Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4012.549.2020.2.JSU
z 12 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 18 września 2020 r. (data wpływu 18 września 2020 r.), uzupełnionym pismem z 4 listopada 2020 r. (data wpływu 4 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony z faktury otrzymanej od wykonawcy w związku z realizacją operacji pn.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 września 2020 r. do organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony z faktury otrzymanej od wykonawcy w związku z realizacją operacji pn.: „…”. Wniosek został uzupełniony pismem z 4 listopada 2020 r. stanowiącym odpowiedź na wezwanie Organu z 19 października 2020 r. znak: 0111-KDIB3-3.4012.549.2020.1.JSU.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Gmina jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Przysługuje jej prawo do pomniejszenia podatku należnego VAT o podatek naliczony. W związku z realizacją operacji: „…” ubiegając się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków w ramach PROW na lata 2014-2020 w ramach poddziałania 19.2. (…). Zadanie dotyczy przebudowy pomieszczeń Domu Ludowego. W jego zakres wchodzą: roboty budowlane w pomieszczeniach kuchni: instalacyjne, wod.-kan. i c.o., elektryczne oraz dostawa wyposażenia kuchni. Z przebudowanych pomieszczeń będą korzystały organizacje społeczne takie jak: Koło Gospodyń Wiejskich, Ochotnicza Straż Pożarna oraz dzieci i nauczyciele szkoły podstawowej. Wartość inwestycji to 74.985,34 zł, w tym VAT: 14.021,65 zł. W tym projekcie VAT jest kosztem kwalifikowalnym. Przebudowane pomieszczenia będą stanowić własność Gminy i zostaną przyjęte na stan środków trwałych. Gmina jest właścicielem obiektu. Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług VAT (Dz.U. z 2020 r. poz.106 z późn. zm.), w zakresie, jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Z ww. zapisu wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wtedy, gdy odliczenia dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku VAT oraz gdy towary bądź usługi, z których nabyciem podatek został naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Planowana realizacja ww. operacji polegać będzie na przebudowie pomieszczenia kuchni Domu Ludowego i dostawy wyposażenia. Przebudowane pomieszczenia będą wykorzystywane do przygotowywania poczęstunków w ramach spotkań organizacji społecznych z terenu Gminy jak również spoza niej. Przedmiotowa inwestycja realizowana jest w roku 2020. W tym też czasie dokonywane będą zakupy związane z ww. inwestycją. Udokumentowane to będzie fakturą VAT, w której jako nabywca będzie figurowała Gmina. Mając powyższe na uwadze, w związku z tym, że z obiektu korzystać będą organizacje pożytku publicznego, od których nie będą pobierane opłaty za wynajem, gmina nie będzie miała prawa pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w związku z realizacją ww. operacji.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że zarówno towary i usługi jak i efekty projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

W związku z powyższym Wnioskodawca zadał następujące pytanie:

Czy gminie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony z faktury otrzymanej od wykonawcy w związku z realizacją operacji pn.: „…”, która będzie dofinansowana z krajowych środków publicznych i środków w ramach PROW na lata 2014 – 2020?

Stanowisko Wnioskodawcy - sformułowane ostatecznie w piśmie z dnia 4 listopada 2020 r.:

Wnioskodawca stoi na stanowisku, że nie przysługuje mu prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony ani też zwrotu podatku z faktury otrzymanej od wykonawcy w związku z realizacją operacji pn.: „…”, która będzie dofinansowana z krajowych środków publicznych i środków PROW na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą.

W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Ponadto ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - Gmina - jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje projekt pn.: „…”. Zakres inwestycji obejmuje: roboty budowlane w pomieszczeniach kuchni: instalacyjne, wod.-kan. i c.o., elektryczne oraz dostawa wyposażenia kuchni. Z przebudowanych pomieszczeń będą korzystały organizacje społeczne takie jak: Koło Gospodyń Wiejskich, Ochotnicza Straż Pożarna oraz dzieci i nauczyciele szkoły podstawowej. Wartość inwestycji to 74.985,34 zł, w tym VAT: 14.021,65 zł. Przebudowane pomieszczenia będą stanowić własność Gminy i zostaną przyjęte na stan środków trwałych. Gmina jest właścicielem obiektu. Planowana realizacja ww. operacji polegać będzie na przebudowie pomieszczenia kuchni Domu Ludowego i dostawy wyposażenia. Przebudowane pomieszczenia będą wykorzystywane do przygotowywania poczęstunków w ramach spotkań organizacji społecznych z terenu Gminy jak również spoza niej. Przedmiotowa inwestycja realizowana jest w roku 2020. W tym też czasie dokonywane będą zakupy związane z ww. inwestycją. Udokumentowane to będzie fakturą VAT, w której jako nabywca będzie figurowała Gmina. Mając powyższe na uwadze, w związku z tym, że z obiektu korzystać będą organizacje pożytku publicznego, od których nie będą pobierane opłaty za wynajem, gmina nie będzie miała prawa pomniejszenia należnego podatku VAT o podatek naliczony w związku z realizacją ww. operacji.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony z faktury otrzymanej od wykonawcy w związku z realizacją operacji pn.: „…”.

Na podstawie powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek planowanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi, gdyż – jak wskazał Wnioskodawca – efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT

W konsekwencji powyższego Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do pomniejszenia kwoty podatku należnego VAT o podatek naliczony z faktury otrzymanej od wykonawcy w związku z realizacją operacji pn.: „…”.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Ponadto Organ informuje, że zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj