Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.599.2020.2.DM
z 28 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 października 2020 r. (data wpływu 26 października 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 grudnia 2020 r. (data wpływu 16 grudnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 14 grudnia 2020 r. (doręczone dnia 14 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. (…) – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. (…). Złożony wniosek uzupełniony został pismem z dnia 15 grudnia 2020 r. (data wpływu 16 grudnia 2020 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 14 grudnia 2020 r. (doręczone dnia 14 grudnia 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Gmina w ramach wykonywania zadań własnych gminy zgodnie z ustawą z dnia 8 marca 1990 r, o samorządzie gminnym (tj. Dz. U. z 2020 r., poz. 713, poz. 1378), rozpoczęła we wrześniu 2020 r. inwestycję pn. „(…)”. Na zrealizowanie planowanej inwestycji Gmina otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „(…) ” objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wydatki inwestycyjne związane z realizacją przedmiotowej inwestycji, współfinansowane będą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Podatek VAT przy projektach realizowanych w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 współfinansowanych z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich stanowi koszt niekwalifikowalny.


Zadanie jest w trakcie realizacji. Planowany termin zakończenia inwestycji, to 30 listopada 2020 r., a płatność do końca grudnia 2020 r.


Na I etap w ramach tego samego zadania inwestycyjnego Wnioskodawca uzyskał Interpretację Indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o numerze 0115-KDIT1-1.4012.299.2018.2.AJ z dnia 2 lipca 2018 r., o prawie do pełnego odliczenia podatku naliczonego, w związku z wydatkami poniesionymi na realizację przedmiotowego projektu.

Wybudowana sieć kanalizacyjna wraz z przykanalikami etap II zostanie przyjęta na stan majątku Gminy. Użytkownikiem wytworzonego majątku będzie Zakład (…) , który jest zakładem budżetowym gminy.


Zakład budżetowy do chwili centralizacji VAT był odrębnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W chwili obecnej zakład budżetowy jako jednostka niesamodzielna nie jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT, wystawiając faktury za dostarczaną wodę i odbiór ścieków nie dokonuje samodzielnie rozliczeń z urzędem skarbowym, składa do Gminy deklaracje cząstkowe VAT. Gmina jako czynny podatnik VAT składa do urzędu skarbowego zbiorczą deklarację VAT. Gmina, jako beneficjent programu zamierza dokonać pełnego odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. „(…)”.

Za pomocą sieci powstałej w wyniku inwestycji Gmina, tak jak dotychczas, będzie świadczyła usługi odbioru ścieków wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. na rzecz mieszkańców lub innych podmiotów trzecich na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W ramach wytworzonej infrastruktury Gmina nie będzie świadczyć usług na rzecz własnych jednostek organizacyjnych, bowiem na powyższym terenie nie znajduje się żadna jednostka organizacyjna Gminy. Za pomocą sieci powstałej w wyniku inwestycji Gmina będzie świadczyła usługi wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. Gmina jest w stanie jednoznacznie przyporządkować wydatki związane z przedmiotową infrastrukturą kanalizacyjną do prowadzonej działalności.

W uzupełnieniu Wnioskodawca wskazał, że Gmina za pomocą sieci powstałej w wyniku realizacji inwestycji będzie świadczyła usługi odbioru ścieków wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. na rzecz mieszkańców lub innych podmiotów trzecich na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W ramach wytworzonej infrastruktury Gmina nie będzie świadczyć usług na rzecz własnych jednostek organizacyjnych. Za pomocą sieci powstałej w wyniku inwestycji Gmina będzie świadczyła usługi wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. Przedmiotową infrastrukturę Zakład budżetowy Gminy będzie wykorzystywał do odpłatności za czynności opodatkowane dotyczące odbioru ścieków komunalnych. Gmina jest w stanie przyporządkować zakupy związane z budową ww. infrastruktury w całości do działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku:


Czy prawidłowe jest stanowisko Gminy, że przysługuje Jej pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne dotyczące mienia wytworzonego w ramach inwestycji pn. „(…)”.


Zdaniem Wnioskodawcy:


Gmina stoi na stanowisku, że przysługuje Jej pełne prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne dotyczące mienia wytworzonego w ramach inwestycji pn. „(…)”. Jednocześnie dokonanie przez gminę obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego nie będzie skutkowało nadużyciem tego prawa, ani wykonaniem go w sposób nieuczciwy, lecz zapewni neutralność podatku dla Gminy jako podatnika.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z powołanych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.


W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


Gmina – zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) – posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. Zadania własne obejmują m.in. sprawy w zakresie wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).


Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.


Z opisu sprawy wynika, że Gmina w ramach wykonywania zadań własnych gminy rozpoczęła we wrześniu 2020 r. inwestycję pn. „(…)”. Na zrealizowanie planowanej inwestycji Gmina otrzyma dofinansowanie z Unii Europejskiej na operację typu „Gospodarka wodno-ściekowa” w ramach poddziałania „(…)” objęte Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Wydatki inwestycyjne związane z realizacją przedmiotowej inwestycji, współfinansowane będą z Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Zadanie jest w trakcie realizacji. Planowany termin zakończenia inwestycji, to 30 listopada 2020 r., a płatność do końca grudnia 2020 r.


Wybudowana sieć kanalizacyjna wraz z przykanalikami etap II zostanie przyjęta na stan majątku Gminy. Użytkownikiem wytworzonego majątku będzie Zakład (…), który jest zakładem budżetowym gminy.


W chwili obecnej zakład budżetowy jako jednostka niesamodzielna nie jest odrębnym od Gminy podatnikiem VAT, wystawiając faktury za dostarczaną wodę i odbiór ścieków nie dokonuje samodzielnie rozliczeń z urzędem skarbowym, składa do Gminy deklaracje cząstkowe VAT. Gmina jako czynny podatnik VAT składa do urzędu skarbowego zbiorczą deklarację VAT. Gmina, jako beneficjent programu zamierza dokonać pełnego odliczenia podatku VAT w związku z wydatkami związanymi z realizacją projektu pn. „(…)”.

Za pomocą sieci powstałej w wyniku inwestycji Gmina, tak jak dotychczas, będzie świadczyła usługi odbioru ścieków wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. na rzecz mieszkańców lub innych podmiotów trzecich na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W ramach wytworzonej infrastruktury Gmina nie będzie świadczyć usług na rzecz własnych jednostek organizacyjnych, bowiem na powyższym terenie nie znajduje się żadna jednostka organizacyjna Gminy. Za pomocą sieci powstałej w wyniku inwestycji Gmina będzie świadczyła usługi wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. Gmina jest w stanie jednoznacznie przyporządkować wydatki związane z przedmiotową infrastrukturą kanalizacyjną do prowadzonej działalności.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku wynikającego z faktur dokumentujących zakupy inwestycyjne dotyczące mienia wytworzonego w ramach inwestycji.


Jak wskazano powyżej, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na względzie uregulowania wynikające z cytowanych wyżej przepisów oraz opis sprawy, należy stwierdzić, że wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy podstawowe przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostaną spełnione. Jak wynika bowiem z przedstawionych okoliczności, powstała w wyniku inwestycji sieć kanalizacyjna będzie wykorzystywana do świadczenia usług odbioru ścieków wyłącznie w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, tj. na rzecz mieszkańców lub innych podmiotów trzecich na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. W ramach wytworzonej infrastruktury Gmina nie będzie świadczyć usług na rzecz własnych jednostek organizacyjnych, oraz za pomocą sieci powstałej w wyniku inwestycji Gmina będzie świadczyła usługi wyłącznie do prowadzenia działalności gospodarczej. Gmina jest w stanie jednoznacznie przyporządkować wydatki związane z przedmiotową infrastrukturą kanalizacyjną do prowadzonej działalności.

W konsekwencji mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT w pełnej wysokości od wydatków poniesionych na realizację inwestycji pn. „(…)”, gdyż zostaną spełnione warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj