Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.532.2020.1.MO
z 9 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 lipca 2020 r. (data wpływu 15 lipca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odliczenia w całości lub w części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „…”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Samodzielny Publiczny X w Y został włączony do projektu informatycznego w ramach którego powstanie platforma „...”. Realizacja projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Z na lata 2014-2020 dla osi priorytetowej II "Cyfrowe Z" dla działania 2.1 "Wsparcie rozwoju cyfrowych usług publicznych" pn. „…”. Projekt zakłada, że zostanie wytworzony i uruchomiony szereg usług dostępnych poprzez sieć Internet (e-Usług) tworzących unikalną w skali kraju grupę funkcjonalności. e-usługi Platformy kierowane będą zarówno do personelu medycznego pracującego w szpitalu jak i pacjentów diagnozowanych lub leczonych w placówce. Wdrożone w ramach projektu e-usługi są odpowiedzią na realne potrzeby zgłaszane przez środowisko medyczne oraz projekty mające na celu ułatwienie i skrócenie czasu dostępu do dokumentacji medycznej popularyzowane i prowadzone przez Ministerstwo Zdrowia i Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Obecnie Szpital jest w trakcie podpisywania umowy na realizację ww. zadania.

Wyżej przedstawione usługi są odpowiedzą na realne potrzeby zgłaszane przez środowisko medyczne reprezentowane przez 11 szpitali - beneficjentów niniejszego projektu oraz projekty mające na celu ułatwienie i skrócenie czasu dostępu do dokumentacji medycznej popularyzowane i prowadzone przez Ministerstwo Zdrowia i Centrum Systemów Informacyjnych Ochrony Zdrowia. Projekt na wielu poziomach zakłada uruchomienie nowych metod w komunikacji i współpracy pomiędzy jednostkami medycznymi różnego stopnia i różnych specjalizacji.

Wdrożenie e-usługi na poziomie kontrahentów pozwoli na ucyfrowienie procesów zlecania badań do podmiotów zewnętrznych oraz przez podmioty zewnętrzne do Beneficjenta. W przypadku kompatybilnych systemów w podmiotach współpracujących, możliwe będzie również przekazywanie wyników tych badań do Beneficjenta w sposób zautomatyzowany.

Wdrożone w projekcie systemy telekonsultacyjne i wideokonferencyjne, pozwolą na zdalny udział w procesie leczenia specjalistów z różnych jednostek współpracujących. W oparciu o wdrożony system wideokonferencyjny, konsultacje będą dokonywane dwukierunkowo, tzn. zarówno Beneficjent może uzyskać konsultację, jak i inny podmiot, który takiej konsultacji potrzebuje od personelu zatrudnionego u Beneficjenta. Dodatkowo należy wspomnieć, iż beneficjent projektu przygotowuje się do wdrożenia akredytacji, którą przeprowadza Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia.

Projekt możemy podzielić na 3 obszary:

  1. Dostosowanie infrastruktury i oprogramowania celem spełnienia wymogów platformy (szczegóły dotyczące planowanego do zakupu sprzętu i oprogramowania zawarte są w załączniku do wniosku).
  2. Wymiana danych poprzez serwery komunikacyjne (opis zakresu prac dla przedmiotowego obszaru wskazano w załączniku do wniosku pn.: Ogólny opis rozwiązania.
  3. Wykorzystanie danych celem podniesienia jakości świadczonych usług dla pacjenta.

Zakupiony sprzęt oraz oprogramowanie pozwolą na gromadzenie wymaganych danych medycznych. Są niezbędne do świadczenia usług realizowanych w pozostałych obszarach.

  1. Zakup i wdrożenie oprogramowania medycznego oraz niezbędnych elementów:
    • wdrożenie repozytorium Elektronicznej Dokumentacji Medycznej (EDM) oraz wyposażenie Szpitala w niezbędne urządzenia,
    • wdrożenie dodatkowych, niezbędnych do obsługi EDM, modułów systemu …,
    • zakup licencji i urządzeń umożliwiających podłączenie aparatury medycznej (USG, RTG, endoskopy itp.),
    • integracja aparatury medycznej z systemem HIS,
    • portal obsługi kontrahenta w zakresie leczenia pacjenta w lecznictwie otwartym,
    • rozwiązanie umożliwi wsparcie dla podmiotów które współpracują ze szpitalem,
    • zakup systemu do ucyfrowienia dokumentacji medycznej,
    • zakup systemy wideokonferencyjnego i wideokonsultacyjnego dla sal operacyjnych.

Wymagane będzie dostosowanie infrastruktury technicznej:

  1. Modernizacja serwerowni ze wszelkimi niezbędnymi pracami modernizacyjnymi i przystosowawczymi:
    • systemy gaszenia,
    • systemy chłodzenia,
    • systemy dostępu,
    • systemy monitoringu,
    • systemy backup’u,
    • systemy zasilania;
  1. Zakup komputerów i urządzeń mobilnych:
    • zakup zestawów komputerowych,
    • zakup urządzeń mobilnych,
    • zakup stacji diagnostycznych i monitorów graficznych (…),
    • konfiguracji komputerów i urządzeń mobilnych,
    • zakup czytników eDowodu Osobistego,
    • instruktaż dla personelu z obsługi sprzętu;
  1. Modernizacja sieci … ze wszelkimi niezbędnymi pracami:
    • inwentaryzacja sieci strukturalnej,
    • wykonanie dodatkowych punktów logicznych opartych na istniejącym szkielecie światłowodowym,
    • zakup stackowalnych przełączników …,
    • zakup bezprzewodowych punktów dostępowych wraz z niezbędnymi licencjami,
    • pokrycie 100% powierzchni Szpitala sygnałem sieci bezprzewodowej,
    • zakup zasilaczy awaryjnych UPS,
    • konfiguracja V…-ów,
    • wykonanie audytu podatności sieci na ataki;
  1. Oprogramowanie (stanowiące wartości niematerialne i prawne):
    • zakup licencji dostępowych dla systemu serwerowego (… lub równoważne),
    • licencje na oprogramowanie do wideokonferencji,
    • zakup komputerowych systemów operacyjnych,
    • zakup systemu monitoringu komputerów, serwerów i użytkowników,
    • zakup, wdrożenie, konfiguracja i nadzór nad oprogramowaniem do ewidencji aparatury i urządzeń medycznych (zakup oprogramowania i niezbędnego sprzętu, kolektorów, bramek …, tagów … itp.).
    • zakup oprogramowania antywirusowego,
    • zakup oprogramowania do monitorowania sieci strukturalnej,
    • zakup systemu obiegu dokumentów,
    • zakup systemu bieżącego monitorowania pacjenta: wraz z system do ewidencji aparatury i urządzeń medycznych (zakup oprogramowania i niezbędnego sprzętu), wraz z systemem …,
    • zakup systemów telemedycznych i teleopieki,
    • zakup systemów przywoławczych i kolejkowych,
    • instruktaż z obsługi oprogramowania.


Szpital Wielospecjalistyczny w Y jest zarejestrowany jako czynny podatnik podatku od towarów i usług i składa deklaracje VAT-7 do Naczelnika Pierwszego Z Urzędu Skarbowego w V.

Towary i usługi nabyte i finansowane w ramach projektu pn.: „…” nie były i nie będą wykorzystane przez Szpital Wielospecjalistyczny w Y do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Towary i usługi nabyte i finansowane w ramach projektu pn.: „…” były i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy w odniesieniu do realizowanego projektu istnieje możliwość odliczenia podatku od towarów i usług naliczonego w całości lub w części?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawcy nie przysługuje:

  • prawo do odliczenia całości naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług,
  • prawo do odliczenia części naliczonego podatku od towarów i usług od zakupów związanych z realizacją projektu na podstawie art. 90 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z uwagi na fakt, że przedmiotowe zakupy są ściśle związane wyłącznie z wykonywaniem czynności zwolnionych na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Wyjaśnić należy, że wyrażoną wyżej generalną zasadę uprawniającą do odliczenia podatku naliczonego, uzupełniają między innymi regulacje zawarte w art. 90 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to stosownie do treści art. 90 ust. 2 ustawy, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie warunki uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie są i nie będą spełnione, ponieważ – jak wskazał Wnioskodawca – towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu były i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego zadania. Tym samym z tego tytułu Wnioskodawcy nie przysługuje/nie będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy

Reasumując, Wnioskodawca nie ma/nie będzie miał prawa do odliczenia w całości lub części podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. „…”, ponieważ towary i usługi nabywane w związku z realizacją ww. projektu były i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

Końcowo należy wskazać, iż skoro Wnioskodawca wskazał, że towary i usługi nabyte w ramach ww. projektu były i będą wykorzystywane wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT, to rozpatrywanie zastosowania w niniejszej sprawie przepisów art. 90 ustawy jest bezzasadne, gdyż przepisy te mają zastosowanie wyłącznie do sytuacji, gdy nabywane towary i usługi, wykorzystywane są przez podatnika do czynności opodatkowanych jak i zwolnionych od podatku, w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do czynności opodatkowanych nie jest możliwe.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy:

  • zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia,
  • zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj