Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-1.4012.546.2020.3.AB
z 16 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 6 lipca 2020 r. (data wpływu 9 lipca 2020 r.) uzupełnionym pismem z 21 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.) oraz pismem z 6 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.) o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki nr 1 zabudowanej budynkiem stacji wyciągu narciarskiego oraz częścią urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego - jest prawidłowe,
  • opodatkowania 23% stawką VAT sprzedaży pozostałości ogrodzenia znajdującego się na działce nr 1 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 lipca 2020 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży działki nr 1 zabudowanej budynkiem stacji wyciągu narciarskiego, częścią urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego oraz pozostałością ogrodzenia.

Ww. wniosek został uzupełnionym pismem z 21 września 2020 r. (data wpływu 22 września 2020 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 14 września 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.546.2020.1.AB oraz pismem z 6 października 2020 r. (data wpływu 6 października 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z 2 października 2020 r. znak: 0111-KDIB3-1.4012.546.2020.2.AB

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina planuje sprzedaż działki nr 1 w miejscowości (…) zabudowanej budynkiem stacji wyciągu narciarskiego oraz posadowionym urządzeniem stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego.

W operacie szacunkowym określona została wartość rynkowa w/w działki wraz z budynkiem byłej stacji wyciągu narciarskiego, która będzie podlegać licytacji, natomiast odrębnie oszacowano wartość części urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego, której cena nie będzie licytowana.

Działka nr 1 to nieruchomość gruntowa zabudowana budynkiem byłej stacji dolnej wyciągu narciarskiego, budynek wolnostojący, drewniany, posadowiony na murowanej piwnicy, parterowy z użytkowym poddaszem, kryty blachą ocynkowaną. Przy wschodniej ścianie budynku posadowiona jest stacja napędowa wyciągu.

W obszarze działki posadowiona jest część urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego, w tym stacja dolna napędowa, urządzenia są całkowicie zużyte technicznie i funkcjonalnie, od lat nieużywane, zdekompletowane, nie przedstawiają wartości rynkowej, dlatego wycenia się wartość złomu. Urządzenie nadaje się do rozbiórki i w operacie szacunkowym sporządzonym na okoliczność sprzedaży tych nieruchomości, wartość tego urządzenia szacuje się wartość złomu możliwego do pozyskania po rozbiórce stacji. Pozostałe urządzenia wyciągu posadowione są na nieruchomościach stanowiących własność osób fizycznych i nie będą one przedmiotem sprzedaży. W obszarze działki znajdują się także pozostałości starego stalowego ogrodzenia, które nie przedstawiają odrębnej wartości rynkowej. Działka uzbrojona jest w sieć energetyczną i gminną sieć wodociągową, istnieje możliwość podłączenia do sieci kanalizacyjnej z sąsiedniej nieruchomości. Działka posiada bezpośredni dostęp do drogi publicznej. Teren wokół budynku nieurządzony.

Dla w/w działki opracowany jest MPZP, w którym działka położona jest w terenach oznaczonych symbolem R - tereny rolne. Gmina nie ma wiedzy w zakresie dokumentacji projektowo - architektonicznej, pozwoleń na budowę. Budynek na nieruchomości posadowiony jest od kilkudziesięciu lat, w latach 80-tych ub. wieku. W latach ubiegłych Gmina udostępniała budynek na podstawie umowy dzierżawy ze stawką VAT 23%. Na budynek nie poniesiono żadnych nakładów zwiększających jego wartość. Z tytułu nabycia ww. działki Gminie nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT, co potwierdza zapis w załączonym notarialnym akcie sprzedaży.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że;

I.

Ad.1.

Przy nabyciu budynku stacji wyciągu narciarskiego, zgodnie z zapisem w akcie notarialnym sprzedaż była zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, zatem gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Ad. 2.

W dniu 16.01.2006 r. Gmina zawarła w formie aktu notarialnego Rep. A numer 1 umowę, na podstawie której nabyła własność działki o numerze działki 1, położonej w (…), zabudowanej częścią wyciągu narciarskiego orczykowego, budowlami i budynkiem stacji wyciągu narciarskiego oraz niekompletnym ogrodzeniem.

Ad. 3.

Całość nieruchomości (działka wraz z zabudową) została wydzierżawiona na okres od 15.10.2006 r. do 20.04.2009 r. Po tym okresie nieruchomość nie była już wydzierżawiana w całości, ani wykorzystywana na cele działalności gospodarczej. Natomiast przedmiotem dzierżawy było tylko pomieszczenie znajdujące się na parterze w budynku stacji wyciągu narciarskiego w następujących okresach:

  • od 20.05.2009 r. do 31.12.2012 r.,
  • od 04.01.2013 r. do 31.12.2014 r.,
  • od 08.05.2015 r. do 07.05.2018 r.,
  • od 30.05.2018 r. do 30.09.2019 r.

Ad. 4.

W/w budynek nie był wykorzystywany na cele działalności zwolnionej.

II.

Ad. 1.

W opinii Gminy część urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186 z późn. zm.), w którym definicja budowli obejmuje fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową, trwale związaną z gruntem.

Ad. 2.

  1. Przy nabyciu części urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego, gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ zgodnie z zapisem w akcie notarialnym sprzedaż była zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług.

  2. Pierwsze zajęcie przez gminę części urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego nastąpiło w dniu 16.01.2006 r. w wyniku zawarcia umowy kupna.

  3. Część urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego była przedmiotem umowy dzierżawy w okresie od 15.10.2006 r. do 20.04.2009 r.

  4. Gmina nie ponosiła żadnych wydatków na ulepszenie części urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego.
  5. Część urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego nie była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku.

III.

Ad. 1

Pozostałość starego ogrodzenia znajdującego się w obrębie sprzedawanej przez Gminę działki o numerze 1 w m-ci nie jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, natomiast jest urządzeniem budowlanym w rozumieniu art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, który stanowi, że ogrodzenia są urządzeniami budowlanymi.

Ad. 2.

nie dotyczy

Ad. 3.

  1. przy nabyciu nieruchomości wraz z ogrodzeniem, zgodnie z zapisem w akcie notarialnym sprzedaż była zwolniona z podatku VAT na podstawie art. 43 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, zatem gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.
  2. stalowe ogrodzenie jako składnik całej nieruchomości (działka wraz z zabudowę) było wydzierżawione na okres od 15.10.2006 r. do 20.04.2009 r. Ogrodzenie nie było wykorzystywane na cele działalności zwolnionej.

IV.

Sieć wodociągowa jest własnością gminy, natomiast sieć energetyczna jest własnością PGE. Przedmiotem sprzedaży nie jest sieć wodociągowa, ani sieć energetyczna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (przeformułowane w piśmie z 21 września 2020 r.):

Jaka stawkę podatku VAT powinna zastosować gmina przy sprzedaży działki 1 wraz z budynkiem oraz jaką do części urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego i pozostałości stalowego ogrodzenia?

Stanowisko Wnioskodawcy (przeformułowane w piśmie z 21 września 2020 r.):

Sprzedaż działki nr 1 wraz z budynkiem korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. l pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług.

Sprzedaż urządzenia stacji dolnej napędowej, jako budowli korzystać będzie ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. l pkt 10 ustawy o podatku od towarów i usług. Sprzedaż pozostałości ogrodzenia opodatkowane będzie stawką 23%.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki nr 1 zabudowanej budynkiem stacji wyciągu narciarskiego oraz częścią urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego - jest prawidłowe,
  • opodatkowania 23% stawką VAT sprzedaży pozostałości ogrodzenia znajdującego się na działce nr 1 - jest nieprawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary – według art. 2 pkt 6 ustawy – rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku. Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie natomiast do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie – zgodnie z obowiązującym art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z ww. przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej – bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku budynków, budowli lub ich części niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Należy ponadto wskazać, że kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki, budowle rozstrzyga przepis art. 29a ust. 8 ustawy, zgodnie z którym w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt (prawo użytkowania wieczystego gruntu) dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu) stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu (prawa użytkowania wieczystego gruntu), na którym obiekt jest posadowiony.

W myśl art. 3 pkt 1 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2019 r., poz. 1186 ze zm.), ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym – należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Przez budowle – stosownie do art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane – należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem, tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

W myśl art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane, przez urządzenia budowlane należy rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, jak przyłącza i urządzenia instalacyjne, w tym służące oczyszczaniu lub gromadzeniu ścieków, a także przejazdy, ogrodzenia, place postojowe i place pod śmietniki

Zatem urządzenia budowlane stanowią urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Nie są to samodzielne budowle zdefiniowane w art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, które uznaje się za towar na gruncie podatku od towarów i usług. Jednakże urządzenia te należy traktować, jako elementy przynależne do budynku/budowli i opodatkować łącznie z tym budynkiem/budowlą, z którym/którą są powiązane, a tym samym należy przypisać stawkę właściwą dla sprzedawanego obiektu budowlanego znajdującego się na tej samej działce, co urządzenie techniczne.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać działkę nr 1 zabudowaną budynkiem stacji wyciągu narciarskiego, częścią urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego oraz pozostałością starego ogrodzenia. Wnioskodawca przedmiotową nieruchomość nabył 16 stycznia 2006 r. Przy nabyciu budynku stacji wyciągu narciarskiego gminie nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W opinii Gminy część urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego jest budowlą w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, natomiast pozostałość ogrodzenia znajdującego się na przedmiotowej działce jest urządzeniem budowlanym w rozumieniu art. 3 pkt 9 ww. ustawy. Całość nieruchomości (działka wraz z zabudową) została wydzierżawiona na okres od 15 października 2006 r. do 20 kwietnia 2009 r.

Wnioskodawca nie poniósł na budynek żadnych nakładów zwiększających jego wartość jak również Wnioskodawca nie ponosił żadnych wydatków na ulepszenie części urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego.

Mając na uwadze przedstawiony stan prawny i opis sprawy należy stwierdzić, że dostawa ww. budynku stacji wyciągu narciarskiego oraz części urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego nie będzie następować w ramach pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT, gdyż jak wynika z opisu sprawy doszło do pierwszego zasiedlenia ww. obiektów. Ponadto Wnioskodawca nie ponosił wydatków na ulepszenie ww. obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Spełniony zostanie również drugi warunek umożliwiający zwolnienie ww. obiektów na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, gdyż między pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku stacji wyciągu narciarskiego oraz części urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego minął okres dłuższy niż 2 lata.

Ponadto odnosząc się do pozostałości starego ogrodzenia znajdującego się w obrębie sprzedawanej działki 1, które jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy jest urządzeniem budowlanym w rozumieniu art. 3 pkt 9 Prawa budowlanego, przedmiotowe ogrodzenie stanowi urządzenie techniczne związane z obiektem budowlanym zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem. Tym samym urządzenie budowlane w postaci pozostałości ogrodzenia, powinny być traktowane jako element przynależny do znajdującego się na działce budynku stacji wyciągu oraz budowli (część urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego) i opodatkowane według stawki właściwej dla tego budynku i budowli.

W związku z powyższym dostawa budynku stacji wyciągu narciarskiego, części urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu oraz pozostałości ogrodzenia będzie korzystała ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT. Odpowiednio zwolnieniem tym objęta będzie także dostawa działki nr 1, na którym ww. obiekty są posadowione (art. 29a ust. 8 ustawy).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie:

  • zwolnienia od podatku VAT sprzedaży działki nr 1 zabudowanej budynkiem stacji wyciągu narciarskiego oraz częścią urządzenia stacji dolnej napędowej wyciągu narciarskiego – jest prawidłowe,
  • opodatkowania 23% stawką VAT sprzedaży pozostałości ogrodzenia znajdującego się na działce nr 1 - jest nieprawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj