Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.449.2020.2.PM
z 3 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2020 r. (data wpływu 3 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 sierpnia 2020 r. (data wpływu 17 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją drugiego etapu przedsięwzięcia pn.: „(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 3 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją drugiego etapu przedsięwzięcia pn.: „(…)”.

Wniosek uzupełniono w dniu 17 sierpnia 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina (…) (dalej także jako: Gmina) jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować projekt w ramach Działania (…), Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020. Projekt stanowi drugi etap przedsięwzięcia pn.: „(…)”, realizowanego przez Gminę (…) na podstawie umowy o dofinansowanie nr (…) z (…) r. Nadrzędnym celem projektu jest poprawa efektywności źródeł ciepła w (…), a tym samym zmniejszenie zużycia energii końcowej i pierwotnej, ograniczenie emisji dwutlenku węgla, pyłów i innych substancji zanieczyszczających. Osiągnięcie celu pozwoli na ograniczenie zjawiska występowania niskiej emisji, a także i smogu, realizując tym samym założenia Planu Gospodarki Niskoemisyjnej. Dodatkowym celem jest poprawa jakości powietrza atmosferycznego, a także zmniejszenie negatywnych presji środowiskowych na obszary cenne przyrodniczo zlokalizowane zarówno w mieście jak i w całym województwie (…).

Przedmiotem projektu jest wymiana indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na źródła ciepła bardziej ekologiczne, a także likwidacja indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub sieci gazowych na terenie Gminy (…). Gmina planuje udzielać bezpośrednio dotacji mieszkańcom (…), którzy zadeklarują chęć likwidacji starego źródła i wymianę na nowe bardziej ekologiczne. Wnioskodawca przeprowadził ankietyzację na obszarze miasta i zebrał wnioski osób zainteresowanych otrzymaniem dotacji. W ramach projektu zakładane jest wykonanie inwestycji w postaci demontażu indywidualnych źródeł ciepła i montaż nowoczesnych, niskoemisyjnych źródeł ciepła w postaci: kotłów gazowych (15 szt.), kotłów spełniających wymagania eko-projektu na paliwa stałe (1 szt.) oraz pomp ciepła (3 szt.). Przewidziano także wydatki na promocję uświadamiającą nie tylko pochodzenie dofinansowania z budżetu UE, ale także celów Wspólnoty w zakresie ograniczenia niskiej emisji i zmian klimatu. W efekcie realizacji projektu do 2021 r. zmodernizowanych zostanie 19 szt. źródeł ciepła. Projekt przewiduje realizację zadań:

Zadanie nr 1 – Dotacje dla mieszkańców – Realizacja Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie Miasta (…).

Zadanie nr 2 – Przygotowanie projektu do realizacji

  • Przygotowanie Studium wykonalności projektu
  • Oceny energetyczne budynków.

Zadanie nr 3 – Promocja projektu – Działania związane z promocją projektu.

Zadanie nr 4 – System kontroli i rozliczania dotacji.

Zadanie nr 1 obejmuje udzielanie dotacji mieszkańcom, którzy zaakceptują postanowienia regulaminu udzielania dotacji i spełnią wymagania w postaci redukcji emisji CO2. W ramach projektu zaplanowane zostały działania mające na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza w postaci dotacji do źródeł ciepła na terenie Gminy (…). Umowy z firmami (wykonawcami) będą zawierali mieszkańcy, którzy poniosą koszty tej inwestycji. W ramach udzielonej dotacji uzyskają oni częściowy zwrot poniesionych kosztów w ramach umowy zawartej z Gminą. Dofinansowanie pochodzić będzie ze środków RPO i Gminy. Mieszkańcy wnoszą wkład własny, stanowiący część poniesionych na ten cel kosztów.

W ramach zadania nr 2 przewidziane zostały dwa działania w postaci Przygotowania Studium wykonalności projektu oraz przygotowania ocen energetycznych budynków. Działanie nr 1 obejmuje kompleksową usługę związaną z przygotowaniem Studium wykonalności i analizy finansowej, a także doradztwo w zakresie założeń związanych z przygotowaniem projektu. Działanie nr 2 obejmuje kompleksową usługę zewnętrzną związaną z przygotowaniem ocen energetycznych budynków, które są wymagane zgodnie z regulaminem konkursu.

Zadanie nr 3 – Promocja projektu obejmuje niezbędne wydatki związane z promocją projektu zgodnie z wytycznymi. W ramach tego zadania wnioskodawcy planuje ponieść wydatki pozwalające na realizację zadań takich jak opracowanie i wydruk plakatu, tablicę informacyjno-pamiątkową, naklejki celem oznakowania urządzeń zakupionych w ramach projektu, ogłoszenie prasowe.

Zadanie nr 4 – System kontroli i rozliczania dotacji. Gmina (…) otrzymując dotację, w całości przeznaczy ją na sfinansowanie wymian kotłów na terenie miasta w celu poprawy jakości powietrza. Gmina będzie udzielała dotacji na podstawie obowiązującego Regulaminu i podpisanych umów z mieszkańcami (inwestorami). Dofinansowanie w części przeznaczonej na koszty wspólne realizacji projektu pokryją faktycznie poniesione wydatki i nie będą stanowić wynagrodzenia dla gminy. Gmina (…) nie będzie pobierała od mieszkańców żadnego wynagrodzenia, tak w okresie realizacji projektu, jak i jego eksploatacji. Mieszkańcy będą zobligowani jedynie do wniesienia środków przeznaczonych na pokrycie wkładu własnego do projektu, odpowiadającego wysokości niepokrytej środkami z dotacji. Jeżeli Gmina nie otrzyma dofinansowania będzie realizować zadanie w stopniu ograniczonym. W przypadku otrzymania dofinansowania z RPO Gmina nie będzie pobierała opłat od mieszkańców. Mieszkańcy sami będą zawierać umowy z wykonawcami (dokonującymi wymiany systemów grzewczych). Po przekazaniu Gminie dokumentów rozliczeniowych otrzymają w części zwrot poniesionych nakładów w formie dotacji. Reszta stanowić będzie ich wkład własny. Gmina nie przewiduje pobierania żadnych opłat ani w przypadku otrzymania środków z RPO, ani jeżeli tych środków nie otrzyma. Gmina nie będzie zlecała wymiany systemów grzewczych w budynkach/lokalach należących do mieszkańców a jedynie refundowała część kosztów poniesionych przez mieszkańców na wymianę ogrzewania w formie dotacji, wobec czego nie będzie to świadczenie usług ani dostawa towaru. Gmina nie realizuje żadnych zadań objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie opisanym we wniosku będą wystawiane na Gminę (…).

Towary i usługi nabywane przez Gminę (…) w ramach opisanego powyżej projektu będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza – realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu VAT). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2018.994 tj.), zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Realizacja projektu wskazanego powyżej jest wykonywana w ramach zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 5 dotyczących ochrona zdrowia – a także w ramach obowiązków Prezydenta Miasta jako organu ochrony przyrody (art. 91 pkt 4 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody Dz. U. z 2018 r.,1644 tj.)

Ponadto w piśmie z dnia 17 sierpnia 2020 r. – będącym uzupełnieniem do wniosku – Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi na poniższe pytania:

  1. Na czyją rzecz i w czyim umieniu Mieszkańcy zawierają umowy z wykonawcami?
    Odp. Mieszkańcy zawierają umowy z wykonawcami na swoją rzecz i w swoim imieniu.
  2. Czy faktury wystawione przez Wykonawców w związku z montażem 19 szt. źródeł ciepła będą wystawione na Mieszkańców, czy na Gminę?
    Odp. Faktury wystawione przez wykonawców w związku z montażem 19 szt. źródeł ciepła będą wystawione na mieszkańców.
  3. Na kogo zostaną wystawione faktury w związku z zadaniami nr 1, 2, 3 i 4? – należy wskazać.
    Odp. Faktury wystawiane w związku z zadaniem nr 1 będą wystawiane na mieszkańców. Faktury w związku z zadaniami 2,3,4 będą wystawiane na Gminę (…).
  4. Od jakich wydatków Gmina chce odliczyć podatek VAT i czy faktury dokumentujące te wydatki są wystawione na Gminę – należy opisać.
    Odp. Gmina nie chce odliczyć podatku VAT od żadnych wydatków rozliczanych w ramach projektu, w związku z faktem, że nabywane towary i usługi nie będą związane z działalnością opodatkowaną Gminy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z realizacją projektu stanowiącego drugi etap przedsięwzięcia pn.: „(…)”, realizowanego przez Gminę (…) na podstawie umowy o w ramach Działania (…). (…), Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-020?

Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. W związku z faktem, że Gmina zamierza prowadzić działania polegające na udzielaniu bezpośrednich dotacji na wymianę indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na ekologiczne źródła ciepła, a także likwidację indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub sieci gazowych na terenie Gminy (…), oraz na nabyciu towarów i usług związanych z przygotowaniem studium wykonalności projektu, oceny energetycznej budynków, promocji projektu, które to towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności opodatkowanej, Gminie nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Ponadto należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o samorządzie gminnym, gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej; ochrony zdrowia (art. 7 ust. 1 pkt 1 i pkt 5 ustawy o samorządzie gminnym).

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego, zarejestrowaną jako czynny podatnik podatku od towarów i usług. Gmina zamierza realizować projekt w ramach Działania (…), Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Przedmiotem projektu jest wymiana indywidualnych źródeł ciepła w gospodarstwach domowych (w przypadku budynków jednorodzinnych) oraz we wspólnotach mieszkaniowych (w przypadku budynków wielorodzinnych) na źródła ciepła bardziej ekologiczne, a także likwidacja indywidualnych źródeł ciepła w celu przyłączenia do sieci ciepłowniczych lub sieci gazowych na terenie Gminy. Gmina planuje udzielać bezpośrednio dotacji mieszkańcom, którzy zadeklarują chęć likwidacji starego źródła i wymianę na nowe bardziej ekologiczne. Projekt przewiduje realizację zadań:

Zadanie nr 1: Dotacje dla mieszkańców, Realizacja Programu Ograniczenia Niskiej Emisji na terenie Miasta.

Zadanie nr 2: Przygotowanie projektu do realizacji, Przygotowanie Studium wykonalności projektu, Oceny energetyczne budynków.

Zadanie nr 3: Promocja projektu, Działania związane z promocją projektu.

Zadanie nr 4: System kontroli i rozliczania dotacji.

Zadanie nr 1 obejmuje udzielanie dotacji mieszkańcom, którzy zaakceptują postanowienia regulaminu udzielania dotacji i spełnią wymagania w postaci redukcji emisji CO2. W ramach projektu zaplanowane zostały działania mające na celu zmniejszenie emisji zanieczyszczeń do powietrza w postaci dotacji do źródeł ciepła na terenie Gminy.

W ramach Zadania nr 2 przewidziane zostały dwa działania w postaci: przygotowania Studium wykonalności projektu oraz przygotowania ocen energetycznych budynków. Działanie nr 1 obejmuje kompleksową usługę związaną z przygotowaniem Studium wykonalności i analizy finansowej, a także doradztwo w zakresie założeń związanych z przygotowaniem projektu. Działanie nr 2 obejmuje kompleksową usługę zewnętrzną związaną z przygotowaniem ocen energetycznych budynków, które są wymagane zgodnie z regulaminem konkursu.

Zadanie nr 3 – Promocja projektu – obejmuje niezbędne wydatki związane z promocją projektu zgodnie z wytycznymi. W ramach tego zadania Wnioskodawca planuje ponieść wydatki pozwalające na realizację zadań tj. opracowanie i wydruk plakatu, tablicę informacyjno-pamiątkową, naklejki celem oznakowania urządzeń, ogłoszenie prasowe.

Zadanie nr 4 – System kontroli i rozliczania dotacji – Gmina otrzymując dotację, w całości przeznaczy ją na sfinansowanie wymian kotłów oraz będzie udzielała dotacji na podstawie obowiązującego Regulaminu i podpisanych umów z mieszkańcami.

Gmina otrzymując dotację, w całości przeznaczy ją na sfinansowanie wymian kotłów na terenie Miasta w celu poprawy jakości powietrza. Gmina będzie udzielała dotacji na podstawie obowiązującego Regulaminu i podpisanych umów z mieszkańcami (inwestorami). Dofinansowanie w części przeznaczonej na koszty wspólne realizacji projektu pokryje faktycznie poniesione wydatki i nie będzie stanowić wynagrodzenia dla Gminy. Gmina nie będzie pobierała od mieszkańców żadnego wynagrodzenia, tak w okresie realizacji projektu, jak i jego eksploatacji. Mieszkańcy będą zobligowani jedynie do wniesienia środków przeznaczonych na pokrycie wkładu własnego do projektu, odpowiadającego wysokości niepokrytej środkami z dotacji. Faktury dokumentujące nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu w zakresie opisanym we wniosku będą wystawiane na Gminę. Towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach opisanego powyżej projektu będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza – realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu VAT). Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, zadaniem gminy jest zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Realizacja projektu wskazanego powyżej jest wykonywana w ramach zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 5 dotyczących ochrona zdrowia – a także w ramach obowiązków Prezydenta Miasta jako organu ochrony przyrody (art. 91 pkt 4 ustawy z 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody). Realizacja zadania będzie uzależniona od otrzymania dofinansowania ze środków RPO.

Faktury wystawiane w związku z zadaniem nr 1 będą wystawiane na mieszkańców. Faktury w związku z zadaniami nr 2,3,4 będą wystawiane na Gminę.

Przyznane dofinansowanie będzie mogło zostać wykorzystane tylko na zakres objęty wnioskiem o dofinansowanie, który opisano powyżej. Jeżeli Gmina nie otrzyma dofinansowania będzie realizować zadanie w stopniu ograniczonym. Mieszkańcy sami będą zawierać umowy z wykonawcami (dokonującymi wymiany systemów grzewczych). Po przekazaniu Gminie dokumentów rozliczeniowych otrzymają w części zwrot poniesionych nakładów w formie dotacji. Reszta stanowić będzie ich wkład własny. Gmina nie przewiduje pobierania żadnych opłat ani w przypadku otrzymania środków z RPO, ani jeżeli tych środków nie otrzyma. Gmina nie będzie zlecała wymiany systemów grzewczych w budynkach/lokalach należących do mieszkańców, a jedynie refundowała część kosztów poniesionych przez mieszkańców na wymianę ogrzewania w formie dotacji, wobec czego nie będzie to świadczenie usług ani dostawa towaru. Udział mieszkańców w przedsięwzięciu jest dobrowolny. Umowy z firmami (wykonawcami) będą zawierali mieszkańcy. Po przekazaniu Gminie dokumentów rozliczeniowych otrzymają w części zwrot poniesionych nakładów w formie dotacji. Gmina nie realizuje żadnych zadań objętych społecznym programem mieszkaniowym.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją ww. zadania.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunek uprawniający do odliczenia nie będzie spełniony, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabywane przez Gminę w ramach opisanego powyżej projektu będą służyły wyłącznie wykonywaniu czynności w ramach działalności innej niż gospodarcza – realizacji zadań własnych (niepodlegających opodatkowaniu VAT). Realizacja projektu wskazanego powyżej jest wykonywana w ramach zadań wskazanych w art. 7 ust. 1 pkt 5 dotyczących ochrona zdrowia – a także w ramach obowiązków Prezydenta Miasta jako organu ochrony przyrody. Ponadto, jak wynika z opisu sprawy, Gmina nie będzie pobierała od mieszkańców żadnego wynagrodzenia, tak w okresie realizacji projektu, jak i jego eksploatacji. Mieszkańcy będą zobligowani jedynie do wniesienia środków przeznaczonych na pokrycie wkładu własnego do projektu, odpowiadającego wysokości niepokrytej środkami dotacji. Mieszkańcy sami będą zawierać umowy z wykonawcami (dokonującymi wymiany systemów grzewczych). Po przekazaniu Gminie dokumentów rozliczeniowych otrzymają w części zwrot poniesionych nakładów w formie dotacji. Reszta stanowić będzie ich wkład własny. Gmina nie będzie zlecała wymiany systemów grzewczych w budynkach/lokalach należących do mieszkańców, a jedynie refundowała część kosztów poniesionych przez mieszkańców na wymianę ogrzewania w formie dotacji, wobec czego nie będzie to świadczenie usług ani dostawa towaru.

W związku z powyższym, ze względu na niespełnienie podstawowej pozytywnej przesłanki, warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji ww. zadania.

Podsumowując, Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur wystawionych na Gminę przez dostawców towarów i usług, w związku z realizacją przedsięwzięcia pn.: „(…)”, realizowanego na podstawie umowy w ramach Działania (…), Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi w zakresie zadanego pytania i przedstawionego stanowiska. Inne kwestie nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj