Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL3.4012.537.2020.2.AW
z 20 października 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 sierpnia 2020 r. (data wpływu 18 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 17 września 2020 r. (data wpływu 24 września 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem w dniu 24 września 2020 r. o doprecyzowanie opisu sprawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka akcyjna (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT.

Wnioskodawca jest producentem, dostawcą i operatorem (…). Wnioskodawca jest ponadto twórcą i dostawcą (…) X.

Jednym ze źródeł przychodów Wnioskodawcy jest sprzedaż towarów – urządzeń z serii X, a także pozostałych towarów i akcesoriów oferowanych przez Wnioskodawcę do sprzedaży.

Wśród odbiorców towarów Wnioskodawcy znajdują się zarówno przedsiębiorcy (kanał sprzedaży B2B), jak i osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej (kanał sprzedaży B2C).

Sprzedaż towarów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odbywa się na następujące sposoby:

  1. Za pośrednictwem własnego sklepu internetowego,
  2. Za pośrednictwem portalu Y,
  3. Bezpośrednia sprzedaż w sklepie stacjonarnym.

Dla powyższych sposobów zakupów wyodrębnione są poszczególne formy płatności:

Ad. 1 i 2 Sklep internetowy i portal Y o:

  1. płatność przy odbiorze za pośrednictwem wybranego operatora pocztowego lub kuriera, gdzie z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;
  2. płatność przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub rachunek prowadzony przez operatora płatności internetowych, takich jak: platforma (…) i inne, gdzie z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Ad. 3 Bezpośrednia sprzedaż w sklepie stacjonarnym:

  1. płatność gotówką,
  2. płatność kartą.

Wnioskodawca posiada zainstalowaną kasę fiskalną, na której ewidencjonuje sprzedaż towarów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wcześniej nie korzystał ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, jednak rosnąca ilość transakcji z udziałem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spowodowała konieczność zautomatyzowania procesu zakupu.

W uzupełnieniu do wniosku z dnia 17 września 2020 r. w odpowiedzi na pytanie:

„(…) w jakim zakresie Zainteresowany oczekuje wydania interpretacji indywidualnej – czy przedmiotem interpretacji mają być wyłącznie przepisy dotyczące podatku od towarów i usług czy również innych podatków – jakich?”.

Wnioskodawca wskazał, że:

oczekuje wydania interpretacji indywidualnej w zakresie podatku od towarów i usług, w szczególności w zakresie art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, § 2, w połączeniu z pkt 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2019 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

  1. „Czy wnioskodawca dostarcza towary lub świadczy usługi wymienione w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 519)?”.

    Wnioskodawca wskazał, że:
    nie dostarcza towarów ani nie świadczy usług wymienionych w § 4 wskazanego w pytaniu rozporządzenia.

  2. „Czy sprzedaż dokonywana przez Wnioskodawcą za pośrednictwem sklepu internetowego oraz za pośrednictwem Y odbywa się wyłącznie w systemie wysyłkowym?”.

    Wnioskodawca wskazał, że:
    Tak, sprzedaż dokonywana za pośrednictwem Y oraz sklepu internetowego odbywa się wyłącznie w systemie wysyłkowym.
    Sprzedaż bezpośrednio odbywa się za pośrednictwem sklepu stacjonarnego znajdującego się w miejscu siedziby Spółki.

  3. „Czy Wnioskodawca otrzymuje zapłatę w opisanych sytuacjach (otrzymaną przy odbiorze za pośrednictwem wybranego operatora pocztowego lub kuriera, za pośrednictwem rachunku prowadzonego przez operatora płatności internetowych takich jak: (…) i inne) za wysłaną dostawą towarów w całości za pośrednictwem poczty, banku łub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy lub na rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej?”.

    Wnioskodawca wskazał, że:
    Tak, zapłata w opisanych we wniosku sytuacjach za wysłaną dostawę towarów w całości otrzymywana jest za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy lub na rachunek.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca mając zainstalowaną kasę fiskalną może korzystać ze zwolnienia określonego w poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku (pozycja 2519) w sprawie zwolnień z prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w stosunku do sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, dokonując sprzedaż fakturą VAT, a jedynie sprzedaż stacjonarną dokumentować paragonami fiskalnymi?

Zdaniem Wnioskodawcy, na dzień złożenia niniejszego wniosku obowiązującym rozporządzeniem w sprawie zwolnień z ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy rejestrującej, jest Rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 roku, pozycja 2519 (dalej: Rozporządzenie MF).

Zgodnie z § 2 Rozporządzenia MF, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania przy pomocy kas rejestrujących, jednak nie dłużej niż do dnia 31 grudnia 2021 roku, sprzedaż w zakresie czynności wskazanych w załączniku do Rozporządzenia. W § 4 wskazano towary i usługi, których odpowiednio dostarczanie i świadczenie, wyłącza możliwość skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kas rejestrujących.

W pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia MF wskazano dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeśli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Zatem, aby skorzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy pomocy kasy rejestrującej zgodnie z § 2 i wymienionym w nim załączniku Rozporządzenia MF, muszą być spełnione łącznie następujące warunki:

  1. Dostawa towarów musi odbywać się w systemie wysyłkowych (pocztą lub firmą kurierską),
  2. Całość zapłaty za wykonaną czynność dokonano za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej,
  3. Z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła na czyją rzecz została dokonana,
  4. Dostawa nie dotyczy towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia MF.

Sprzedaż urządzeń z serii X przez Wnioskodawcę (oraz pozostałych akcesoriów) realizowana w formie wysyłkowej spełnia wszystkie wyżej wymienione warunki.

Zdaniem Wnioskodawcy, mając zainstalowaną kasę fiskalną i prowadząc sprzedaż zarówno w trybie stacjonarnym, jak i wysyłkowym, przedsiębiorca ma obowiązek ewidencjonowania obrotu na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej za pomocą kasy fiskalnej prowadzonego jedynie systemem stacjonarnym, natomiast w stosunku do sprzedaży prowadzonej systemem wysyłkowym może korzystać ze zwolnienia, na które pozwala poz. 36 załącznika do Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 31 grudnia 2018 roku (pozycja 2519).

Zdaniem organów podatkowych, w analogicznych sytuacjach występowania w przedsiębiorstwie sprzedaży usług lub towarów zarówno w formie wysyłkowej, jak i stacjonarnej, możliwe jest zastosowanie zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych za pomocą kasy fiskalnej. Potwierdza to między innymi: interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 17 maja 2019 roku (sygnatura 0111-KDIB3-2.4012.152.2019.1.MN), a także interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 8 listopada 2019 roku (sygnatura 0114-KDIP1-3.4012.428.2019.2.JG).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z póżn. zm.), zwanej dalej ustawą w brzmieniu obowiązującym od 1 maja 2019 r. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy – w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi/towaru jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (…).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r., poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia – zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

Pod poz. 36 ww. załącznika wymieniono dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

W przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2, zwolnienie to traci moc z chwilą wykonania czynności, o której mowa w § 4 (§ 5 ust. 7 cyt. rozporządzenia).

Aby zatem przysługiwało prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

  • dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),
  • dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),
  • z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),
  • przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Spółka (dalej jako: „Wnioskodawca”) jest polskim rezydentem podatkowym prowadzącym działalność gospodarczą w Polsce oraz jest zarejestrowana jako podatnik VAT.

Wnioskodawca jest producentem, dostawcą i operatorem innowacyjnych rozwiązań z obszaru monitoringu pojazdów, nawigacji samochodowej, systemów raportowania pracy pracowników mobilnych. Wnioskodawca jest ponadto twórcą i dostawcą unikalnego komunikatora dla kierowców X.

Jednym ze źródeł przychodów Wnioskodawcy jest sprzedaż towarów – urządzeń z serii X, a także pozostałych towarów i akcesoriów oferowanych przez Wnioskodawcę do sprzedaży.

Wśród odbiorców towarów Wnioskodawcy znajdują się zarówno przedsiębiorcy (kanał sprzedaży B2B), jak i osoby fizyczne nie prowadzące działalności gospodarczej (kanał sprzedaży B2C).

Sprzedaż towarów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej odbywa się na następujące sposoby:

  1. Za pośrednictwem własnego sklepu internetowego,
  2. Za pośrednictwem portalu Y,
  3. Bezpośrednia sprzedaż w sklepie stacjonarnym.

Dla powyższych sposobów zakupów wyodrębnione są poszczególne formy płatności:

Ad. 1 i 2 Sklep internetowy i portal Y:

  1. płatność przy odbiorze za pośrednictwem wybranego operatora pocztowego lub kuriera, gdzie z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;
  2. płatność przelewem na rachunek bankowy Wnioskodawcy lub rachunek prowadzony przez operatora płatności internetowych, takich jak: platforma (…) i inne, gdzie z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Ad. 3 Bezpośrednia sprzedaż w sklepie stacjonarnym:

  1. płatność gotówką,
  2. płatność kartą.

Wnioskodawca posiada zainstalowaną kasę fiskalną, na której ewidencjonuje sprzedaż towarów dla osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Wnioskodawca wcześniej nie korzystał ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej, jednak rosnąca ilość transakcji z udziałem osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej spowodowała konieczność zautomatyzowania procesu zakupu.

Ponadto, Wnioskodawca nie dostarcza towarów ani nie świadczy usług wymienionych w § 4 rozporządzenia. Sprzedaż dokonywana za pośrednictwem Y oraz sklepu internetowego odbywa się wyłącznie w systemie wysyłkowym.

Sprzedaż bezpośrednio odbywa się za pośrednictwem sklepu stacjonarnego znajdującego się w miejscu siedziby Spółki. Zapłata w opisanych we wniosku sytuacjach za wysłaną dostawę towarów w całości otrzymywana jest za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kasy rejestrującej w stosunku do sprzedaży dokonywanej w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Mając na uwadze powyższy opis sprawy oraz przytoczone przepisy wskazać należy, że w przedmiotowej sprawie zostały spełnione łącznie wszystkie warunki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży przez Wnioskodawcę towarów w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia. Bowiem – jak wskazano we wniosku – Wnioskodawca całość zapłaty za sprzedaż prowadzoną systemem wysyłkowym otrzymuje za pośrednictwem poczty, banku, lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo -kredytowej, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana. Przy czym, co istotne towary, które są sprzedawane przez Wnioskodawcę w systemie wysyłkowym nie zostały wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Reasumując, Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów (innych niż wymienione w § 4 rozporządzenia) w systemie wysyłkowym na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, w sytuacji gdy zapłata za te towary wpływa na rachunek bankowy podatnika, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Natomiast, odnosząc się do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji należy wskazać, że zostały one wydane w indywidualnych sprawach, w których indywidualnie oceniano stan faktyczny/zdarzenie przyszłe i stanowisko wnioskodawcy. Powołane interpretacje nie stanowią źródła prawa i tutejszy organ nie jest nimi związany.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj