Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.690.2020.1.SL
z 12 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 listopada 2020 r. (data wpływu 21 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu pn.: „…” - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji projektu pn.: „…”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:


Wnioskodawca (…) jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Uczelnia jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz kształcenia studentów i kadr naukowych, jednym z zasadniczych zadań uczelni jest również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług naukowych. Koszty działalności Uczelni pokrywane są z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń itp.


Od 1 stycznia 2021 r. (…) rozpocznie się realizacja trzyletniego projektu badawczego zatytułowanego „…” o akronimie (…), o wartości 1 500 000,00 zł, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach XI konkursu programu LIDER.


Celem projektu jest opracowanie technologii otrzymywania samoprzylepnych klejów silikonowych (…) do specjalnych zastosowań. W ramach projektu zostanie opracowana technologia otrzymywania produktów samoprzylepnych charakteryzujących się podwyższoną odpornością termiczną. Jak wynika z samego charakteru Programu LIDER, zasadniczym celem tego programu jest poszerzenie kompetencji młodych naukowców podczas realizacji projektów posiadających możliwość wdrożenia w gospodarce. Program LIDER służy także stymulowaniu współpracy naukowców z przedsiębiorcami, dzięki umożliwieniu realizacji badań o potencjale komercjalizacyjnym i wdrożeniowym.


W ramach projektu realizowane będą zarówno badania aplikacyjne, jak i prace rozwojowe. Końcowym efektem projektu będzie otrzymanie co najmniej 5 rodzajów taśm samoprzylepnych (…) charakteryzujących się podwyższoną odpornością termiczną, 3 zgłoszenia patentowe, 3 publikacje naukowe, 5 artykułów branżowych, 2 prace dyplomowe.


Rezultaty uzyskane w ramach projektu charakteryzują się innowacyjnością oraz znacznym potencjałem komercjalizacyjnym. Zakłada się dwa sposoby komercjalizacji wyników uzyskanych w trakcie realizacji projektu:

  1. udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z przysługujących Wnioskodawcy praw do wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych w działalności gospodarczej prowadzonej przez inne przedsiębiorstwo,
  2. sprzedaż (na zasadach rynkowych) praw do wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy (z zastrzeżeniem, że za wdrożenie wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych nie uznaje się zbycia tych wyników w celu ich dalszej odsprzedaży).


Wybór ostatecznej ścieżki komercjalizacji zależeć będzie od postanowień zainteresowanych stron. W zależności od wybranego sposobu komercjalizacji opracowana zostanie umowa dotycząca zasad dalszych działań. Uczelnia w przyszłości z tytułu realizowanego projektu będzie mogła osiągnąć przychody opodatkowane.


W związku z tym zakupy ponoszone w celu realizacji projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną w przyszłości.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Uczelni przysługuje prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji opisanego projektu?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz. U. z 2017 r., poz. 1221 z późn. zm., prawo do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego przysługuje w zakresie w jakim zakupione towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną nie jest uzależniony od obecnie wykonywanych czynności. Istotny jest zamiar ich wykorzystania do wykonywanych czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Wnioskodawca (…) stoi na stanowisku, że Uczelni przysługuje prawo do 100% odliczenia podatku VAT wykazanego w fakturach zakupu towarów i usług nabywanych i wykorzystywanych do realizacji przedmiotowego projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 ze zm.), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Jak wynika z treści art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a cyt. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z treści cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.


Przedstawiona zasada wyklucza prawo do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.


W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, jest/będzie wykonywanie czynności opodatkowanych.


Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych określonych w cyt. art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług (m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych) oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ww. ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Ponadto, na zakres prawa do odliczenia w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Według art. 15 ust. 2 cyt. ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z okoliczności przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca jest uczelnią publiczną w rozumieniu ustawy Prawo o szkolnictwie wyższym. Uczelnia jest również czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Oprócz kształcenia studentów i kadr naukowych, jednym z zasadniczych zadań uczelni jest również prowadzenie badań naukowych i prac rozwojowych oraz świadczenie usług naukowych. Koszty działalności Uczelni pokrywane są z budżetu państwa, przychodów własnych uzyskiwanych za świadczone usługi edukacyjne, przychodów własnych uzyskiwanych za usługi badawcze, przychodów własnych z tytułu najmu pomieszczeń itp.


Od 1 stycznia 2021 r. (…)rozpocznie się realizacja trzyletniego projektu badawczego zatytułowanego „…” o akronimie (…), o wartości 1 500 000,00 zł, finansowanego przez Narodowe Centrum Badań i Rozwoju w ramach XI konkursu programu LIDER.


Celem projektu jest opracowanie technologii otrzymywania samoprzylepnych klejów silikonowych (…) do specjalnych zastosowań. Jak wynika z samego charakteru Programu LIDER, zasadniczym celem tego programu jest poszerzenie kompetencji młodych naukowców podczas realizacji projektów posiadających możliwość wdrożenia w gospodarce. Program LIDER służy także stymulowaniu współpracy naukowców z przedsiębiorcami, dzięki umożliwieniu realizacji badań o potencjale komercjalizacyjnym i wdrożeniowym.


W ramach projektu realizowane będą zarówno badania aplikacyjne, jak i prace rozwojowe. Końcowym efektem projektu będzie otrzymanie co najmniej 5 rodzajów taśm samoprzylepnych (…) charakteryzujących się podwyższoną odpornością termiczną, 3 zgłoszenia patentowe, 3 publikacje naukowe, 5 artykułów branżowych, 2 prace dyplomowe.


Rezultaty uzyskane w ramach projektu charakteryzują się innowacyjnością oraz znacznym potencjałem komercjalizacyjnym. Zakłada się dwa sposoby komercjalizacji wyników uzyskanych w trakcie realizacji projektu:

  1. udzielenie licencji (na zasadach rynkowych) na korzystanie z przysługujących Wnioskodawcy praw do wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych albo prac rozwojowych w działalności gospodarczej prowadzonej przez inne przedsiębiorstwo,
  2. sprzedaż (na zasadach rynkowych) praw do wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych w celu wprowadzenia ich do działalności gospodarczej innego przedsiębiorcy (z zastrzeżeniem, że za wdrożenie wyników badań aplikacyjnych i prac rozwojowych nie uznaje się zbycia tych wyników w celu ich dalszej odsprzedaży).


Wybór ostatecznej ścieżki komercjalizacji zależeć będzie od postanowień zainteresowanych stron. W zależności od wybranego sposobu komercjalizacji opracowana zostanie umowa dotycząca zasad dalszych działań. Uczelnia w przyszłości z tytułu realizowanego projektu będzie mogła osiągnąć przychody opodatkowane.


W związku z tym zakupy ponoszone w celu realizacji projektu będą związane ze sprzedażą opodatkowaną w przyszłości.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W omawianej sprawie związek taki będzie występował – Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, a zakupy towarów i usług dokonywane w związku z realizacją projektu będą wykorzystywane wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych. Jak wskazał Wnioskodawca zakłada się dwa sposoby komercjalizacji wyników uzyskanych w trakcie realizacji projektu. Uczelnia w przyszłości z tytułu realizowanego projektu będzie mogła osiągnąć przychody opodatkowane.


W związku z powyższym, Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wykazanego na fakturach dokumentujących wydatki poniesione w ramach realizacji projektu pn. „…”.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj