Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-3.4012.528.2020.3.ISK
z 21 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 sierpnia 2020 r. (data wpływu 27 sierpnia 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 10 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 30 października 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.528.2020.2.ISK (doręczone Stronie w dniu 6 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia GTU_12 w odniesieniu do usług w zakresie kształcenia świadczonych przez uczelnię publiczną - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 27 sierpnia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 10 listopada 2020 r. (data wpływu 17 listopada 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 30 października 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.528.2020.2.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 6 listopada 2020 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku stosowania oznaczenia GTU_12 w odniesieniu do usług w zakresie kształcenia świadczonych przez uczelnię publiczną.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (dalej (…) „Wnioskodawca”) jest szkołą wyższą (uczelnią publiczną). Wnioskodawca jest podatnikiem zarejestrowanym jako podatnik VAT czynny oraz składa deklaracje dla podatku od towarów i usług (VAT-7) za okresy miesięczne.


Wnioskodawca w ramach swojej działalności gospodarczej (w rozumieniu przepisów ustawy VAT) pobiera opłaty związane z usługami w zakresie kształcenia (są to odpłatności w zakresie studiów pierwszego stopnia np. opłaty za: powtarzanie przedmiotu czy wydanie legitymacji; studiów podyplomowych; studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich; studiów trzeciego stopnia; tzw. Uniwersytetu Trzeciego Wieku; udziału w kursach, konferencjach i seminariach naukowych oraz nauczania języków obcych). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 26 ustawy VAT, zwalnia się od podatku usługi świadczone przez uczelnie w zakresie kształcenia oraz dostawę towarów i świadczenie usług ściśle z tymi usługami związane. W związku z powyższym wszystkie ww. usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT.

Na podstawie przepisów rozporządzenia Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z dnia 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988, ze zm.) ewidencja VAT (począwszy od rozliczenia za październik 2020 r.) powinna zawierać dodatkowo oznaczenie GTU „12”- w przypadku świadczenia usług o charakterze niematerialnym (w tym również w przypadku usług szkoleniowych udokumentowanych fakturami VAT).


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


W stosunku do których z wymienionych w zdarzeniu przyszłym czynności (usług) Wnioskodawca ma obowiązek od 1 października 2020 r. stosować oznaczenie GTU „12”?


Zdaniem Wnioskodawcy, od 1 października 2020 r. podatnicy VAT zostali zobligowani do składania JPK_V7M/JPK_V7K. W przypadku podatników świadczących usługi szkoleniowe podatnicy zostali dodatkowo zobligowani do stosowania oznaczeń GTU „12” (jeżeli usługa udokumentowana będzie fakturą). Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług jak również przepisy wykonawcze do tej ustawy nie zawierają definicji „usługi szkoleniowe”. W związku z czym w takich przypadkach należy posłużyć się tzw. definicją słownikową.

Zgodnie ze słownikiem języka polskiego (PWN) „szkolenie” to cykl wykładów z jakiegoś przedmiotu, zorganizowanych w celu uzupełnienia czyjegoś wykształcenia lub czyichś wiadomości z jakiejś dziedziny.

Natomiast zgodnie z definicją „szkolić” oznacza „kształcić kogoś w określonej dziedzinie, zwykle w trybie skróconym na kursie lub wykładach”.


Ponadto w lipcu 2020 r. Ministerstwo Finansów opublikowało pytania i odpowiedzi dot. nowego JPK_VAT z deklaracją (https://www.podatki.gov.pl/jednolity-plik-kontrolny/jpk-vat-z-deklaracja/faq-jpk-vat-z-deklaracja/), w których w zakresie obowiązku oznaczania usług niematerialnych – szkoleniowych „GTU 12”, podatnicy zostali „odesłani” do symbolu „85” Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU 2015).


Zgodnie z PKWiU 2015 symbol „85” odnosi się do „usługi w zakresie edukacji” (nazwa grupowania).

I tak w ramach tego grupowania mieszczą się m.in.:

Symbol PKWiU 2015

Nazwa grupowania

85.42

USŁUGI SZKÓŁ WYŻSZYCH

85.42.1

USŁUGI SZKÓŁ WYŻSZYCH

85.42.11

Usługi szkół wyższych o profilu zawodowym (studia krótkiego cyklu) on-line

85.42.11.0

Usługi szkół wyższych o profilu zawodowym (studia krótkiego cyklu) on-line

85.42.12

Usługi szkół wyższych o profilu zawodowym (studia krótkiego cyklu), z wyłączeniem usług szkół on-line

85.42.12.0

Usługi szkół wyższych o profilu zawodowym (studia krótkiego cyklu), z wyłączeniem usług szkół on-line

85.42.2

USŁUGI SZKÓŁ WYŻSZYCH W ZAKRESIE STUDIÓW PIERWSZEGO STOPNIA ORAZ STUDIÓW PODYPLOMOWYCH

85.42.21

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów pierwszego stopnia oraz studiów podyplomowych on-line

85.42.21.0

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów pierwszego stopnia oraz studiów podyplomowych on-line

85.42.22

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów pierwszego stopnia oraz studiów podyplomowych, z wyłączeniem usług szkół wyższych on-line

85.42.22.0

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów pierwszego stopnia oraz studiów podyplomowych, z wyłączeniem usług szkół wyższych on-line

85.42.3

USŁUGI SZKÓŁ WYŻSZYCH W ZAKRESIE STUDIÓW DRUGIEGO STOPNIA ORAZ JEDNOLITYCH STUDIÓW MAGISTERSKICH

85.42.31

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich on-line

85.42.31.0

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich on-line

85.42.32

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, z wyłączeniem usług szkół wyższych on-line

85.42.32.0

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich, z wyłączeniem usług szkół wyższych on-line

85.42.4

USŁUGI SZKÓŁ WYŻSZYCH W ZAKRESIE STUDIÓW TRZECIEGO STOPNIA

85.42.41

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów trzeciego stopnia on-line

85.42.41.0

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów trzeciego stopnia on-line

85.42.42

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów trzeciego stopnia, z wyłączeniem usług szkół wyższych on-line

85.42.42.0

Usługi szkół wyższych w zakresie studiów trzeciego stopnia, z wyłączeniem usług szkół wyższych on-line

85.5

USŁUGI W ZAKRESIE POZASZKOLNYCH FORM EDUKACJI

85.59

USŁUGI W ZAKRESIE POZOSTAŁYCH POZASZKOLNYCH FORM EDUKACJI, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE

85.59.1

USŁUGI W ZAKRESIE POZOSTAŁYCH POZASZKOLNYCH FORM EDUKACJI, GDZIE INDZIEJ NIESKLASYFIKOWANE

85.59.11

Usługi nauczania języków obcych

85.59.11.0

Usługi nauczania języków obcych

85.59.13

Usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane

85.59.13.1

Usługi w zakresie doskonalenia zawodowego nauczycieli

85.59.13.2

Pozostałe usługi w zakresie doskonalenia zawodowego, gdzie indziej niesklasyfikowane

85.59.19.0

Usługi w zakresie pozaszkolnych form edukacji, gdzie indziej niesklasyfikowane

85.60

USŁUGI WSPOMAGAJĄCE EDUKACJĘ

85.60.10.0

Usługi wspomagające edukację



Podsumowanie stanowiska Wnioskodawcy:


Na podstawie przywołanych wyżej wyjaśnień Ministerstwa Finansów (opublikowanych pytań i odpowiedzi dot. nowego JPK_VAT z deklaracją) oraz klasyfikacji PKWiU 2015 r. Wnioskodawca uważa, że od 1 października 2020 r. ma obowiązek oznaczać wszystkie wymienione w zdarzeniu przyszłym usługi (tj. usługi w zakresie: studiów pierwszego stopnia np. opłaty za: powtarzanie przedmiotu czy wydanie legitymacji; studiów dyplomowych; studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich; studiów trzeciego stopnia; tzw. Uniwersytetu Trzeciego Wieku; udziału w kursach, konferencjach i seminariach naukowych oraz nauczania języków obcych) oznaczeniem „GTU 12” (w przypadku, gdy usługi te zostały udokumentowane fakturami VAT).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą lub ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).


Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności – art. 15 ust. 1 ustawy.


Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych – art. 15 ust. 2 ustawy.


Zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c i art. 133.

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika – art. 99 ust. 7c dodany do ustawy od 1 października 2020 r.


Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej (art. 99 ust. 11b ustawy).


Z dniem 1 października 2020 r. weszły w życie przepisy art. 99 ust. 11c ustawy o VAT, z którego wynika, że deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2019 r. poz. 700, 730 i 848), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.


Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy – art. 99 ust. 13b ustawy.


Natomiast zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy o VAT, w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2020 r., podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

  1. rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;
  2. kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;
  3. kontrahentów;
  4. dowodów sprzedaży i zakupów.

Podatnicy, o których mowa w art. 99 ust. 1, są obowiązani przesyłać, na zasadach określonych w art. 99 ust. 11c, za każdy miesiąc do urzędu skarbowego, za pomocą środków komunikacji elektronicznej, ewidencję, o której mowa w ust. 3, łącznie z deklaracją podatkową, w terminie do złożenia tej deklaracji – art. 109 ust. 3b ustawy, w brzmieniu dodanym z dniem 1 października 2020 r.


Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 3, oraz sposób wykazywania danych w ewidencji przesyłanej zgodnie z ust. 3b i 3c, uwzględniając konieczność zapewnienia prawidłowości rozliczeń podatników oraz kontroli obowiązków podatników przez organ podatkowy, identyfikowania obszarów, w których występują nadużycia w podatku lub narażonych na te nadużycia, oraz możliwości techniczno-organizacyjne prowadzenia przez podatników ewidencji – art. 109 ust. 14 ustawy.


Na podstawie art. 99 ust. 13b oraz art. 109 ust. 14 ustawy 15 października 2019 r. Minister Finansów, Inwestycji i Rozwoju wydał rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019, poz. 1988 z późn. zm.), którego przepisy weszły w życie z dniem 1 października 2020 r.

Zgodnie z § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b ww. rozporządzenia, poza danymi, o których mowa w ust. 1 i 2, ewidencja zawiera następujące oznaczenia dotyczące świadczenia usług o charakterze niematerialnym - wyłącznie: doradczych, księgowych, prawnych, zarządczych, szkoleniowych, marketingowych, firm centralnych (head offices), reklamowych, badania rynku i opinii publicznej, w zakresie badań naukowych i prac rozwojowych - oznaczenie „12”.


Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatku VAT oraz składa deklaracje VAT-7 za okresy miesięczne. Wnioskodawca w ramach swojej działalności gospodarczej pobiera opłaty związane z usługami w zakresie kształcenia (są to odpłatności w zakresie: studiów pierwszego stopnia np. opłaty za: powtarzanie przedmiotu czy wydanie legitymacji; studiów podyplomowych; studiów drugiego stopnia oraz jednolitych studiów magisterskich; studiów trzeciego stopnia; tzw. Uniwersytetu Trzeciego Wieku; udziału w kursach, konferencjach i seminariach naukowych oraz nauczania języków obcych). Wszystkie ww. usługi świadczone przez Wnioskodawcę są zwolnione od podatku VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku stosowania od 1 października 2020 r. oznaczenia GTU_12 w ewidencji do świadczonych usług przedstawionych w opisie zdarzenia przyszłego.


Zdaniem Wnioskodawcy, na podstawie wyjaśnień Ministerstwa Finansów (tj. opublikowanych pytań i odpowiedzi dot. nowego JPK_VAT z deklaracją) oraz klasyfikacji PKWiU z 2015 r., ma On obowiązek oznaczać wszystkie wymienione usługi oznaczeniem „12” (w przypadku gdy usługi te zostały udokumentowane fakturami VAT).


Wskazać w tym miejscu należy, że w ustawie o podatku od towarów i usług jak i w obowiązujących na jej podstawie rozporządzeniach brak jest definicji usług o charakterze niematerialnym, które należy oznaczać GTU_12. Zapis ten należy rozumieć względnie szeroko, uwzględniając faktyczną treść świadczonej usługi. Podkreślić należy, że pomocniczo można stosować Polską Klasyfikację Wyrobów i Usług.


Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług w dziale 85 odnosi się do usług edukacyjnych, nie posługując się w ramach poszczególnych grupowań pojęciem usług szkoleniowych. Jednakże w Wyjaśnieniach Głównego Urzędu Statystycznego do PKWiU z 2015 r. wskazano w ramach opisu grupy 85.8, że grupa ta obejmuje szkolenia specjalistyczne, inne niż ujęte w odpowiednich grupowaniach grup 85.1-85.4., co z kolei sugeruje, że również w ramach usług szkół wyższych sklasyfikowanych w grupowaniu 85.42 mieszczą się usługi szkoleniowe.


Tym samym, mając na uwadze powyższe przepisy oraz przedstawione okoliczności sprawy należy uznać, że na podstawie § 10 ust. 3 pkt 2 lit. b) rozporządzenia w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług, Wnioskodawca jest zobowiązany stosować oznaczenie GTU_12 w odniesieniu do usług opisanych w zdarzeniu przyszłym, które jako podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT są udokumentowane fakturą oraz jednocześnie są objęte symbolem PKWiU 85.


W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj