Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.334.2020.2.AD
z 17 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA



Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 maja 2020 r. (data wpływu 3 maja 2020 r.), uzupełnionym pismem w dniu 23 maja 2020 r. o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości skorzystania z ulgi termomodernizacyjnej. Wniosek uzupełniony został w dniu 23 maja 2020 r.


We wniosku oraz w jego uzupełnieniu przedstawiono następujący stan faktyczny.


Wnioskodawca podaje, że sytuacja dotyczy prawidłowości odliczenia ulgi termomodernizacyjnej na „zakup i montaż nowego źródła ciepła” w domu jednorodzinnym osoby fizycznej, zatrudnionej w oparciu o umowę o pracę, będącej współwłaścicielem nieruchomości, w której nie jest prowadzona działalność gospodarcza. W budynku w 2019 r. poniesiono wydatek związany z „zakupem i montażem nowego źródła ciepła”, co do którego w 2020 r. zostanie wykonany zwrot części poniesionych kosztów - zgodnie z umową z WFOŚiGW, w ramach dotacji z Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” - na podstawie dokumentów potwierdzających poniesiony w 2019 r.


W związku z powyższym Wnioskodawca przedstawia następujące zdarzenia w kolejności chronologicznej:


  1. złożenie wniosku w WFOŚiGW o dofinansowanie w programie „Czyste Powietrze” w październiku 2019 r. dla dwóch rodzajów przedsięwzięć:

    1. zakup i montaż nowego źródła ciepła,
    2. docieplenie przegród budowlanych i prace towarzyszące. Określenie kosztów kwalifikowanych we wniosku o dofinansowanie w ramach Programu Priorytetowego „Czyste powietrze”, określenie wysokości dofinansowania dla kosztów kwalifikowanych, ustalenie terminu realizacji przedsięwzięć - 30 miesięcy od daty złożenia wniosku.

  2. podpisanie umowy w październiku 2019 r. z wykonawcą w zakresie przedsięwzięcia a) - „zakupu i montażu nowego źródła ciepła” (kocioł kondensacyjny, armatura zabezpieczająca, układu odprowadzenia spalin i doprowadzenia powietrza, montaż) oraz jej zrealizowanie w październiku 2019 r.; za usługę wystawiona została w październiku 2019 r. faktura VAT; usługa została sfinansowana ze środków własnych podatnika; koszt faktury jest w całości kosztem kwalifikowanym w ramach Programu Priorytetowego „Czyste powietrze”.
  3. otrzymanie w kwietniu 2020 r. z WFOŚiGW potwierdzenia przyjęcia przez Fundusz oferty zawarcia umowy udzielenia dofinansowania w formie dotacji na warunkach określonych we wniosku o dofinansowanie w Programie Priorytetowym „Czyste Powietrze” z informacją, że umowa dotacji z przydzielonym numerem zostaje skutecznie zawarta w dniu doręczenia pisma,
  4. złożenie w kwietniu 2020 r. deklaracji podatkowej PIT-37 za 2019 r. z uwzględnieniem ulgi termomodernizacyjnej; jako odliczenie w części B załącznika PIT/O wykazano kwotę stanowiącą procent wydatku (faktury), który nie zostanie zwrócony w formie dotacji w 2020 r., tj. kwota faktury x (100% - % dofinansowania przyznanego w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”),
  5. złożenie w 2020 r. wniosku do WFOŚiGW o płatność częściową (dotację) w ramach umowy dotacji w Programie Priorytetowym „Czyste Powietrze”.


W piśmie z dnia 23 maja 2020 r., stanowiącym uzupełnienie wniosku, Wnioskodawca ponownie wskazał, że zgodnie z art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako „podatnik” zastosował ulgę termomodernizacyjną na „zakup, montaż i uruchomienie nowego źródła ciepła”, zrealizowany w całości w 2019 r. Ulga została wykazana w deklaracji podatkowej PIT-37 za 2019 r. Jako wysokość poniesionego wydatku wykazał kwotę stanowiącą 45% całkowitej kwoty inwestycji, z uwagi na fakt, że 55% kwoty inwestycji zostanie zwrócone w formie dofinansowania w 2020 r. przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.


W dalszej części uzupełnienia podaje, że:


  1. zrealizowana inwestycja polegająca na zakupie, montażu i uruchomieniu nowego źródła ciepła jakim jest „kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin”, została zrealizowana w całości w 2019 r. i jest przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz obejmuje materiały budowlane, urządzenia i usługi wyspecyfikowane w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju,
  2. budynek, w którym wykonana została inwestycja, jest budynkiem istniejącym, mieszkalnym, jednorodzinnym, wolno stojącym w rozumieniu przepisów ustawy Prawo budowlane; w budynku nie jest prowadzona działalność gospodarcza,
  3. jest współwłaścicielem budynku (budynek jest własnością jego oraz matki); podatnik nie jest właścicielem/współwłaścicielem innych budynków,
  4. jest osobą fizyczną, mającą miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i opodatkowuje dochody z pracy wykonywanej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej na podstawie stosunku pracy według skali podatkowej, nie prowadzi działalności gospodarczej,
  5. zastosowane odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej zostało wykonane w roku podatkowym, w którym poniesione zostały wydatki na przedsięwzięcie termomodernizacyjne (2019 r.). Kwota odliczenia nie przekracza 53 000 zł i znajduje pokrycie w dochodzie podatnika za 2019 r.,
  6. wysokość poniesionego wydatku, odliczanego w ramach ulgi termomodernizacyjnej w deklaracji podatkowej PIT-37 za 2019 r. została wykazana na poziomie 45% poniesionej, całkowitej kwoty inwestycji (kwoty na jaką została wystawiona faktura VAT) w 2019 r., z uwagi na fakt, że 55% kwoty inwestycji zostanie zwrócone w formie dofinansowania w 2020 r. przez Wojewódzki Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” (do odliczenia, wykazana została jedynie ta część wydatku, która nie będzie zwrócona (dofinansowana) ze środków WFOŚiGW w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”),
  7. za realizację wyszczególnionej inwestycji została wystawiona faktura VAT przez czynnego podatnika podatku VAT (faktura objęta 8% stawką podatku VAT),
  8. faktura została wystawiona na niego (podobnie jak i przyznana dotacja z WFOŚiGW w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”), on dokonał odliczenia,
  9. koszty związane ze zrealizowaną inwestycją, nie zostały zaliczone przez podatnika do kosztów uzyskania przychodów oraz nie zostały odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym,
  10. wydatki na inwestycję zostały poniesione w 2019 r. z jego środków, pochodzących z majątku wspólnego z małżonką (nie będącą współwłaścicielką przedmiotowej nieruchomości); pomiędzy nim a małżonką w roku podatkowym 2019 pozostawała wspólnota majątkowa,
  11. on jak i małżonka rozliczali się osobno; odliczenie od podatku na wyszczególnioną inwestycję związaną z ulgą termomodernizacyjną wykazał tylko on,
  12. całkowita inwestycja, zaplanowana i dofinansowana z WFOŚiGW w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze” nie została jeszcze zrealizowana - poza zakończonym i opisanym powyżej rodzajem przedsięwzięcia, polegającym na zakupie i montażu nowego źródła ciepła, pozostaje jeszcze do wykonania drugie przedsięwzięcie polegające na „dociepleniu przegród budowlanych i prac towarzyszących”.


W związku z powyższym opisem Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku sformułował następujące pytanie.


Czy w ramach ulgi termomodernizacyjnej, o której mowa w art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych przysługuje mi prawo do odliczenia w 2019 r. jedynie tej części poniesionego wydatku jaka nie zostanie zwrócona (dofinansowana) w roku następnym?


Przedstawiając w uzupełnieniu wniosku własne stanowisko Wnioskodawca wskazuje, że na podstawie art. 26h pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych odliczenie w ramach ulgi termomodernizacyjnej zostało wykonane w 2019 r., w którym został poniesiony wydatek na inwestycję, jednakże zgodnie z art. 26h pkt 5 ustawy została odliczona jedynie ta część wydatku (wynosząca 45% całkowitej kwoty inwestycji), jaka nie będzie dofinansowana ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”, pomimo że dofinansowanie (wynoszące 55% całkowitej kwoty inwestycji) zostanie przekazane podatnikowi w 2020 r. Inwestycja o której mowa, nie została również zaliczona do kosztów uzyskania przychodów w 2019 r. W ten sposób jego zdaniem nie będzie miał zastosowanie pkt 8 art. 26h ww. ustawy, ponieważ w 2019 r. została odliczona jedynie ta część wydatków opisanej inwestycji, jaka nie zostanie zwrócona przez Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w 2020 r., jeżeli żadne inne dofinansowanie (dotacja) na opisaną inwestycję nie zostanie przyznane.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 26h ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), podatnik będący właścicielem lub współwłaścicielem budynku mieszkalnego jednorodzinnego ma prawo odliczyć od podstawy obliczenia podatku, ustalonej zgodnie z art. 26 ust. 1 lub art. 30c ust. 2, wydatki poniesione w roku podatkowym na materiały budowlane, urządzenia i usługi, związane z realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w tym budynku, określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 10, które zostanie zakończone w okresie 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

W myśl ww. przepisu adresatami ulgi termomodernizacyjnej są podatnicy podatku dochodowego opłacający podatek według skali podatkowej, 19% stawki podatku oraz opłacający ryczałt od przychodów ewidencjonowanych, będący właścicielami lub współwłaścicielami jednorodzinnych budynków mieszkalnych, ponoszący wydatki na realizację przedsięwzięć termomodernizacyjnych. Ponadto, odliczenie przysługuje pod warunkiem zakończenia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w okresie do 3 kolejnych lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Stosownie do art. 5a pkt 18b ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, budynek mieszkalny jednorodzinny, o którym mowa w ww. art. 26h ust. 1 to budynek mieszkalny jednorodzinny w rozumieniu art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 2a ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186, z późn. zm.) ilekroć w ustawie jest mowa o budynku mieszkalnym jednorodzinnym - należy przez to rozumieć budynek wolno stojący albo budynek w zabudowie bliźniaczej, szeregowej lub grupowej, służący zaspokajaniu potrzeb mieszkaniowych, stanowiący konstrukcyjnie samodzielną całość, w którym dopuszcza się wydzielenie nie więcej niż dwóch lokali mieszkalnych albo jednego lokalu mieszkalnego i lokalu użytkowego o powierzchni całkowitej nieprzekraczającej 30% powierzchni całkowitej budynku.

Z kolei art. 5a pkt 18c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych definiuje przedsięwzięcie termomodernizacyjne jako przedsięwzięcie termomodernizacyjne w rozumieniu ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o wspieraniu termomodernizacji i remontów (Dz. U. z 2020 r., poz. 22).


W myśl art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów użyte w ustawie określenia oznaczają przedsięwzięcia termomodernizacyjne – przedsięwzięcia, których przedmiotem jest:


  1. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie zapotrzebowania na energię dostarczaną na potrzeby ogrzewania i podgrzewania wody użytkowej oraz ogrzewania do budynków mieszkalnych, budynków zbiorowego zamieszkania oraz budynków stanowiących własność jednostek samorządu terytorialnego służących do wykonywania przez nie zadań publicznych,
  2. ulepszenie, w wyniku którego następuje zmniejszenie strat energii pierwotnej w lokalnych sieciach ciepłowniczych oraz zasilających je lokalnych źródłach ciepła, jeżeli budynki wymienione w lit. a, do których dostarczana jest z tych sieci energia, spełniają wymagania w zakresie oszczędności energii, określone w przepisach prawa budowlanego, lub zostały podjęte działania mające na celu zmniejszenie zużycia energii dostarczanej do tych budynków,
  3. wykonanie przyłącza technicznego do scentralizowanego źródła ciepła, w związku z likwidacją lokalnego źródła ciepła, w wyniku czego następuje zmniejszenie kosztów pozyskania ciepła dostarczanego do budynków wymienionych w lit. a,
  4. całkowita lub częściowa zamiana źródeł energii na źródła odnawialne lub zastosowanie wysokosprawnej kogeneracji.


Katalog wydatków podlegających odliczeniu znajduje się w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie określenia wykazu rodzajów materiałów budowlanych, urządzeń i usług związanych z realizacją przedsięwzięć termomodernizacyjnych (Dz. U. z 2018 r., poz. 2489).


Odliczeniu podlegają wydatki na materiały budowlane i urządzenia:


  1. materiały budowlane wykorzystywane do docieplenia przegród budowlanych, płyt balkonowych oraz fundamentów wchodzące w skład systemów dociepleń lub wykorzystywane do zabezpieczenia przed zawilgoceniem,
  2. węzeł cieplny wraz z programatorem temperatury,
  3. kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  4. kocioł olejowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin,
  5. zbiornik na gaz lub zbiornik na olej,
  6. kocioł na paliwo stałe spełniający co najmniej wymagania określone w rozporządzeniu Komisji (UE) 2015/1189 z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie wykonania dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/125/WE w odniesieniu do wymogów dotyczących ekoprojektu dla kotłów na paliwa stałe (Dz. Urz. UE L 193 z dnia 21 lipca 2015 r., s. 100),
  7. przyłącze do sieci ciepłowniczej lub gazowej,
  8. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji ogrzewczej,
  9. materiały budowlane wchodzące w skład instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  10. materiały budowlane wchodzące w skład systemu ogrzewania elektrycznego,
  11. pompa ciepła wraz z osprzętem,
  12. kolektor słoneczny wraz z osprzętem,
  13. ogniwo fotowoltaiczne wraz z osprzętem,
  14. stolarka okienna i drzwiowa, w tym okna, okna połaciowe wraz z systemami montażowymi, drzwi balkonowe, bramy garażowe, powierzchnie przezroczyste nieotwieralne,
  15. materiały budowlane składające się na system wentylacji mechanicznej wraz z odzyskaniem ciepła lub odzyskiem ciepła i chłodu.


Odliczeniem objęte są również wydatki na następujące usługi:


  1. wykonanie audytu energetycznego budynku przed realizacją przedsięwzięcia termomodernizacyjnego,
  2. wykonanie analizy termograficznej budynku,
  3. wykonanie dokumentacji projektowej związanej z pracami termomodernizacyjnymi,
  4. wykonanie ekspertyzy ornitologicznej i chiropterologicznej,
  5. docieplenie przegród budowlanych lub płyt balkonowych lub fundamentów,
  6. wymiana stolarki zewnętrznej np.: okien, okien połaciowych, drzwi balkonowych, drzwi zewnętrznych, bram garażowych, powierzchni przezroczystych nieotwieralnych,
  7. wymiana elementów istniejącej instalacji ogrzewczej lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej lub wykonanie nowej instalacji wewnętrznej ogrzewania lub instalacji przygotowania ciepłej wody użytkowej,
  8. montaż kotła gazowego kondensacyjnego,
  9. montaż kotła olejowego kondensacyjnego,
  10. montaż pompy ciepła,
  11. montaż kolektora słonecznego,
  12. montaż systemu wentylacji mechanicznej z odzyskiem ciepła z powietrza wywiewanego,
  13. montaż instalacji fotowoltaicznej,
  14. uruchomienie i regulacja źródła ciepła oraz analiza spalin,
  15. regulacja i równoważenie hydrauliczne instalacji,
  16. demontaż źródła ciepła na paliwo stałe.


W myśl art. 26h ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nie może przekroczyć 53 000 zł w odniesieniu do wszystkich realizowanych przedsięwzięć termomodernizacyjnych w poszczególnych budynkach, których podatnik jest właścicielem lub współwłaścicielem.

Stosownie do art. 26h ust. 3 ww. ustawy, wysokość wydatków ustala się na podstawie faktur wystawionych przez podatnika podatku od towarów i usług niekorzystającego ze zwolnienia od tego podatku. Jeżeli poniesione wydatki były opodatkowane podatkiem od towarów i usług, za kwotę wydatku uważa się wydatek wraz z podatkiem od towarów i usług, o ile podatek ten nie został odliczony na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług (art. 26h ust. 4 ww. ustawy).


Natomiast, zgodnie z art. 26h ust. 5 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, odliczeniu nie podlegają wydatki w części, w jakiej zostały:


  1. sfinansowane (dofinansowane) ze środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej lub wojewódzkich funduszy ochrony środowiska i gospodarki wodnej lub zwrócone podatnikowi w jakiejkolwiek formie;
  2. zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, odliczone od przychodu na podstawie ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym lub uwzględnione przez podatnika w związku z korzystaniem z ulg podatkowych w rozumieniu Ordynacji podatkowej.


Powyższa regulacja wskazuje na brak możliwości odliczenia wydatków, których podatnik nie poniósł, gdyż zostały mu zrefinansowane (zwrócone). Odliczeniu podlegają te wydatki, których ciężar ekonomiczny ponosi podatnik (uszczuplają jego majątek). Nie ma także możliwości odliczenia wydatków, które w jakiejkolwiek formie pomniejszyły już zobowiązanie podatkowe podatnika.

Odliczenia dokonuje się w zeznaniu za rok podatkowy, w którym poniesiono wydatki (art. 22h ust. 6 ww. ustawy).

W myśl art. 22h ust. 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, kwota odliczenia nieznajdująca pokrycia w rocznym dochodzie podatnika podlega odliczeniu w kolejnych latach, nie dłużej jednak niż przez 6 lat, licząc od końca roku podatkowego, w którym poniesiono pierwszy wydatek.

Zgodnie z art. 22h ust. 8 ww. ustawy, podatnik, który po roku, w którym dokonał odliczeń, otrzymał zwrot odliczonych wydatków na realizację przedsięwzięcia termomodernizacyjnego, jest obowiązany doliczyć odpowiednio kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym otrzymał ten zwrot. W przypadku niezrealizowania przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w terminie, o którym mowa w ust. 1, podatnik dolicza kwoty poprzednio odliczone do dochodu za rok podatkowy, w którym upłynął ten termin (art. 22h ust. 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych).

Mając na uwadze przedstawiony we wniosku opis stanu faktycznego oraz powołane przepisy prawa, kierując się treścią zawartego w nim oświadczenia, że zrealizowana inwestycja, polegająca na zakupie, montażu i uruchomieniu nowego źródła ciepła, jakim jest „kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin” jest przedsięwzięciem termomodernizacyjnym w rozumieniu art. 2 pkt 2 ustawy o wspieraniu termomodernizacji i remontów oraz obejmuje materiały budowlane, urządzenia i usługi wyspecyfikowane w załączniku do rozporządzenia Ministra Inwestycji i Rozwoju, stwierdzić należy, że Wnioskodawca na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych ma prawo do odliczenia w zeznaniu rocznym za 2019 r. poniesionych wydatków związanych z daną inwestycją w wysokości pomniejszonej o wartość w jakiej wydatek ten zostanie dofinansowany (zwrócony) ze środków Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w ramach Programu Priorytetowego „Czyste Powietrze”.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Jednocześnie podkreślić należy, że przepisy rozdziału 1a ustawy Ordynacja podatkowa stanowią, że interpretacja indywidualna wydana w tym trybie, może dotyczyć tylko przepisów prawa podatkowego, przy czym Wnioskodawca jest zobowiązany wskazać je w złożonym wniosku.


Zakres żądania Wnioskodawcy wyznacza natomiast w szczególności:


  • stan faktyczny przedstawiony we wniosku o indywidualną interpretację prawa podatkowego,
  • stan prawny (przepisy prawa) wskazany przez wnioskodawcę oraz
  • zagadnienie prawne, które ma być przedmiotem interpretacji, a które wskazuje pytanie (pytania) wnioskodawcy.


Ze względu zatem na zakres żądania Wnioskodawcy ocenie interpretacyjnej organu podlegało wyłącznie zagadnienia przedstawione w pytaniu interpretacyjnym dotyczące możliwości skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 26h ustawy o podatku dochodowym do osób fizycznych w związku z poniesionymi wydatkami na zrealizowanie inwestycji polegającej na zakupie, montażu i uruchomieniu nowego źródła ciepła, jakim jest „kocioł gazowy kondensacyjny wraz ze sterowaniem, armaturą zabezpieczającą i regulującą oraz układem doprowadzenia powietrza i odprowadzenia spalin, bez rozstrzygania skutków podatkowych dotyczących wykonania drugiego przedsięwzięcia polegającego na docieplaniu przegród budowlanych i prac towarzyszących, gdyż jego realizacja – jak wynika z opisu - nastąpi w okresie późniejszym. Również potwierdzenie przedstawionych we wniosku wyliczonych przez Wnioskodawcę wartości liczbowych (procentowego udziału) nie może być dokonane w ramach postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej. Ich weryfikacja może być przeprowadzona dopiero na etapie ewentualnych, późniejszych postępowań podatkowych lub kontrolnych, która nie jest możliwa w ramach wydawania interpretacji indywidualnych na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a Prawa o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj