Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.308.2020.1.MK
z 20 sierpnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 25 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(…)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 25 czerwca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(…)”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest publiczną uczelnią akademicką. Podstawowym kierunkiem działalności Wnioskodawcy jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT, opodatkowaną i poza VAT. Naliczony podatek od towarów i usług rozliczany jest zgodnie z przeznaczeniem zakupu i źródłem finansowania. W związku z powyższym możliwe jest całkowite odliczenie podatku VAT (przy działalności opodatkowanej), częściowe (przy działalności mieszanej) i brak odliczenia (działalność zwolniona i poza VAT).


Wnioskodawca jest beneficjentem projektu pod nazwą „(…)”.


Projekt finansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013.


Oś priorytetowa: infrastruktura społeczeństwa informatycznego. Działanie: Promocja i ułatwienie dostępu do usług teleinformatycznych. Poddziałanie: Usługi i aplikacje dla obywateli. Nr projektu (…). Okres realizacji: od 3 marca 2008 r. do 31 maja 2015 r.


Koszty całkowite projektu: (…) zł w tym dofinansowanie: (…) zł.


Przedmiotem projektu było uruchomienie usług online dotyczących: formularzy umów o dzieło i zlecenie, spraw kadrowych, socjalnych, płacowych, procedur kontroli finansowej, pieczątek i pieczęci, delegacji, lokali rotacyjnych, transportu, bezzwrotnych funduszy UE oraz spraw ogólnych.


W związku z powyższym dokonano zakupu i wdrożenia następującego oprogramowania:

  1. Elektroniczny System Obiegu Dokumentów (ESOD),
  2. Repozytorium danych umożliwiające wprowadzenie wersjonowania przechowywanych dokumentów,
  3. Elektroniczna skrzynka podawcza (ESP),
  4. Edytor do modelownia procesów i formularzy,
  5. Oprogramowanie do streamingu (oprogramowanie e-learning),
  6. Oprogramowanie bazodanowe i aplikacyjne.

Celem głównym projektu było zmniejszenie dystansu w dostępie i wykorzystywaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych, podniesienie poziomu życia mieszkańców oraz wspieranie konkurencyjności regionu poprzez udostępnienie e-usług oraz możliwości zdalnego kształcenia. W rezultacie po zakończeniu projektu 3000 osób będzie regularnie korzystać z wdrożonych usług dostępnych online obejmujących zarówno sprawy pracownicze, sprawy związane z obsługą studenta, jak również usługi edukacyjne oferowane przez Wnioskodawcę dostępne dla mieszkańców regionu. W celu obsługi e-usług wdrożone zostały 2 platformy serwerowe - pierwsza platforma stanowiąca zestaw 10 serwerów, na którym zostało zainstalowane oprogramowanie obsługujące serwis elektronicznych usług oraz - druga platforma stanowiąca jeden serwer obsługujący przetwarzanie i strumieniowanie obrazu do platformy e-learningowej i wideokonferencyjnej, przechowywanie materiałów multimedialnych, wsparcie dla przetwarzania grafiki, obrazu video na stacjach roboczych zakupionych w ramach projektu. W okresie trwałości projektu założone wskaźniki rezultatu zostały utrzymane na założonym poziomie, a wskaźnik Liczba korzystających z usług oferowanych w sieci przekroczył założony poziom i na koniec 2019 r. wyniósł 3468 osób. Poziom realizacji wskaźników w okresie trwałości jest na bieżąco monitorowany poprzez składanie kwartalnych Oświadczeń dotyczących zachowania trwałości projektu


Z portalu korzystają osoby zatrudnione na Uniwersytecie, w tym zarówno administracja jak i pracownicy naukowi czy nauczyciele akademiccy. Zakupione oprogramowanie umożliwia prowadzenie konferencji online, archiwizację oraz edycję zarejestrowanych spotkań, realizowanie zajęć poprzez użycie strony www niezależnie od posiadanego systemu operacyjnego czy przeglądarki.

W okresie realizacji jak i w okresie trwałości efekty realizacji projektu nie były wykorzystywane do celów komercyjnych.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca miał prawo do odzyskania podatku VAT naliczonego wynikającego z zakupów dokonanych w trakcie realizacji projektu „(…)”?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Generalna zasada określająca prawne możliwości odliczenia podatku naliczonego wyrażona jest w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Art. 86 ust. 1 ustawy wskazuje, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki:

  • odliczenia dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,
  • towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku od towarów i usług oraz niepodlegających temu podatkowi


Z efektów realizacji projektu „(…)” mogą korzystać pracownicy Uniwersytetu, studenci i mieszkańcy regionu.


Portal nie był i nie jest wykorzystywany do celów komercyjnych, nie służył i nie służy działalności opodatkowanej VAT.


W konsekwencji Wnioskodawcy nie przysługiwało i nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur zakupu związanych z realizacją przedmiotowego projektu.


Stanowisko Uczelni zostało potwierdzone w Interpretacji indywidualnej ITPP2/4512-290/15/RS z dnia 2 kwietnia 2015 r.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy o podatku od towarów i usług.


Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowoprawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy, oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


Podkreślić należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest publiczną uczelnią akademicką. Podstawowym kierunkiem działalności Wnioskodawcy jest kształcenie oraz prowadzenie badań naukowych, a także upowszechnianie osiągnięć nauki, sztuki i kultury. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Prowadzi działalność zwolnioną z podatku VAT, opodatkowaną i poza VAT. wnioskodawca jest beneficjentem projektu pod nazwą „(…)”. Projekt finansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego 2007-2013. Przedmiotem projektu było uruchomienie usług online dotyczących: formularzy umów o dzieło i zlecenie, spraw kadrowych, socjalnych, płacowych, procedur kontroli finansowej, pieczątek i pieczęci, delegacji, lokali rotacyjnych, transportu, bezzwrotnych funduszy UE oraz spraw ogólnych.


Celem głównym projektu było zmniejszenie dystansu w dostępie i wykorzystywaniu technologii informacyjnych i komunikacyjnych, podniesienie poziomu życia mieszkańców oraz wspieranie konkurencyjności regionu poprzez udostępnienie e-usług oraz możliwości zdalnego kształcenia. W rezultacie po zakończeniu projektu 3000 osób będzie regularnie korzystać z wdrożonych usług dostępnych online obejmujących zarówno sprawy pracownicze, sprawy związane z obsługą studenta, jak również usługi edukacyjne oferowane przez Wnioskodawcę dostępne dla mieszkańców regionu. W celu obsługi e-usług wdrożone zostały 2 platformy serwerowe - pierwsza platforma stanowiąca zestaw 10 serwerów, na którym zostało zainstalowane oprogramowanie obsługujące serwis elektronicznych usług oraz - druga platforma stanowiąca jeden serwer obsługujący przetwarzanie i strumieniowanie obrazu do platformy e-learningowej i wideokonferencyjnej, przechowywanie materiałów multimedialnych, wsparcie dla przetwarzania grafiki, obrazu video na stacjach roboczych zakupionych w ramach projektu. Z portalu korzystają osoby zatrudnione na Uniwersytecie, w tym zarówno administracja jak i pracownicy naukowi czy nauczyciele akademiccy. Zakupione oprogramowanie umożliwia prowadzenie konferencji online, archiwizację oraz edycję zarejestrowanych spotkań, realizowanie zajęć poprzez użycie strony www niezależnie od posiadanego systemu operacyjnego czy przeglądarki. W okresie realizacji jak i w okresie trwałości efekty realizacji projektu nie były wykorzystywane do celów komercyjnych.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii, czy Wnioskodawca ma prawo do odzyskania podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu.


Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności opodatkowanych.


W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, ponieważ – jak wynika z okoliczności sprawy – w okresie realizacji jak i w okresie trwałości efekty realizacji projektu nie były wykorzystywane do celów komercyjnych.


W konsekwencji, z uwagi na niespełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT z faktur zakupu towarów i usług w związku z realizacją projektu pn. „(…)”. Tym samym, Wnioskodawca nie ma prawa do zwrotu tego podatku w trybie art. 87 ustawy o podatku od towarów i usług.


Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj