Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.676.2020.1.JJ
z 13 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2020 r. (data wpływu 26 listopada 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup sprzętu do dezynfekcji i sterylizacji oraz środków ochrony osobistej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 26 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup sprzętu do dezynfekcji i sterylizacji oraz środków ochrony osobistej.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca – (…) jest mikroprzedsiębiorstwem i świadczy publiczne usługi medyczne w zakresie kodu PKD 86.23.Z – Praktyka lekarska dentystyczna, w ramach kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, z formą opodatkowania na zasadach ogólnych. Ewidencja księgowa prowadzona jest w formie księgi przychodów i rozchodów. Gabinet nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, ponieważ działalność medyczna jest zwolniona z podatku VAT i nie podlega odliczeniu.

Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie z Województwem (…) na realizację projektu pt.: „(…)”, współfinansowanego ze środków unijnych, w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020, w ramach Osi Priorytetowej 9 – Dostęp do wysokiej jakości usług publicznych, działania 9.1 – Infrastruktura ochrony zdrowia, poddziałania 9.1.1 – Rozwój specjalistycznych usług medycznych. Projekt jest realizowany i dotyczy zakupu nowoczesnego sprzętu do dezynfekcji i sterylizacji tj.: autoklawu, lampy bakteriobójczej, myjki ultradźwiękowej oraz zakupu środków ochrony indywidualnej między innymi: rękawiczek ochronnych, masek filtracyjnych, fartuchów ochronnych, przyłbic, płynów do dezynfekcji itp.

Zgodnie z zapisem konkursu podatek VAT może być kosztem kwalifikowanym w projekcie. Taka też opcja została przyjęta we wniosku o dofinansowanie. Z uwagi na fakt, iż Wnioskodawca nie jest płatnikiem podatku VAT i nie składa deklaracji VAT7 może zaliczyć poniesione wydatki brutto jako koszt kwalifikowalny do rozliczenia dotacji, a podatek VAT w całości podlega zwrotowi w ramach wniosku o płatność.

Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie projektu z Województwem, z której wynika, że jest zobligowany do przedstawienia indywidualnej interpretacji w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT od nakładów poniesionych w tym projekcie – stosownie do zapisów § 7 ust. 7 pkt 6) umowy o dofinansowanie, w brzmieniu: „w przypadku, gdy podatek od towarów i usług jest wydatkiem kwalifikowalnym w projekcie załącznikiem do wniosku o płatność jest indywidualna interpretacja przepisów prawa podatkowego stwierdzająca brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu wydana przez Dyrektora z Krajowej Informacji Skarbowej”.

Według instytucji przyznającej dotację brak indywidualnej pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego potwierdzającej brak możliwości odliczenia podatku VAT dotyczącego realizowanego projektu uniemożliwia Wnioskodawcy rozliczenie poniesionego kosztu podatku VAT w projekcie.


Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, nie posiada statusu czynnego podatnika VAT, nie składa deklaracji VAT7 i nie ma prawa do odzyskania VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w ramach realizacji projektu pt. „(…)”, Gabinetowi będzie przysługiwało odliczenie podatku VAT z faktur dokumentujących zakup sprzętu do dezynfekcji i sterylizacji oraz środków ochrony osobistej?


Zdaniem Wnioskodawcy, Wnioskodawca świadczy publiczne usługi medyczne w zakresie leczenia stomatologicznego w ramach kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia.


Stosownie do zapisów art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a) Ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia, świadczone w ramach wykonywania zawodu lekarza dentysty zwalnia się od podatku VAT. Wszystkie świadczone przez Wnioskodawcę usługi są ustawowo zwolnione z podatku VAT, a sprzęty, których zakup zostanie sfinansowany z otrzymanej dotacji będą służyły wyłącznie działalności w zakresie opieki zdrowotnej wykonywanej przez Gabinet Stomatologiczny, zwolnionej z podatku VAT. Wnioskodawca nie jest zarejestrowany w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnicy VAT, nie posiada statusu czynnego podatnika VAT, nie składa deklaracji VAT7. Zakup sprzętu oraz środków ochrony indywidualnej związanych z projektem unijnym będą rozliczane w wartości brutto i w żaden sposób nie będzie możliwości odzyskania poniesionego kosztu podatku od towarów i usług, którego wysokość została zawarta w budżecie projektu. Uzyskanie powyższej interpretacji podatkowej jest niezbędne w celu złożenia wniosku o płatności do Samorządu Województwa (…)


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


W myśl art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni lub pośredni związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, to jest m.in. tego, że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, jak i niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.


Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług, wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik, w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.


Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy, zwalnia się od podatku usługi w zakresie opieki medycznej, służące profilaktyce, zachowaniu, ratowaniu, przywracaniu i poprawie zdrowia świadczone w ramach wykonywania zawodów lekarza i lekarza dentysty.


Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca – (…) jest mikroprzedsiębiorstwem i świadczy publiczne usługi medyczne w zakresie kodu PKD 86.23.Z – Praktyka lekarska dentystyczna, w ramach kontraktu zawartego z Narodowym Funduszem Zdrowia. Jest to jednoosobowa działalność gospodarcza, z formą opodatkowania na zasadach ogólnych. Gabinet nie jest zarejestrowany jako czynny podatnik VAT, ponieważ działalność medyczna jest zwolniona z podatku VAT i nie podlega odliczeniu.


Wnioskodawca podpisał umowę o dofinansowanie z Województwem (…) na realizację projektu pt.: „(…)”, współfinansowanego ze środków unijnych.


Projekt jest realizowany i dotyczy zakupu nowoczesnego sprzętu do dezynfekcji i sterylizacji tj.: autoklawu, lampy bakteriobójczej, myjki ultradźwiękowej oraz zakupu środków ochrony indywidualnej między innymi: rękawiczek ochronnych, masek filtracyjnych, fartuchów ochronnych, przyłbic, płynów do dezynfekcji itp.


Przy tak przedstawionym opisie sprawy wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup sprzętu do dezynfekcji i sterylizacji oraz środków ochrony osobistej w ramach realizacji projektu pt. „(…)”.


Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W przedmiotowej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, gdyż Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a ponadto jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego – sprzęty, których zakup zostanie współfinansowany ze środków unijnych będą służyły w działalności w zakresie praktyki lekarskiej dentystycznej, zwolnionej od podatku od towarów i usług na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 19 lit. a ustawy o podatku od towarów i usług.


Podsumowując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości odliczenia podatku VAT z faktur dokumentujących zakup sprzętu do dezynfekcji i sterylizacji oraz środków ochrony osobistej.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Równocześnie należy wskazać, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne Wnioskodawcy przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj