Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.444.2020.1.RST
z 18 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 października 2020 r. (data wpływu 14 października 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania pn. (…) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 14 października 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania pn. (…).


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT.


Gmina realizuje zadania własne określone w art. 7 ust 1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy kultury w tym bibliotek gminnych i instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami.


W dniu (…) 2020 r. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie projektu w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego, Priorytet inwestycyjny 9.4. Inwestycje dokonywane w kontekście strategii na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. W związku z możliwością otrzymania dofinansowania na projekt pn. (…) w ramach ww. programu, Gmina (…) jako Beneficjent ma obowiązek przedstawić pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego stwierdzającą brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie przedmiotowego Projektu na podstawie art. 14a-14d Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji Podatkowej (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zmianami).


Realizowany projekt dotyczy renowacji zabytkowej kapliczki dworskiej wraz z zabytkowym krucyfiksem. Zadanie będzie obejmowało: renowację zabytkowej kapliczki, odnowienie zabytkowego krucyfiksu, montaż szyby zabezpieczającej, ogrodzenie terenu wokół kapliczki, montaż tablicy informacyjnej.


Kapliczka jest jedynym zabytkiem w gminie (…) wpisanym do rejestru zabytków województwa (…). Zabytek ten oprócz wartości sakralnej ma również duży ładunek przekazu historycznego. Projekt będzie angażował partnerów społecznych, którzy będą wykorzystywać efekty projektu do promocji wspólnych tradycji. Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu integracji społecznej oraz aktywizacji mieszkańców, a także będzie miała wpływ na rozwój turystyki na terenie gminy, zwłaszcza o charakterze sakralnym.

Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności i atrakcyjności infrastruktury będącej regionalnym dziedzictwem kulturowym w gminie (…), poprzez poprawę stanu technicznego zabytkowej kapliczki oraz krucyfiksu w (…). Realizację projektu Wnioskodawca planuje w okresie od I kwartału do końca III kwartału 2021 r.


W sytuacji kiedy Gmina stara się o pozyskanie środków zewnętrznych podatek VAT może być kosztem kwalifkowalnym, w przypadku braku możliwości jego odzyskania.


W związku z realizacją projektu Gmina będzie ponosiła wydatki udokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT naliczonego.


Zakupy realizowane w ramach niniejszej inwestycji nie będą miały związku z czynnościami opodatkowanymi.


Po zakończeniu projektu, Inwestycja będzie służyć wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności mieszkańców Gminy (…) oraz osób ją odwiedzających. Realizacja Inwestycji nie będzie służyła Gminie do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności. Nie będą pobierane opłaty tytułem udostępniania powyższego obiektu, ani też nie będą świadczone tam żadne usługi.


Podsumowując: Renowacja zabytkowej kapliczki wraz z krucyfiksem w (…) nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. (…)?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Gmina (…) nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z renowacją zabytkowej kapliczki wraz z krucyfiksem w (…).


Według art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Opodatkowaniu podatkiem VAT zgodnie z zasadą powszechności podatkowania podlegają wszelkie transakcje, przedmiotem których jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez podatników w rozumieniu ww. ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.


Art. 86 ust 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy mówi, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, iż prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje kiedy zostaną spełnione zarazem przesłanki: odliczenia dokonuje podatnik podatku VAT, wydatki z których nabyciem wiąże się podatek naliczony są wykorzystywane do czynności opodatkowanych oraz nie występują przesłanki negatywne, o których mowa w art. 88 ustawy o VAT.


Wobec tego podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika można odliczyć w całości.


Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych z podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Gmina (…) nie będzie miała prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków związanych z renowacją zabytkowej kapliczki wraz z krucyfiksem w (…), gdyż obiekt ten nie jest przedmiotem prowadzenia działalności gospodarczej.


Gmina realizując projekt będzie wykonywała zadania własne określone w art. 7 ust.1 pkt 9 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz 713 ze zm.) poza działalnością gospodarczą. Tym samym nie zostaną spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT w związku z poniesionymi wydatkami.


W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT od wydatków poniesionych na realizację zadania pn. (…).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Kwotę podatku naliczonego – na podstawie art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.


Jednakże, w świetle unormowań prawa wspólnotowego w przypadku, gdy organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


W świetle art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT. Gmina realizuje zadania własne określone w art. 7 ust. 1 pkt 9 o samorządzie gminnym w zakresie zaspokajania zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne gminy obejmują sprawy kultury w tym bibliotek gminnych i instytucji kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami. Gmina złożyła wniosek złożyła wniosek o dofinansowanie projektu pn.(…) w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, Infrastruktura dla usług użyteczności publicznej, Działanie 8.6. Inwestycje na rzecz rozwoju lokalnego, Priorytet inwestycyjny 9.4. Inwestycje dokonywane w kontekście strategii na rzecz rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność. Realizację projektu Wnioskodawca planuje w okresie od I kwartału do końca III kwartału 2021 r. Realizowany projekt dotyczy renowacji zabytkowej kapliczki dworskiej wraz z zabytkowym krucyfiksem. Zadanie będzie obejmowało: renowację zabytkowej kapliczki, odnowienie zabytkowego krucyfiksu, montaż szyby zabezpieczającej, ogrodzenie terenu wokół kapliczki, montaż tablicy informacyjnej. Kapliczka jest jedynym zabytkiem w gminie (…) wpisanym do rejestru zabytków województwa (…). Zabytek ten oprócz wartości sakralnej ma również duży ładunek przekazu historycznego. Projekt będzie angażował partnerów społecznych, którzy będą wykorzystywać efekty projektu do promocji wspólnych tradycji. Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu integracji społecznej oraz aktywizacji mieszkańców, a także będzie miała wpływ na rozwój turystyki na terenie gminy, zwłaszcza o charakterze sakralnym. Głównym celem projektu jest zwiększenie dostępności i atrakcyjności infrastruktury będącej regionalnym dziedzictwem kulturowym w gminie (…), poprzez poprawę stanu technicznego zabytkowej kapliczki oraz krucyfiksu w (…). Po zakończeniu projektu, Inwestycja będzie służyć wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności mieszkańców Gminy (…) oraz osób ją odwiedzających. Realizacja Inwestycji nie będzie służyła Gminie do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności. Nie będą pobierane opłaty tytułem udostępniania powyższego obiektu, ani też nie będą świadczone tam żadne usługi. Renowacja zabytkowej kapliczki wraz z krucyfiksem w (…) nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym. W związku z realizacją projektu Gmina będzie ponosiła wydatki udokumentowane wystawionymi na Gminę fakturami z wykazanymi na nich kwotami podatku VAT naliczonego.


Wątpliwości Gminy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania pn. (…)


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt pn. (…) w ramach zadań własnych nałożonych ustawą o samorządzie gminnym. Realizacja projektu przyczyni się do wzrostu integracji społecznej oraz aktywizacji mieszkańców, a także będzie miała wpływ na rozwój turystyki na terenie gminy, zwłaszcza o charakterze sakralnym. Po zakończeniu projektu, Inwestycja będzie służyć wyłącznie realizacji zadań własnych Gminy w postaci zaspokajania potrzeb społeczności mieszkańców Gminy (…) oraz osób ją odwiedzających. Realizacja Inwestycji nie będzie służyła Gminie do wykonywania jakichkolwiek odpłatnych czynności (nie będą pobierane opłaty tytułem udostępniania powyższego obiektu, ani też nie będą świadczone tam żadne usługi). Renowacja zabytkowej kapliczki wraz z krucyfiksem w (…) nie będzie służyć czynnościom opodatkowanym. Zatem w analizowanym przypadku Gmina nie poniesie wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W niniejszej sprawie podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowej inwestycji nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych świadczonych przez czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej. Tym samym nie są spełnione przesłanki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy uprawniające do odliczenia podatku naliczonego.


W konsekwencji Gmina nie będzie miała prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania pn. (…)


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj