Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0115-KDIT3.4011.317.2020.4.MK
z 31 lipca 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r., poz. 900, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 kwietnia 2020 r. (data wpływu 20 kwietnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 7 lipca 2020 r. (data wpływu 14 lipca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 20 kwietnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie braku opodatkowania tym podatkiem sprzedaży działki nr X. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 7 lipca 2020 r stanowiącym odpowiedź na wezwanie organu z dnia 1 lipca 2020 r. o znakach: 0111-KDIB3-3.4012.201.2020.2.AMS oraz 0115-KDIT3.4011.317.2020.3.MK.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca nabył wraz z żoną od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na podstawie umowy sprzedaży z dnia 23 grudnia 1998 r. do majątku objętego ustawową wspólnością małżeńską - nieruchomość gruntową, o powierzchni ponad 13 ha, z przeznaczeniem na powiększenie gospodarstwa rolnego.

Działka nr o obszarze 0,3945 ha – będąca częścią ww. nieruchomości jest niezabudowana i w ostatnich latach jak i obecnie nie jest wykorzystywana na cele działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi gospodarstwo rolne wraz z małżonką i ww. nieruchomość ma status działki rolnej. Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług w branży rolniczej i składa deklarację VAT-7K.

W dniu 18 listopada 2019 r. podpisał wraz żoną przedwstępną umowę sprzedaży ww. nieruchomości z przeznaczeniem na budowę budynku handlowo-usługowego wraz z towarzyszącą infrastrukturą. Jak wynika z treści aktu notarialnego firma „X Y S.A.” z siedzibą w V wystąpi w imieniu Wnioskodawcy o wydanie warunków zabudowy i zagospodarowania terenu w związku z planowaną inwestycją.

W piśmie z 7 lipca 2020 r.. będącym uzupełnieniem wniosku. Wnioskodawca wyjaśnił, że przedmiotem wniosku jest m.in. podleganie podatkowi dochodowemu od osób fizycznych od planowanej sprzedaży nieruchomości, składnika majątkowego w postaci nieruchomości położonej w Xu. gmina Y, stanowiącej działkę oznaczoną w ewidencji gruntów numerem X, o powierzchni 0,3945 ha, która nie występuje w wykonaniu działalności gospodarczej i dokonana ma zostać po upływie 22 lat od dnia nabycia nieruchomości, które miało miejsce 23 grudnia 1998 r. Działka na dzień obecny ma charakter rolny i jest niezabudowana, a także nie ma miejscowego planu zagospodarowania.

Zdarzenie przyszłe polega na przeniesieniu własności nieruchomości położonej w Xu, gmina Y, powiat Yi, oznaczonej w ewidencji gruntów numerem X o powierzchni 0,3945 ha, zakupionej 23 grudnia 1998 r. od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, wydaje się wolne od podatku VAT, gdyż nabycie nieruchomości nastąpiło do majątku prywatnego Wnioskodawcy i nieruchomość nigdy nie była wykorzystywana do prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, a planowana sprzedaż ma charakter incydentalny, nie mając charakteru ciągłego i związanego z prowadzoną działalnością rolną.


Ponadto Wnioskodawca wskazał, że:


  1. przedmiotowa przedwstępna umowa sprzedaży zawarta pod warunkami z dnia 18 listopada 2019 r. zawiera zapisy upoważniające Nabywcę do:


    1. uzyskania prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o warunkach zabudowy, z której będzie wynikać możliwość zabudowania przedmiotowej nieruchomości,
    2. uzyskania prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji o pozwoleniu na budowę, z której będzie wynikać możliwość zabudowania nieruchomości, działki X.
    3. uzyskania prawomocnej, ostatecznej i wykonalnej decyzji wydanej przez właściwy organ lub zarządcę drogi zezwalającej na lokalizację zjazdu na przedmiotową nieruchomość.
    4. uzyskania warunków technicznych przyłączy - kanalizacji sanitarnej, wodnej, kanalizacji deszczowej oraz przyłącza energetycznego,
    5. potwierdzenia charakteru nierolnego przedmiotowej działki,


  2. przedmiotowa nieruchomość nie była przedmiotem dzierżawy, najmu, użyczenia na rzecz żadnego podmiotu,
  3. umowa przyrzeczona przenosząca własność przedmiotowej nieruchomości ma nastąpić po uzyskaniu przez Nabywcę, „X Y” SA z siedzibą w V, warunków zabudów i zagospodarowaniu terenu,
  4. w przeszłości w okresie od 2005 do 2015 r. dokonali z żoną sprzedaży kilkunastu działek, przy czym miało to charakter incydentalny sprzedaży działek mniej nadających się do prowadzonej działalności rolniczej,
  5. prowadzi gospodarstwo rolne, obejmujące działkę będącą przedmiotem przedwstępnej umowy sprzedaży,
  6. nie prowadzi pozarolniczej działalności gospodarczej, w rozumieniu przepisów zawartych w art. 5a pkt 6 ustawy, natomiast małżonka prowadzi najem lokalu użytkowego i mieszkalnego, rozliczając się w formie ryczałtu.


    1. przedmiotowa nieruchomość nie była wykorzystywana w działalności gospodarczej, zbycie przedmiotowej nieruchomości, nie nastąpi w ramach prowadzonej działalności,
    2. planowana sprzedaż nieruchomości, o której mowa we wniosku, ma być dokonana przeze mnie i małżonkę, jako osoby fizyczne okazjonalnie (prywatnie). Przedmiotowa planowana sprzedaż ma charakter incydentalny, nie ma charakteru ciągłego i zorganizowanego.


  7. przedmiotowa działka nie była przez Wnioskodawcę ani jego małżonkę oferowana na rynku nieruchomości (np. prasa, Internet, biuro pośrednictwa obrotu nieruchomościami, itp.), to przedstawiciel Nabywcy dotarł do nich z propozycją zakupu nieruchomości,
  8. użytkował i nadal użytkuje rolniczo tę nieruchomość, prowadząc gospodarstwo rolne, od daty zakupu, tj. 23 grudnia 1998 r.,
  9. nie czynił żadnych działań dotyczących zwiększenia wartości czy uatrakcyjnienia nieruchomości,
  10. jeżeli Nabywca uzyska warunki zabudowy, pozwolenie budowlane i odrolnienie, to przedmiotem umowy przyrzeczonej będzie działka budowlana,
  11. w przeszłości nie dokonywał nabycia innych nieruchomości i ich odpłatnego zbycia,
  12. nie posiada wraz z małżonka innych nieruchomości przeznaczonych do sprzedaży.


Pytania Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 lipca 2020 r.:


  • Czy z tytułu sprzedaży będzie zobowiązany odprowadzić podatek dochodowy od osób fizycznych, pomimo, iż w myśl przepisów zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. d ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ze względu na upływ ponad 5 lat (od 1998 r. jako daty zakupu nieruchomości ) nie stanowi to przychodu (a contrario).
  • Czy sprzedaż wskazanego we wniosku składnika majątkowego w postaci nieruchomości położonej w Xu, gmina Y, stanowiącej działkę oznaczoną w ewidencji gruntów numerem X, o powierzchni 0,3945 ha, która nie występuje w wykonaniu działalności gospodarczej i dokonana ma zostać po upływie 22 lat od dnia nabycia nieruchomości, które miało miejsce 23 grudnia 1998 r. - nie będzie traktowana jako źródło przychodu stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Niniejsze interpretacja dotyczy podatku dochodowego od osób fizycznych. W zakresie ustawy o podatku od towarów i usług wydano odrębne rozstrzygnięcie.

Stanowisko Wnioskodawcy, ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 7 lipca 2020 r.: sprzedaż nieruchomości zakupionej 23 grudnia 1998 r, a więc 22 lata wcześniej od planowanej sprzedaży, nie powinna być traktowana jako przychód w rozumieniu przepisów zawartych w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2019 r., poz. 1387, z późn. zm.) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, źródłem przychodów jest odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:


  1. nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,
  2. spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,
  3. prawa wieczystego użytkowania gruntów,
  4. innych rzeczy


  • jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy – przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany.


Powyższy przepis formułuje generalną zasadę, że sprzedaż nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie rodzi obowiązek podatkowy w postaci zapłaty podatku dochodowego. Tym samym jeżeli odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości nastąpiło po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie – nie jest źródłem przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym przychód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości w ogóle nie podlega opodatkowaniu.


Odrębnym źródłem przychodów jest, wskazana w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy, pozarolnicza działalność gospodarcza. Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowy od osób fizycznych – ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej – oznacza to działalność zarobkową:


  1. wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  2. polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  3. polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych


  • prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9.


Użyte w ww. przepisie pojęcie pozarolniczej działalności gospodarczej opiera się na trzech przesłankach:


  • zarobkowym celu działalności,
  • wykonywaniu działalności w sposób zorganizowany i ciągły,
  • prowadzeniu działalności we własnym imieniu i na własny lub cudzy rachunek.


Działalność jest wtedy zarobkowa, gdy jest zdolna do potencjalnego generowania zysku, a jej przeznaczeniem jest zapewnienie określonego dochodu. Działalność musi być tak prowadzona i ukierunkowana, aby była w stanie zyski faktycznie osiągnąć. Jednakże brak zysku z podjętych działań noszących znamiona działalności gospodarczej nie oznacza, że działalność taka nie była faktycznie prowadzona. Prowadzenie bowiem działalności gospodarczej zawsze wiąże się z ryzykiem nieosiągnięcia dochodów. Zarobkowego charakteru nie mają działania, których wyłącznym celem jest zaspokojenie własnych potrzeb osoby podejmującej określone czynności.

Przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wymagają również, aby czynności wykonywane były w sposób zorganizowany i ciągły, przy czym możliwe jest osiąganie dochodów z tego rodzaju działalności bez spełnienia niektórych formalnych elementów organizacji (np. rejestracji urzędowej), gdyż prowadzenie działalności gospodarczej jest kategorią obiektywną, niezależnie od tego, jak działalność tę ocenia sam prowadzący ją podmiot i jak ją nazywa oraz czy dopełnia ciążących na nim obowiązków z działalnością tą związanych.

Za takim rozumieniem pojęcia „zorganizowany” przemawia również definicja słownikowa. Zgodnie z Nowym Słownikiem Poprawnej Polszczyzny Wydawnictwo Naukowe PWN pod redakcją Andrzeja Markowskiego Warszawa 2000, organizować to przygotowywać, zakładać jakieś przedsięwzięcie, bądź w znaczeniu drugim nadawać czemuś reguły, wprowadzać porządek.

Co do kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej, to jego wprowadzenie przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Ciągłość w wykonywaniu działalności gospodarczej oznacza względnie stały zamiar jej wykonywania. Nie wyklucza on jednak możliwości prowadzenia działalności gospodarczej tylko sezonowo lub do czasu osiągnięcia postawionego przez dany podmiot celu i to bez względu na okres, w którym cel ten miałby być realizowany. Do zachowania ciągłości wystarczające jest, aby z całokształtu okoliczności sprawy wynikał zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku.

Przez powtarzalność rozumie się cały szereg wielokrotnie powtarzanych czynności podejmowanych w konkretnym celu. Taki zespół wielokrotnie powtarzanych czynności (nie zaś czynności sporadyczne, oderwane od siebie, nie powiązane ze sobą) w dziedzinie wytwórczej, usługowej lub handlowej podejmowanych w celach zarobkowych i na własny rachunek, można uznać za prowadzenie działalności gospodarczej.

Wobec powyższego, w celu zakwalifikowania – na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych – działań podjętych przez Wnioskodawcę do właściwego źródła przychodu należy ocenić zamiar, okoliczności i cel działań związanych z odpłatnym zbyciem nieruchomości, o których mowa we wniosku, bowiem sprzedaż, nawet wielokrotna, przedmiotów z majątku prywatnego osoby fizycznej, które nie są związane z działalnością gospodarczą oraz nie były nabyte w celu ich odsprzedaży, nie stanowi działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.


Z okoliczności przedstawionych we wniosku – w tym skonkretyzowanego opisu zdarzenia przyszłego - wynika, że:


  • Wnioskodawca prawo do działki nabył w wyniku nabycia od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na podstawie umowy sprzedaży z dnia 23 grudnia 1998 r. (do majątku objętego ustawową wspólnością małżeńską) nieruchomości gruntowej, o powierzchni ponad 13 ha, z przeznaczeniem na powiększenie gospodarstwa rolnego (małżonkowie nie posiadają z żoną rozdzielności majątkowej),
  • przedmiotowa działka jest wykorzystywana tylko i wyłącznie rolniczo, Wnioskodawca użytkował i nadal użytkuje rolniczo tę nieruchomość, prowadząc gospodarstwo rolne, od daty zakupu,
  • przedmiotowa działka nie była przez Wnioskodawcę ani jego małżonkę oferowana na rynku nieruchomości (np. prasa, Internet, biuro pośrednictwa obrotu nieruchomościami, itp.),
  • Wnioskodawca nie czynił żadnych działań dotyczących zwiększenia wartości czy uatrakcyjnienia nieruchomości,
  • zbycie nieruchomości, o której mowa we wniosku nie nastąpi w ramach wykonywania działalności gospodarczej, sprzedaż działki będzie sprzedażą okazjonalną dokonaną przez osobę prywatną (w przypadku obojga małżonków będącymi nadal osobami prywatnymi), sprzedaż nie jest dokonana w ramach zorganizowanej zarobkowej działalności a jest wyłącznie jednorazową transakcją;
  • działka nigdy nie była oferowana w jakiejkolwiek formie na rynku nieruchomości, a plan jej sprzedaży wynikł w wyniku zabiegów przedstawicieli X Y S.A., to przedstawiciel Nabywcy dotarł do nich z propozycją zakupu nieruchomości.


Mając powyższe na uwadze, stwierdzić należy, że z opisu sprawy nie wynika, aby przychody ze sprzedaży nieruchomości oraz z planowanej sprzedaży nieruchomości można było zakwalifikować, jako uzyskiwane ze źródła jakim jest pozarolnicza działalność gospodarcza określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Zachowanie Wnioskodawcy, w odniesieniu do nabytej w 1998 r., nieruchomości rolnej wskazuje bowiem na czynności mające na celu prawidłowe racjonalne gospodarowanie tym majątkiem. Całokształt prowadzonych przez Wnioskodawcę czynności nie pozwala przesądzić, że były to, stanowią działania o charakterze inwestycyjnym, ukierunkowane na osiągnięcie zysku, które są typowe dla podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą.

Kryterium ciągłości w wykonywaniu działalności gospodarczej wprowadzone przez ustawodawcę miało na celu wyeliminowanie z pojęcia działalności gospodarczej przedsięwzięć o charakterze incydentalnym i sporadycznym. Z całokształtu okoliczności sprawy nie wynika zamiar powtarzania określonego zespołu konkretnych działań w celu osiągnięcia efektu w postaci zarobku, w celach zarobkowych. Tym samym, w wyniku sprzedaży ww. działki po stronie Wnioskodawcy nie powstanie przychód, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. z pozarolniczej działalności gospodarczej.

W odniesieniu do kwestii opodatkowania przychodów ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ww. ustawy, wskazać natomiast należy, że w przypadku sprzedaży nieruchomości decydujące znaczenie w kwestii opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych ma moment jej nabycia. Przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych formułuje bowiem generalną zasadę, że odpłatne zbycie nieruchomości, jej części lub udziału w nieruchomości, jeżeli nie jest dokonywane w wykonywaniu działalności gospodarczej i następuje przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie skutkuje powstaniem przychodu w rozumieniu ustawy. Zatem, powstanie przychodu podatkowego z tytułu sprzedaży nieruchomości (działki) uzależnione jest od daty ich nabycia, które należy utożsamiać z chwilą przeniesienia własności w rozumieniu cywilnoprawnym.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca nabył wraz żoną od Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa na podstawie umowy sprzedaży z dnia 23 grudnia 1998 r. do majątku objętego ustawową wspólnością małżeńską - nieruchomość – działkę rolną o powierzchni ponad 13 ha z przeznaczeniem na powiększenie gospodarstwa rolnego.

W konsekwencji nienastępująca w wykonaniu działalności gospodarczej sprzedaż przez Wnioskodawcę działki nie będzie stanowiła źródła przychodu, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ponieważ jej sprzedaż nastąpi po upływie pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym doszło do jej nabycia. Zatem, uzyskana z ww. sprzedaży kwota nie będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych. Innymi słowy, zbycie działki, nie będzie stanowić źródła przychodu w rozumieniu art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych z uwagi na upływ terminu, o którym mowa w tym przepisie.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznacza się, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:


  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sita 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj