Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-1.4010.324.2020.2.MF
z 10 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 31 lipca 2020 r. (data wpływu 6 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym 23 września 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych:

  • dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży działki A, wraz z posadowionymi na niej budynkami, w części w której nieruchomość ta była wykorzystywana przez podatnika:
    • na cele prowadzenia działalności innej niż rolnicza tj. działalności weterynaryjnej – jest nieprawidłowe,
    • na cele prowadzenia działalności rolniczej w zakresie chowu i hodowli świń – jest prawidłowe,
  • dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A, B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E.

Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 9 września 2020 r., Znak: 0111-KDIB1-1.4010.324.2020.1.MF, wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło23 września 2020 r.


We wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest spółką z ograniczoną odpowiedzialnością prowadzącą działalność rolniczą w zakresie chowu i hodowli świń.

W najbliższym czasie (najpóźniej do końca bieżącego roku) Wnioskodawca planuje sprzedać nieruchomości, na których obecnie prowadzone jest przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne pod nazwą (…). W skład nieruchomości, które mają zostać objęte sprzedażą, której dotyczy niniejszy wniosek wchodzą:

  1. działka o numerze (…) o powierzchni 21,3146 ha, położona w miejscowości S, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…) dla której Sąd Rejonowy w B, VI Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (…) („A”),
  2. działka gruntu o numerze (…) o powierzchni 2,9716 ha oraz działka nr (…) o powierzchni 4,0284 ha-tj. o łącznej powierzchni 7,0000 ha, położone w miejscowości S, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…) dla której Sąd Rejonowy w B, VI Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (…) („B”),
  3. działka gruntu numer (…) o powierzchni 0,2551 ha, położona w miejscowości S, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…) dla której Sąd Rejonowy w B, VI Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą (…) („C”),
  4. działka gruntu numer (…) o powierzchni 0,0670 ha, położona w miejscowości S, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…) dla której Sąd Rejonowy w B, VI Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (…) („D”).

W części jednego z budynków (budynku administracyjnego) zlokalizowanych na działce A prowadzona jest działalność inna, niż rolnicza. Działalność ta w najbliższym czasie zostanie trwale zlikwidowana. Na dzień dokonywania sprzedaży, o której mowa powyżej, na nieruchomości A (oraz pozostałych nieruchomościach B, C, D) prowadzona będzie wyłącznie działalność rolnicza i nie będą one zajęte na prowadzenie innej działalności.

Wszystkie działki pozostają zabudowane a wzniesione na nieruchomościach budynki wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca pozostaje także właścicielem:

a) działki gruntu numer (…) o powierzchni 0,8195 ha, położonej w miejscowości S, w gminie (…), w powiecie (…), w województwie (…) dla której Sąd Rejonowy w B, VI Zamiejscowy Wydział Ksiąg Wieczystych prowadzi księgę wieczystą numer (…) („E”), która to działka także będzie przedmiotem sprzedaży na rzecz tego samego podmiotu, jednakże na działce tej znajduje się rzeźnia (gdzie prowadzona jest działalność w zakresie rzeźnictwa i wędliniarstwa). Sprzedaż tej działki nastąpi w drodze odrębnej umowy sprzedaży.

Łączna powierzchnia nieruchomości, na których prowadzone jest przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne wynosi 28.6367 ha. Wskazany areał nie obejmuje powierzchni działki E.

Zgodnie z wypisami z rejestru gruntów, klasyfikacja wszystkich działek zlokalizowanych na nieruchomościach, które zostaną sprzedane tj. działki A, B, C, D oraz E sprowadza się do następujących oznaczeń:

Br-RVI - Grunty rolne zabudowane (24,767 Ha)

Lzr-RVI - Grunty zadrzewione i zakrzewione na uż. rolnych (3,1623 Ha)

RVI - Grunty orne (1,2048 Ha)

Br-RV - Grunty rolne zabudowane (0,2551 Ha)

Br-RIVa - Grunty rolne zabudowane (0,0670 Ha)

Wnioskodawca uiszcza podatek rolny od wszystkich działek, które będą przedmiotem sprzedaży.

Sprzedaż wszystkich działek (A, B, C, D, E) ma zostać dokonana na rzecz spółki, która także prowadzi działalność rolniczą obejmującą m. in. chów i hodowlę świń („Spółka”).

Przez cały okres posiadania przedmiotowych nieruchomości (A-D) przez Wnioskodawcę klasyfikacja gruntów nie uległa zmianie w stopniu znacznym tzn. zmieniającym ich klasyfikację jako użytków rolnych. Na ww. nieruchomościach prowadzone jest gospodarstwo rolne.

Budynki znajdujące się na działkach A, B, C oraz D są budynkami wykorzystywanymi na cele rolnicze, są to głownie chlewnie oraz inne budynki gospodarcze niezbędne do prowadzenia gospodarstwa rolnego. W dacie sprzedaży na działkach A-D nie będzie prowadzona działalność inna niż rolnicza.

Zbycie nieruchomości nastąpi na rzecz podmiotu, który prowadzić będzie na niej także działalność rolniczą.

Wnioskodawca pozostaje właścicielem wszystkich działek przez okres dłuższy niż 5 lat.

W uzupełnieniu wniosku ujętym w piśmie z 21 września 2020 r., Wnioskodawca wskazał, że:

  • W budynku posadowionym na działce A prowadzony jest gabinet weterynaryjny. Został on utworzony w celu zaopatrywania fermy Wnioskodawcy w leki i materiały weterynaryjne oraz środki dezynfekujące. Leki te były niezbędne dla prowadzenia działalności rolniczej (hodowla) przez Wnioskodawcę, a jednocześnie zgodnie z obowiązującym prawem obrotu lekami weterynaryjnymi i ich nabywania mógł dokonywać wyłącznie gabinet. Podkreślenia wymaga, iż jedynymi odbiorcami leków z gabinetu byli Wnioskodawca oraz powiązana z Wnioskodawcą spółka P. Sp. z o.o. (również prowadząca fermy hodowlane). Gabinet weterynaryjny nie zaopatrywał w leki żadnych innych podmiotów.
  • Działalność, o której mowa powyżej jest prowadzona od roku 2000 i zostanie zlikwidowana najpóźniej do końca października 2020 roku.
  • Budynek A będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności rolniczej przez czas nieokreślony, prawdopodobnie wieloletni, z czego przez samego Wnioskodawcę co najmniej do czasu jego sprzedaży. Wynika to z faktu, iż nabywca fermy, w tym budynku A, zakupuje je również na cele prowadzenia działalności rolniczej, w szczególności hodowli trzody chlewnej, w długiej perspektywie.
  • Wnioskodawca pozostaje właścicielem Nieruchomości A-D od dnia 28 listopada 2013 r., Nieruchomości E od dnia 14 lutego 2002 r. Gospodarstwo Rolne prowadzone jest na Nieruchomości od roku 2000.
  • Jedyne zmiany jakie zachodziły w klasyfikacji gruntów polegały na zmianie oznaczenia np. z gruntów ornych (R) na grunty rolne zabudowane (Br), natomiast jedno i drugie oznaczenia zaliczą się jako użytki rolne w rozumieniu Rozporządzenia Ministra rozwoju i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A, B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E?

Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, dalej: „ustawa o CIT”) dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A, B, C oraz D wraz z wzniesionymi na nich budynkami, natomiast sprzedaż nieruchomości obejmującej działkę E nie będzie objęta przedmiotowym zwolnieniem z uwagi na prowadzenie na niej m.in. działalności w zakresie rzeźnictwa i wędliniarstwa.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości lub udziału w nieruchomości, wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Zastosowanie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od osób prawnych (dalej: „CIT”) uzależnione jest więc od łącznego spełnienia następujących warunków:

  • dokonano odpłatnego zbycia nieruchomości w drodze umowy sprzedaży,
  • przedmiotem sprzedaży była całość (lub część/udział) nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,
  • sprzedaż nieruchomości (lub jej części/udziału) wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego dokonywana jest po upływie 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie zbywanej nieruchomości (lub jej części/udziału).

Z art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że ilekroć w ustawie o CIT jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym („ustawa o podatku rolnym”).

Zgodnie z art. 2 ustawy o podatku rolnym za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, o których mowa w art. 1 tejże ustawy tzn. grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Z kolei zgodnie z ust. 2 wspomnianego art. za działalność rolniczą uważa się produkcję roślinną i zwierzęcą, w tym również produkcję materiału siewnego, szkółkarskiego, hodowlanego oraz reprodukcyjnego, produkcję warzywniczą, roślin ozdobnych, grzybów uprawnych, sadownictwa, hodowlę i produkcję materiału zarodowego zwierząt, ptactwa i owadów użytkowych, produkcję zwierzęcą typu przemysłowego fermowego oraz chów i hodowlę ryb.

Odnosząc powyższe przepisy do przedstawionego stanu faktycznego (winno być: „zdarzenia przyszłego”) analizowanego w niniejszym wniosku, należy stwierdzić, iż wszystkie powyższe warunki zostaną spełnione, bowiem (odnosząc się do działek A - D):

  • nieruchomości stanowią własność Wnioskodawcy,
  • łączna powierzchnia gruntów wynosi ponad 1 ha,
  • sprzedaż nieruchomości nastąpi po upływie 5 lat od ich nabycia,
  • na nieruchomości była, jest i będzie prowadzona działalność rolnicza,
  • w chwili zbycia nieruchomości, żadna ich część nie będzie zajęta na prowadzenie działalności innej niż rolnicza.

Decydujące znaczenie dla oceny nieruchomości jako wchodzących w skład gospodarstwa rolnego ma to, czy grunt stanowi użytek rolny lub jest gruntem zadrzewionym i zakrzewionym na użytkach rolnych, ewentualnie czy występuje grunt rolny zabudowany. Grunty orne, grunty rolne zabudowane, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych (czyli wszystkie klasyfikacje jakie występują na nieruchomościach) spełniają ten warunek, ponieważ grunt oznaczony w ewidencji gruntów jako jakikolwiek z ww., stanowi w myśl § 68 ust. 1 pkt 1 lit. a rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków, rodzaj użytków rolnych.

W odniesieniu do zbliżonego stanu faktycznego zostały wydane liczne interpretacje podatkowe, w których organ podatkowy podzielił stanowisko wnioskodawców uznając je za prawidłowe, chociażby w interpretacjach podatkowych wydanych w sprawach Znak: 0111-KDIB1-1.4010.338.2019.2.BSA oraz 0111-KDIB1-1.4010.178.2019.2.MF.

Podobnie także w interpretacji podatkowej Znak: IPTPB3/4510-154/15-2/KC, gdzie wskazano, że dochód uzyskany ze sprzedaży opisanej we wniosku nieruchomości stanowiącej część gospodarstwa rolnego może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, o ile zbywane przez Wnioskodawcę grunty w momencie sprzedaży stanowić będą gospodarstwo rolne (bądź jego część) w rozumieniu powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku rolnym oraz nie będą zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza (tutaj analogicznie sytuacja Wnioskodawcy gdzie w części budynku administracyjnego prowadzona jest działalność pozarolnicza, która to działalność zostanie zakończona w najbliższym czasie, co istotne - przed sprzedażą nieruchomości, z kolei w przywołanej interpretacji na nieruchomości prowadzona była stacja do tankowania pojazdów na gaz, umieszczona w kontenerze, który na skutek planowanej sprzedaży nieruchomości został z niej usunięty, co w konsekwencji umożliwiło zastosowanie przedmiotowego zwolnieniu z podatku CIT, zaaprobowane przez organ wydający interpretację).

Mając powyższe rozważania na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A-D, wraz z posadowionymi na niej budynkami bowiem spełnione są wszystkie przesłanki niezbędne do zastosowania przedmiotowego zwolnienia. Natomiast przedmiotowemu zwolnieniu nie będzie podlegał dochód uzyskany ze sprzedaży działki E, na której prowadzona jest działalność w zakresie rzeźnictwa i wędliniarstwa. Działka E stanowi bowiem i będzie stanowić w dacie sprzedaży - grunt rolny zajęty na prowadzenie działalności innej, niż rolnicza.

Mając na uwadze termin planowanej sprzedaży, Wnioskodawca zwraca się z uprzejmą prośbą o wydanie interpretacji w sprawie objętej niniejszym wnioskiem w terminie do końca października br.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest w części prawidłowe, a w części nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406, dalej: „ustawa o CIT”), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2 ustawy o CIT).

Zgodnie z art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez spółdzielnię z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.

Natomiast, zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy dochodu uzyskanego ze sprzedaży, jeżeli sprzedaż ta następuje przed upływem pięciu lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie całości lub części zbywanej nieruchomości lub udziału w nieruchomości.

Z postanowień zawartych w art. 2 ust. 4 ustawy o CIT wynika, że ilekroć w ustawie jest mowa o gospodarstwie rolnym, oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym.

Zgodnie z przepisami art. 1 i 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 333, dalej: „ustawa o podatku rolnym”), za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, przy czym łączna powierzchnia tych gruntów przekracza 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, a stanowią one własność lub znajdują się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki, nieposiadającej osobowości prawnej.

Natomiast opodatkowaniu podatkiem rolnym w myśl art. 1 ww. ustawy podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym – a tym samym również w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych – muszą być spełnione łącznie następujące przesłanki:

  • grunty muszą stanowić własność lub znajdować się w posiadaniu m.in. osoby prawnej,
  • łączna powierzchnia tych gruntów musi wynosić ponad 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy,
  • grunty muszą być skwalifikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne,
  • grunty nie mogą być zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Pozbawienie podatnika prawa do zwolnienia nie jest uzależnione od faktu utraty przez nieruchomość charakteru rolnego po dokonaniu sprzedaży, lecz od okresu, jaki upłynął od chwili nabycia sprzedawanej nieruchomości. Podkreślenia wymaga w tym miejscu fakt, że datę nabycia nieruchomości należy utożsamiać z chwilą przeniesienia jej własności w rozumieniu cywilnoprawnym. Zatem pięcioletni termin, wskazany w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, należy liczyć od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie nieruchomości przez Wnioskodawcę.

Zgodnie z § 67 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29 marca 2001 r., w sprawie ewidencji gruntów i budynków (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 393) użytki gruntowe wykazywane w ewidencji dzielą się na następujące grupy:

  1. grunty rolne;
  2. grunty leśne;
  3. grunty zabudowane i zurbanizowane (…).

Stosownie natomiast do treści § 68 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, grunty rolne dzielą się na użytki rolne, do których zalicza się:

  1. grunty orne, oznaczone symbolem - R,
  2. sady, oznaczone symbolem - S,
  3. łąki trwałe, oznaczone symbolem - Ł,
  4. pastwiska trwałe, oznaczone symbolem - Ps,
  5. grunty rolne zabudowane, oznaczone symbolem - Br,
  6. grunty pod stawami, oznaczone symbolem - Wsr,
  7. grunty pod rowami, oznaczone symbolem - W,
  8. grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, oznaczone symbolem – Lzr.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego i jego uzupełnienia wynika, że Wnioskodawca w najbliższym czasie (najpóźniej do końca bieżącego roku) planuje sprzedać nieruchomości, na których obecnie prowadzone jest przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne.

W części jednego z budynków (budynku administracyjnego) zlokalizowanego na działce A prowadzona jest działalność inna, niż rolnicza. Działalność ta w najbliższym czasie zostanie trwale zlikwidowana. Na dzień dokonywania sprzedaży, o której mowa powyżej, na nieruchomości A (oraz pozostałych nieruchomościach B, C, D) prowadzona będzie wyłącznie działalność rolnicza i nie będą one zajęte na prowadzenie innej działalności.

Wszystkie działki pozostają zabudowane a wzniesione na nieruchomościach budynki wykorzystywane są przez Wnioskodawcę do prowadzenia gospodarstwa rolnego.

Wnioskodawca pozostaje także właścicielem E, która to działka także będzie przedmiotem sprzedaży na rzecz tego samego podmiotu, jednakże na działce tej znajduje się rzeźnia (gdzie prowadzona jest działalność w zakresie rzeźnictwa i wędliniarstwa). Sprzedaż tej działki nastąpi w drodze odrębnej umowy sprzedaży.

Łączna powierzchnia nieruchomości, na których prowadzone jest przez Wnioskodawcę gospodarstwo rolne wynosi 28.6367 ha. Wskazany areał nie obejmuje powierzchni działki E.

Wnioskodawca uiszcza podatek rolny od wszystkich działek, które będą przedmiotem sprzedaży.

Sprzedaż wszystkich działek (A, B, C, D, E) ma zostać dokonana na rzecz spółki, która także prowadzi działalność rolniczą obejmującą m. in. chów i hodowlę świń („Spółka”).

Przez cały okres posiadania przedmiotowych nieruchomości (A-D) przez Wnioskodawcę klasyfikacja gruntów nie uległa zmianie w stopniu znacznym tzn. zmieniającym ich klasyfikację jako użytków rolnych. Na ww. nieruchomościach prowadzone jest gospodarstwo rolne.

Budynki znajdujące się na działkach A, B, C oraz D są budynkami wykorzystywanymi na cele rolnicze, są to głownie chlewnie oraz inne budynki gospodarcze niezbędne do prowadzenia gospodarstwa rolnego. W dacie sprzedaży na działkach A-D nie będzie prowadzona działalność inna niż rolnicza. Zbycie nieruchomości nastąpi na rzecz podmiotu, który prowadzić będzie na niej także działalność rolniczą. Wnioskodawca pozostaje właścicielem wszystkich działek przez okres dłuższy niż 5 lat.

W budynku posadowionym na działce A prowadzony jest gabinet weterynaryjny. Został on utworzony w celu zaopatrywania fermy Wnioskodawcy w leki i materiały weterynaryjne oraz środki dezynfekujące. Leki te były niezbędne dla prowadzenia działalności rolniczej (hodowla) przez Wnioskodawcę, a jednocześnie zgodnie z obowiązującym prawem obrotu lekami weterynaryjnymi i ich nabywania mógł dokonywać wyłącznie gabinet. Podkreślenia wymaga, iż jedynymi odbiorcami leków z gabinetu byli Wnioskodawca oraz powiązana z Wnioskodawcą spółka P. Sp. z o.o. (również prowadząca fermy hodowlane). Gabinet weterynaryjny nie zaopatrywał w leki żadnych innych podmiotów.

Działalność o której mowa powyżej jest prowadzona od roku 2000 i zostanie zlikwidowana najpóźniej do końca października 2020 roku.

Budynek A będzie wykorzystywany wyłącznie do działalności rolniczej przez czas nieokreślony, prawdopodobnie wieloletni, z czego przez samego Wnioskodawcę co najmniej do czasu jego sprzedaży. Wynika to z faktu, iż nabywca fermy, w tym budynku A, zakupuje je również na cele prowadzenia działalności rolniczej, w szczególności hodowli trzody chlewnej, w długiej perspektywie.

Wnioskodawca pozostaje właścicielem Nieruchomości A-D od dnia 28 listopada 2013 r., Nieruchomości E od dnia 14 lutego 2002 r. Gospodarstwo Rolne prowadzone jest na Nieruchomości od roku 2000.

Jedyne zmiany jakie zachodziły w klasyfikacji gruntów polegały na zmianie oznaczenia np. z gruntów ornych (R) na grunty rolne zabudowane (Br), natomiast jedno i drugie oznaczenia zaliczą się jako użytki rolne w rozumieniu Rozporządzenia Ministra rozwoju i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków.

W związku z powyższym, pojawiły się po stronie Wnioskodawcy wątpliwości, czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki A, B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E.

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że sprzedaż Nieruchomości obejmującej działki B-D, sklasyfikowanej w ewidencji gruntów i budynków jako grunty rolne, które jako użytki rolne są oznaczone symbolami Br-RVI, Lzr-RVI, RVI, Br-RV, Br-RIVa, stanowią gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym. Spółka była właścicielem tych gruntów przez okres dłuższy niż 5 lat. Powierzchnia sprzedawanych gruntów przekraczała 1 hektar. Grunty te były sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne oraz nie były zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. W związku z powyższym, dochód uzyskany ze sprzedaży Nieruchomości obejmującej działki B-D, stanowiącej gospodarstwo rolne, może korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Natomiast dochód uzyskany przez Wnioskodawcę ze sprzedaży działki A wraz z posadowionymi na niej budynkami, w części dotyczącej nieruchomości, która była wykorzystywana przez podatnika na cele prowadzenia działalności innej niż działalność rolnicza tj. działalności weterynaryjnej, nie będzie wolny od podatku dochodowego od osób prawnych. Ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT będzie korzystała wyłącznie ta część dochodu uzyskanego ze sprzedaży działki A, która wykorzystywana jest przez podatnika na cele prowadzenia działalności rolniczej w zakresie chowu i hodowli świń.

Wskazać bowiem należy, że zwolnieniem określonym w art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT w związku z przepisami art. 1 i art. 2 ustawy o podatku rolnym, odnoszącymi się do pojęcia gospodarstwa rolnego, objęty jest wyłącznie dochód uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, a sprzedaż nie może dotyczyć umów kupna-sprzedaży gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza. Wnioskodawca wskazał, iż w części jednego z budynków (budynku administracyjnego) zlokalizowanego na działce A, od roku 2000 jest prowadzona działalność inna niż rolnicza (gabinet weterynaryjny), która zostanie zlikwidowana do końca października 2020 r. Wnioskodawca planuje sprzedaż ww. nieruchomości w najbliższym czasie, tj. najpóźniej do końca bieżącego roku. W przedmiotowej sprawie, nie zostaną więc spełnione wszystkie wymienione przesłanki pozwalające na zastosowanie przedmiotowego zwolnienia, bowiem część nieruchomości obejmującej działkę A, była zajęta na prowadzenie działalności innej niż rolnicza.

W związku z powyższym, dochód uzyskany ze zbycia działki A wraz z posadowionymi na niej budynkami, nie będzie korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy, jedynie w części w której nieruchomość ta była wykorzystywana przez podatnika na cele prowadzenia działalności innej niż rolnicza tj. działalności weterynaryjnej. Natomiast pozostała część tej nieruchomości A, która była wykorzystywana przez podatnika na prowadzenie działalności rolniczej w zakresie chowu i hodowli świń będzie korzystała ze zwolnienia, wskazanego w art. 17 ust 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Zwolnieniu z ww. przepisu nie będzie również podlegał (jak słusznie wskazał we wniosku Wnioskodawca) dochód uzyskany ze sprzedaży działki E, na której prowadzona jest działalność w zakresie rzeźnictwa i wędliniarstwa, bowiem działka E będzie stanowić w dacie sprzedaży grunt rolny zajęty na prowadzenie działalności innej niż rolniczej.

Reasumując stanowisko Spółki, w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca uprawniony będzie do skorzystania ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem CIT na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych:

  • dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży działki A, wraz z posadowionymi na niej budynkami, w części w której nieruchomość ta była wykorzystywana przez podatnika:
    • na cele prowadzenia działalności innej niż rolnicza tj. działalności weterynaryjnej – jest nieprawidłowe,
    • na cele prowadzenia działalności rolniczej w zakresie chowu i hodowli świń – jest prawidłowe,
  • dla dochodów uzyskanych ze sprzedaży nieruchomości obejmującej działki B, C oraz D wraz z posadowionymi na niej budynkami, natomiast nie będzie uprawniony do skorzystania z przedmiotowego zwolnienia w zakresie dotyczącym sprzedaży działki E – jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Odnosząc się do powołanych we wniosku interpretacji indywidualnych należy stwierdzić, iż zostały one wydane w indywidualnych sprawach podmiotów, które o ich wydanie wystąpiły, zatem nie są one wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r., poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj