Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.222.2020.1.MK
z 16 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2020 r. (data wpływu 12 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2020 r., data nadania 8 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 lipca 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.222.2020.1.MK (doręczone w dniu 2 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zw. z realizacją zadania pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 12 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do pełnego obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zw. z realizacją zadania pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)”.


Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2020 r., data nadania 8 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 2 lipca 2020 r. nr 0114-KDIP4-1.4012.222.2020.1.MK.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina, zwana w dalszej części wniosku „Gminą”, jako jednostka samorządu terytorialnego wykonuje zadania publiczne określone przepisami prawa.
W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r., poz. 446, z późn. zm.) Gmina wykonuje zadanie publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów (art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym), stosownie do postanowień art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy do zadań własnych Gminy należny zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty, m.in. w zakresie ochrony środowiska i przyrody oraz ochrony zdrowia.

Gmina jest zarejestrowanym i czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Gmina zrealizowała zadanie pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)” realizowanego w ramach operacji pn. „(…)” współfinansowanej przez Unię Europejską ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, działanie: „Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich”, podziałanie: Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii, z zakresu: gospodarki wodno-ściekowej.

Inwestycja ukończona została w dniu 29 listopada 2019 r. i polegała na wykonaniu w systemie zaprojektuj i wybuduj 66 sztuk przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków wraz z przyłączeniami kanalizacji sanitarnej do budynku, odprowadzeniem ścieków oczyszczonych, zasileniem elektrycznym oraz rozruchem technicznym i technologicznym na nieruchomościach prywatnych na terenie gminy.


W zakres prac wchodziło przede wszystkim:

  1. Wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwoleń na wykonanie robót poprzez złożenie zgłoszeń wraz z wymaganymi załącznikami stosownie do art. 29 ust.1 pkt 3 oraz art. 30 ust.1 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (tj. Dz.U. z 2018 r. poz. 1202 ze zm.) od Starosty;
  2. Roboty budowlane obejmujące dostawę, montaż i uruchomienie przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków (PBOŚ) spełniających wymogi normy PN-EN 12566-3+A2:2013 w ilości 66 szt., w miejscowościach zlokalizowanych na terenie Gminy, tj.:
    1. 20 szt. oczyszczalni typu M-BOŚ PLUS 8,
    2. 46 szt. oczyszczalni typu M-BOŚ PLUS 18, w tym:
      • 20 szt. oczyszczalni obsługujących gospodarstwa domowe o liczbie 1-4 RLM,
      • 32 szt. oczyszczalni obsługujących gospodarstwa domowe o liczbie 5-6 RLM,
      • 11 szt. oczyszczalni obsługujących gospodarstwa domowe o liczbie 7-8 RLM,
      • 3 szt. oczyszczalni obsługujących gospodarstwa domowe o liczbie 9-10 RLM,
        oraz montaż pompowni ścieku surowego bądź oczyszczonego w sytuacji gdzie było to niezbędne dla prawidłowej pracy oczyszczalni;
  3. Wykonanie przyłączy do instalacji kanalizacji sanitarnej z budynków mieszkalnych, oczyszczalni ścieków sanitarnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz odbiornik ścieku oczyszczonego;
  4. Wykonanie dokumentacji powykonawczej.


Rozwiązania technologiczne wybudowanych oczyszczalni ścieków zakładają oczyszczanie ścieków w systemie niskoobciążonego osadu czynnego stabilizowanego w warunkach tlenowych i beztlenowych z równoczesną redukcją związków biogennych, działającą z wykorzystaniem stałego złoża biologicznego w sposób przepływowy. Oczyszczalnie ścieków przeznaczone są do odbioru i oczyszczania ścieków bytowo-gospodarczych z odprowadzeniem ścieków oczyszczonych do gruntu poprzez studnię chłonną.


Przydomowe oczyszczalnie ścieków zostały wybudowane na potrzeby nieruchomości zamieszkałych, gdzie nie ma możliwości przyłączenia się do zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej.


Przydomowe oczyszczalnie ścieków przez okres trwałości projektu, tj. przez okres pięciu lat od otrzymania ostatniej płatności od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, stanowić będą własność Gminy. Właściciele nieruchomości, na których wybudowano przydomowe oczyszczalnie ścieków, na podstawie faktur wystawionych przez Gminę, wnieśli wkład własny do budowy oczyszczalni. Po odbiorze końcowym zadania, instalacje przekazane zostały do użytkowania właścicielom nieruchomości. Użytkownicy oczyszczalni korzystają z przejętych obiektów zgodnie z przeznaczeniem, tj. oczyszczalnie służą do oczyszczania ścieków komunalnych pochodzących z ich nieruchomości. Po upływie okresu trwałości przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną przekazane nieodpłatnie na własność użytkowników.


Faktury za wykonanie wyżej wymienionego zadania były wystawiane na Gminę.


Ponadto, w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że w przedmiotowym przypadku projekt pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)” zrealizowany został przez Gminę na podstawie zawieranych z właścicielami poszczególnych nieruchomości umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym Gmina wykonując czynności z zakresu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tj. czynności cywilnoprawne, prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.


Towary i usługi związane z realizacją Inwestycji „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dla operacji pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)” Gmina będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji projektu - od całości poniesionych wydatków?


Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją inwestycji „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)” na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (zwaną dalej ustawą o VAT).


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik od towarów i usług oraz towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

W przedmiotowym przypadku projekt pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)” zrealizowany został przez Gminę na podstawie zawieranych z właścicielami poszczególnych nieruchomości umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym Gmina wykonując czynności z zakresu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tj. czynności cywilnoprawne, prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy.


Towary i usługi związane z realizacją Inwestycji „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)” będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


W związku z powyższym Gmina ma prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego wynikającego z faktur otrzymanych od wykonawców w związku z realizacją ww. inwestycji na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści cytowanego wyżej przepisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Należy również podkreślić, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego, jako integralna część systemu VAT, w zasadzie nie może być ograniczane, ani pod względem czasu, ani też pod względem zakresu przedmiotowego. Nie jest to bowiem wyjątkowy przywilej podatnika, lecz jego fundamentalne prawo. Możliwość wykonania tego prawa powinna być zapewniona niezwłocznie i względem wszystkich kwot podatku, które zostały pobrane (naliczone) od transakcji związanych z zakupami. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia ma zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody.


Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych. Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania Gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Gmina zrealizowała zadanie pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)” realizowanego w ramach operacji pn. „(…)” współfinansowanej przez Unię Europejską ze środków Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Inwestycja ukończona została w dniu 29 listopada 2019 r. i polegała na wykonaniu w systemie zaprojektuj i wybuduj 66 sztuk przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków wraz z przyłączeniami kanalizacji sanitarnej do budynku, odprowadzeniem ścieków oczyszczonych, zasileniem elektrycznym oraz rozruchem technicznym i technologicznym na nieruchomościach prywatnych na terenie gminy.


W zakres prac wchodziło przede wszystkim:

  1. Wykonanie dokumentacji projektowej wraz z uzyskaniem pozwoleń na wykonanie robót poprzez złożenie zgłoszeń wraz z wymaganymi załącznikami od Starosty;
  2. Roboty budowlane obejmujące dostawę, montaż i uruchomienie przydomowych biologicznych oczyszczalni ścieków (PBOŚ) spełniających wymogi normy w ilości 66 szt., w miejscowościach zlokalizowanych na terenie Gminy, tj.:
    1. 20 szt. oczyszczalni typu M-BOŚ PLUS 8,
    2. 46 szt. oczyszczalni typu M-BOŚ PLUS 18, w tym:
      • 20 szt. oczyszczalni obsługujących gospodarstwa domowe o liczbie 1-4 RLM,
      • 32 szt. oczyszczalni obsługujących gospodarstwa domowe o liczbie 5-6 RLM,
      • 11 szt. oczyszczalni obsługujących gospodarstwa domowe o liczbie 7-8 RLM,
      • 3 szt. oczyszczalni obsługujących gospodarstwa domowe o liczbie 9-10 RLM,
    oraz montaż pompowni ścieku surowego bądź oczyszczonego w sytuacji gdzie było to niezbędne dla prawidłowej pracy oczyszczalni;
  3. Wykonanie przyłączy do instalacji kanalizacji sanitarnej z budynków mieszkalnych, oczyszczalni ścieków sanitarnych wraz z infrastrukturą towarzyszącą oraz odbiornik ścieku oczyszczonego;
  4. Wykonanie dokumentacji powykonawczej.

Przydomowe oczyszczalnie ścieków zostały wybudowane na potrzeby nieruchomości zamieszkałych, gdzie nie ma możliwości przyłączenia się do zbiorczej sieci kanalizacji sanitarnej.


Przydomowe oczyszczalnie ścieków przez okres trwałości projektu, tj. przez okres pięciu lat od otrzymania ostatniej płatności od Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa, stanowić będą własność Gminy. Właściciele nieruchomości, na których wybudowano przydomowe oczyszczalnie ścieków, na podstawie faktur wystawionych przez Gminę, wnieśli wkład własny do budowy oczyszczalni. Po odbiorze końcowym zadania, instalacje przekazane zostały do użytkowania właścicielom nieruchomości. Użytkownicy oczyszczalni korzystają z przejętych obiektów zgodnie z przeznaczeniem, tj. oczyszczalnie służą do oczyszczania ścieków komunalnych pochodzących z ich nieruchomości. Po upływie okresu trwałości przydomowe oczyszczalnie ścieków zostaną przekazane nieodpłatnie na własność użytkowników. Faktury za wykonanie wyżej wymienionego zadania były wystawiane na Gminę. Projekt zrealizowany został przez Gminę na podstawie zawieranych z właścicielami poszczególnych nieruchomości umów cywilnoprawnych. W związku z powyższym Gmina wykonując czynności z zakresu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tj. czynności cywilnoprawne, prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy. Towary i usługi związane z realizacją Inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia kwot podatku VAT wynikających z faktur dokumentujących realizację zadania.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia będą spełnione, gdyż – jak wynika z opisu sprawy – Gmina jest czynnym podatnikiem VAT, zaś wybudowane przydomowe oczyszczalnie ścieków zostały wybudowane na poszczególnych nieruchomościach na podstawie zawartych z właścicielami umów cywilnoprawnych (Gmina wykonując czynności z zakresu dostarczania wody i odprowadzania ścieków, tj. czynności cywilnoprawne, prowadzi działalność gospodarczą, a tym samym działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy). Ponadto, towary i usługi związane z realizacją Inwestycji będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając zatem na uwadze powołane przepisy należy stwierdzić, że w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, są spełnione, ponieważ Gmina w związku z realizowanym projektem działa w charakterze podatnika podatku VAT w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy, a nabyte towary i usługi w związku z realizacją inwestycji wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Tym samym należy uznać, że Gminie przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego od towarów i usług wykazanego na fakturach dotyczących wydatków na realizację inwestycji w zakresie budowy przydomowych oczyszczalni ścieków w ramach zadania pn. „Budowa przydomowych oczyszczalni ścieków (…)”. Przy czym prawo to przysługuje, o ile nie wystąpią przesłanki negatywne wymienione w art. 88 ustawy.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj