Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.375.2020.2.AW
z 19 listopada 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) – Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 24 sierpnia 2020 r. (data wpływu 26 sierpnia 2020 r.), uzupełnionym 30 października 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  1. obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do 2019 r. w związku z zawarciem w 2019 r. umowy spółki osobowej;
  2. obowiązku złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R) w związku z zawarciem umowy spółki osobowej;
  3. obowiązku złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych przez SpK

-jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 26 sierpnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

  1. obowiązku sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do 2019 r. w związku z zawarciem w 2019 r. umowy spółki osobowej;
  2. obowiązku złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R) w związku z zawarciem umowy spółki osobowej;
  3. obowiązku złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych przez SpK.

Wniosek uzupełniono 30 października 2020 r. pismem będącym odpowiedzią na wezwanie Organu z 16 października 2020 r. znak 0111-KDIB1-2.4010.375.2020.1.AW.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej jako: „Spółka” lub „Wnioskodawca”) jest spółką mającą siedzibę na terytorium Polski, podlegającą nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu w Polsce.

Spółka jest komplementariuszem spółki z ograniczoną odpowiedzialnością spółka komandytowa (dalej jako: „SpK”), która prowadzi działalność polegającą m.in. na świadczeniu usług związanych z realizacją projektów budowlanych.

W dniu 19 listopada 2019 r. zawarto umowę spółki osobowej, zgodnie z którą Wnioskodawca otrzymał status komplementariusza (wartość wkładu pieniężnego: 40.000,00 PLN), natomiast komandytariuszem został Pan P.L. (wartość wkładu pieniężnego: 5.000,00 PLN) oraz Pan S. N. (wartość wkładu pieniężnego: 5 000,00 PLN).

SpK w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w roku podatkowym rozpoczętym po 1 stycznia 2019 r. dokonywała transakcji kontrolowanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 6 updop z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 updop. Wśród wskazanych powyżej transakcji kontrolowanych występują transakcje usługowe oraz inne transakcje o charakterze jednorodnym, których wartość, pomniejszona o podatek VAT, nie przekroczyła w roku podatkowym 2019 kwoty 2 mln PLN. Spółka nie została wyznaczona do przekazania informacji o cenach transferowych w odniesieniu do transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK (do przekazania tej informacji nie zostanie wyznaczony również inny podmiot z grona wspólników SpK).

W uzupełnieniu wniosku podano ponadto, że:

  1. Wspólnicy SpK – Panowie P.L. i S.N. – posiadali w 2019 r. adresy zamieszkania na terytorium RP.
  2. Wspólnicy SpK – Wnioskodawca oraz ww. osoby fizyczne – nie korzystają ze zwolnień przewidzianych w ustawie o CIT (w przypadku Wnioskodawcy) lub ustawie o PIT (w przypadku osób fizycznych).
  3. Wspólnicy SpK – Wnioskodawca oraz ww. osoby fizyczne – nie ponieśli straty podatkowej w 2019 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w odniesieniu do roku 2019 na gruncie przepisów updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r.:

  1. Wnioskodawca będzie zobowiązany do sporządzenia dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do zawarcia umowy spółki osobowej? (pytanie 1.a. ostatecznie sformułowane w piśmie z 27 października 2020 r.)
  2. Spółka nie będzie miała obowiązku złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R), o której mowa w art. 11t updop w odniesieniu do dokumentacji cen transferowych w związku z zawarciem umowy spółki komandytowej?
  3. Spółka nie będzie zobowiązana do złożenia oświadczenia o sporządzeniu przez SpK lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11m updop?

Zdaniem Wnioskodawcy, na gruncie przepisów updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., w odniesieniu do roku 2019:

  1. nie będzie on zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do zawarcia umowy spółki osobowej;
  2. nie będzie zobowiązany do złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R), o której mowa w art. 11t updop w odniesieniu do zawarcia umowy spółki osobowej;
  3. nie będzie zobowiązany do złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych przez SpK.

Zgodnie z art. 11a updop, na gruncie regulacji dotyczących cen transferowych obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. przez podmiot rozumie się m.in. jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, natomiast przez podmioty powiązane rozumie się m.in. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot lub podmioty, na które znaczący wpływ wywiera ten sam inny podmiot.

Zgodnie z art. 11k ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Stosownie do art. 11k ust. 2 ww. ustawy, lokalna dokumentacja cen transferowych, jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

  1. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej;
  2. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;
  3. 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;
  4. 2 000 000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

Definicja podmiotu powiązanego w rozumieniu przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. została wskazana w art. 11a ust. 1 pkt 4, zgodnie z którym podmioty powiązane to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółka niemająca osobowości prawnej i jej wspólnicy, lub
  4. podatnik i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółka kapitałowa wchodząca w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Progi dokumentacyjne ustalane są odrębnie dla każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym oraz odrębnie dla strony kosztowej oraz przychodowej. W niniejszym przypadku żadna z realizowanych w 2019 r. transakcji nie przekroczyła progu podatkowego w kwocie 2 mln PLN, w szczególności progu nie przekroczyła zawarta w 2019 r. umowa spółki komandytowej, którą można kwalifikować jako „inną” transakcję.

W ocenie Wnioskodawcy, w świetle przepisów dotyczących cen transferowych, obowiązujących od 1 stycznia 2019 r. oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego (winno być: stanu faktycznego), nie będzie on jako wspólnik SpK zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych odnośnie transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK z podmiotami powiązanymi.

Zgodnie z art. 11t ust. 1 updop podmioty powiązane obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy.

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle nowych przepisów dotyczących cen transferowych (art. 11t updop) oraz przedstawionego zdarzenia przyszłego (powinno być: stanu faktycznego – przyp. Organu), nie będzie on zobowiązany do przekazania do Szefa KAS, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, informacji o cenach transferowych w odniesieniu do transakcji kontrolowanych dokonanych przez SpK w roku 2019 z podmiotami powiązanymi.

W myśl art. 11m ust. 1 updop, podmioty powiązane, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, składają urzędom skarbowym oświadczenie o jej sporządzeniu, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego.

W oświadczeniu o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych podmiot powiązany oświadcza, że:

  1. sporządził lokalną dokumentację cen transferowych;
  2. ceny transferowe transakcji kontrolowanych objętych lokalną dokumentacją cen transferowych są ustalane na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane (art. 11m ust. 2 updop).

Stosownie do art. 11m ust. 3 ww. ustawy, oświadczenie, o którym mowa w ust. 1, podpisuje kierownik jednostki w rozumieniu ustawy o rachunkowości, podając pełnioną przez siebie funkcję, przy czym:

  1. oświadczenie składa i podpisuje każda z osób uprawnionych do reprezentacji – w przypadku gdy kilka osób spełnia kryteria kierownika jednostki albo nie jest możliwe określenie kierownika jednostki;
  2. nie jest dopuszczalne złożenie oświadczenia przez pełnomocnika.

Zgodnie natomiast z art. 11t ust. 1 ww. ustawy, podmioty powiązane:

  1. obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych – w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem lub
  2. realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1

-przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Wymagana informacja o cenach transferowych za rok podatkowy (TP-R), o której mowa w art. 11t, została szczegółowo przedstawiona w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 21 grudnia 2018 r. w sprawie informacji o cenach transferowych w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych (Dz.U. z 2018 r. poz. 2487).

Natomiast z brzmienia art. 11m ust. 3 updop wynika, że oświadczenie o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych podpisuje kierownik jednostki w rozumieniu ustawy o rachunkowości.

Z definicji zawartej w art. 3 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (Dz.U. z 2019 r. poz. 351; dalej: „UoR”) wynika, że przez kierownika jednostki rozumie się – w odniesieniu do spółki komandytowej i spółki komandytowo-akcyjnej – komplementariuszy prowadzących sprawy spółki.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r. wskazuje na obowiązek sporządzenia dokumentacji cen transferowych przez podmioty powiązane i nie określa jednoznacznie szczególnych rozwiązań w zakresie tworzenia tej dokumentacji w odniesieniu do spółki niebędącej osobą prawną.

Podsumowując stanowisko Wnioskodawcy w zakresie braku obowiązku po stronie Wnioskodawcy, jako wspólnika SpK, do:

  • sporządzenia przez Wnioskodawcę dokumentacji cen transferowych w zakresie zawarcia umowy spółki komandytowej w roku 2019;
  • złożenia informacji o cenach transferowych (TP-R), o której mowa w art. 11t ust. 1 updop,
  • złożenia oświadczenia o sporządzeniu lokalnej dokumentacji cen transferowych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Ustawą z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2018 r. poz. 2193) zmieniono przepisy m.in. w zakresie cen transferowych. Od 1 stycznia 2019 r. zasady dokumentacji cen transferowych ujęte zostały w Rozdziale 1a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm.; dalej: „updop”).

Zgodnie z art. 11k ust. 1 updop podmioty powiązane są obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych za rok obrotowy w celu wykazania, że ceny transferowe zostały ustalone na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

W myśl art. 11k ust. 2 tej ustawy lokalna dokumentacja cen transferowych jest sporządzana dla transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym, której wartość, pomniejszona o podatek od towarów i usług, przekracza w roku obrotowym następujące progi dokumentacyjne:

  1. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji towarowej;
  2. 10 000 000 zł – w przypadku transakcji finansowej;
  3. 2 000 000 zł – w przypadku transakcji usługowej;
  4. 2 000 000 zł – w przypadku innej transakcji niż określona w pkt 1-3.

W świetle art. 11k ust. 3 ww. ustawy progi dokumentacyjne są ustalane odrębnie dla:

  1. każdej transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym niezależnie od przyporządkowania transakcji kontrolowanej do transakcji towarowych, finansowych, usługowych albo innych transakcji;
  2. strony kosztowej i przychodowej.


Według art. 11a ust. 1 pkt 4 updop ilekroć w rozdziale 1a jest mowa o podmiotach powiązanych – oznacza to:

  1. podmioty, z których jeden podmiot wywiera znaczący wpływ na co najmniej jeden inny podmiot, lub
  2. podmioty, na które wywiera znaczący wpływ:
    • ten sam inny podmiot lub
    • małżonek, krewny lub powinowaty do drugiego stopnia osoby fizycznej wywierającej znaczący wpływ na co najmniej jeden podmiot, lub
  3. spółkę niemającą osobowości prawnej i jej wspólników, lub
  4. podatnika i jego zagraniczny zakład, a w przypadku podatkowej grupy kapitałowej – spółkę kapitałową wchodzącą w jej skład i jej zagraniczny zakład.

Stosownie do art. 11a ust. 2 cyt. ustawy przez wywieranie znaczącego wpływu, o którym mowa w ust. 1 pkt 4 lit. a i b, rozumie się:

  1. posiadanie bezpośrednio lub pośrednio co najmniej 25%:
    1. udziałów w kapitale lub
    2. praw głosu w organach kontrolnych, stanowiących lub zarządzających, lub
    3. udziałów lub praw do udziału w zyskach lub majątku lub ich ekspektatywy, w tym jednostek uczestnictwa i certyfikatów inwestycyjnych, lub
  2. faktyczną zdolność osoby fizycznej do wpływania na podejmowanie kluczowych decyzji gospodarczych przez osobę prawną lub jednostkę organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, lub
  3. pozostawanie w związku małżeńskim albo występowanie pokrewieństwa lub powinowactwa do drugiego stopnia.

Zgodnie z definicją przedstawioną w art. 11a ust. 1 pkt 6 updop transakcja kontrolowana oznacza identyfikowane na podstawie rzeczywistych zachowań stron działania o charakterze gospodarczym, w tym przypisywanie dochodów do zagranicznego zakładu, których warunki zostały ustalone lub narzucone w wyniku powiązań.

W myśl art. 11c ust. 1 updop podmioty powiązane są obowiązane ustalać ceny transferowe na warunkach, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane.

Natomiast z art. 11c ust. 2 wynika, że jeżeli w wyniku istniejących powiązań zostaną ustalone lub narzucone warunki różniące się od warunków, które ustaliłyby między sobą podmioty niepowiązane, i w wyniku tego podatnik wykazuje dochód niższy (stratę wyższą) od tego, jakiego należałoby oczekiwać, gdyby wymienione powiązania nie istniały, organ podatkowy określa dochód (stratę) podatnika bez uwzględnienia warunków wynikających z tych powiązań.

W tym miejscu wskazać należy, że cytowane regulacje są przepisami szczególnymi i dotyczą podmiotów powiązanych osobowo lub kapitałowo. Pozostawanie w związku kapitałowym lub osobowym nie jest w jakikolwiek sposób sankcjonowane. Znaczenie podatkowe ma natomiast wykorzystywanie powiązań i związków do zmiany poziomu opodatkowania wbrew obowiązkowi ustawowemu. Przesłanką zastosowania art. 11c updop nie jest tylko sam fakt wystąpienia powiązań, o których mowa w art. 11a ust. 1 i 2, lecz wykorzystywanie tych powiązań do zmiany poziomu opodatkowania (uchylania się od opodatkowania). U podstaw regulacji zawartej w tym przepisie leży założenie, by wszelkie transakcje były zgodne z warunkami rynkowymi, tj. warunkami, jakie uzgodniłyby podmioty niezależne, znajdujące się w takiej samej lub w zbliżonej sytuacji.

Celem regulacji prawnej art. 11c updop jest zabezpieczenie interesów Skarbu Państwa przed takimi działaniami podatników, które polegają na stosowaniu we wzajemnych transakcjach cen odbiegających od rynkowych po to, aby osiągnąć korzystny dla siebie rezultat podatkowy. Przysługująca organowi podatkowemu, na podstawie art. 11c updop, kompetencja do szacunkowego ustalania dochodów podatnika stanowi odstępstwo od ogólnych zasad dotyczących ustalania podstawy opodatkowania.

W myśl art. 11m ust. 1 updop podmioty powiązane, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, składają urzędom skarbowym oświadczenie o jej sporządzeniu, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku obrotowego.

Ponadto art. 11n pkt 1 updop przewiduje, że obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie ma zastosowania do transakcji kontrolowanych zawieranych wyłącznie przez podmioty powiązane mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w roku podatkowym, w którym każdy z tych podmiotów powiązanych spełnia łącznie następujące warunki:

a) nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 6,

b) nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 i 34a,

b) nie poniósł straty podatkowej.

Natomiast zgodnie z przepisami obowiązującymi od 1 stycznia 2019 r. obowiązek sprawozdawczy wprowadza art. 11t updop. W myśl ust. 1 tego przepisu, podmioty powiązane:

  1. obowiązane do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych – w zakresie transakcji kontrolowanych objętych tym obowiązkiem lub
  2. realizujące transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1

-przekazują Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej, w terminie do końca dziewiątego miesiąca po zakończeniu roku podatkowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, informację o cenach transferowych za rok podatkowy, sporządzoną na podstawie wzoru dokumentu elektronicznego zamieszczonego w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie podmiotowej urzędu obsługującego ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

Ważnym celem wprowadzenia powyższych regulacji jest uproszczenie przepisów podatkowych, a także zmniejszenie obciążeń o charakterze biurokratycznym i administracyjnym dla przedsiębiorców, w szczególności małych i średnich przedsiębiorstw. Nowe przepisy wpisują się w pakiet działań legislacyjnych, których celem jest uszczelnienie systemu podatkowego, w szczególności w zakresie podatków dochodowych tak, aby zapewnić powiązanie wysokości podatku, płaconego przez duże przedsiębiorstwa, zwłaszcza międzynarodowe, z faktycznym miejscem uzyskiwania przez nie dochodu.

Wnioskodawca podał we wniosku, że 19 listopada 2019 r. zawarto umowę spółki osobowej, zgodnie z którą Wnioskodawca otrzymał status komplementariusza (wartość wkładu pieniężnego: 40.000,00 PLN). SpK w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej w roku podatkowym rozpoczętym po 1 stycznia 2019 r. dokonywała transakcji kontrolowanych w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 6 updop z podmiotami powiązanymi w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 4 updop. Wśród wskazanych powyżej transakcji kontrolowanych występują transakcje usługowe oraz inne transakcje o charakterze jednorodnym, których wartość, pomniejszona o podatek VAT, nie przekroczyła w roku podatkowym 2019 kwoty 2 mln PLN.

Spółka nie została wyznaczona do przekazania informacji o cenach transferowych w odniesieniu do transakcji kontrolowanych dokonywanych przez SpK.

  1. Wspólnicy SpK – Panowie P.L. i S.N. – posiadali w 2019 r. adresy zamieszkania na terytorium RP.
  2. Wspólnicy SpK – Wnioskodawca oraz ww. osoby fizyczne – nie korzystają ze zwolnień przewidzianych w ustawie o CIT (w przypadku Wnioskodawcy) lub ustawie o PIT (w przypadku osób fizycznych).
  3. Wspólnicy SpK – Wnioskodawca oraz ww. osoby fizyczne – nie ponieśli straty podatkowej w 2019 r.

Biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa podatkowego należy stwierdzić, że za rok 2019 Wnioskodawca nie jest zobowiązany do sporządzania dokumentacji cen transferowych w odniesieniu do zawarcia umowy spółki osobowej ponieważ wartość transakcji nie przekroczyła limitu wyznaczonego art. 11k ust. 2 updop. Z powołanych wyżej przepisów tej ustawy wynika bowiem, że obowiązek w zakresie sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych powstaje, jeśli wartość transakcji kontrolowanej o charakterze jednorodnym przekracza progi dokumentacyjne wskazane w art. 11k ust. 2 updop. Jeżeli progi te nie są przekroczone – obowiązek sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych nie powstaje.

Zatem podmioty powiązane realizujące transakcje krajowe, których wartość (rozpatrywana z perspektywy transakcji kontrolowanych o charakterze jednorodnym) nie przekracza progów kwotowych wskazanych w art. 11k ust. 2 updop, nie są zobowiązane do składania informacji o cenach transferowych.

W odniesieniu do zawarcia umowy spółki osobowej, po stronie Wnioskodawcy nie powstanie zatem także obowiązek przekazywania Szefowi Krajowej Administracji Skarbowej informacji o cenach transferowych, o którym mowa w art. 11t ust. 1 updop. Zgodnie bowiem z tym przepisem, powinność taka leży po stronie podmiotów powiązanych obowiązanych do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych lub realizujących transakcje kontrolowane określone w art. 11n pkt 1.

Ponieważ Wnioskodawca nie jest obowiązany do sporządzania lokalnej dokumentacji cen transferowych – w przedmiotowej sprawie nie zostanie spełniony warunek przewidziany w art. 11t ust. 1 updop, przeto po stronie Wnioskodawcy nie powstanie obowiązek złożenia informacji o cenach transferowych Szefowi KAS.

Konsekwentnie – Wnioskodawca nie ma obowiązku złożenia oświadczenia o sporządzeniu przez SpK lokalnej dokumentacji cen transferowych, o którym mowa w art. 11m updop. Stosownie do tego przepisu oświadczenie składają te podmioty powiązane, które są obowiązane do sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych.

Skoro Wnioskodawca nie ma obowiązku sporządzenia lokalnej dokumentacji cen transferowych, nie dotyczy go również obowiązek składania oświadczenia, o którym mowa w art. 11m updop w odniesieniu do zawarcia umowy spółki osobowej.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Jednocześnie tutejszy Organ informuje, że interpretacja dotyczy wyłącznie odpowiedzi na ściśle zadane przez Wnioskodawcę pytanie zakreślające przedmiot wniosku, które ogranicza ustalenie obowiązku sporządzenia dokumentacji cen transferowych do 2019 r. Konstatacja taka wynika również z poz. 65 wniosku, w której Wnioskodawca zaznaczył, że wniosek z 24 sierpnia 2010 r. dotyczy stanu faktycznego.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym lub zdarzeniem przyszłym podanym przez wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t.j. Dz.U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj