Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.491.2020.2.KK
z 10 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 czerwca 2020 r. (data wpływu 22 czerwca 2020 r.) uzupełnione pismem z dnia 3 września 2020 r. (data wpływu 7 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków,
  • braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy kanalizacji deszczowej

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 22 czerwca 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków oraz braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy kanalizacji deszczowej. Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 września 2020 r. (data wpływu 7 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 27 sierpnia 2020 r. znak: 0111-KDIB3-2.4012.491.2020.1.KK.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca (Gmina S.) jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie realizacji projektu „…” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Wniosek ten został oceniony pozytywnie i na jego podstawie Gminie została udzielona pomoc ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego na realizację rzeczowej inwestycji.

Głównym celem projektu jest wzrost liczby mieszkańców aglomeracji korzystających ze zbiorowego systemu odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych. Projekt polega na budowie kanalizacji sanitarnej w pasie dróg części miasta: ul. K., L., M., K., S., K., W., N., Z. i Ź. Długość wybudowanej kanalizacji sanitarnej wyniesie (…) m. Na części ulic zostanie wybudowana kanalizacja deszczowa. Wybudowana zostanie również jedna przepompownia ścieków, która oprócz obsługi budowlanej w ramach niniejszego projektu kanalizacji sanitarnej umożliwi podłączenie się mieszkańcom ulicy K. od numeru (…). Wnioskodawcą i realizatorem zadania jest Gmina. Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację nowo powstałego majątku będzie Zakład (…).

Zgodnie z zapisami wniosku o dofinansowanie „Wnioskodawca będzie wykorzystywał przedmiot projektu zarówno do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, jak i do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. W przypadku niniejszego projektu przyjęto zatem następujące założenia dotyczące kwalifikowalności podatku VAT (w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych):

  • budowa kanalizacji sanitarnej, instalacje elektryczne - podatek VAT możliwy do odzyskania w 100% (VAT niekwalifikowany),
  • budowa kanalizacji deszczowej - podatek VAT nie jest możliwy do odzyskania (VAT w całości kwalifikowany)”.

Realizacja inwestycji przez Gminę S. polegająca na budowie kanalizacji sanitarnej, przepompowni ścieków - należy do zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r. poz. 713).

Zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej, podatek VAT będzie kosztem kwalifikowalnym operacji jeżeli nie można go odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego.

Gmina, za pośrednictwem Gminnego Zakładu (…) w S., będzie świadczyła odpłatne usługi oczyszczania ścieków z wykorzystaniem infrastruktury będącej przedmiotem wniosku tylko na rzecz mieszkańców gminy. Efekty przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług - VAT.

Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków.

Nabywane do realizacji inwestycji towary i usługi będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, co daje możliwość przyporządkowania kwoty podatku naliczonego do tego rodzaju czynności.

Gminie będzie zatem przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w pełnej wysokości z otrzymanych faktur dotyczących budowy kanalizacji sanitarnej, przepompowni ścieków o czym stanowi art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm).

Realizacja rzeczowa i finansowa ww. projektu zakończy się w IV kwartale 2021 roku.

Z tytułu realizacji projektu Gmina S. będzie regulowała zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie faktur VAT.

Właścicielem obiektu po zakończeniu realizacji projektu pozostanie Gmina S. Podmiotem odpowiedzialnym za zarządzanie wybudowaną infrastrukturą kanalizacji sanitarnej będzie Zakład (…) w S. (zakład budżetowy Gminy).

Realizacja projektu dotycząca budowy kanalizacji sanitarnej, przepompowni ścieków ma związek ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem w części dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej mają związek z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Budowa kanalizacji deszczowej, która dotyczy wyłącznie odwodnienia dróg nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną, a więc nabywane towary i usługi związane z projektem w części dotyczącej budowy kanalizacji deszczowej nie mają związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 713), realizując ww. projekt, wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zakupione przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi dotyczące budowy kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

Zakupione przez Gminę w ramach ww. projektu towary i usługi dotyczące budowy kanalizacji deszczowej nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Wnioskodawcę czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 września 2020 r.):

  1. Czy Gminie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w części dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków?
  2. Czy Gminie nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w części dotyczącej budowy kanalizacji deszczowej?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 3 września 2020 r.):

Ad. pytania 1.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Realizacja inwestycji przez Gminę polegająca na budowie kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków – należy do zadań własnych gminy wymienionych w art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (t. j. Dz. U. z 2020 r. , poz. 713 ze zm.).

Zgodnie z wytycznymi Instytucji Zarządzającej, podatek VAT będzie kosztem kwalifikowalnym operacji jeżeli nie można go odzyskać na mocy prawodawstwa krajowego.

Gmina, za pośrednictwem Gminnego Zakładu (…) w S., będzie świadczyła odpłatne usługi oczyszczania ścieków z wykorzystaniem infrastruktury będącej przedmiotem wniosku tylko na rzecz mieszkańców gminy.

Efekty przedmiotowej inwestycji Wnioskodawca będzie wykorzystywał do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług – VAT, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Jednostki organizacyjne Gminy nie będą korzystały z wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków.

Nabywane do realizacji inwestycji towary i usługi będą więc wykorzystywane do czynności opodatkowanych (tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego), co daje możliwość przyporządkowania kwoty podatku naliczonego do tego rodzaju czynności.

Gminie będzie zatem przysługiwać prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony w pełnej wysokości z otrzymanych faktur w związku z realizacją projektu „…” dofinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020 w części dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków, o czym stanowi art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)

Ad. pytania 2.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r., poz. 1221), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

W przypadku budowy kanalizacji deszczowej Gmina nie będzie miała prawa obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur za realizację budowy kanalizacji deszczowej, gdyż jest to wydatek nie związany ze sprzedażą opodatkowaną. Przedmioty dostarczone w ramach realizacji projektu związane z budową kanalizacji deszczowej nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych przez Gminę, nie będą generowały dla Gminy obrotu opodatkowanego podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 cyt. ustawy o samorządzie gminnym). W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie ładu przestrzennego, gospodarki nieruchomościami, ochrony środowiska i przyrody oraz gospodarki wodnej a także wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 1 i 3 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wnioskodawca realizuje inwestycję pn. „…”. Celem inwestycji jest wzrost liczby mieszkańców korzystających ze zbiorowego systemu odprowadzania i oczyszczania ścieków komunalnych. Gmina będzie regulowała zobowiązania za wykonane w ramach projektu prace na podstawie faktur VAT. Właścicielem obiektu po zakończeniu realizacji pozostanie Wnioskodawca, a podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację nowo powstałego majątku będzie Zakład (…) (zakład budżetowy Gminy), za pośrednictwem którego Gmina będzie świadczyła odpłatne, opodatkowane podatkiem VAT usługi oczyszczania ścieków na rzecz mieszkańców. Z wybudowanej sieci kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków nie będą korzystały jednostki organizacyjne Gminy. Wnioskodawca będzie wykorzystywał zakupione w ramach projektu towary i usługi dotyczące budowy kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, co daje możliwość przyporządkowania kwoty podatku naliczonego do tego rodzaju czynności.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z faktur otrzymanych w związku z realizacją projektu pn. „…” w części dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków.

Odnosząc się zatem do wątpliwości Wnioskodawcy, powtórzyć należy, że zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności generujących podatek należny.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że warunki generujące prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu w części dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków zostaną spełnione. Wnioskodawca bowiem działając w charakterze podatnika VAT będzie wykorzystywał sieć kanalizacyjną oraz przepompownię ścieków do świadczenia odpłatnych usług na rzecz mieszkańców Gminy. Z wybudowanego majątku nie będą korzystały jednostki organizacyjne Gminy. Jak wynika z treści wniosku, efekty projektu w przedstawionym zakresie będą wykorzystywane wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym odnosząc powołane wyżej przepisy do okoliczności niniejszej sprawy, należy zgodzić się z Wnioskodawcą w zakresie przysługującego prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w pełnej wysokości z faktur związanych z realizacją projektu w części dotyczącej budowy kanalizacji sanitarnej i przepompowni ścieków.

Zatem mając na względzie powyższe, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 jest prawidłowe.

Ponadto w przedmiotowej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą braku prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur otrzymanych w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy kanalizacji deszczowej.

Z opisu sprawy wynika, że w ramach realizowanego projektu wybudowana zostanie także kanalizacja deszczowa. Jak podał Wnioskodawca dotyczy ona wyłącznie odwodnienia dróg i nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną. Nabywane towary i usługi związane z tą częścią projektu nie mają związku z wykonywaniem przez Gminę czynności opodatkowanych.

W tym miejscu podkreślić raz jeszcze należy, że aby odliczyć na mocy art. 86 ustawy podatek naliczony, nabyte towary i usługi winny być wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że wybudowana kanalizacja deszczowa nie jest związana ze sprzedażą opodatkowaną, a towary i usługi nabywane w celu realizacji tej części inwestycji nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności generujących po stronie Wnioskodawcy podatku należnego. Zatem okoliczności niniejszej sprawy wskazują iż warunki uprawniające do odliczenia w odniesieniu do tej części projektu nie zostaną spełnione.

Mając na uwadze powołane przepisy prawa oraz przedstawione okoliczności sprawy należy wskazać, że Wnioskodawcy nie będzie przysługiwać prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…” w części dotyczącej budowy kanalizacji deszczowej, ponieważ w niniejszej sprawie nie wystąpi związek dokonanych zakupów z czynnościami opodatkowanymi.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2 jest również prawidłowe.

Ponadto należy także zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze zdarzeniem przyszłym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj