Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP2-1.4010.214.2020.2.KS
z 18 września 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął do tutejszego Organu 29 czerwca 2020 r., uzupełnionym pismem z dnia 31 sierpnia 2020 r. (data nadania 31 sierpnia 2020 r., data wpływu 31 sierpnia 2020 r.) na wezwanie z dnia 28 sierpnia 2020 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.214.2020.1.KS (data nadania 28 sierpnia 2020 r., data doręczenia 30 sierpnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów Fundacji w postaci otrzymanego w formie darowizny Ośrodka przeznaczonego na działalność statutową - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 29 czerwca 2020 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów Fundacji w postaci otrzymanego w formie darowizny Ośrodka przeznaczonego na działalność statutową i gospodarczą Fundacji.


W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.


Fundacja (dalej: „Wnioskodawca” lub „Fundacja” ) jest fundacją utworzoną na podstawie ustawy z dnia 6 kwietnia 1984 r. o fundacjach. Celem Fundacji jest prowadzenie nieodpłatnego doskonalenia nauczycieli szkół i placówek publicznych oraz nauczycieli szkół i placówek niepublicznych w zakresie edukacji obywatelskiej, a także opracowywanie i wprowadzanie do szkół programów edukacji obywatelskiej i ekonomicznej (§ 4 Statutu Fundacji).

W myśl § 5. Statutu Fundacji, Fundacja realizuje swoje cele przez:

  1. organizowanie i prowadzenie doskonalenia nauczycieli w zakresie edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  2. organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  3. współpraca ze szkołami wdrażającymi nowe kierunki i metody nauczania,
  4. opracowywanie szkolnych programów edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  5. opracowywanie scenariuszy lekcji edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  6. opracowywanie materiałów edukacyjnych dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  7. gromadzenie i udostępnianie materiałów pomocniczych nauczycielom i specjalistom opracowującym programy edukacji obywatelskiej,
  8. organizowanie wyjazdów zagranicznych nauczycieli w celu zapoznawania ich ze sposobami prowadzenia edukacji obywatelskiej w innych krajach,
  9. organizowanie pobytów nauczycieli z innych krajów w Polsce w celu zapoznania ich ze sposobami prowadzenia edukacji obywatelskiej w Polsce i wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami przedmiotów społecznych z różnych krajów,
  10. współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie edukacji obywatelskiej i ekonomicznej.

Fundacja jest wpisana do Rejestru Stowarzyszeń prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy (KRS). Fundacja posiada również status organizacji pożytku publicznego (OPP).


Zgodnie z KRS nieodpłatną działalnością statutową Fundacji, jest działalność opisana kodami PKD:

  1. 85.59. B organizowanie i prowadzenie doskonalenia nauczycieli w zakresie jakości pracy szkoły;
  2. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji obywatelskiej i prawnej;
  3. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji ekonomicznej i edukacji na temat przedsiębiorczości w tym przedsiębiorczości społecznej i ekonomicznej;
  4. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji w zakresie upowszechniania polskiej kultury i dziedzictwa narodowego;
  5. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji międzykulturowej;
  6. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji medialnej i cyfrowej;
  7. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji kulturowej i artystycznej;
  8. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji europejskiej;
  9. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji globalnej.

Fundacja została również wpisana do Rejestru Przedsiębiorców KRS. Zgodnie z KRS Fundacja prowadzi działalność gospodarczą w zakresie opisanym kodem PKD 85.59.B Pozaszkolne formy edukacji. Przedmiotem pozostałej działalności gospodarczej Fundacji jest działalność opisana między innymi kodami PKD:

  1. 85.59.B działalność szkoleniowa z zakresu metod nauczania i zarządzania dla pracowników oświaty;
  2. 58.11.Z działalność wydawnicza - wydawanie książek, broszur, ulotek, publikacji w formie drukowanej, elektronicznej i w Internecie dla uczniów i nauczycieli;
  3. 58.19.Z działalność wydawnicza - wydawanie plakatów, pocztówek, pozostałych wyrobów drukowanych w tym online dla uczniów i nauczycieli
  4. 73.11.Z działalność marketingowa, promocyjna i reklamowa;
  5. 85.59.B działalność szkoleniowa z zakresu metod nauczania i zarządzania dla pracowników oświaty;
  6. 58.11.Z działalność wydawnicza - wydawanie książek, broszur, ulotek, publikacji w formie drukowanej, elektronicznej i w Internecie dla uczniów i nauczycieli;
  7. 58.19.Z działalność wydawnicza - wydawanie plakatów, pocztówek, pozostałych wyrobów drukowanych w tym online dla uczniów i nauczycieli;
  8. 73.11.Z działalność marketingowa, promocyjna i reklamowa;
  9. 47.99.Z handel artykułami przemysłowymi i wydawnictwami dla uczniów i nauczycieli;
  10. 90.03.Z sprzedaż autorskich praw majątkowych, praw z licencji oraz odpłatne udzielanie licencji na korzystanie z majątkowych praw autorskich;
  11. 72.20.Z sprzedaż praw związanych z know-how;
  12. 68.20.Z wynajem i zarządzanie nieruchomościami własnymi lub dzierżawionymi.


Od 2001 Fundacja jest 100% udziałowcem Sp. z o.o. (dalej: „Spółka”). Wypracowane przez Spółkę dochody wspierają działalność statutową Fundacji. Główna działalność gospodarcza Spółki opisana jest kodem PKD 58.11.Z wydawanie książek, broszur, ulotek i podobnych publikacji, włączając słowniki i encyklopedie, w formie drukowanej, elektronicznej i dźwiękowej lub w Internecie, atlasów, map i wykresów w formie drukowanej i elektronicznej (dalej: „Działalność Wydawnicza”). Pozostała działalność gospodarcza Spółki jest opisana między innymi kodem 55.10.Z hotele i podobne obiekty zakwaterowania (dalej: „Działalność Hotelowa”), (Działalność Wydawnicza oraz Działalność Hotelowa w dalszej części Analizy zwane są dalej łącznie: „Działami”, a każdy z osobna w zależności od kontekstu „Działem”).


Działalność Hotelowa Spółki prowadzona jest w ośrodku turystyczno-wypoczynkowym (dalej: „Ośrodek”) składającego się z kompleksu budynków i budowli posadowionych na działce ewidencyjnej nr 1 objętej KW nr (…)(dalej: „Nieruchomość 1”) oraz na działce ewidencyjnej nr 2 (dalej: „Nieruchomość 2”). Działka ewidencyjna nr 3 jest działką niezabudowaną (dalej: „Nieruchomość 3”), która zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego stanowi działkę leśną. Działki ewidencyjne nr 2 i nr 3 objęte są jedną księgą wieczystą KW nr (…) Księgi wieczyste prowadzone są przez Sąd Rejonowy w (…) (Nieruchomość 1, Nieruchomość 2 i Nieruchomość 3 zwane są dalej łącznie: „Nieruchomościami”). Poza wskazanymi Nieruchomościami w skład Ośrodka wchodzą również rzeczy ruchome stanowiące wyposażenie Ośrodka takie jak wyposażenie hotelowe, wyposażenie stołówki, sal szkoleniowych i inne (dalej: „Wyposażenie Ośrodka”).


Ośrodek został nabyty przez Spółkę w październik 2006 r. na podstawie umowy sprzedaży prawa użytkowania wieczystego gruntu stanowiących działki ewidencyjne nr 1, nr 2 i 3 stanowiący odrębny przedmiot własności zabudowanej kompleksem budynków i budowli wchodzących w skład Ośrodka.


Ośrodek realizując Działalność Hotelową został faktycznie wydzielony w strukturze organizacyjnej Spółki w zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności Wydawniczej Spółki. Do Ośrodka jako ZCP został przypisany zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (Działalności Hotelowej), Ośrodek może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Spółka rozważa przeniesienie Ośrodka z majątku Spółki do majątku Fundacji. Z uwagi na fakt, iż Spółka powstała w celu wsparcia działalności statutowej Fundacji, Ośrodek zostanie przeniesiony w formie darowizny dokonanej zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego. Fundacja otrzyma więc Ośrodek nieodpłatnie, (dalej: „Transakcja” lub „Darowizna”).

Po przeniesieniu Ośrodka z majątku Spółki do majątku Fundacji, Fundacja będzie wykorzystywała Ośrodek zarówno do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej jak i do realizacji celów statutowych Fundacji. Wykorzystywanie Ośrodka przez Fundację do prowadzenia działalności gospodarczej będzie polegało na świadczeniu za pomocą Ośrodka odpłatnych usług szkoleniowych, konferencji, kolonii, obozów, warsztatów, pobytów noclegowych i usług cateringowych, które będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z obowiązującymi stawkami. Poza działalnością gospodarczą Fundacja będzie również w Ośrodku organizowała własne prowadzone w ramach działalności statutowej szkolenia, konferencje, kolonie, obozy. Aktywności realizowane w ramach działalności statutowej Fundacji będą organizowane w ramach projektów Fundacji, które mogą być finansowane z pozyskanych przez Fundację środków własnych lub środków pochodzących z dotacji i grantów otrzymanych od podmiotów prywatnych, instytucji państwowych, samorządowych lub z Unii Europejskiej (dalej: „Projekty A”).


Reasumując Fundacja będzie wykorzystywała Ośrodek zarówno do działalności statutowej jak i działalności gospodarczej, przy czym stopień wykorzystania Ośrodka do działalności statutowej będzie uzależniony od ilości i zakresu realizowanych w danym roku Projektów A. Fundacja będzie dążyć do wykorzystania pełnego potencjału Ośrodka, oznacza to, że jeżeli aktualnie nie będą organizowane w Ośrodku Projekty A lub aktywności związane z działalnością statutową Fundacji, albo realizowane Projekty A nie będą angażowały całego Ośrodka, w pozostałym zakresie lub części Fundacja będzie dążyła do uzyskania pełnego obłożenia Ośrodka świadcząc w ramach działalności gospodarczej komercyjne usługi takie jak szkolenia, konferencje, kolonie, obozy, warsztaty, pobyty noclegowe i usługi cateringowe. Trudno jest jednak precyzyjnie wskazać w jakim zakresie Ośrodek w danym roku będzie wykorzystywany do działalności statutowej, a w jakim do działalności gospodarczej ponieważ kalendarz Projektów A i aktywności związanych z działalnością statutową Fundacji jest ruchomy. Fundacja może jednak dokonać prognozy na podstawie własnych danych finansowych dotyczących działalności statutowej oraz działalności gospodarczej Fundacji za lata 2017-2019, oraz prognozowanych danych finansowych za rok 2020. Do prognozowania przychodów za rok 2020 oraz ustalenia proporcji przychodów z działalności statutowej oraz z działalności gospodarczej, Fundacja może uwzględnić również dane dotyczące przychodów Spółki, które Spółka wygenerowała za pomocą Ośrodka w latach 2018-2019. Tak przeprowadzona prognoza powinna być uznana za miarodajną ponieważ będzie uwzględniała potencjalne przychody jakie Fundacja osiągnie za pomocą Ośrodka po otrzymaniu go w formie darowizny.


Wyliczenie prognozy:


  1. Dane finansowe Fundacji za rok 2017-2019

    Fundacja przeanalizowała dane finansowe z trzech ostatnich lat 2017 - 2019 w celu wyliczenia proporcji przychodów z działalności gospodarczej w przychodach Fundacji. Proporcja działalności statutowej i gospodarczej prowadzonej przez Fundację została wyliczona na podstawie przychodów z obydwu działalności. Przychody z działalności statutowej i gospodarczej zostały przedstawione w poniższej tabeli.

    Przychody

    2017

    2018

    2019

    Działalność statutowa

    … zł

    … zł

    … zł

    Działalność gospodarcza

    … zł

    … zł

    … zł

    RAZEM

    … zł

    … zł

    … zł

    Proporcja działalności gospodarczej do łącznej wartości przychodów

    29%

    12%

    12%



    Z przeprowadzonej analizy wynika, że proporcja działalności gospodarczej do łącznej wartości przychodów w dwóch ostatnich latach wyniosła 12%. Spadek przychodów z działalności gospodarczej wyniósł odpowiednio: 2018/2017 - 20%, 2019/2018: 4%. Wychodząc z historycznych danych (12%), uwzględniając spadek obrotów z działalności gospodarczej w Fundacji w ostatnich latach (Fundacja zakłada niższy wskaźnik niż 4% za ostatni rok) Fundacja szacuje, że udział działalności gospodarczej w przychodach z całej działalności operacyjnej Fundacji utrzyma się na poziomie ok. 10% (kalkulacja: 12%- 4%+/- 2% rezerwy).


  2. Dane Spółki dotyczące sprzedaży usług w ramach Ośrodka

    Analizując natomiast przychody Spółki uzyskane ze sprzedaży usług w ramach Ośrodka w ostatnich dwóch latach (z wyłączeniem usług zamawianych przez Fundację), wyniosły one odpowiednio w roku 2018: … zł, a w roku 2019: … zł.


  3. Prognozowane dane finansowe Fundacji za rok 2020

    Łączny szacowany przychód Fundacji (działalność statutowa i działalność gospodarcza) w roku 2020 wyniesie ok. … zł. Wskazana kalkulacja zakłada, że przychód z działalności gospodarczej Fundacji wyniesie około … zł. Wskazana kwota uwzględnia spodziewany przychód z działalności gospodarczej, który może wypracować Ośrodek. Przychód ten został ustalony na poziomie … zł i odpowiada wielkości przychodów osiągniętych przez Spółkę z działalności gospodarczej prowadzonej za pomocą Ośrodka (z wyłączeniem usług zamawianych przez Fundację).


    Tym samym proporcja działalności gospodarczej Fundacji do całkowitych przychodów Fundacji w roku 2020 wyniesie więc 14%. [kalkulacja: (… zł + … zł = … zł) /… zł = 14%].


  4. Ustalona prognoza wykorzystania Ośrodka do działalności statutowej i gospodarczej Fundacji

Reasumując, zestawienie danych historycznych i prognozowanych wskazuje, że:

  1. udział działalności gospodarczej w przychodach z całej działalności operacyjnej Fundacji w lata 2017-2019 utrzymywał się na poziomie ok. 10%;
  2. udział działalności gospodarczej w przychodach z całej działalności operacyjnej Fundacji w prognozowanym roku 2020 (już po otrzymaniu Ośrodka przez Fundację w formie darowizny oraz zagospodarowaniu Ośrodka) wyniesie ok. 14%;

- co daje na podstawie danych historycznych i prognozowanych średnią wartość: 12%


Mając na uwadze wyżej wskazane wyliczenia dokonane na podstawie uśrednionych danych historycznych i prognozowanych Fundacja zakłada, że Ośrodek będzie wykorzystywany w 88% do działalności statutowej Fundacji, a w 12% do działalności gospodarczej Fundacji.


W piśmie z dnia 31 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca ostatecznie sformułował treść pytania przyporządkowanego do opisanego zdarzenia przyszłego.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy dochody Fundacji będącej organizacją pożytku publicznego, osiągnięte z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka korzystać będą ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT, w części przeznaczonej na działalność statutową, która zostanie określona na podstawie danych historycznych i prognozowanych jako proporcja w jakiej Fundacja przeznaczy otrzymany w darowiźnie Ośrodek na działalność statutową?


Przedmiotem interpretacji jest rozstrzygnięcie w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów Fundacji w postaci otrzymanego w formie darowizny Ośrodka przeznaczonego na działalność statutową.


W pozostałym zakresie tj. ustalenia proporcji wykorzystania otrzymanego w formie darowizny Ośrodka na cele statutowe, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wniosek zostanie rozpatrzony odrębnie.


Zdaniem Wnioskodawcy osiągnięty z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka dochód, może podlegać zwolnieniu, tylko w tej części w jakiej Fundacja będąca organizacją pożytku publicznego przeznaczy Ośrodek na działalność statutową, która jest zgodna z celami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy DPP, w pozostałej części związanej z działalnością gospodarczą dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu.

Z uwagi na fakt, iż art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT posługuje się literalnie pojęciem „w części przeznaczonej na działalność statutową”, Fundacja określiła tę część, na podstawie danych finansowych historycznych i prognozowanych zgodnie z metodologią opisaną we wniosku. Ze wskazanych kalkulacji wynika, że Fundacja będzie wykorzystywała Ośrodek w 88% do działalności statutowej Fundacji, która jest zgodna z celami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy DPP, a w 12% do działalności gospodarczej Fundacji.


Wobec powyższego osiągnięty z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka dochód, będzie mógł korzystać ze zwolnienia, w części stanowiącej 88% (tj. w części w jakiej Fundacja przeznaczy Ośrodek na działalność statutową), a w pozostałej części tj. 12% (tj. części w jakiej Ośrodek będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej), osiągnięty dochód z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka będzie podlegał opodatkowaniu.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy:


1)

Zgodnie z zaplanowaną transakcją Fundacja otrzyma od Spółki Ośrodek w formie darowizny dokonanej na podstawie art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego. Fundacja otrzyma więc Ośrodek nieodpłatnie.


Otrzymanie przez Fundację Ośrodka w formie darowizny doprowadzi do powstania przychodu, o którym mowa w art. 12 ust. 1 pkt 2 ustawy CIT. Wartość tego przychodu - zgodnie z art. 12 ust. 5 ustawy CIT - równa będzie wartości rynkowej Ośrodka. Ustawa CIT przewiduje jednak w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT zwolnienia przedmiotowe z których Fundacja po spełnieniu określonych warunków może skorzystać.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej są wolne od podatku.

Dla skorzystania ze zwolnienia, o jakim mowa powyżej, konieczne jest:

  1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. przeznaczenie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2019 r. poz. 688), (dalej: „ustawa o działalności pożytku publicznego” lub „ustawa DPP”), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Organizacjami pozarządowymi są niedziałające w celu osiągnięcia zysku osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4. (art. 3 ust. 2 pkt 2 ustawy DPP).


Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy DPP, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania szczegółowo wymienione w tym przepisie, w tym między innymi w zakresie nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania (art. 4 ust. 1 pkt 14 ustawy DPP).


Organizacją pożytku publicznego stosownie do art. 20 ust. 1 w ustawy DPP, może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli - z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie następujące wymagania, tj.:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:
    1. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 4, zabraniają:
    1. udzielania pożyczek lub zabezpieczania zobowiązań majątkiem organizacji w stosunku do jej członków, członków organów lub pracowników oraz osób, z którymi członkowie, członkowie organów oraz pracownicy organizacji pozostają w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu albo w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej, pokrewieństwa lub powinowactwa w linii bocznej do drugiego stopnia albo są związani z tytułu przysposobienia, opieki lub kurateli, zwanych dalej „osobami bliskimi”,
    2. przekazywania ich majątku na rzecz ich członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, w szczególności, jeżeli przekazanie to następuje bezpłatnie lub na preferencyjnych warunkach,
    3. wykorzystywania majątku na rzecz członków, członków organów lub pracowników oraz ich osób bliskich na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich, chyba że to wykorzystanie bezpośrednio wynika z celu statutowego,
    4. zakupu towarów lub usług od podmiotów, w których uczestniczą członkowie organizacji, członkowie jej organów lub pracownicy oraz ich osób bliskich, na zasadach innych niż w stosunku do osób trzecich lub po cenach wyższych niż rynkowe.

Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego (OPP) i prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych. Fundacja jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzi również działalność gospodarczą, a osiągnięty z działalności gospodarczej dochód przeznacza na zadania/cele określone w statucie Fundacji.

Statut Fundacji odzwierciedla zadania sfery publicznej określone w ww. art. 4 ust. 1 ustawy DPP. Opisane przez Fundację cele statutowe wskazują jednoznacznie, że realizuje ono zadania publiczne, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy DPP. Celem Fundacji jest prowadzenie nieodpłatnego doskonalenia nauczycieli szkół i placówek publicznych oraz nauczycieli szkół i placówek niepublicznych w zakresie edukacji obywatelskiej, a także opracowywanie i wprowadzanie do szkół programów edukacji obywatelskiej i ekonomicznej (§ 4 Statutu Fundacji).


W myśl § 5. Statutu Fundacji, Fundacja realizuje swoje cele przez:

  1. organizowanie i prowadzenie doskonalenia nauczycieli w zakresie edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  2. organizowanie i prowadzenie doradztwa metodycznego dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  3. współpraca ze szkołami wdrażającymi nowe kierunki i metody nauczania,
  4. opracowywanie szkolnych programów edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  5. opracowywanie scenariuszy lekcji edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  6. opracowywanie materiałów edukacyjnych dla nauczycieli edukacji obywatelskiej i ekonomicznej,
  7. gromadzenie i udostępnianie materiałów pomocniczych nauczycielom i specjalistom opracowującym programy edukacji obywatelskiej,
  8. organizowanie wyjazdów zagranicznych nauczycieli w celu zapoznawania ich ze sposobami prowadzenia edukacji obywatelskiej w innych krajach,
  9. organizowanie pobytów nauczycieli z innych krajów w Polsce w celu zapoznania ich ze sposobami prowadzenia edukacji obywatelskiej w Polsce i wymiana doświadczeń pomiędzy nauczycielami przedmiotów społecznych z różnych krajów,
  10. współpraca z instytucjami krajowymi i zagranicznymi w zakresie edukacji obywatelskiej i ekonomicznej.


Fundacja jest wpisana do Rejestru Stowarzyszeń prowadzonego przez Krajowy Rejestr Sądowy (KRS). Fundacja posiada również status organizacji pożytku publicznego (OPP). Zgodnie z KRS nieodpłatną działalnością statutową Fundacji, jest działalność opisana kodami PKD:

  1. 85.59.B organizowanie i prowadzenie doskonalenia nauczycieli w zakresie jakości pracy szkoły;
  2. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji obywatelskiej i prawnej;
  3. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji ekonomicznej i edukacji na temat przedsiębiorczości w tym przedsiębiorczości społecznej i ekonomicznej;
  4. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji w zakresie upowszechniania polskiej kultury i dziedzictwa narodowego;
  5. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji międzykulturowej;
  6. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji medialnej i cyfrowej;
  7. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji kulturowej i artystycznej;
  8. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji europejskiej;
  9. 94.99.Z prowadzenie i wspieranie edukacji globalnej.


Reasumując, Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego (OPP) i prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych, o którym mowa w art. 4 ust. 1 ustawy DPP.


2)

Z treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT wynika, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę - tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.


Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy DPP. Dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.


Należy również zaznaczyć, że z literalnego brzmienia art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT wynika, że zwolniona będzie z opodatkowania tytko taka część dochodu, która zostanie przeznaczona na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


W celu prawidłowego zastosowania zwolnienia art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT, Fundacja posiadająca status OPP, musi więc ustalić w jakim zakresie dochód osiągnięty przez nią w związku z otrzymaną darowizną, będzie przeznaczony na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę - tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy DPP, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Fundacja podkreśla, że po przeniesieniu Ośrodka z majątku Spółki do majątku Fundacji, będzie wykorzystywała Ośrodek zarówno do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej jak i do realizacji celów statutowych Fundacji. Wykorzystywanie Ośrodka przez Fundację do prowadzenia działalności gospodarczej będzie polegało na świadczeniu za pomocą Ośrodka odpłatnych usług szkoleniowych, konferencji, kolonii, obozów, warsztatów, pobytów noclegowych i usług cateringowych, które będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z obowiązującymi stawkami. Poza działalnością gospodarczą Fundacja będzie również w Ośrodku organizowała własne prowadzone w ramach działalności statutowej szkolenia, konferencje, kolonie, obozy. Aktywności realizowane w ramach działalności statutowej Fundacji będą organizowane w ramach projektów Fundacji, które mogą być finansowane z pozyskanych przez Fundację środków własnych lub środków pochodzących z dotacji i grantów otrzymanych od instytucji państwowych, samorządowych lub z Unii Europejskiej (dalej: „Projekty A”).


Reasumując Fundacja będzie wykorzystywała Ośrodek zarówno do działalności statutowej jak i działalności gospodarczej, przy czym stopień wykorzystania Ośrodka do działalności statutowej będzie uzależniony od ilości i zakresu realizowanych w danym roku Projektów A. Fundacja będzie dążyć do wykorzystania pełnego potencjału Ośrodka, oznacza to, że jeżeli aktualnie nie będą organizowane w Ośrodku Projekty A lub aktywności związane z działalnością statutową Fundacji, albo realizowane Projekty A nie będą angażowały całego Ośrodka, w pozostałym zakresie lub części Fundacja będzie dążyła do uzyskania w pełnego obłożenia Ośrodka świadcząc w ramach działalności gospodarczej komercyjne usługi takie jak szkolenia, konferencje, kolonie, obozy, warsztaty, pobyty noclegowe i usługi cateringowe. Trudno jest jednak precyzyjnie wskazać w jakim zakresie Ośrodek w danym roku będzie wykorzystywany do działalności statutowej, a w jakim do działalności gospodarczej ponieważ kalendarz Projektów A i aktywności związanych z działalnością statutową Fundacji jest ruchomy. Fundacja może jednak dokonać prognozy na podstawie własnych danych finansowych dotyczących działalności statutowej oraz działalności gospodarczej Fundacji za lata 2017-2019, oraz prognozowany danych finansowych za rok 2020. Do prognozowania przychodów za rok 2020 oraz ustalenia proporcji przychodów z działalności statutowej oraz z działalności gospodarczej, Fundacja może uwzględnić również dane dotyczące przychodów Spółki, które Spółka wygenerowała za pomocą Ośrodka w latach 2018-2019. Tak przeprowadzona prognoza powinna być uznana za miarodajną ponieważ będzie uwzględniała potencjalne przychody jakie Fundacja osiągnie za pomocą Ośrodka po otrzymaniu go w formie darowizny.


Wyliczenie prognozy:


  1. Dane finansowe Fundacji za rok 2017-2019

    Fundacja przeanalizowała dane finansowe z trzech ostatnich lat 2017 - 2019 w celu wyliczenia proporcji przychodów z działalności gospodarczej w przychodach Fundacji. Proporcja działalności statutowej i gospodarczej prowadzonej przez Fundację została wyliczona na podstawie przychodów z obydwu działalności. Przychody z działalności statutowej i gospodarczej zostały przedstawione w poniższej tabeli.

    Przychody

    2017

    2018

    2019

    Działalność statutowa

    … zł

    … zł

    … zł

    Działalność gospodarcza

    … zł

    … zł

    … zł

    RAZEM

    … zł

    … zł

    … zł

    Proporcja działalności gospodarczej do łącznej wartości przychodów

    29%

    12%

    12%



    Z przeprowadzonej analizy wynika, że proporcja działalności gospodarczej do łącznej wartości przychodów w dwóch ostatnich latach wyniosła 12%. Spadek przychodów z działalności gospodarczej wyniósł odpowiednio: 2018/2017 - 20%, 2019/2018: 4%. Wychodząc z historycznych danych (12%), uwzględniając spadek obrotów z działalności gospodarczej w Fundacji w ostatnich latach (Fundacja zakłada niższy wskaźnik niż 4% za ostatni rok) Fundacja szacuje, że udział działalności gospodarczej w przychodach z całej działalności operacyjnej Fundacji utrzyma się na poziomie ok. 10% (kalkulacja: 12%- 4%+/- 2% rezerwy).


  2. Dane Spółki dotyczące sprzedaży usług w ramach Ośrodka

    Analizując natomiast przychody Spółki uzyskane ze sprzedaży usług w ramach Ośrodka w ostatnich dwóch latach (z wyłączeniem usług zamawianych przez Fundację), wyniosły one odpowiednio w roku 2018: … zł, a w roku 2019: … zł.


  3. Prognozowane dane finansowe Fundacji za rok 2020

    Łączny szacowany przychód Fundacji (działalność statutowa i działalność gospodarcza) w roku 2020 wyniesie ok. … zł. Wskazana kalkulacja zakłada, że przychód z działalności gospodarczej Fundacji wyniesie około … zł. Wskazana kwota uwzględnia spodziewany przychód z działalności gospodarczej, który może wypracować Ośrodek. Przychód ten został ustalony na poziomie … zł i odpowiada wielkości przychodów osiągniętych przez Spółkę z działalności gospodarczej prowadzonej za pomocą Ośrodka (z wyłączeniem usług zamawianych przez Fundację).


    Tym samym proporcja działalności gospodarczej Fundacji do całkowitych przychodów Fundacji w roku 2020 wyniesie więc 14%. [kalkulacja: (… zł + … zł = … zł) /… zł = 14%].


  4. Ustalona prognoza wykorzystania Ośrodka do działalności statutowej i gospodarczej Fundacji

Reasumując, zestawienie danych historycznych i prognozowanych wskazuje, że:

  1. udział działalności gospodarczej w przychodach z całej działalności operacyjnej Fundacji w lata 2017-2019 utrzymywał się na poziomie ok. 10%;
  2. udział działalności gospodarczej w przychodach z całej działalności operacyjnej Fundacji w prognozowanym roku 2020 (już po otrzymaniu Ośrodka przez Fundację w formie darowizny oraz zagospodarowaniu Ośrodka) wyniesie ok. 14%;

- co daje na podstawie danych historycznych i prognozowanych średnią wartość: 12%
Mając na uwadze wyżej wskazane wyliczenia dokonane na podstawie uśrednionych danych historycznych i prognozowanych Fundacja zakłada, że Ośrodek będzie wykorzystywany w 88% do działalności statutowej Fundacji, a w 12% do działalności gospodarczej Fundacji.


Mając na uwadze wyżej wskazane wyliczenia dokonane na podstawie uśrednionych danych historycznych i prognozowanych Fundacja zakłada, że Ośrodek będzie wykorzystywany w 88% do działalności statutowej Fundacji, a w 12% do działalności gospodarczej Fundacji.


3)

Reasumując, osiągnięty z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka dochód, może podlegać zwolnieniu, tylko w tej części w jakiej Fundacja będąca organizacją pożytku publicznego przeznaczy Ośrodek na działalność statutową, która jest zgodna z celami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy DPP, w pozostałej części związanej z działalnością gospodarczą dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu.


Z uwagi na fakt, iż art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT posługuje się literalnie pojęciem „w części przeznaczonej na działalność statutową”, Fundacja określiła tą część, na podstawie danych finansowych historycznych i prognozowanych zgodnie z metodologią opisaną w punkcie 2) powyżej. Ze wskazanych kalkulacji wynika, że Fundacja będzie wykorzystywała Ośrodek w 88% do działalności statutowej Fundacji, która jest zgodna z celami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy DPP, a w 12% do działalności gospodarczej Fundacji.

Wobec powyższego osiągnięty z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka dochód będzie mógł korzystać ze zwolnienia, w części stanowiącej 88% (tj. w części w jakiej Fundacja przeznaczy Ośrodek na działalność statutową), a w pozostałej części tj. 12% (tj. części w jakiej Ośrodek będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej), osiągnięty dochód z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka będzie podlegał opodatkowaniu.


W piśmie z dnia 31 sierpnia 2020 r. Wnioskodawca doprecyzował własne stanowisko w sprawie wskazując, że w ocenie Fundacji osiągnięty z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka dochód, może podlegać zwolnieniu, tylko w tej części w jakiej Fundacja będąca organizacją pożytku publicznego przeznaczy Ośrodek na działalność statutową, która jest zgodna z celami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy DPP, w pozostałej części związanej z działalnością gospodarczą dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu.


Z uwagi na fakt, iż art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT posługuje się literalnie pojęciem „w części przeznaczonej na działalność statutową”, Fundacja określiła tą część, na podstawie danych finansowych historycznych i prognozowanych. Z ustalonej przez Fundację proporcji wynika, że Fundacja będzie wykorzystywała Ośrodek w 88% do działalności statutowej Fundacji, która jest zgodna z celami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy DPP, a w 12% do działalności gospodarczej Fundacji.


Wobec powyższego osiągnięty z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka dochód, będzie mógł korzystać ze zwolnienia, z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy CIT, w części przeznaczonej na działalność statutową, która zostanie określona na podstawie danych historycznych i prognozowanych jako proporcja w jakiej Fundacja przeznaczy otrzymany w darowiźnie Ośrodek na działalność statutową.


W pozostałej części tj. 12% (tj. części w jakiej Ośrodek będzie wykorzystywany do działalności gospodarczej), osiągnięty dochód z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka będzie podlegał opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dochodów Fundacji w postaci otrzymanego w formie darowizny Ośrodka przeznaczonego na działalność statutową - jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz.U. z 2020, poz. 1057, dalej ustawa o DPPiW), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 pkt 2 organizacjami pozarządowymi są:

  1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi
  2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku

- osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.


Zadania z zakresu sfery publicznej określone zostały w art. 4 ust. 1 ustawy - sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie:

  1. pomocy społecznej, w tym pomocy rodzinom i osobom w trudnej sytuacji życiowej oraz wyrównywania szans tych rodzin i osób;
    1a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
    1b) udzielania nieodpłatnej pomocy prawnej oraz zwiększania świadomości prawnej społeczeństwa;
  2. działalności na rzecz integracji i reintegracji zawodowej i społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym;
  3. działalności charytatywnej;
  4. podtrzymywania i upowszechniania tradycji narodowej, pielęgnowania polskości oraz rozwoju świadomości narodowej, obywatelskiej i kulturowej;
  5. działalności na rzecz mniejszości narodowych i etnicznych oraz języka regionalnego;
    5a) działalności na rzecz integracji cudzoziemców;
  6. ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz. U. z 2018 r. poz. 160 i 138);
  7. działalności na rzecz osób niepełnosprawnych;
  8. promocji zatrudnienia i aktywizacji zawodowej osób pozostających bez pracy i zagrożonych zwolnieniem z pracy;
  9. działalności na rzecz równych praw kobiet i mężczyzn;
  10. działalności na rzecz osób w wieku emerytalnym;
  11. działalności wspomagającej rozwój gospodarczy, w tym rozwój przedsiębiorczości;
  12. działalności wspomagającej rozwój techniki, wynalazczości i innowacyjności oraz rozpowszechnianie i wdrażanie nowych rozwiązań technicznych w praktyce gospodarczej;
  13. działalności wspomagającej rozwój wspólnot i społeczności lokalnych;
  14. nauki, szkolnictwa wyższego, edukacji, oświaty i wychowania;
  15. działalności na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynku dzieci i młodzieży;
  16. kultury, sztuki, ochrony dóbr kultury i dziedzictwa narodowego;
  17. wspierania i upowszechniania kultury fizycznej;
  18. ekologii i ochrony zwierząt oraz ochrony dziedzictwa przyrodniczego;
  19. turystyki i krajoznawstwa;
  20. porządku i bezpieczeństwa publicznego;
  21. obronności państwa i działalności Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej;
  22. upowszechniania i ochrony wolności i praw człowieka oraz swobód obywatelskich, a także działań wspomagających rozwój demokracji;
    22a) udzielania nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego;
  23. ratownictwa i ochrony ludności;
  24. pomocy ofiarom katastrof, klęsk żywiołowych, konfliktów zbrojnych i wojen w kraju i za granicą;
  25. upowszechniania i ochrony praw konsumentów;
  26. działalności na rzecz integracji europejskiej oraz rozwijania kontaktów i współpracy między społeczeństwami;
  27. promocji i organizacji wolontariatu;
  28. pomocy Polonii i Polakom za granicą;
  29. działalności na rzecz kombatantów i osób represjonowanych;
    29a) działalności na rzecz weteranów i weteranów poszkodowanych w rozumieniu ustawy z dnia 19 sierpnia 2011 r. o weteranach działań poza granicami państwa (Dz. U. poz. 1203, z 2017 r. poz. 60 oraz z 2018 r. poz. 138);
  30. promocji Rzeczypospolitej Polskiej za granicą;
  31. działalności na rzecz rodziny, macierzyństwa, rodzicielstwa, upowszechniania i ochrony praw dziecka;
  32. przeciwdziałania uzależnieniom i patologiom społecznym;
    32a) rewitalizacji;
  33. działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3, w zakresie określonym w pkt 1-32a.

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa,
jeżeli – z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy o DPPiW, tj.:

  1. prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;
  2. może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;
  3. nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;
  4. ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru
    1. nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,
    2. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,
    3. mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;
  5. członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;
  6. statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 6 omawianego artykułu.


Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.


Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

  1. podatku dochodowego od osób prawnych,
  2. podatku od nieruchomości,
  3. podatku od czynności cywilnoprawnych,
  4. opłaty skarbowej,
  5. opłat sądowych

- w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.


Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2020 r. poz. 1406) dalej ustawa o CIT.


Na wstępie należy zauważyć, że w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe.


Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku. Zwolnienia przedmiotowe ujęto natomiast w Rozdziale 4 ww. ustawy w przepisach art. 17.


Wnioskodawca nie został ujęty w zamkniętym katalogu zawartym w art. 6 ustawy o CIT, a zatem nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Powyższe nie oznacza jednak, że osiągane przez Fundację dochody podlegają opodatkowaniu.


Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Katalog dochodów podlegających zwolnieniu z opodatkowania zawiera art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.


Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.


Zgodnie z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy:

  1. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego, paliwowego, tytoniowego, spirytusowego, winiarskiego, piwowarskiego, a także pozostałych wyrobów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,5%, oraz wyrobów z metali szlachetnych albo z udziałem tych metali lub dochodów uzyskanych z handlu tymi wyrobami; zwolnieniem objęte są jednak dochody podmiotów, o których mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-8 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. – Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, uzyskane z działalności polegającej na wytwarzaniu wyrobów przemysłu elektronicznego;
    1a. dochodów uzyskanych z działalności polegającej na oddaniu środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych do odpłatnego używania na warunkach określonych w art. 17a-17k;
  2. dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Art. 17 ust. 1b ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.


Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa następujące warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c, tj.:

  1. posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
  2. przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,
  3. zadania realizowane przez organizację pożytku publicznego (wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) muszą w sposób jasny i precyzyjny wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin – wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy, że z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy podatkowej wynika natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym, przepis art. 17 ust. 1a ustawy wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego także w art. 17 ust. 1 pkt 6c tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Istotne jest to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.


Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest Fundacją posiadającą status organizacji pożytku publicznego. Wnioskodawca posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z zapisami § 4 Statutu celem Fundacji jest prowadzenie nieodpłatnego doskonalenia nauczycieli szkół i placówek publicznych oraz nauczycieli szkół i placówek niepublicznych w zakresie edukacji obywatelskiej, a także opracowywanie i wprowadzanie do szkół programów edukacji obywatelskiej i ekonomicznej (§ 4 Statutu Fundacji).

Fundacja prowadzi także działalność gospodarczą w zakresie opisanym kodem PKD 85.59.B Pozaszkolne formy edukacji.


Fundacja jest 100% udziałowcem spółki prawa handlowego – Spółki z ograniczoną odpowiedzialnością. Główna działalność gospodarcza Spółki związana jest z Działalnością Wydawniczą. Pozostała działalność gospodarcza Spółki to Działalność Hotelowa. Działalność Hotelowa Spółki prowadzona jest w Ośrodku turystyczno-wypoczynkowym składającym się z kompleksu budynków i budowli. W skład Ośrodka wchodzą również rzeczy ruchome stanowiące wyposażenie Ośrodka takie jak wyposażenie hotelowe, wyposażenie stołówki, sal szkoleniowych i inne.


Ośrodek realizując Działalność Hotelową został wydzielony w strukturze organizacyjnej Spółki w zorganizowaną część przedsiębiorstwa (dalej: „ZCP”) wyodrębnioną organizacyjnie i finansowo od działalności Wydawniczej Spółki. Do Ośrodka jako ZCP został przypisany zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych (Działalności Hotelowej), Ośrodek może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.


Spółka rozważa przeniesienie Ośrodka z majątku Spółki do majątku Fundacji. Z uwagi na fakt, iż Spółka powstała w celu wsparcia działalności statutowej Fundacji, Ośrodek zostanie przeniesiony w formie darowizny dokonanej zgodnie z art. 888 § 1 Kodeksu cywilnego. Fundacja otrzyma więc Ośrodek nieodpłatnie.


Po przeniesieniu Ośrodka z majątku Spółki do majątku Fundacji, Fundacja będzie wykorzystywała Ośrodek zarówno do prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej jak i do realizacji celów statutowych Fundacji. Wykorzystywanie Ośrodka przez Fundację do prowadzenia działalności gospodarczej będzie polegało na świadczeniu za pomocą Ośrodka odpłatnych usług szkoleniowych, konferencji, kolonii, obozów, warsztatów, pobytów noclegowych i usług cateringowych. Poza działalnością gospodarczą Fundacja będzie również w Ośrodku organizowała własne prowadzone w ramach działalności statutowej szkolenia, konferencje, kolonie, obozy. Aktywności realizowane w ramach działalności statutowej Fundacji będą organizowane w ramach Projektów Fundacji.


Podsumowując Fundacja będzie wykorzystywała Ośrodek zarówno do działalności statutowej jak i działalności gospodarczej, przy czym stopień wykorzystania Ośrodka do działalności statutowej będzie uzależniony od ilości i zakresu realizowanych w danym roku Projektów. Fundacja będzie dążyć do wykorzystania pełnego potencjału Ośrodka, oznacza to, że jeżeli aktualnie nie będą organizowane w Ośrodku Projekty lub aktywności związane z działalnością statutową Fundacji, albo realizowane Projekty nie będą angażowały całego Ośrodka, w pozostałym zakresie lub części Fundacja będzie dążyła do uzyskania pełnego obłożenia Ośrodka świadcząc w ramach działalności gospodarczej komercyjne usługi takie jak szkolenia, konferencje, kolonie, obozy, warsztaty, pobyty noclegowe i usługi cateringowe. Fundacja wskazuje, że trudno jest jednak precyzyjnie wskazać w jakim zakresie Ośrodek w danym roku będzie wykorzystywany do działalności statutowej, a w jakim do działalności gospodarczej ponieważ kalendarz Projektów i aktywności związanych z działalnością statutową Fundacji jest ruchomy.


Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa należy podkreślić, że cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Wskazać należy, że dochody Fundacji będącej organizacją pożytku publicznego przeznaczone na realizację wskazanego we wniosku celu statutowego, tj. na prowadzenie nieodpłatnego doskonalenia nauczycieli szkół i placówek publicznych oraz nauczycieli szkół i placówek niepublicznych w zakresie edukacji obywatelskiej, a także opracowywanie i wprowadzanie do szkół programów edukacji obywatelskiej i ekonomicznej, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, gdyż cel statutowy, jaki realizuje Fundacja zgodny jest z zapisem art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Tym samym Fundacja realizuje założenia ustawodawcy przewidziane w analizowanym przepisie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Z kolei dochody Wnioskodawcy przeznaczone na działalność gospodarczą nie korzystają z analizowanego zwolnienia, tym samym podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych.


Biorąc pod uwagę ww. przepisy wskazać należy, że ustawodawca powiązał prawo do zwolnienia podatkowego z rzeczywistym wydatkowaniem dochodu na cele zasługujące na taki rodzaj preferencji. Umożliwiając korzystanie ze zwolnienia podatkowego w czasie, uczynił z wydatkowania dochodu na inne cele warunek rozwiązujący, a więc pozbawiający podatnika prawa do zwolnienia podatkowego. Oznacza to ustawowy obowiązek uiszczenia podatku od dochodu wydatkowanego na cel niestatutowy.


Ustawodawca dopuścił rozdzielenie w czasie „przeznaczenia” dochodu, którego przejawem jest jedynie zadeklarowanie zamiaru od „wydatkowania” tego dochodu. Zatem dla skorzystania ze zwolnienia podatkowego lub jego utraty ma zasadnicze znaczenie ocena czy zarówno „przeznaczenie” jak i „wydatkowanie” nastąpiło na cele określone w przepisach.


Określenie proporcji przeznaczenia otrzymanej nieruchomości – Ośrodka na cele statutowe ma zasadniczy wpływ na możliwość korzystania ze zwolnienia z art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Tylko te dochody, które zostaną przeznaczone, a następnie wydatkowane na wskazany we wniosku cel statutowy Fundacji podlegają opodatkowaniu.


Mając na uwadze powyższe, stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym „osiągnięty z tytułu otrzymania w formie darowizny Ośrodka dochód, może podlegać zwolnieniu, tylko w tej części w jakiej Fundacja będąca organizacją pożytku publicznego przeznaczy Ośrodek na działalność statutową, która jest zgodna z celami wymienionymi w art. 4 ust. 1 ustawy DPP, w pozostałej części związanej z działalnością gospodarczą dochód ten będzie podlegał opodatkowaniu” - jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, ze zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj