Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.182.2020.2.MW
z 22 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z (…)) (data wpływu(…)) uzupełnionym pismem z (…), (data wpływu (…), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu zawartego w Produkcie (lody z alkoholem) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu (…). wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie zwolnienia alkoholu zawartego w Produkcie (lody z alkoholem).

Wniosek został uzupełniony pismem z (…) (data wpływu(…)).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) zamierza dokonywać sprzedaży na terytorium Polski lodów z alkoholem. Lody będą zakupywane od podmiotu z siedzibą w Holandii, a następnie zostaną one przewiezione do Polski.

Produkt dystrybuowany będzie:

  1. w formie niezamrożonej, do zamrożenia przez klienta indywidualnego,
  2. w formie zamrożonej.

Lód (dalej również jako: Produkt) będzie zawierał 5% alkoholu. Opakowanie zawiera ok. 65 ml Produktu. Produkt będzie miał postać stałą. Nabyty Produkt będzie fabrycznie gotowy do sprzedaży. Produkt będzie przeznaczony do spożywania przez ludzi, zbywany w sprzedaży detalicznej oraz oferowany innym przedsiębiorcom. Zawartość alkoholu w Produkcie wynosić będzie więcej niż 1,2% vol., przy czym zawartość alkoholu w tych Produktach nie będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. Na 100 kg Produktu.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał że w opinii Spółki Produkt powinien być oznaczony kodem 2105 00 10.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w piśmie z (…)):

Czy alkohol zawarty w produkcie będzie zwolniony z podatku akcyzowego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe oznaczają wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Z kolei w poz. 43 przedmiotowego załącznika został wymieniony: „Alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj., bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy”.

W tym miejscu podkreślenia wymaga, że mając na względzie przedstawione zdarzenie przyszłe, a w szczególności specyfikę wyrobów, jakie zamierza nabywać i wprowadzać do obrotu Wnioskodawca, to stwierdzić należy, że w omawianym przypadku wyrobem akcyzowym, może być wyłącznie alkohol etylowy zawarty w nabywanych lodach.

W zw. z tym należy przytoczyć brzmienie art. 30 ust. 9 pkt 6 ww. ustawy zgodnie z którym: zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.

W myśl art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy: zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie również napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Mając na uwadze powyższe regulacje oraz element stanu faktycznego według którego, zawartość alkoholu etylowego w lodach nie będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu, to stwierdzić należy, że alkohol etylowy w nich zawarty będzie zwolniony od podatku akcyzowego.

W zw. z tym, nabycie produktu, jak również jego sprzedaż nie będą opodatkowane podatkiem akcyzowym, w zw. z czym Spółka nie będzie zobowiązana do zapłaty podatku od dokonania tych czynności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 722 ze zm., dalej jako: „ustawy” lub „ustawa o podatku akcyzowym”) Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

W myśl art. 8 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości a w wyniku kontroli podatkowej kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Zgodnie z art. 8 ust. 4 ustawy, przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również zużycie:

  1. wyrobów akcyzowych określonych w załączniku nr 2 do ustawy, o których mowa w art. 89 ust. 2, do produkcji innych wyrobów;
  2. napojów alkoholowych, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 2 i 3, przez podmiot zużywający.

Stosownie natomiast do art. 8 ust. 6 ustawy jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej.

Podatnikiem akcyzy – stosownie do art. 13 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym – jest osoba fizyczna, osoba prawna oraz jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, która dokonuje czynności podlegających opodatkowaniu akcyzą lub wobec której zaistniał stan faktyczny podlegający opodatkowaniu akcyzą.

W myśl art. 92 ustawy o podatku akcyzowym do napojów alkoholowych w rozumieniu ustawy zalicza się alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane oraz wyroby pośrednie.

Jak stanowi art. 93 ust. 1 ustawy, do alkoholu etylowego w rozumieniu ustawy zalicza się:

  1. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, objęte pozycjami CN 2207 i 2208, nawet jeżeli są to wyroby stanowiące część wyrobu należącego do innego działu Nomenklatury Scalonej,
  2. wyroby objęte pozycjami CN 2204, 2205 i 2206 00, o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 22% objętości;
  3. napoje zawierające rozcieńczony lub nierozcieńczony alkohol etylowy.

W tym miejscu wskazać należy, że wyroby o kodzie CN 2105 00 10 nie zostały wymienione w żadnym z trzech załączników do ustawy o podatku akcyzowym. Wyroby o tym kodzie nie są również objęte normami przepisów zawartych w Dziale IV Wyroby akcyzowe – przepisy szczegółowe. Podstawa opodatkowania i stawki akcyzy. Rozdziale 2 Napoje alkoholowe ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie podkreślić należy, że w poz. 43 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym został wskazany alkohol etylowy zawarty w wyrobach niebędących wyrobami akcyzowymi o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% obj. bez względu na kod CN wyrobu zawierającego alkohol etylowy.

Z opisu wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza dokonywać sprzedaży na terytorium Polski lodów z alkoholem. Lody będą zakupywane od podmiotu z siedzibą w Holandii, a następnie zostaną one przewiezione do Polski. Produkt będzie zawierał 5% alkoholu. Zawartość alkoholu w Produkcie wynosić będzie więcej niż 1,2% vol., przy czym zawartość alkoholu w tych Produktach nie będzie przekraczać 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. Na 100 kg Produktu. W opinii Wnioskodawcy Produkt powinien być oznaczony kodem 2105 00 10.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą zwolnienia alkoholu zawartego w Produkcie (lody) z podatku akcyzowego.

W myśl, cytowanego wyżej, art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym, warunkiem uznania danego wyrobu za wyrób akcyzowy jest wskazanie go przez ustawodawcę w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym. Stosownie do poczynionych powyżej uwag, wyroby o kodzie CN 2105 00 10 nie zostały wymienione w treści tego załącznika, zatem Produkt (lody), o którym mowa we wniosku, nie jest wyrobem akcyzowym.

W sytuacji przedstawionej we wniosku należy wziąć pod uwagę fakt, że przedmiotowy Produkt (lody) zawiera w swoim składzie alkohol etylowy o zawartości powyżej 1,2%.

W świetle definicji zawartej w art. 93 ust. 1 pkt 1 ustawy, za alkohol etylowy uznaje się m.in. wszelkie wyroby o rzeczywistej objętościowej mocy alkoholu przekraczającej 1,2% objętości, stanowiące część innych wyrobów, objętych innymi kodami CN niż 2207 i 2208, (np. alkohol etylowy zawarty w, wyrobach czekoladowych, artykułach spożywczych, lekach, itp).

Za alkohol etylowy nie można natomiast uznać wyrobów, w których alkohol ten stanowi jedynie składnik i które zostały zaklasyfikowane do innych kodów niż kody CN 2208 i 2207.

Uwzględniając powyższe, alkohol etylowy zawarty w ww. Produkcie (lodach) będzie wyrobem akcyzowym podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

W sytuacji przedstawionej we wniosku należy jednak brać pod uwagę, przepis art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy, zgodnie z którym zwalnia się od akcyzy alkohol etylowy zawarty w artykułach spożywczych lub półproduktach, o których mowa w art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d.

Zgodnie natomiast z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy, zwalnia się od akcyzy ze względu na przeznaczenie napoje alkoholowe używane bezpośrednio do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, lub jako składnik do półproduktów służących do wytwarzania artykułów spożywczych – rozlewanych lub innych, pod warunkiem że w każdym przypadku zawartość alkoholu etylowego w tych artykułach spożywczych nie przekracza 8,5 litra alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wyrobów czekoladowych i 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu dla wszystkich innych wyrobów.

Z opisu wniosku wynika, że zawartość alkoholu etylowego w lodach nie będzie przekraczać normy 5 litrów alkoholu etylowego 100% vol. na 100 kg produktu, wskazanej w zw. z art. 32 ust. 4 pkt 3 lit. d ustawy.

W konsekwencji, mając na uwadze przedstawione przepisy i biorąc pod uwagę opis zdarzenia przyszłego, do alkoholu etylowego nabywanego wewnątrzwspólnotowo zawartego w Produkcie (lodach) będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku akcyzowego na podstawie ww. art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy. Powyższe oznacza zatem, że w przypadku nabycia wewnątrzwspólnotowego opisanych Produktów (lodów) nie zaliczonych do wyrobów akcyzowych zawierających w swoim składzie alkohol etylowy i ich dalszej odsprzedaży alkohol zawarty w tych Produktach (lodach) będzie korzystał ze zwolnienia z podatku akcyzowego.

Zauważyć przy tym należy, że przedmiotem opodatkowania podatkiem akcyzowym, a zarazem i przedmiotem zwolnienia z akcyzy jest wyłącznie alkohol etylowy zawarty w tych Produktach (lodach), które zgodnie z opisem klasyfikowane są do kodu CN 2105 00 10.

Stosownie do powyższego, odpowiadając wprost na zadane pytanie, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zastosowania w sprawie będącej przedmiotem wniosku zwolnienia z akcyzy w oparciu o przepis art. 30 ust. 9 pkt 6 ustawy dla zawartego w Produktach (lodach) alkoholu etylowego należało uznać za prawidłowe.

Ponadto Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (pytania) Wnioskodawcy, w odniesieniu do opisanego zdarzenia przyszłego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku, nie mogą być  zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej  rozpatrzone.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego).

Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku.

W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy lub stanu prawnego, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj