypłatę dotacji w formie refundacji poniesionych wcześniej wydatków.

Gmina nabywa usługi od wykonawcy zadania, tj. wyspecjalizowanej firmy wybranej w drodze przetargu we własnym imieniu w celu odbioru odpadów z folii rolniczych ze wskazanych miejsc, do których dowiozą je rolnicy.

Usługi nabywane przez Gminę będą wykorzystywane wyłącznie do realizacji zadania polegającego na usunięciu odpadów z folii rolniczych, siatki, sznurka do owijania balotów opakowań po nawozach (…) unieszkodliwionych lub poddanych odzyskowi. Jeżeli te usługi zostaną uznane przez Organ Podatkowy jako podlegające opodatkowaniu VAT to dotacja będzie również wykorzystana wyłącznie do czynności opodatkowanych. Jednakże otrzymana dotacja, która będzie stanowiła równowartość poniesionych przez Gminę wydatków netto związanych z transportem, załadunkiem odpadów a następnie rozładunkiem i przekazaniem do odzysku lub unieszkodliwiania nie pokryje kwoty podatku VAT naliczonego na wystawionej fakturze przez wykonawcę i zapłaconego przez Gminę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się w pierwszej kolejności do rozstrzygnięcia, czy otrzymana z Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dotacja na usunięcie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej z terenu Gminy w ramach realizacji zadania będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT.

Mając na uwadze powołane wyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że w analizowanym przypadku mamy do czynienia z czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT (tj. odsprzedażą usług zakupionych przez Gminę od wyspecjalizowanej firmy na rzecz rolników biorących udział w zadaniu), a nie z realizacją zadań własnych przez Gminę w charakterze organu władzy publicznej. Gmina bowiem nabędzie przedmiotowe usługi od firmy, która zrealizuje zadanie – polegające na usunięciu folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej, we własnym imieniu, ale na rzecz osób trzecich (rolników), a więc stosownie do art. 8 ust. 2a ustawy, zawierając umowę z wykonawcą na świadczenie ww. usługi, wejdzie w rolę podmiotu ją świadczącego.

Sam fakt, że Gmina nie będzie zawierała z rolnikami umów na wykonanie prac w ramach przedmiotowego zadania – nie powoduje, że Gmina w tym przypadku będzie działa jako organ władzy publicznej realizujący zadania własne. Trzeba również zauważyć, że to Gmina, podpisze umowę z wykonawcą i nabędzie usługi we własnym imieniu, a następnie otrzyma za ich wykonanie od wykonawcy fakturę.

Środki finansowe pozyskane przez Gminę (dotacja uzyskana z NFOŚiGW) w tym przypadku są przeznaczone na refundację kosztów konkretnego zadania związanego z usunięciem folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej w ramach realizacji zadania.

W konsekwencji, środki te należy uznać za wynagrodzenie z tytułu świadczenia usługi przez Gminę na rzecz rolników, uiszczane przez podmiot trzeci (tj. podmiot dokonujący finansowania – NFOŚiGW). Przedmiotowa dotacja nie może więc zostać uznana za dotację kosztową przeznaczoną na ogólną działalność Gminy, jej celem bowiem nie jest dotowanie całej działalności Gminy, ale konkretnych czynności wykonywanych w ramach ww. zadania. W przypadku niezrealizowania zadania Gmina nie otrzyma dofinansowania.

Należy zatem stwierdzić, że dofinansowanie otrzymane z NFOŚiGW bezpośrednio wpływa na cenę świadczonej usługi polegającej na usunięciu odpadów z folii rolniczych, siatki, sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach (…) unieszkodliwionych lub poddanych odzyskowi.

W związku z powyższym uznać należy, że świadczenia, co do których Gmina się zobowiązała w ramach zgłoszeń złożonych przez mieszkańców, stanowią odpłatne świadczenia usług, które – zgodnie z przywołanym art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy – podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a Gmina, w związku z ww. czynnościami występuje w charakterze podatnika tego podatku.

Tym samym, dotacja otrzymana przez Gminę z NFOŚiGW na zadanie polegające na usunięciu folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej, stanowiąca pokrycie ceny usług świadczonych na rzecz rolników będących mieszkańcami Gminy, będzie podlegać opodatkowaniu podatkiem VAT, stanowiąc w myśl art. 29a ust. 1 ustawy w związku z art. 29a ust. 6 ustawy podstawę opodatkowania z tytułu wykonywanych przez Gminę usług w zakresie usuwania folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej, pomniejszoną o podatek VAT.

Podsumowując, dotacja uzyskana z NFOŚiGW na usunięcie folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej z terenu Gminy w ramach realizacji zadania stanowi wynagrodzenie z tytułu świadczenia usług na rzecz rolników, która to czynność będzie podlegać opodatkowaniu VAT.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Przechodząc do kwestii sposobu naliczenia podatku należnego od kwoty dotacji uzyskanej przez Gminę z NFOŚiGW, należy zauważyć, że zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Jak rozstrzygnięto wyżej, dotacja otrzymana przez Gminę z NFOŚiGW na folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej będzie stanowiła wynagrodzenie z tytułu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy. W tej sytuacji kwotę dotacji uzyskanej przez Gminę z NFOŚiGW, w świetle ww. przepisów art. 29a ustawy należy uznać za kwotę brutto, tj. zawierającą podatek od towarów i usług, a Gmina powinna wyliczyć wartość podatku VAT należnego metodą „w stu”, traktując kwotę dotacji jako kwotę brutto, tj. kwotę zawierającą podatek należny.

Podsumowując, Gmina powinna wyliczyć wartość podatku VAT należnego metodą ,,w stu”, traktując kwotę dotacji jako kwotę brutto, tj. zawierająca podatek należny.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest prawidłowe.

Wnioskodawca ma także wątpliwości, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia kwot VAT naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją czynności w zakresie usuwania odpadów rolniczych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Stwierdzić należy, że każde nabycie towarów i usług, przeznaczonych do przyszłego wykorzystania ich do czynności opodatkowanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej bez względu na to jakie faktycznie będą efekty tej działalności, należy uznać w momencie jego dokonania za związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych.

Zatem, jeśli towary i usługi, przy nabyciu których naliczono podatek, są (mają być) wykorzystywane w całości do prowadzenia działalności opodatkowanej, wówczas podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku. Katalog czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy.

Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatków od towarów i usług.

W niniejszej sprawie Wnioskodawca – jak wskazano powyżej – nie występuje w roli organu władzy publicznej, o którym mowa w art. 15 ust. 6 ustawy, lecz w roli podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

Kolejnym warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W niniejszej sprawie zakupiona przez Wnioskodawcę usługa odbioru oraz unieszkodliwienia lub odzysku odpadów pochodzących z działalności rolniczej będzie jednocześnie świadczeniem ww. usługi na rzecz rolników biorących udział w programie. Odpłatnością na rzecz Gminy za wyświadczoną usługę będzie dotacja otrzymana z NFOŚiGW. W związku z powyższym, opisana usługa będzie stanowiła odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegające opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Ponadto ani przepisy ustawy, ani też rozporządzeń wykonawczych do ustawy nie przewidują zwolnienia dla świadczenia usług w zakresie transportu oraz odzysku lub unieszkodliwienia odpadów z folii rolniczych, siatki i sznurka do owijania balotów, opakowań po nawozach i typu Big Bag. Zatem czynności te będą opodatkowane podatkiem od towarów i usług przy zastosowaniu właściwej stawki podatku VAT.

W konsekwencji, skoro wypełnione są przesłanki art. 86 ust. 1 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją czynności w zakresie usuwania odpadów z folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej.

Podsumowując, w związku z tym, że uzyskana z NFOŚiGW dotacja na wykonanie zadania polegającego na usunięciu folii rolniczych i innych odpadów pochodzących z działalności rolniczej z terenu Gminy będzie stanowiła wynagrodzenie za odpłatne świadczenie usług opodatkowane VAT, Gmina ma prawo odliczyć podatek VAT naliczony z faktur otrzymanych od wykonawcy zadania. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, o których mowa w art. 88 ustawy.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy odnoszące się do pytania oznaczonego we wniosku numerem 3, należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Tutejszy organ wskazuje, że zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej, Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej, na wniosek zainteresowanego, wydaje, w jego indywidualnej sprawie, interpretację przepisów prawa podatkowego (interpretację indywidualną).

W związku z powyższym zaznaczenia wymaga, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, bądź we własnym stanowisku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone. Dotyczy to kwestii ustalenia momentu powstania obowiązku podatkowego.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj