Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.627.2020.1.SW
z 23 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 listopada 2020 r. (data wpływu 4 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismami z dnia 24 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.), z dnia 25 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.) oraz z dnia 14 grudnia 2020 r. (data wpływu 15 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT od zrealizowanego projektu pn. (…) - jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 4 listopada 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT od zrealizowanego projektu pn. (…). Złożony wniosek uzupełniono pismami z dnia 24 listopada 2020 r. (data wpływu 24 listopada 2020 r.), z dnia 25 listopada 2020 r. (data wpływu 25 listopada 2020 r.) oraz z dnia 14 grudnia 2020 r. (data wpływu 15 grudnia 2020 r.).


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu 30 listopada 2017 r. Wnioskodawca z siedzibą w (…) podpisał z (…) umowę o dofinansowanie projektu pn. (…) nr (…) w ramach (…).


Zakres rzeczowy projektu obejmuje:

  1. konwersję, migrację, ładowanie do postaci elektronicznej powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego w zakresie:
    • danych (…)dotyczących operatów ewidencji gruntów i budynków, operatów klasyfikacji gleboznawczej gruntów, operatów uzupełniających
    • danych sieci uzbrojenia terenu (...) dotyczących operatów z pomiarów inwentaryzacyjnych obiektów uzbrojenia terenu, osnów poziomych,
  2. modernizację szczegółowej poziomej osnowy geodezyjnej z inwentaryzacją punktów osnowy poziomej podstawowej i szczegółowej, utworzenie bazy BDSOG,
  3. cyfryzację operatów technicznych, stare rejestry (rejestry + skorowidze działek i właścicieli), zasób bazowy modernizacji (…). Operaty geodezyjno-kartograficzne, w których skład wchodzą m.in. takie dokumenty jak: sprawozdanie techniczne, szkic polowy, protokół graniczny, obliczenia, oraz pozostałe dokumenty przeznaczone do udostępnienia,
  4. dostawę sprzętu informatycznego i oprogramowania niezbędnego do wdrożenia rozwiązań z zakresu e-administracji ujętych w projekcie,
  5. dostawę, instalację i wdrożenie oprogramowania dziedzinowego: (…), moduł do automatycznego wydawania danych graficznych, moduł zapytań komorniczych, moduł obsługi projektantów, zakup systemów operacyjnych, wdrożenie i uruchomienie e-usług.


Realizacja przedmiotowego projektu umożliwia społeczeństwu dostęp do następujących e-usług:

  • generowanie map tematycznych wg zadanych kryteriów,
  • przyjęcie zgłoszeń na roboty geodezyjno-kartograficzne wykonywane przez jednostki wykonawstwa geodezyjno-kartograficznego,
  • obsługa zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych,
  • zawiadomienie o zakończeniu prac geodezyjnych, kontrola opracowań, przyjęcie do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego sporządzonej dokumentacji technicznej,
  • zapytanie o właściciela nieruchomości – komornik,
  • uwierzytelnienie dokumentów opracowanych przez wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych,
  • zamówienie danych o osnowie geodezyjnej,
  • ustalenie/aktualizacja klasyfikacji gruntów na terenie Wnioskodawcy,
  • zgłoszenie przez właściciela/dzierżawcę zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
  • wydawanie decyzji i postanowień w przedmiocie …,
  • obsługa inwestorów i projektantów,
  • zezwolenie na wyłączenie gruntu z produkcji rolnej,
  • scalenie i wymiana gruntów,
  • zwrot wywłaszczonej nieruchomości,
  • wydawanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń,
  • zaświadczenie o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe,
  • ustalenie stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa
  • zdalna pomoc dla geodetów / objaśnienia / wyjaśnienia w zakresie oznaczeń (przez konto, dla tych którzy zgłosili robotę).


Po zakończeniu realizacji projektu wytworzone i dostarczone produkty są własnością Wnioskodawcy. Administracją i obsługą systemu informatycznego będzie zajmował się Wnioskodawca wypełniając wyznaczone mu zadania publiczne.


Zgodnie z Ustawą Prawo Geodezyjne i Kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 276 z późn. zm.) art. 7b do zadań Starosty należy prowadzenie powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, w tym tworzenie i udostępniania baz danych.


Starosta udostępnia informacje zawarte w operacie ewidencyjnym w formie:

  1. wypisów z rejestrów, kartotek i wykazów tego operatu;
  2. wyrysów z mapy ewidencyjnej;
  3. kopii dokumentów uzasadniających wpisy do bazy danych operatu ewidencyjnego;
  4. plików komputerowych sformatowanych zgodnie z obowiązującym standardem wymiany danych ewidencyjnych;
  5. usług, o których mowa w art. 9 ustawy z dnia 4 marca 2010 r. o infrastrukturze informacji przestrzennej.


Opłaty za udostępnianie materiałów zasobu oraz za wykonanie czynności, których mowa
w art. 40b ust.1, UPGK, tj.:

  1. umożliwienie korzystania z usług teleinformatycznego systemu umożliwiającego udostępnianie danych podstawowej osnowy geodezyjnej,;
  2. sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencji gruntów i budynków;
  3. uwierzytelnianie dokumentów opracowanych przez wykonawców prac geodezyjnych lub prac kartograficznych, co do zgodności tych dokumentów z danymi zawartymi w bazach danych, o których mowa w art. 4 ust. 1a oraz 1b, lub z dokumentacją przekazaną przez tego wykonawcę do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;
  4. wysłanie materiałów zasobu pod wskazany adres;
  5. udostępnianie rzeczoznawcom majątkowym do wglądu zbiorów aktów notarialnych oraz orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych będących podstawą wpisów w ewidencji gruntów i budynków;
  6. uzgadnianie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu;

stanowią iloczyn odpowiednich stawek podstawowych, liczby jednostek rozliczeniowych oraz współczynników korygujących lub sumę takich iloczynów.


Zgodnie z art. 41b ust. 2 UPGK: Wpływy ze sprzedaży map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, a także z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu są dochodami własnymi budżetu Wnioskodawcy.


Z tytułu korzystania z e-usług będą pobierane opłaty naliczane zgodnie z przelicznikami stawek zawartych w Ustawie Prawo Geodezyjne i Kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r. (Dz. U. z 2020 r., poz. 276 z późn. zm.).


Wydatki na realizację ww. projektu zostały udokumentowane wystawionymi przez wykonawców na Wnioskodawcę fakturami z wykazanymi na nich kwotami podatku naliczonego. Towary i usługi nabywane przez Wnioskodawca (czynnego podatnika VAT) w ramach ponoszonych wydatków związanych z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Wykonawcy zarejestrowani są jako czynni podatnicy podatku od towarów i usług. Wnioskodawca uregulował zobowiązania wobec wykonawców ze środków (…) oraz środków własnych. W przedmiotowym projekcie podatek VAT ujęty został jako wydatek kwalifikowalny, jednakże warunkiem do ostatecznego rozliczenia w ww. projekcie kosztów brutto zadania jest uzyskanie interpretacji indywidualnej w kwestii VAT. Produkty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawca do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawca ma możliwość odzyskania podatku VAT w zakresie zrealizowanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca nie ma możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu pn. (…), ponieważ dokonywane wydatki nie służą działalności podlegającej opodatkowaniu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, określonych we wspomnianym art. 86 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


W świetle powyższej regulacji, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Katalog czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zawiera art. 5 ust. 1 ustawy (są nimi m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju).


W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).


Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).


Nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów lub świadczenie usług podlega opodatkowaniu tym podatkiem. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu musi być wykonana przez podatnika.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Należy zauważyć, że w świetle art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze: podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nie odrębnymi przepisami prawa oraz podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.


W myśl art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 920), Wnioskodawca wykonuje określone ustawami zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Wnioskodawca ma osobowość prawną (art. 2 ust. 2).


Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy, Wnioskodawca wykonuje określone ustawami zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie geodezji, kartografii i katastru. Z ust. 4 tego artykułu wynika, że ustawy mogą określać niektóre sprawy należące do zakresu działania Wnioskodawcy jako zadania z zakresu administracji rządowej, wykonywane przez Wnioskodawca.


Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Wnioskodawca) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W dniu (…) podpisał z (…) umowę o dofinansowanie projektu pn. (…) w ramach (…).


Realizacja przedmiotowego projektu umożliwia społeczeństwu dostęp do następujących e-usług:

  • generowanie map tematycznych wg zadanych kryteriów,
  • przyjęcie zgłoszeń na roboty geodezyjno-kartograficzne wykonywane przez jednostki wykonawstwa geodezyjno-kartograficznego,
  • obsługa zgłoszeń prac geodezyjnych i kartograficznych,
  • zawiadomienie o zakończeniu prac geodezyjnych, kontrola opracowań, przyjęcie do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego sporządzonej dokumentacji technicznej,
  • zapytanie o właściciela nieruchomości – komornik,
  • uwierzytelnienie dokumentów opracowanych przez wykonawców prac geodezyjnych i kartograficznych,
  • zamówienie danych o osnowie geodezyjnej,
  • ustalenie/aktualizacja klasyfikacji gruntów na terenie Wnioskodawcy,
  • zgłoszenie przez właściciela/dzierżawcę zmiany danych objętych ewidencją gruntów i budynków,
  • wydawanie decyzji i postanowień w przedmiocie EGiB,
  • obsługa inwestorów i projektantów,
  • zezwolenie na wyłączenie gruntu z produkcji rolnej,
  • scalenie i wymiana gruntów,
  • zwrot wywłaszczonej nieruchomości,
  • wydawanie zezwoleń na zakładanie i przeprowadzanie na nieruchomości ciągów drenażowych, przewodów i urządzeń,
  • zaświadczenie o przekształceniu prawa użytkowania wieczystego w prawo własności gruntów zabudowanych na cele mieszkaniowe,
  • ustalenie stawki procentowej opłaty rocznej z tytułu użytkowania wieczystego nieruchomości Skarbu Państwa
  • zdalna pomoc dla geodetów / objaśnienia / wyjaśnienia w zakresie oznaczeń (przez konto, dla tych którzy zgłosili robotę).


Wnioskodawca wskazał, że po zakończeniu realizacji projektu wytworzone i dostarczone produkty są własnością Wnioskodawcy. Administracją i obsługą systemu informatycznego będzie zajmował się Wnioskodawca wypełniając wyznaczone mu zadania publiczne. Ponadto, towary i usługi nabywane przez Wnioskodawcę w ramach ponoszonych wydatków związanych z realizacją projektu nie mają związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych, a produkty projektu będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.


Zgodnie z art. 41b ust. 2 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne wpływy ze sprzedaży map, danych z ewidencji gruntów i budynków oraz innych materiałów i informacji z zasobów powiatowych, a także z opłat za czynności związane z prowadzeniem tych zasobów i uzgadnianiem usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu są dochodami własnymi budżetu Wnioskodawcy.

Z tytułu korzystania z e-usług będą pobierane opłaty naliczane zgodnie z przelicznikami stawek zawartych w ustawie Prawo geodezyjne i kartograficzne z dnia 17 maja 1989 r..


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w zrealizowanego projektu.


W myśl art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne (t.j. Dz. U. 2020 poz. 2052) przez państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny rozumie się zbiory danych prowadzone na podstawie ustawy przez organy Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, utworzone na podstawie tych zbiorów danych opracowania kartograficzne, rejestry, wykazy i zestawienia, dokumentację zawierającą wyniki prac geodezyjnych lub prac kartograficznych lub dokumenty utworzone w wyniku tych prac, a także zobrazowania lotnicze i satelitarne.


Stosownie do art. 6a ust. 1 powołanej ustawy – Służbę Geodezyjną i Kartograficzną stanowią:

  1. organy nadzoru geodezyjnego i kartograficznego:
    1. Główny Geodeta Kraju,
    2. wojewoda wykonujący zadania przy pomocy wojewódzkiego inspektora nadzoru geodezyjnego i kartograficznego jako kierownika inspekcji geodezyjnej i kartograficznej, wchodzącej w skład zespolonej administracji rządowej w województwie;
  2. organy administracji geodezyjnej i kartograficznej:
    1. marszałek województwa wykonujący zadania przy pomocy geodety województwa wchodzącego w skład urzędu marszałkowskiego,
    2. starosta wykonujący zadania przy pomocy geodety powiatu wchodzącego w skład starostwa powiatowego.

Zgodnie z art. 6a ust. 3 ww. ustawy – zadania organów określonych w ust. 1 pkt 2 wykonywane są jako zadania z zakresu administracji rządowej.


Kwestie związane z poborem opłat regulują przepisy art. 40a-40j ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.


Zgodnie z art. 40b ust. 1 powoływanej ustawy – organy prowadzące państwowy zasób geodezyjny i kartograficzny pobierają opłaty za:

  1. umożliwienie korzystania z usług teleinformatycznego systemu … umożliwiającego udostępnianie danych podstawowej osnowy geodezyjnej, zwanego dalej „…”;
  2. sporządzanie i wydawanie wypisów oraz wyrysów z operatu ewidencyjnego;
  3. (uchylony)
  4. wysłanie materiałów zasobu pod wskazany adres;
  5. udostępnianie rzeczoznawcom majątkowym do wglądu zbiorów aktów notarialnych oraz orzeczeń sądowych i decyzji administracyjnych będących podstawą wpisów w ewidencji gruntów i budynków;
  6. uzgadnianie usytuowania projektowanej sieci uzbrojenia terenu.


Zaś zgodnie z art. 40b ust. 2 powoływanej ustawy, nie pobiera się opłaty za wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego sporządzane i wydawane na żądanie:

  1. prokuratury;
  2. sądów rozpoznających sprawy, w których stroną jest Skarb Państwa;
  3. organów kontroli państwowej w związku z wykonywaniem przez te organy ich ustawowych zadań;
  4. organów administracji rządowej oraz jednostek samorządu terytorialnego, w związku z ich działaniami mającymi na celu:
    1. ujawnienie prawa do nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego w księdze wieczystej,
    2. przeniesienie praw do nieruchomości Skarbu Państwa na rzecz jednostki samorządu terytorialnego,
    3. przeniesienie praw do nieruchomości jednostki samorządu terytorialnego na rzecz Skarbu Państwa;
  5. Krajowego Zasobu Nieruchomości w związku z jego działaniami mającymi na celu regulację stanu prawnego nieruchomości wchodzących w skład Zasobu, o którym mowa w art. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2017 r. o Krajowym Zasobie Nieruchomości (Dz. U. z 2020 r. poz. 1100), oraz zbycie lub udostępnienie nieruchomości wchodzących w skład tego zasobu.


Wysokość opłat pobieranych za udostępnienie danych z państwowego zasobu geodezyjno-kartograficznego reguluje art. 40d ww. ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że wykonywane przez Wnioskodawcę, jako organ władzy publicznej czynności, polegające na udostępnieniu danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego należą do kategorii spraw z zakresu administracji rządowej.


Organ władzy publicznej, w zakresie w jakim realizuje zadania z zakresu administracji rządowej, nałożone odrębnymi przepisami prawa, objęty jest regulacją przepisu art. 15 ust. 6 ustawy. Wprawdzie art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, że wspomniane organy są podatnikami w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, jednak w analizowanym przypadku taka sytuacja nie występuje. Czynności, o których mowa, mają bowiem charakter publicznoprawny, a nie cywilnoprawny. Opłaty pobierane za wykonywanie tych czynności stanowią daninę publiczną w rozumieniu art. 217 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. z 1997 r., Nr 78, poz. 483, z późn. zm.). Opłaty te zostały bowiem nałożone ustawą i mają charakter powszechnych, jednostronnych ustalanych świadczeń pieniężnych, od których wniesienia uzależnione jest dopiero świadczenie organu władzy publicznej. Opłaty te są świadczeniami pieniężnymi o charakterze przymusu. Powyższe opłaty są dochodami własnymi budżetu jednostki samorządu terytorialnego, co oznacza, że należą do dochodów publicznych, a ich wysokość jest ściśle określona w przepisach prawa.


W kontekście powyższego należy uznać, że Wnioskodawca, działając jako organ władzy publicznej w zakresie wykonywania czynności związanych z udostępnianiem państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego oraz pobieraniem opłat za ww. czynności nie występuje jako podatnik podatku od towarów i usług. Tym samym, uregulowane przepisami prawa opłaty pobierane za ww. czynności nie są objęte podatkiem od towarów i usług.


Zgodnie z powołanymi powyżej przepisami prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W analizowanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, gdyż Wnioskodawca realizując przedmiotowy projekt nie działa w charakterze podatnika VAT, ponieważ projekt wykonywany jest przez organ władzy publicznej w zakresie realizowania zadań własnych jednostki (Wnioskodawcy), a czynności polegające na udostępnianiu danych z zasobu geodezyjnego i kartograficznego – jak wynika z wniosku – wykorzystywane są do wykonywania czynności poza zakresem działalności gospodarczej. Ponadto z wniosku wynika, że zrealizowana inwestycja nie miała związku z wykonywaniem czynności opodatkowanych. W konsekwencji powyższego – w oparciu o przepis art. 86 ust. 1 ustawy – powiatowi nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku o którym mowa w art. 87 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Równocześnie należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj