Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDWPT.4011.235.2020.4.IL
z 30 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2020 r. (data wpływu 23 października 2020 r.), uzupełnionym pismem złożonym w dniu 21 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie wypłaty świadczeń socjalnych osobom pobierającym wojskowe renty rodzinne oraz pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dla dzieci pobierających rentę rodzinną - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych.

Wniosek nie spełniał wymogów określonych w art. 14b § 3 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, ze zm.), w związku z powyższym pismem z dnia 10 grudnia 2020 r., Nr 0113-KDWPT.4011.235.2020.3.IL wezwano Wnioskodawcę, na podstawie art. 169 § 1 w zw. z art. 14h ustawy Ordynacja podatkowa, do jego uzupełnienia w terminie 7 dni od dnia doręczenia wezwania, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpatrzenia.

Wezwanie do uzupełnienia ww. wniosku wysłano w dniu 10 grudnia 2020 r. (data doręczenia 14 grudnia 2020 r.). Wnioskodawca uzupełnił ww. wniosek pismem złożonym za pośrednictwem platformy ePUAP w dniu 21 grudnia 2020 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w … wypłaca oprócz świadczeń emerytalno-rentowych na podstawie ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020, poz. 586, z późn. zm.) również świadczenia socjalne, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. z 2009 r., nr 107, poz. 890), tj.:

  1. zapomogi pieniężne,
  2. zwrot kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej,
  3. częściowy zwrot kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych;
  4. pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dzieci pobierających rentę rodzinną.

Świadczenia socjalne przyznaje na wniosek świadczeniobiorcy Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego. Do wniosku o przyznanie świadczenia socjalnego świadczeniobiorca dołącza:

  1. zaświadczenie o swoich dochodach uzyskanych w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku lub oświadczenie o ich braku;
  2. zaświadczenie o dochodach członków rodziny uzyskanych w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku lub oświadczenie o ich braku;
  3. oryginalne lub potwierdzone za zgodność przez właściwy organ dokumenty potwierdzające zdarzenie losowe, klęski żywiołowe, przewlekłą chorobę lub inne wskazane we wniosku przyczyny powodujące pogorszenie warunków materialnych;
  4. zaświadczenie o kontynuacji nauki dzieci powyżej 16 roku życia.

Świadczenie wypłacane jest na rachunek bankowy bądź adres domowy świadczeniobiorcy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 grudnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w … dokonuje wypłaty świadczeń socjalnych osobom uprawnionym do wojskowej renty rodzinnej na podstawie ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r., poz. 586, z późn. zm.) oraz udziela pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dla dzieci uprawnionych do wojskowej renty rodzinnej na podstawie art. 27 ust. 6 tej ustawy. Wnioskodawca wypłaca świadczenia socjalne świadczeniobiorcom Biura na podstawie art. 27 ust. 1 ww. ustawy w związku z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. z 2009 r., nr 107, poz. 890), wydanym na podstawie art. 27 ust. 11 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, w postaci:

  • zapomogi pieniężnej § 5 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia,
  • zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej § 5 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia,
  • częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych § 5 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że udziela także pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki, która jest wypłacana zgodnie z art. 27 ust. 6 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r., poz. 586, z późn. zm.) w związku z § 6 ww. rozporządzenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wypłacane osobom pobierającym wojskową rentę rodzinną, na podstawie art. 27 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r., poz. 586, z późn. zm.) świadczenia socjalne, określone w § 5 i § 6 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. z 2009 r., Nr 107, poz. 890) oraz pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki są wolne od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.) czy też są wolne od podatku dochodowego do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3 000 zł zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a świadczenie powyżej tego limitu należy wykazać w informacji PIT-11 w części F zgodnie z art. 42a ust. 1 ww. ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do treści art. 27 ust. 1-3 i 5-6a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką, lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego, po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5 (ust. 1). Świadczenia socjalne przysługują w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego albo członka jego rodziny oraz z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych (ust. 2). Świadczenia socjalne przysługują osobom, o których mowa w ust. 1, jeżeli dochód na jednego członka gospodarstwa domowego z miesiąca poprzedzającego miesiąc złożenia wniosku lub, w przypadku utraty dochodu, z miesiąca, w którym wniosek został złożony, nie przekracza 95% kwoty stanowiącej trzykrotność najniższej emerytury w gospodarstwie jednoosobowym i 90% tej kwoty w gospodarstwie wieloosobowym, obowiązującej w dniu złożenia wniosku (ust. 3). W szczególnie uzasadnionych przypadkach zapomoga pieniężna może być przyznana mimo przekroczenia poziomu dochodu, o którym mowa w ust. 3 (ust. 5). Dziecku pobierającemu rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, po ukończeniu 16 roku życia przyznaje się pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki do zakończenia tej nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia (ust. 6). Przepis ust. 6 stosuje się odpowiednio do dziecka pobierającego rentę rodzinną po żołnierzu, który zmarł po zwolnieniu ze służby wojskowej wskutek wypadku lub choroby pozostających w związku z wykonywaniem zadań służbowych (ust. 6a). Jednocześnie w ust. 10 art. 27 ww. ustawy prawodawca przesądził, że organem właściwym w sprawach tworzenia funduszu socjalnego oraz przyznawania świadczeń socjalnych jest wojskowy organ emerytalny. Rodzaje świadczeń z funduszu socjalnego, tryb i szczegółowe warunki przyznawania świadczeń socjalnych, określone zostały w rozporządzeniu Ministra Obrony Narodowej z dnia z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi. W świetle § 5 ust. 1 ww. rozporządzenia świadczeniobiorca tj. osoba pobierająca wojskową rentę rodzinną może korzystać z następujących świadczeń socjalnych: 1) zapomogi pieniężnej; 2) zwrotu kosztów opieki paliatywno - hospicyjnej; 3) częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych. W § 6 ww. rozporządzenia prawodawca wskazał natomiast, że pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dzieci, o których mowa w art. 27 ust. 6 ustawy, przyznaje się dwa razy w roku kalendarzowym, w wysokości kwoty stanowiącej trzykrotność najniższej emerytury. Zgodnie z treścią art. 9 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: PIT) opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. W świetle zaś ust. 2 art. 9 ustawy PIT dochodem ze źródła przychodów, jeżeli przepisy art. 23o, art. 23u, art. 24-24b, art. 24c, art. 24e, art. 30ca, art. 30da oraz art. 30f nie stanowią inaczej, jest nadwyżka sumy przychodów z tego źródła nad kosztami ich uzyskania osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Stosownie do treści art. 11 ust. 1 ustawy PIT przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń. W świetle przywołanych regulacji w ocenie Wnioskodawcy nie ulega wątpliwości, że świadczenia socjalne, o których mowa w § 5 ww. rozporządzenia jak również pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki określona w art. 27 ust. 6 i 6a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin stanowią po stronie świadczeniobiorcy przychód w rozumieniu art. 11 ustawy PIT. Zgodnie z treścią art. 42a ust. 1 ustawy PIT osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1 z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania. Jednocześnie w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy PIT ustawodawca przesądził, że wolne od podatku dochodowego są: zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci: z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra niezależnie od ich wysokości. Stosownie zaś do treści art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy PIT wolne od podatku dochodowego są: świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3000 zł. Mając na uwadze przywołane regulacje w ocenie Wnioskodawcy w przypadku świadczeń socjalnych w postaci zapomóg pieniężnych otrzymywanych w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby będą one zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy PIT. W pierwszej kolejności zwrócić bowiem należy uwagę, że podobnie jak na gruncie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin jak i na gruncie PIT zapomoga odpowiednio przysługuje i korzysta ze zwolnienia w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, oraz przewlekłej (długotrwałej) choroby. Jednakże podkreślić należy, że na gruncie ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, zapomoga pieniężna przysługuje również z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych. Zapomoga pieniężna, o której mowa w § 5 ww. rozporządzenia wypłacana jest z funduszu socjalnego, co jest również warunkiem jej przedmiotowego zwolnienia z opodatkowania. Wreszcie ustawodawca w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy PIT nie precyzuje jakie cechy musi posiadać podmiot otrzymujący zapomogę, co prowadzi do wniosku, że po spełnieniu warunków określonych w przywołanym przepisie ze zwolnienia z opodatkowania korzystać będzie zapomoga bez względu na to czy trafi ona do pracownika czy do osoby pobierającej rentę rodzinną. Nie wszystkie jednak świadczenia socjalne określone w § 5 ww. rozporządzenia mogą korzystać ze zwolnienia na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy PIT. Podkreślić bowiem należy, że art. 21 ust. 1 ustawy PIT jako ustanawiający wyjątek od zasady powszechnego opodatkowania nie może być interpretowany rozszerzająco, a użyte w pkt 26 pojęcie zapomogi należy rozumieć ściśle.

Pojęcie to będzie miało tym samym węższy zakres znaczeniowy niż pojęcie świadczeń socjalnych, dlatego w ocenie Wnioskodawcy do świadczeń socjalnych określonych w § 5 ww. rozporządzenia wypłacanych osobom pobierającym rentę rodzinną, z wyłączeniem zapomóg pieniężnych przyznanych w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby, jak również do pomocy pieniężnej, określonej w art. 27 ust. 6 i 6a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, będzie mógł znaleźć zastosowanie wyłącznie art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy PIT. Ponieważ w przywołanym przepisie ustawodawca posłużył się ogólnie pojęciem świadczenia, w ocenie Wnioskodawcy przyjąć należy, że zwolnienie o którym mowa w przywołanym przepisie dotyczy wszelkich rodzajów świadczeń. Świadczeniem będą zatem niewątpliwie również i świadczenia socjalne jak i pomoc pieniężna. Inaczej jednak niż w przypadku zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy PIT na kanwie art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy PIT przesądzone zostało, że z omawianego zwolnienia skorzystają tylko świadczenia otrzymane na podstawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów. Z treści art. 27 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin wynika że prawo do świadczeń socjalnych z funduszu socjalnego przysługuje m.in. osobom pobierającym rentę rodzinną. Przy czym zauważyć należy, że stosownie do treści art. 3 ust. 1 pkt 3 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin użyte w ustawie bez bliższego określenia pojęcia oznaczają: rentę rodzinną - wojskową rentę rodzinną. Z kolei zgodnie z treścią § 2 pkt 2 ww. rozporządzenia przez świadczeniobiorcę rozumie się m.in. osobę pobierającą wojskową rentę rodzinną. Zgodnie z art. 23 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny: 1) żołnierza zmarłego albo zaginionego w czasie pełnienia służby; 2) żołnierza zmarłego w ciągu 3 lat po zwolnieniu ze służby, jeżeli śmierć nastąpiła wskutek urazów doznanych w czasie pełnienia służby lub chorób powstałych w tym czasie, albo jeżeli śmierć nastąpiła wskutek wypadku pozostającego w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej albo choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby wojskowej; 3) zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego (ust. 1). Za uprawnionych członków rodziny zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego uważa się również członków rodziny żołnierza zmarłego po zwolnieniu ze służby, jeżeli w dniu śmierci spełniał on warunki wymagane do uzyskania emerytury lub renty inwalidzkiej, chociażby jego prawo do zaopatrzenia nie zostało jeszcze ustalone (ust. 2). Z treści zaś art. 27 ust. 6 i 6a ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin wynika z kolei, że pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki przysługuje dziecku pobierającemu rentę rodzinną.

Ponieważ ustawodawca w treści art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy PIT posłużył się pojęciem odrębnych przepisów, a nie odrębnych ustaw, w ocenie Wnioskodawcy zasadnym wydaje się przyjęcie, że regulacją tą będą objęte zarówno przepisy ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin jak przepisy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi, a tym samym, że świadczenia socjalne w postaci zapomogi pieniężnej przyznanej z innych niż zdarzenie losowe, klęska żywiołowa lub przewlekła choroba przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych jak również w postaci zwrotu kosztów opieki paliatywno - hospicyjnej oraz częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych, jak również pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki otrzymywane przez osoby pobierające wojskową rentę rodzinną do wysokości 3 000 zł będą one na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy PIT przedmiotowo zwolnione z opodatkowania.

Reasumując w ocenie Wnioskodawcy Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w …wypłacając osobom pobierającym wojskową rentę rodzinną świadczenia socjalne w postaci zapomóg pieniężnych przysługujących w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby stosuje przepisy art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy PIT, tj. są one wolne od podatku dochodowego zaś wypłacając świadczenia socjalne w postaci zapomogi pieniężnej przysługującej z innych niż zdarzenie losowe, klęska żywiołowa lub przewlekła choroba przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych oraz w postaci zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej i częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych, jak również wypłacając pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki stosuje art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy PIT z uwzględnieniem postanowień art. 42a ust. 1 PIT, tj.:

  • wypłaca świadczenie socjalne lub pomoc pieniężną w całości;
  • wystawia i przesyła świadczeniobiorcy PIT-11 na kwotę powyżej 3 000 zł do końca lutego roku następującego po roku podatkowym;
  • w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym przesyła PIT-11 do urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres zamieszkania świadczeniobiorcy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r., poz. 586) – renta rodzinna przysługuje uprawnionym członkom rodziny:

  1. żołnierza zmarłego albo zaginionego w czasie pełnienia służby;
  2. żołnierza zmarłego w ciągu 3 lat po zwolnieniu ze służby, jeżeli śmierć nastąpiła wskutek urazów doznanych w czasie pełnienia służby lub chorób powstałych w tym czasie, albo jeżeli śmierć nastąpiła wskutek wypadku pozostającego w związku z pełnieniem czynnej służby wojskowej albo choroby powstałej w związku ze szczególnymi właściwościami lub warunkami służby wojskowej;
  3. zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego.

Za uprawnionych członków rodziny zmarłego emeryta lub rencisty wojskowego uważa się również członków rodziny żołnierza zmarłego po zwolnieniu ze służby, jeżeli w dniu śmierci spełniał on warunki wymagane do uzyskania emerytury lub renty inwalidzkiej, chociażby jego prawo do zaopatrzenia nie zostało jeszcze ustalone (art. 23 ust. 2 cyt. ustawy).

Zgodnie z art. 27 ust. 1 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin osobom pobierającym emeryturę, rentę inwalidzką lub rentę rodzinną przysługuje prawo do świadczeń socjalnych z tworzonego na ten cel funduszu socjalnego, po spełnieniu warunków określonych w ust. 2 i 3, z zastrzeżeniem ust. 5. Przy czym świadczenia socjalne przysługują w przypadku zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych lub przewlekłej choroby osoby uprawnionej do zaopatrzenia emerytalnego albo członka jego rodziny oraz z innych przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych (art. 27 ust. 2 ww. ustawy).

Z przepisu art. 27 ust. 6 ww. ustawy wynika, że dziecku pobierającemu rentę rodzinną po żołnierzu, którego śmierć nastąpiła w związku z wykonywaniem zadań służbowych, po ukończeniu 16 roku życia przyznaje się pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki do zakończenia tej nauki, nie dłużej jednak niż do ukończenia 25 roku życia.

Zgodnie z art. 27 ust. 10 tej ustawy organem właściwym w sprawach tworzenia funduszu socjalnego oraz przyznawania świadczeń socjalnych jest wojskowy organ emerytalny.

W myśl art. 27 ust. 11 pkt 1 ww. ustawy Minister Obrony Narodowej określa, w drodze rozporządzenia rodzaje świadczeń z funduszu socjalnego, tryb i szczegółowe warunki przyznawania świadczeń socjalnych, wysokość i tryb przyznawania oraz sposób wypłacania pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki, dokumenty stanowiące podstawę do przyznania świadczenia oraz sposób przekazywania przyznanych świadczeń osobom uprawnionym, biorąc pod uwagę konieczność zapewnienia jednolitego postępowania wojskowych organów emerytalnych oraz racjonalne wykorzystanie posiadanych środków, a także mając na względzie przede wszystkim osoby najbardziej potrzebujące.

Z § 5 ust. 1 wydanego na podstawie art. 27 ust. 11 ww. ustawy rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. z 2009 r., Nr 107, poz. 890) wynika, że świadczeniobiorca może korzystać z następujących świadczeń socjalnych:

  1. zapomogi pieniężnej;
  2. zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej;
  3. częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych.

Przepis § 6 ww. rozporządzenia stanowi, że pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dzieci, o których mowa w art. 27 ust. 6 ustawy, przyznaje się dwa razy w roku kalendarzowym, w wysokości kwoty stanowiącej trzykrotność najniższej emerytury.

Zgodnie z § 7 pkt 1 ww. rozporządzenia, świadczenia socjalne przyznaje, na wniosek świadczeniobiorcy, wojskowy organ emerytalny w ramach posiadanych środków na ten cel. Natomiast pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dzieci, o których mowa w art. 27 ust. 6 ustawy, przyznaje wojskowy organ emerytalny na podstawie zaświadczenia o kontynuowaniu nauki (§ 7 pkt 2 rozporządzenia).

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426 z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.

W świetle powyższego przepisu, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych podlegają wszelkiego rodzaju dochody uzyskane przez podatnika, z wyjątkiem tych, które zostały enumeratywnie wymienione w katalogu zwolnień przedmiotowych zawartym w powyższej ustawie, bądź od których zaniechano poboru podatku.

Stosownie do art. 11 ust. 1 ww. ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9, 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, pkt 11, art. 19, art. 25b, art. 30ca, art. 30da i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych określono katalog źródeł przychodów, wyszczególniając w pkt 9 – inne źródła.

Zgodnie z treścią art. 20 ust. 1 ww. ustawy, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, świadczenia otrzymane z tytułu umowy o pomocy przy zbiorach, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17.

Sformułowanie „w szczególności” dowodzi, że definicja przychodów z innych źródeł ma charakter otwarty i nie ma przeszkód, aby do tej kategorii zaliczyć również przychody inne niż wymienione wprost w przepisie art. 20 ust. 1 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w … wypłaca oprócz świadczeń emerytalno-rentowych na podstawie ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020, poz. 586, z późn. zm.) również świadczenia socjalne, o których mowa w § 5 rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. z 2009 r., nr 107, poz. 890), tj.:

  1. zapomogi pieniężne,
  2. zwrot kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej,
  3. częściowy zwrot kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych;
  4. pomoc pieniężną na kontynuowanie nauki dla dzieci pobierających rentę rodzinną.

Świadczenia socjalne przyznaje na wniosek świadczeniobiorcy Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego. Do wniosku o przyznanie świadczenia socjalnego świadczeniobiorca dołącza:

  1. zaświadczenie o swoich dochodach uzyskanych w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku lub oświadczenie o ich braku;
  2. zaświadczenie o dochodach członków rodziny uzyskanych w miesiącu poprzedzającym miesiąc złożenia wniosku lub oświadczenie o ich braku;
  3. oryginalne lub potwierdzone za zgodność przez właściwy organ dokumenty potwierdzające zdarzenie losowe, klęski żywiołowe, przewlekłą chorobę lub inne wskazane we wniosku przyczyny powodujące pogorszenie warunków materialnych;
  4. zaświadczenie o kontynuacji nauki dzieci powyżej 16 roku życia.

Świadczenie wypłacane jest na rachunek bankowy bądź adres domowy świadczeniobiorcy.

Ponadto w uzupełnieniu wniosku z dnia 21 grudnia 2020 r. Wnioskodawca wskazał, że Dyrektor Wojskowego Biura Emerytalnego w ….dokonuje wypłaty świadczeń socjalnych osobom uprawnionym do wojskowej renty rodzinnej na podstawie ustawy z dnia 10 grudnia 1993 r. o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r., poz. 586, z późn. zm.) oraz udziela pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki dla dzieci uprawnionych do wojskowej renty rodzinnej na podstawie art. 27 ust. 6 tej ustawy. Wnioskodawca wypłaca świadczenia socjalne świadczeniobiorcom Biura na podstawie art. 27 ust. 1 ww. ustawy w związku z rozporządzeniem Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi (Dz. U. z 2009 r., nr 107, poz. 890), wydanym na podstawie art. 27 ust. 11 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin, w postaci:

  • zapomogi pieniężnej § 5 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia,
  • zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej § 5 ust. 1 pkt 2 ww. rozporządzenia,
  • częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych § 5 ust. 1 pkt 3 ww. rozporządzenia.

Ponadto Wnioskodawca wskazał, że udziela także pomocy pieniężnej na kontynuowanie nauki, która jest wypłacana zgodnie z art. 27 ust. 6 ustawy o zaopatrzeniu emerytalnym żołnierzy zawodowych oraz ich rodzin (Dz. U. z 2020 r., poz. 586, z późn. zm.) w związku z § 6 ww. rozporządzenia.

Stosownie do art. 42a ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

W myśl art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są zapomogi otrzymane w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci:

  1. z funduszu socjalnego, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych, z funduszy związków zawodowych lub zgodnie z odrębnymi przepisami wydanymi przez właściwego ministra - niezależnie od ich wysokości,
  2. z innych źródeł - do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 6 000 zł;

Zgodnie z art. 52l pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, limit zwolnienia przedmiotowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. b - w okresie od 2020 r. do końca roku podatkowego, w którym odwołano stan epidemii ogłoszony z powodu COVID-19, wynosi 10 000 zł.

Warunkiem do zastosowania zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a ww. ustawy jest, aby świadczenie to zostało otrzymane m.in. na podstawie odrębnych przepisów.

Ponadto zauważyć należy, że ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych nie definiuje pojęcia zapomogi, długotrwałej choroby. Uzasadnione jest zatem posługiwanie się w tym przypadku definicjami występującymi w słownikach języka polskiego. Powołując się na językowe znaczenie wyrazów, przez zapomogę należy rozumieć jednorazowe świadczenie pieniężne mające na celu wsparcie finansowe osoby, która z ważnych przyczyn znalazła się w trudnej sytuacji życiowej. Natomiast przez długotrwałą chorobę należy rozumieć chorobę wymagającą długotrwałego leczenia w sposób stały lub przez długi okres, mającą długotrwały przebieg.

Analizując, czy choroba jest długotrwała nie sposób odwołać się do konkretnych ram czasowych przesądzających o tym jak długo ma ona trwać, by możliwe było objęcie zapomogi wypłaconej w związku z tą chorobą zwolnieniem z opodatkowania. Z medycznego punktu widzenia długotrwałe choroby, to choroby przewlekłe, nieuleczalne, wrodzone.

Pod pojęciem „indywidualnego zdarzenia losowego” należy rozumieć wszelkie zdarzenia wywołane przyczynami zewnętrznymi, których nie można przewidzieć i które są niezależne od osoby, nawet przy zachowaniu należytej staranności; takimi zdarzeniami są np. kradzieże, włamania, zagubienie rzeczy, nieszczęśliwe wypadki powodujące uszczerbek na zdrowiu. Przez „klęskę żywiołową” rozumieć z kolei należy zdarzenie spowodowane niszczycielskim działaniem sił przyrody, jak powodzie, huragany, ulewne deszcze, uderzenia piorunów, gradobicie, itp.

Podmiot dokonujący wypłaty omawianego świadczenia zobowiązany jest natomiast do analizowania każdego przypadku indywidualnie z uwzględnieniem wszystkich okoliczności sprawy.

Stosownie zaś do art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wolne od podatku dochodowego są świadczenia otrzymane na postawie odrębnych przepisów przez członków rodzin zmarłych pracowników oraz zmarłych emerytów lub rencistów, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 3.000 zł.

Treść zacytowanego przepisu wskazuje, że zwolnieniem objęte są świadczenia bez względu na formę czy rodzaj w jakich je przyznano. Warunkiem do zastosowania zwolnienia jest, aby świadczenia zostały otrzymane na podstawie odrębnych przepisów.

W odniesieniu do powyższego należy stwierdzić, że wypłacane przez Wnioskodawcę osobom pobierającym wojskową rentę rodzinną świadczenia socjalne w postaci zapomogi na podstawie odrębnych przepisów wydanych przez właściwego ministra, w tym przypadku przepisów rozporządzenia Ministra Obrony Narodowej z dnia 24 czerwca 2009 r. w sprawie funduszu socjalnego dla emerytów i rencistów wojskowych oraz przekazywania środków funduszu socjalnego między wojskowymi organami emerytalnymi, z tytułu zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, przewlekłej choroby lub śmierci korzystają w całości niezależnie od jej wysokości ze zwolnienia z opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 26 lit. a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Natomiast wypłacone na podstawie ww. rozporządzenia świadczenie socjalne w postaci zapomogi pieniężnej przysługującej z innych niż zdarzenie losowe, klęska żywiołowa, przewlekłej choroby lub śmierci przyczyn powodujących pogorszenie warunków materialnych oraz w postaci zwrotu kosztów opieki paliatywno-hospicyjnej i częściowego zwrotu kosztów leczenia w sanatoriach, uzdrowiskach oraz zakładach rehabilitacyjnych, jak również pomoc pieniężna na kontynuowanie nauki korzysta z zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 21 ust. 1 pkt 92 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym 3 000 zł. Nadwyżka ponad tę kwotę stanowi przychód z innych źródeł i podlega opodatkowaniu na zasadach ogólnych w zeznaniu rocznym. Zatem, Wnioskodawca będzie zobowiązany do wystawienia informacji o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy PIT-11 jedynie w sytuacji wypłaty świadczeń pieniężnych z ww. tytułów przekraczających limit 3 000 zł w roku podatkowym. Nadwyżkę ponad wskazany limit należy wykazać w informacji PIT-11 w części F zatytułowanej informacja o wysokości przychodów, o których mowa w art. 20 ust. 1 ustawy. Ww. informację należy przesłać do podatnika oraz do urzędu skarbowego właściwego ze względu na adres zamieszkania podatnika. Pomioty zobowiązane do wystawienia informacji PIT-11 przekazują podatnikowi informację PIT-11 w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Natomiast do urzędu skarbowego informację PIT-11 w formie elektronicznej należy przekazać do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym.

Wskazać należy, że świadczeń zwolnionych z opodatkowania na podstawie art. 21 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie wykazuje się w informacji PIT-11.

Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Końcowo, mając na uwadze treść przepisu art. 14b ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), zauważyć należy, że organ podatkowy wydając interpretację indywidualną przepisów prawa opiera się wyłącznie na opisie stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę. Do postępowania w sprawie wydania interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego nie mają bowiem zastosowania przepisy o postępowaniu podatkowym, a postępowanie dowodowe jest częścią postępowania podatkowego. Jeżeli zatem przedstawiony we wniosku opis sprawy będzie różnił się od występującego w rzeczywistości, wówczas wydana interpretacja nie będzie chroniła Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 ustawy Ordynacja podatkowa przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 ustawy Ordynacja podatkowa).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r., poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…, za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj