Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.329.2020.2.AM
z 11 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2020 r. (data wpływu 8 lipca 2020 r.), uzupełnionym pismem Strony z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 9 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 września 2020 r. znak sprawy 0114 KDIP4 1.4012.329.2020.1.AM (skutecznie doręczone 2 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z budową sieci kanalizacyjnej oraz braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku budową sieci wodociągowej w ramach projektu – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 8 lipca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z budową sieci kanalizacyjnej oraz braku prawa do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku budową sieci wodociągowej w ramach projektu.


Wniosek został uzupełniony pismem Strony z dnia 8 września 2020 r. (data wpływu 9 września 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z dnia 2 września 2020 r. znak sprawy 0114 KDIP4 1.4012.329.2020.1.AM (skutecznie doręczone 2 września 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujący zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w piśmie z dnia 8 września 2020 r.):


Gmina realizuje projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizowana operacja pn.: „(…)” obejmuje budowę obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę (odcinki sieci wodociągowej) i odprowadzania ścieków (odcinek sieci kanalizacji sanitarnej).


Towary i usługi nabywane w ramach realizowanej operacji (w części dotyczącej budowy sieci wodociągowych) nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zaś zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W części dotyczącej budowy sieci wodociągowych związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym, nie będzie spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym w powyższym zakresie we wniosku projektem.


Infrastruktura wodociągowa wybudowana w ramach projektu zostanie przekazana do eksploatacji i zarządzania do Zakładu (…). Z infrastruktury będą korzystały tylko indywidualne gospodarstwa domowe, czyli mieszkańcy Gminy. W związku z powyższym infrastruktura wodociągowa będzie zarządzana przez Zakład (…).


Towary i usługi nabywane w ramach realizowanej operacji (w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej) są i będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zaś zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W części dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej związek ze sprzedażą opodatkowaną będzie istniał. Tym samym, będzie spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym w powyższym zakresie we wniosku projektem.


Infrastruktura kanalizacyjna wybudowana w ramach projektu będzie wykorzystywana tylko przez mieszkańców Gminy, którzy po przyłączeniu do sieci będą obciążani przez Gminę fakturami VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanej operacji, tj. budowanej sieci kanalizacyjnej, będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych, to jest mieszkańcy podłączeni do sieci będą w cyklu 2-miesięcznym obciążani za korzystanie z kanalizacji i odprowadzenie ścieków do gminnej oczyszczalni w Miejscowości 1.


Ponadto, Gmina dokonała centralizacji ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.


Infrastruktura wodociągowa zostanie przekazana w eksploatację i zarządzanie do Zakładu (…), zaś infrastruktura kanalizacyjna zostanie w użytkowaniu Gminy.


Gmina jest w stanie precyzyjnie wydzielić wydatki dotyczące projektu na te związane z infrastrukturą wodociągową oraz na te związane z infrastrukturą kanalizacyjną. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał infrastruktury wodociągowej do różnych rodzajów czynności, gdyż cała infrastruktura wodociągowa zostanie przekazana w eksploatację i zarządzanie Zakładowi (…). Natomiast powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura kanalizacyjna dotyczy tylko czynności opodatkowanych, ponieważ dotyczy ona odbiorców będących mieszkańcami Gminy.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy realizując projekt dofinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, Gminie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowych, zaś nie przysługuje prawo do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.) obniżone kwoty podatku lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W części dotyczącej budowy sieci wodociągowych związek ze sprzedażą opodatkowaną nie będzie istniał. Tym samym, nie będzie spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym w powyższym zakresie we wniosku projektem. Gmina stoi na stanowisku, że nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowych.


Natomiast w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej związek ze sprzedażą opodatkowaną będzie istniał. Tym samym, będzie spełniony warunek dający Gminie prawo do obniżenia kwoty podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z opisanym w powyższym zakresie we wniosku projektem. Gmina stoi na stanowisku, że będzie przysługiwało prawo do odliczenia i zwrotu kosztu podatku od towarów i usług poniesionego w związku z realizacją projektu w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej – na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy – należy rozumieć wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie natomiast do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11 grudnia 2006 s.1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy o samorządzie gminnym do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina (Wnioskodawca) realizuje Projekt ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na operacje typu „Gospodarka wodno ściekowa” w ramach poddziałania „Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Realizowana operacja obejmuje budowę obiektów budowlanych służących do zaopatrzenia w wodę (odcinki sieci wodociągowej) i odprowadzania ścieków (odcinek sieci kanalizacji sanitarnej).


Towary i usługi nabywane w ramach realizowanej operacji (w części dotyczącej budowy sieci wodociągowych nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


Gmina dokonała centralizacji ze swoimi jednostkami organizacyjnymi.


Infrastruktura wodociągowa wybudowana w ramach projektu zostanie przekazana do eksploatacji i zarządzania do Zakładu (…). Z infrastruktury będą korzystały tylko indywidualne gospodarstwa domowe, czyli mieszkańcy Gminy.


Gmina jest w stanie precyzyjnie wydzielić wydatki dotyczące Projektu na te związane z infrastrukturą wodociągową oraz na te związane z infrastrukturą kanalizacyjną. Wnioskodawca nie będzie wykorzystywał infrastruktury wodociągowej do różnych rodzajów czynności, gdyż cała infrastruktura wodociągowa zostanie przekazana w eksploatację i zarządzanie Zakładowi (…).

Powstała w wyniku realizacji projektu infrastruktura kanalizacyjna dotyczy tylko czynności opodatkowanych, ponieważ dotyczy ona odbiorców będących mieszkańcami Gminy. Infrastruktura kanalizacyjna zostanie w użytkowaniu Gminy. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanej operacji, w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej są i będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Infrastruktura kanalizacyjna wybudowana w ramach projektu będzie wykorzystywana tylko przez mieszkańców Gminy, którzy po przyłączeniu do sieci będą obciążani przez Gminę fakturami VAT. Towary i usługi nabywane w ramach realizowanej operacji, tj. budowanej sieci kanalizacyjnej, będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych, to jest mieszkańcy podłączeni do sieci będą w cyklu 2-miesięcznym obciążani za korzystanie z kanalizacji i odprowadzenie ścieków do gminnej oczyszczalni.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy będzie miał prawo do odliczenia i zwrotu podatku VAT w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowych, zaś nie będzie miał prawa do odliczenia i zwrotu należnego podatku VAT poniesionego w związku z realizacją Projektu w części dotyczącej budowy sieci kanalizacji sanitarnej.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wynika z okoliczności sprawy Gmina jest w stanie precyzyjnie wydzielić wydatki dotyczące Projektu na te związane z infrastrukturą wodociągową oraz na te związane z infrastrukturą kanalizacyjną.


Towary i usługi nabywane w ramach realizowanego Projektu, w części dotyczącej budowy sieci wodociągowych nie są i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.


W analizowanej sprawie warunek uprawniający do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego nie zostanie spełniony w zakresie powstałej w ramach projektu sieci wodociągowej.


Wydatki na realizację Projektu w związku z budową sieci wodociągowej nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.


W konsekwencji, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. Projektu w części dotyczącej budowy sieci wodociągowych. Z wniosku wynika, że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zatem, Wnioskodawca nie będzie miał również prawa do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Z okoliczności sprawy wynika, że towary i usługi nabywane w ramach realizowanej inwestycji, tj. budowanej sieci kanalizacyjnej, będą wykorzystywane tylko i wyłącznie do czynności opodatkowanych, tj. mieszkańcy podłączeni do sieci będą w cyklu 2-miesięcznym obciążani fakturami za korzystanie z kanalizacji i odprowadzenie ścieków do gminnej oczyszczalni.

Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione na realizację ww. Projektu w części dotyczącej budowy sieci kanalizacyjnej. Z wniosku wynika, że w zakresie wydatków w ramach Projektu dotyczących budowy sieci kanalizacyjnej zostanie spełniona podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego (wskazana w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT), jaką jest związek nabywanych towarów i usług z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca będzie miał również prawo do zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.


Zaznaczenia wymaga, że Zainteresowany będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.


Tym samym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy należało uznać je za prawidłowe.


Należy wskazać, że Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia pisemnej informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Wnioskodawcę. Tut. Organ informuje, że nie jest właściwy do przeprowadzenia postępowania dowodowego, które w przedmiotowej sprawie umożliwiłoby weryfikację opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Zatem w przypadku stwierdzenia w toku postępowania podatkowego stanu faktycznego odmiennego od przedstawionego we wniosku, to interpretacja nie wywołuje skutków podatkowoprawnych.


Zgodnie bowiem z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego).


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj