Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.826.1.MJ
z 4 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 listopada 2020 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia całości podatku naliczonego w związku z budową oraz eksploatacją wodociągu,
  • prawa do odliczenia całości podatku naliczonego w związku z zakupem wody od właściciela ujęcia

jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej od towarów i usług w zakresie:

  • prawa do odliczenia całości podatku naliczonego w związku z budową oraz eksploatacją wodociągu,
  • prawa do odliczenia całości podatku naliczonego w związku z zakupem wody od właściciela ujęcia.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Gmina … realizuje inwestycje pod nazwą „…” w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Przedmiotem inwestycji jest budowa sieci wodociągowej dla miejscowości …, co stanowić będzie zadanie własne Gminy obejmujące m.in. wykonanie sieci wodociągowej oraz przewodów rozdzielczych, uzbrojenie projektowanego wodociągu, rozbiórkę obiektów kolidujących z projektowanym wodociągiem, roboty towarzyszące (sprawdzenie szczelności i dezynfekcja wodociągu, zabezpieczenie kabli energetycznych i telefonicznych, odtworzenie nawierzchni dróg. W ramach zadania zostanie zrealizowany pierwszy etap polegający na wybudowaniu … km sieci wodociągowej spełniającej warunki przeciwpożarowe wraz z hydrantami oraz podłączeniu wybudowanej sieci do istniejącej infrastruktury na stacji uzdatniania wody. Do sieci wodociągowej zostanie przyłączonych … podmiotów indywidualnych, takich jak domy mieszkalne prywatne oraz gospodarstwa agroturystyczne. Wybudowana sieć wodociągowa stanowić będzie własność Gminy i zostanie przyjęta na stan środków trwałych jako budowla. Tym samym nastąpi poprawa warunków i jakości życia mieszkańców oraz pozytywny wpływ na rozwój społeczno-gospodarczy.

Właścicielem powstałej w ramach projektu infrastruktury będzie Gmina …. Gmina jest jednostką samorządu terytorialnego będącą czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W celu wybudowania sieci wodociągowej Gmina będzie dokonywać zakupów robót budowlanych i usług od wyspecjalizowanych podmiotów. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycie od nich usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT.

Gmina … zamierza sfinansować ww. zadanie ze środków pochodzących z Programu Rozwoju Obszarów na lata 2014-2020 oraz środków własnych. Gmina złożyła wniosek o dofinansowanie wskazując, że kosztami kwalifikowanymi dla ww. inwestycji jest wartość inwestycji netto - czyli bez podatku VAT. Podatek VAT jako koszt niekwalifikowany nie podlega dofinansowaniu. Po wybudowaniu sieci wodociągowej Gmina … podłączy m.in. odbiorców indywidualnych do sieci i zawrze z nimi umowy cywilno-prawne, na podstawie których odbiorcy indywidualni będą obciążani kosztami za pobraną ilość wody. Usługi powyższe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez Gminę … jako sprzedawcy. Wybudowana sieć wodociągowa w miejscowości … wykorzystywana będzie głównie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (sprzedaż wody dla odbiorców indywidualnych), a jedynie fakultatywnie w przypadku zagrożenia do zabezpieczenia przeciwpożarowego.

Gmina … będzie nabywać wodę od właściciela ujęcia wody Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w … a następnie dostarczać ją wybudowanym wodociągiem do ostatecznych odbiorców. Gmina … z każdym podmiotem ostatecznie odbierającym wodę podpisze umowy o dostawę wody z wybudowanej infrastruktury. Każdy podmiot będzie pokrywał koszty wody na podstawie faktur VAT. Faktury będą wystawiane przez Gminę .. (sprzedaż opodatkowana - wraz z należnym podatkiem VAT) następującym podmiotom:

  • właścicielom domów prywatnych,
  • właścicielom gospodarstw agroturystycznych.

W przypadku wystąpienia zagrożenia przeciwpożarowego woda z wybudowanego wodociągu zostanie zużyta na potrzeby własne Gmin … - zabezpieczenia przeciwpożarowego.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy w związku z realizacją zadania inwestycyjnego pod nazwą „…” Gmina … ma prawo do odliczenia całości podatku naliczonego od kosztów budowy oraz eksploatacji wodociągu z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki na przedmiotową inwestycję?
  2. Czy Gmina … po zakończeniu realizacji zadania pn. „…” będzie mieć możliwość odliczenia podatku VAT od wody zakupionej od właściciela ujęcia Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. w …, a następnie sprzedanej innym indywidualnym podmiotom?

Zdaniem Wnioskodawcy.

Gmina … jako czynny podatnik podatku od towarów i usług jest uprawniona do odliczenia 100% podatku VAT z faktur VAT dokumentujących ponoszone wydatki związane z budową kanalizacji sanitarnej na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług z uwagi na fakt, iż ponoszone wydatki inwestycyjne związane będą gównie z wykonywaniem czynności opodatkowanych - usług dostarczenia wody. Gmina podpisze umowy na dostawę wody ze swoimi mieszkańcami oraz instytucjami nie będącymi jednostką budżetową gminy. Będzie więc istniał ścisły związek zakupów ze sprzedażą opodatkowaną, a zatem prawo do odliczeń będzie Gminie przysługiwało.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej „ustawą”, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych regulacji wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Jak wskazano powyżej, najistotniejszym warunkiem umożliwiającym czynnemu podatnikowi VAT realizację prawa do odliczenia, jest związek dokonanych zakupów z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Jednocześnie oceny, czy związek ten istnieje lub będzie istniał w przyszłości, należy dokonać w momencie realizowania zakupów, zgodnie z zasadą niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik – aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego – nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, jest wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Na podstawie przepisu art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, według art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Gmina, w świetle art. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Do zadań własnych gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy m.in. wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).

Gmina oraz inna gminna osoba prawna może prowadzić działalność gospodarczą wykraczającą poza zadania o charakterze użyteczności publicznej wyłącznie w przypadkach określonych w odrębnej ustawie (art. 9 ust. 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Z powyższych konstrukcji prawnych jednoznacznie wynika, że Gmina, wykonując we własnym imieniu i na własny rachunek czynności spełniające definicję działalności gospodarczej, określonej w art. 15 ust. 2 ustawy, działa w charakterze podatnika podatku VAT.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina realizuje inwestycję, której przedmiotem jest budowa sieci wodociągowej. W ramach zadania zostanie zrealizowany pierwszy etap polegający na wybudowaniu 2,690 km sieci wodociągowej spełniającej warunki przeciwpożarowe wraz z hydrantami oraz podłączeniu wybudowanej sieci do istniejącej infrastruktury na stacji uzdatniania wody. Do sieci wodociągowej zostanie przyłączonych 25 podmiotów indywidualnych, takich jak domy mieszkalne prywatne oraz gospodarstwa agroturystyczne. Właścicielem powstałej infrastruktury będzie Gmina. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. W celu wybudowania sieci wodociągowej Gmina będzie dokonywać zakupów robót budowlanych i usług od wyspecjalizowanych podmiotów. Podmioty te będą czynnymi podatnikami podatku od towarów i usług, a co za tym idzie, nabycie od nich usług zostanie udokumentowane fakturami, z których będzie wynikał podatek VAT. Po wybudowaniu sieci wodociągowej Gmina podłączy m.in. odbiorców indywidualnych do sieci i zawrze z nimi umowy, na podstawie których odbiorcy indywidualni będą obciążani kosztami za pobraną ilość wody. Usługi powyższe podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i będą dokumentowane fakturami VAT wystawionymi przez Gminę jako sprzedawcy. Wybudowana sieć wodociągowa wykorzystywana będzie głównie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (sprzedaż wody dla odbiorców indywidualnych), a jedynie fakultatywnie w przypadku zagrożenia do zabezpieczenia przeciwpożarowego. Gmina będzie nabywać wodę od właściciela ujęcia wody Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej a następnie dostarczać ją wybudowanym wodociągiem do ostatecznych odbiorców. Gmina z każdym podmiotem ostatecznie odbierającym wodę podpisze umowy o dostawę wody z wybudowanej infrastruktury. Każdy podmiot będzie pokrywał koszty wody na podstawie faktur VAT. Faktury będą wystawiane przez Gminę (sprzedaż opodatkowana - wraz z należnym podatkiem VAT) następującym podmiotom: właścicielom domów prywatnych i gospodarstw agroturystycznych. W przypadku wystąpienia zagrożenia przeciwpożarowego woda z wybudowanego wodociągu zostanie zużyta na potrzeby własne Gminy - zabezpieczenia przeciwpożarowego.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W świetle powołanych wyżej przepisów ustawy o podatku od towarów i usług stwierdzić należy, że świadczenie usług dostarczania wody na rzecz mieszkańców oraz gospodarstw agroturystycznych jest niewątpliwie czynnością cywilnoprawną (nie zaś publicznoprawną), zatem dla tych czynności Gmina występuje w charakterze podatnika podatku od towarów i usług. W konsekwencji, Gmina jako osoba prawna podlega obowiązkowi podatkowemu na zasadach ogólnych. Czynności wykonywane na podstawie zawartych przez Gminę umów cywilnoprawnych nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania na mocy powołanego wyżej art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem w rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz zrealizowaną inwestycję będzie wykorzystywała wyłącznie w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. do świadczenia usług dostarczania wody do mieszkańców Gminy i gospodarstw agroturystycznych na podstawie zawieranych umów cywilnoprawnych. Jak wskazał Wnioskodawca – „Wybudowana sieć wodociągowa wykorzystywana będzie głównie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT (sprzedaż wody dla odbiorców indywidualnych).”

Ponadto, Gmina będzie mieć prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z zakupem wody od Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o. gdyż nabyta woda będzie służyła Gminie do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wynika z opisu sprawy – „Gmina z każdym podmiotem ostatecznie odbierającym wodę podpisze umowy o dostawę wody z wybudowanej infrastruktury. Każdy podmiot będzie pokrywał koszty wody na podstawie faktur VAT. Faktury będą wystawiane przez Gminę (sprzedaż opodatkowana - wraz z należnym podatkiem VAT)”.

W konsekwencji, mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że w okolicznościach analizowanej sprawy – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – Gmina będzie miała prawo do odliczenia całego podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dotyczących budowy i eksploatacji przedmiotowej Inwestycji oraz z faktur dotyczących zakupu wody od Miejskiego Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej Sp. z o.o.

Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Należy zwrócić uwagę, że w sytuacji gdy hydranty zostaną wykorzystane przez Gminę lub jej jednostki do celów przeciwpożarowych i w tym zakresie nastąpi zmiana przeznaczenia to konieczna będzie stosowna korekta części odliczonego uprzednio podatku naliczonego – na zasadach określonych w art. 91 ustawy o VAT.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej– rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Należy zauważyć, iż pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego …, za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj