Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT2.4011.423.2020.1.RS
z 31 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 stycznia 2020 r. (data wpływu 3 maja 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 3 maja 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie zwolnienia z opodatkowania należności zagranicznej otrzymanej w związku z pełnieniem służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny/zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i posiada miejsce zamieszkania do celów podatkowych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Na podstawie Rozkazu Personalnego Dyrektora Departamentu Kadr został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO (ang. NATO Special Operations Headquarters) w B. W dowództwie tym, służbę pełnił w okresie od 1 lipca 2017 r. do 31 lipca 2019 r. Od dnia 1 sierpnia 2019 r., na podstawie Rozkazu Personalnego Dyrektora Departamentu Kadr został wyznaczony i pełni służbę poza granicami państwa w Sojuszniczym Dowództwie Sił Połączonych NATO w H. Przewidywany termin zakończenia służby w JFC, zgodnie z Rozkazem Personalnym, został wyznaczony na 31 lipca 2021 r.

Zgodnie z art. 102 ust. 1 ustawy z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 173, z późn. zm.), jako żołnierzowi zawodowemu, w związku z pełnieniem służby wojskowej poza granicami państwa, przysługiwało Wnioskodawcy i przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa. Ponadto, z tytułu służby poza granicami kraju, otrzymywał i w dalszym ciągu otrzymuje należność zagraniczną na podstawie art. 102 ust. 3 ww. ustawy w zw. z § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa (tj. Dz. U. z 2015 r. poz. 1578) - na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa. Należność zagraniczna wypłacana była i jest przez Departament Administracyjny Ministerstwa Obrony Narodowej w Euro i pobierany jest od niej podatek dochodowy od osób fizycznych. Uposażenie zasadnicze wypłacane było w PLN. Dowództwo Operacji Sił Specjalnych NATO jest jednostką wojskową powołaną do dowodzenia i koordynacji działań Sił Specjalnych Sojuszu oraz rozwoju ich zdolności na potrzeby wymagań bieżących i przyszłych operacji. W trakcie służby Wnioskodawcy NSHQ wydzielało personel do udziału w misjach zagranicznych w tym do misji R. w Afganistanie - ukierunkowanej na szkolenie, doradztwo i wsparcie afgańskich sił bezpieczeństwa. Jednocześnie NSHQ będąc jednostką wchodzącą w skład zarówno Struktur Dowodzenia jak i Struktur Sił Sojuszu pełniło dyżur w Siłach Odpowiedzi NATO (ang. NATO Response Force - NRF) utrzymując gotowość do wysłania w dowolny rejon potencjalnego konfliktu zbrojnego oraz aktywnie uczestniczyło w zwalczaniu globalnego terroryzmu wspierając przy tym działania Sił Specjalnych państw członkowskich Sojuszu, w tym Polski. W trakcie swojej dwuletniej służby w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO Wnioskodawca był bezpośrednio zaangażowany w rozwój zdolności sojuszniczych w zakresie operacji specjalnych, wynikających z planowania obronnego NATO.

Reasumując, Dowództwo Operacji Sił Specjalnych NATO, jest jednostką wojskową, w składzie której Wnioskodawca wykonywał zadania poza granicami państwa w okresie od 1 lipca 2017 r. do 31 lipca 2019 r. użytą dla: - wzmocnienia sił państwa sojuszniczego; - wzmocnienia sił państw sojuszniczych; - zapobiegania aktom terroryzmu. Wzmocnienie sił państwa (Afganistan) polegało na wydzieleniu personelu z Dowództwa Operacji Sił Specjalnych NATO do udziału w misji R. ukierunkowanej na szkolenie, doradztwo i wsparcie afgańskich sił bezpieczeństwa m.in. w zapobieganiu aktom terroryzmu. Natomiast wzmocnienie sił państw sojuszniczych (Sojusz NATO) polegało na: 1. Planowaniu, wsparciu i budowaniu zdolności do prowadzenia operacji specjalnych, w tym również przeciwdziałania aktom terroryzmu, przez poszczególne kraje NATO; 2. Wydzieleniu i utrzymywaniu gotowości sił i środków do wysłania w dowolny rejon potencjalnego konfliktu zbrojnego przez Dowództwo Operacji Sił Specjalnych NATO w ramach dyżuru w Siłach Odpowiedzi NATO (NRF). Powyżej opisane zadania, realizowane były (i są) w celu przeciwdziałania globalnemu terroryzmowi i stanowią inicjatywy służące m.in. do zapobiegania aktom terroryzmu. W okresie wykonywanych zadań w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO, Wnioskodawca bezpośrednio był zaangażowany we wzmacnianie sił państw sojuszniczych. W ramach tego przedsięwzięcia planował, wspierał i koordynował budowanie przez państwa sojusznicze zdolności do prowadzenia operacji specjalnych, w tym również zdolności do przeciwdziałania aktom terroryzmu. Stanowiło to i stanowi fundamentalny cel działalności Dowództwa Operacji Sił Specjalnych NATO w przeciwdziałaniu globalnemu terroryzmowi. O powyższym stanowi posiadane przez Wnioskodawcę Świadectwo zatrudnienia w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO. Sojusznicze Dowództwo Sił Połączonych NATO jest wielonarodową jednostką wojskową, pozostającą w łańcuchu dowodzenia NATO, jako jedno z dwóch bliźniaczych dowództw szczebla operacyjnego. Głównym celem J. jest stałe wspieranie i wzmacnianie sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych, w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, kryzysu jak i konfliktu zbrojnego. Zadania wsparcia i wzmocnienia sił państw sojuszniczych realizuje w sposób ciągły. Wzmacnia siły sojusznicze NATO w wykonywaniu obowiązków w czasie pokoju, kryzysu i konfliktu zbrojnego, w ramach funkcjonowania jako dowództwo operacyjne sił szybkiego reagowania NATO - NATO Readiness Forces. W ramach funkcjonowania sił szybkiego reagowania NATO, jednostka wykorzystywana jest, jako Dowództwo Połączonych Sił Zadaniowych i pełni dyżur co dwa lata, na przemian z bliźniaczym JFC Neapol. Ponadto, personel pełniący służbę w J. jest odpowiednio przygotowany i pozostaje w stałej gotowości do wzmocnienia i wsparcia sił państw sojuszniczych w dowolnym rejonie świata. J. w sposób ciągły monitoruje sytuację bezpieczeństwa w rejonie flanki wschodniej NATO w celu nie dopuszczenia do ataku na państwa członkowskie. Bezpośrednio dowodzi oraz koordynuje działania realizowane przez siły NATO rozmieszczone w Polsce, Litwie, Łotwie i Estonii, w odpowiedzi na wzrost zagrożenia w świetle konfliktu na Ukrainie. Odpowiada za odstraszanie potencjalnego przeciwnika w rejonie Europy północno-wschodniej, a w razie ataku na którekolwiek z państw sojuszu w obszarze odpowiedzialności, za jego obronę. Wspiera siły sojusznicze w formie wspólnego planowania operacyjnego oraz wspólnych ćwiczeń. Jednostka bierze udział w operacjach i misjach pokojowych NATO, a od 2015 r. dowodzi misją NATO R. w Afganistanie, jako Dowództwo Operacyjne poza Teatrem Działań, czym przyczynia się do rozwoju i wspierania Sił Bezpieczeństwa Afganistanu, zwalczania terroryzmu oraz wzmocnienia bezpieczeństwa sił krajów członkowskich NATO biorących udział w tej misji. Ponadto, JFC realizuje szereg innych zadań mających na celu wsparcie i wzmocnienie sił i państw sojuszu, które objęte są klauzulą niejawności. W trakcie obecnej służby Wnioskodawcy w składzie J. jest bezpośrednio zaangażowany we wszystkie opisane powyżej obszary działalności tej jednostki, a w szczególności w zadania związane z przygotowaniem, certyfikacją i dowodzeniem wydzielonymi Siłami Odpowiedzi NATO na 2020 r. oraz ich utrzymywaniem w gotowości do szybkiego reagowania w czasie kryzysu i wojny. Ponadto wykonuje zadania związane z dowodzeniem misją NATO R. w Afganistanie (uczestniczy w planowaniu i przygotowaniu analiz) w tym w szczególności polegające na planowaniu działań sił specjalnych tj. m.in. zwalczaniu terroryzmu i budowaniu zdolności sił partnerskich na Teatrze Działań.

Reasumując, Sojusznicze Dowództwo Sił Połączonych NATO, jest jednostką wojskową, w składzie której Wnioskodawca wykonywał i wykonuje zadania poza granicami państwa od 1 sierpnia 2019 r. z przewidywanym terminem zakończenia w dniu 31 lipca 2021 r. użytą dla: - wzmocnienia sił państwa sojuszniczego; - wzmocnienia państw sojuszniczych; - zapobiegania aktom terroryzmu. Wzmocnienie sił państwa (Afganistan) polega na dowodzeniu misją R. ukierunkowaną na szkolenie, doradztwo i wsparcie afgańskich sił bezpieczeństwa m.in. w zapobieganiu aktom terroryzmu. Natomiast wzmocnienie sił państw sojuszniczych (Sojusz NATO) polega na wydzieleniu, przygotowaniu i utrzymywaniu w gotowości do wysłania w dowolny rejon potencjalnego konfliktu zbrojnego personelu z Dowództwa Sił Połączonych NATO w ramach dyżuru Siłach Odpowiedzi NATO (NRF) oraz utrzymywaniu gotowości do dowodzenia Siłami Odpowiedzi NATO w przypadku ich rozmieszczenia w rejon konfliktu zbrojnego. W okresie wykonywania zadań w Sojuszniczym Dowództwie Sił Połączonych NATO, Wnioskodawca bezpośrednio był, jest i będzie zaangażowany we wzmacnianie sił państwa oraz państw sojuszniczych. W realizacji wzmocnienia sił państwa (Afganistan) w ramach misji R., odpowiada za planowanie użycia sił sojuszniczych w budowaniu zdolności i możliwości sił afgańskich, w tym w zapobieganiu aktom terroryzmu. W realizacji wzmocnienia sił państw sojuszniczych został wyznaczony, podlegał certyfikacji oraz utrzymuje gotowość do wysłania w dowolny rejon potencjalnego konfliktu zbrojnego w ramach dyżuru Sił Odpowiedzi NATO (NRF). Przedsięwzięcia te będzie realizował do końca kadencji na zajmowanym stanowisku tj. do 31 lipca 2021 r. Na poparcie powyższego Wnioskodawca posiada Świadectwo zatrudnienia w Sojuszniczym Dowództwie Sił Połączonych NATO. Ponadto Wnioskodawca nie był i nie jest członkiem służby zagranicznej i nie przebywał w podróży służbowej. Wniosek dotyczy całego okresu służby Wnioskodawcy w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO, to jest lat podatkowych 2017 - 2019 oraz obecnej służby w Sojuszniczym Dowództwie Sił Połączonych NATO (do 31 lipca 2021 r.).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy należność zagraniczna wypłacana Wnioskodawcy, jako żołnierzowi zawodowemu pełniącemu służbę poza granicami państwa, jest wolna od podatku dochodowego dla osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z tym, że obydwa Dowództwa (Dowództwo Operacji Sił Specjalnych NATO, oraz Sojusznicze Dowództwo Sił Połączonych NATO) są jednostkami wojskowymi poza granicami państwa, były i są użyte dla: - wzmocnienia sił państwa sojuszniczego; - wzmocnienia sił państw sojuszniczych; - zapobiegania aktom terroryzmu, a charakter wykonywanych przez Wnioskodawcę zadań wskazuje na zaangażowanie w powyższe cele to należność zagraniczna, która wypłacana Wnioskodawcy była, jest i będzie do 31 lipca 2021 r. jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu do pełnienia służby poza granicami państwa w składzie jednostki wojskowej, w celu stałego wspierania i wzmacniania sił tworzących ją państw, sił sojuszniczych w różnych formach, zarówno w czasie pokoju, jak i kryzysu i konfliktu zbrojnego, korzysta ze zwolnienia od podatku dochodowego od osób fizycznych na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Opodatkowanie podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.), a przebieg służby wojskowej żołnierzy zawodowych ustawa z dnia 11 września 2003 r. o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych (Dz. U. z 2019 r., poz. 330, z późn. zm.) oraz akty wykonawcze wydane na jej podstawie.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 24 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierz zawodowy może być wyznaczony lub skierowany do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa.


W myśl ust. 2 ww. przepisu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa wyznacza:


  1. Minister Obrony Narodowej - żołnierzy zawodowych na stanowiska służbowe o stopniach etatowych od stopnia pułkownika (komandora) do stopnia generała (admirała) oraz na które wyznacza na podstawie przepisów odrębnych ustaw;
  2. dyrektor departamentu Ministerstwa Obrony Narodowej właściwego do spraw kadr - pozostałych żołnierzy zawodowych.

Do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa kieruje Szef Sztabu Generalnego Wojska Polskiego (art. 24 ust. 3 cyt. ustawy).


Sytuacje, w których następuje wyznaczenie lub skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, szczegółowy tryb postępowania przy wyznaczaniu lub kierowaniu, a także odwoływania do kraju z tej służby, jak również warunki przyznawania świadczeń żołnierzom zawodowym, reguluje rozporządzenie Rady Ministrów wydane na podstawie art. 24 ust. 8 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych.

Stosownie do § 2 ust. 1 pkt 2 i 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 marca 2015 r. w sprawie pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa (Dz. U. z 2015 r., poz. 479), wyznaczenie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby na stanowiskach służbowych bezpośrednio w strukturach organizacji międzynarodowych i międzynarodowych strukturach wojskowych, a także przy siłach zbrojnych albo przy innych strukturach obronnych państw obcych.


Z kolei jak stanowi § 3 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, skierowanie żołnierza do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa następuje w przypadkach pełnienia tej służby:


  1. w składzie jednostki wojskowej użytej zgodnie z przepisami ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510),
  2. w kwaterach głównych, dowództwach i sztabach misji organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych,
  3. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych.


Zgodnie z art. 2 pkt 1 ww. ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o zasadach użycia lub pobytu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa (Dz. U. z 2014 r., poz. 1510), użycie Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej poza granicami państwa oznacza obecność jednostek wojskowych poza granicami państwa w celu udziału w:


  1. konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych,
  2. misji pokojowej,
  3. akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom.


Stosownie do postanowień art. 102 ust. 1 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, żołnierzowi zawodowemu wyznaczonemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia określonej dla stanowiska służbowego, na jakie został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa.

Z kolei żołnierzowi zawodowemu skierowanemu do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa przysługuje uposażenie zasadnicze ustalone z uwzględnieniem grupy uposażenia według stanowiska służbowego zajmowanego przed skierowaniem (art. 102 ust. 2 cyt. ustawy).


Zgodnie zaś z art. 102 ust. 3 powyższej ustawy, żołnierzowi zawodowemu, o którym mowa w ust. 1, w czasie zajmowania stanowiska służbowego poza granicami państwa przysługują, wypłacane w walucie polskiej lub obcej:


  1. należność zagraniczna – na pokrycie zwiększonych kosztów związanych z pełnieniem obowiązków i funkcji poza granicami państwa, ustalona odpowiednio do zakresu ich pełnienia oraz kosztów utrzymania poza granicami państwa;
  2. jednorazowy zasiłek adaptacyjny – w przypadku wyznaczenia na okres powodujący zmianę miejsca zamieszkania.


Wysokość i szczegółowe warunki przyznawania i wypłaty należności zagranicznej oraz innych świadczeń pieniężnych przysługujących żołnierzom zawodowym wyznaczonym albo skierowanym do pełnienia zawodowej służby wojskowej poza granicami państwa, określa rozporządzenie Ministra Obrony Narodowej, wydane na podstawie art. 102 ust. 10 ustawy o służbie wojskowej żołnierzy zawodowych, z dnia 5 marca 2010 r. w sprawie należności pieniężnych żołnierzy zawodowych pełniących służbę poza granicami państwa

(Dz.U. z 2015 r., poz. 1578).


Na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia przyznane na podstawie odrębnych ustaw lub przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tych ustaw żołnierzom oraz pracownikom wojska wykonującym zadania poza granicami państwa:


  1. w składzie jednostki wojskowej użytej w celu udziału w konflikcie zbrojnym lub dla wzmocnienia sił państwa albo państw sojuszniczych, misji pokojowej, akcji zapobieżenia aktom terroryzmu lub ich skutkom,
  2. jako obserwator wojskowy lub osoba posiadająca status obserwatora wojskowego w misjach pokojowych organizacji międzynarodowych i sił wielonarodowych
  • z wyjątkiem wynagrodzenia za pracę oraz uposażeń i innych należności pieniężnych przysługujących z tytułu pełnienia służby.


Jak wynika ze stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego opisanego we wniosku, Wnioskodawca jest żołnierzem zawodowym i na podstawie Rozkazu Personalnego Dyrektora Departamentu Kadr został wyznaczony do pełnienia służby poza granicami państwa w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO w B. W dowództwie tym, służbę pełnił w okresie od 1 lipca 2017 r. do 31 lipca 2019 r. Od dnia 1 sierpnia 2019 r., na podstawie Rozkazu Personalnego Dyrektora Departamentu Kadr został wyznaczony i pełni służbę poza granicami państwa w Sojuszniczym Dowództwie Sił Połączonych NATO w H. Przewidywany termin zakończenia służby w J., zgodnie z Rozkazem Personalnym, został wyznaczony na 31 lipca 2021 r.

Dowództwo Operacji Sił Specjalnych NATO, jest jednostką wojskową, w składzie której Wnioskodawca wykonywał zadania poza granicami państwa w okresie od 1 lipca 2017 r. do 31 lipca 2019 r. użytą dla: - wzmocnienia sił państwa sojuszniczego; - wzmocnienia sił państw sojuszniczych; - zapobiegania aktom terroryzmu.

W okresie wykonywanych zadań w Dowództwie Operacji Sił Specjalnych NATO, Wnioskodawca bezpośrednio był zaangażowany we wzmacnianie sił państw sojuszniczych.

Sojusznicze Dowództwo Sił Połączonych NATO, jest jednostką wojskową, w składzie której Wnioskodawca wykonywał i wykonuje zadania poza granicami państwa od 1 sierpnia 2019 r. z przewidywanym terminem zakończenia w dniu 31 lipca 2021 r. użytą dla: - wzmocnienia sił państwa sojuszniczego; - wzmocnienia państw sojuszniczych; - zapobiegania aktom terroryzmu. W okresie wykonywania zadań w Sojuszniczym Dowództwie Sił Połączonych NATO, Wnioskodawca bezpośrednio był, jest i będzie zaangażowany we wzmacnianie sił państwa oraz państw sojuszniczych.

Mając powyższe na uwadze stwierdzić należy, że należność zagraniczna wypłacona Wnioskodawcy jako żołnierzowi zawodowemu, wyznaczonemu rozkazem personalnym do pełnienia służby poza granicami państwa i uczestniczącemu w realizacji celów jednostek wojskowych N. oraz J., użytych w celu wzmocnienia sił państwa i państw sojuszniczych, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 83 lit. a) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Ustalenia w powyższym zakresie będą miały również zastosowanie w latach następnych, o ile nie ulegnie zmianie stan faktyczny i prawny.

Wobec powyższego stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2018 r., poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj