Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.497.2020.1.PC
z 31 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 listopada 2020 r. (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 18 listopada 2020 r.), uzupełnionym za pośrednictwem ePUAP w dniu 23 listopada 2020 r. oraz w dniu 17 grudnia 2020 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 18 listopada 2020 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…)”. Wniosek został uzupełniony za pośrednictwem ePUAP w dniu 23 listopada 2020 r. oraz w dniu 17 grudnia 2020 r.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku z dnia 17 grudnia 2020 r.):


Gmina jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT.


Gmina zrealizowała w 2020 roku zadanie pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…)”. Na przedmiotowe zadanie złożyła w 2019 roku wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Do wniosku załączono Załącznik nr B.VII.B.13.1: Oświadczenie o kwalifikowalności VAT dla podmiotu ubiegającego się o przyznanie pomocy będącego osobą prawną lub jednostką organizacyjną nieposiadającą osobowości prawnej, jeżeli podmiot ubiegający się o przyznanie pomocy będzie ubiegał się o włączenie VAT do kosztów kwalifikowalnych. Gmina oświadczyła, że jako podmiot ubiegający się o dofinansowanie z krajowych środków publicznych i środków pochodzących z Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach PROW 2014-2020, na realizację operacji w zakresie poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” jest podatnikiem podatku VAT oraz figuruje w ewidencji podatników podatku VAT i realizując powyższą operację nie może odzyskać uiszczonego podatku VAT z powodu art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.


Zestawienie rzeczowo-finansowe operacji obejmuje koszty robót budowlanych związanych z budową ścieżki oraz usługą inspektora nadzoru. Zakres robót obejmował roboty przygotowawcze, ziemne, wykonanie nawierzchni ścieżki, chodnika i opaski, wykonanie nawierzchni zjazdów, oznakowanie poziome i pionowe ścieżki oraz roboty wykończeniowe. Wszystkie faktury w ramach tego zadania zostały wystawione na Gminę. Zakończona inwestycja nie została wykorzystana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.


W 2020 roku Gmina złożyła kolejny wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 na zadanie pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…) (etap II)”.


Jego realizacja jest zaplanowana na rok 2021. Zestawienie rzeczowo-finansowe operacji będzie obejmować koszty robót budowlanych związanych z budową ścieżki oraz usługą inspektora nadzoru. W zakres robót budowlanych będą wchodzić roboty przygotowawcze, roboty ziemne, nawierzchnia ścieżki rowerowej i chodnika, nawierzchnia zjazdów, przepusty drogowe, oznakowanie poziome i pionowe, wpusty uliczne z przykanalikami kanalizacyjnymi oraz roboty wykończeniowe. Faktury zostaną wystawione na Gminę. Planowana inwestycja nie będzie wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.


W związku z powyższym zadano następujące pytanie:


Czy Gmina jako czynny podatnik VAT może odliczyć podatek naliczony w fakturach zakupowych obejmujących koszty robót budowlanych związanych z budową ścieżki rowerowej oraz usługą inspektora nadzoru nad tą inwestycją dla zadania pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…)”, stanowiące przebudowę pasa drogowego drogi publicznej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Gmina nie może obniżyć podatku należnego o podatek naliczony w fakturach zakupowych obejmujących koszty robót budowlanych związanych z budową ścieżki rowerowej oraz usługą inspektora nadzoru nad tą inwestycją dla zadania pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…)”, stanowiące przebudowę pasa drogowego drogi publicznej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Ww. inwestycja dotyczy pasa drogowego drogi publicznej, nie będzie w konsekwencji wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Drogi publiczne pozostają ogólnodostępnymi budowlami objętymi przepisami ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, a podmiot zarządzający drogą z zasady nie wykorzystuje jej do wykonywania czynności opodatkowanych.


Takie samo stanowisko Wnioskodawca ma w sprawie inwestycji zaplanowanej na 2021 rok, która stanowi drugi etap budowanej trasy rowerowej na odcinku (…).


Nadto, stosownie do art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, budowa i utrzymanie dróg publicznych należy do zadań własnych gminy o charakterze użyteczności publicznej.


Powyższe, w świetle art. 86 ust. 1a contrario w zw. z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług wyklucza możliwość odliczenia podatku naliczonego z faktur za roboty budowlane oraz usługę inspektora nadzoru związane z inwestycją w zakresie budowy trasy rowerowej w ciągu drogi publicznej.


Gmina nie może obniżyć także podatku należnego o podatek, który będzie naliczony w fakturach zakupowych obejmujących koszty robót budowlanych związanych z budową ścieżki rowerowej oraz usługą inspektora nadzoru nad inwestycją dla planowanego na rok 2021 zadania pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…) (etap II)”, stanowiącego przebudowę pasa drogowego drogi publicznej, objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020.


Ww. inwestycja dotyczy pasa drogowego drogi publicznej, nie będzie w konsekwencji wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 ze zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Jak wynika z cytowanych przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Zasada ta wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).


Natomiast zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.


Jak stanowi art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego (art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy).


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.


W niniejszej sprawie Gmina – zarejestrowany czynny podatnik VAT – w 2020 r. zrealizowała zadanie pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…)”. Na przedmiotowe zadanie złożyła w 2019 roku wniosek o przyznanie pomocy na operacje w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Zestawienie rzeczowo-finansowe operacji obejmuje koszty robót budowlanych związanych z budową ścieżki oraz usługą inspektora nadzoru. Zakres robót obejmował roboty przygotowawcze, ziemne, wykonanie nawierzchni ścieżki, chodnika i opaski, wykonanie nawierzchni zjazdów, oznakowanie poziome i pionowe ścieżki oraz roboty wykończeniowe. Wszystkie faktury w ramach tego zadania zostały wystawione na Gminę. Zakończona inwestycja nie została wykorzystana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych.


Wątpliwości Gminy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…)”.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że zakończona inwestycja nie została wykorzystana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego określonej w art. 86 ust. 1 ustawy, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…)”.


Zatem skoro nabywane towary i usługi nie służą wykonywaniu czynności opodatkowanych Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy w związku z realizacją zadania pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…)”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznać należało za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Jednocześnie informuje się, że niniejsza interpretacja rozstrzyga w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…)”. Natomiast w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek naliczony z tytułu wydatków związanych z realizacją zadania pn. „Budowa trasy rowerowej na odcinku (…) (ETAP II)” zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP lub /KIS/wnioski (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj