Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.871.2020.2.AK
z 18 stycznia 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 listopada 2020r. (data wpływu 18 listopada 2020r.), uzupełnionym pismami z dnia 28 grudnia (data wpływu 29 grudnia 2020 r.), 29 grudnia 2020r. oraz z dnia 12 stycznia 2021r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT przeniesienia prawa własności nieruchomości obejmującej działki nr 1 i nr 2 z nakazu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie,
  • zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla ww. czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości obejmującej działki nr 1 i nr 2 z nakazu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie,
  • jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • podlegania opodatkowaniu podatkiem VAT przeniesienia prawa własności nieruchomości obejmującej działki nr 1 i nr 2 z nakazu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie,
  • zastosowania zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT dla ww. czynności przeniesienia prawa własności nieruchomości obejmującej działki nr 1 i nr 2 z nakazu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismami z dnia 28 grudnia 2020r., 29 grudnia 2020r. oraz 12 stycznia 2021r. o doprecyzowanie opisu stanu faktycznego oraz zmianę własnego stanowiska w sprawie.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (doprecyzowany w uzupełnieniu wniosku).

Powiat jest czynnym podatnikiem VAT i od 1 stycznia 2017 roku prowadzi centralizację rozliczenia podatku VAT w związku z wyrokiem TSUE z dnia 29 września 2015r.

Wojewoda decyzją z 11 sierpnia 2020r. znak: …, ustalił odszkodowanie za nieruchomość oznaczoną w operacie ewidencji gruntów i budynków gminy …., obręb …. ., jako działki nr 1 o pow. 0,0107 ha, nr 2 o pow. 0,3094 ha, która została objęta decyzją Wojewody Nr … z 28 lutego 2020r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. „…” (z węzłem) do węzła „…” (bez węzła), od km 430+300,00 do 440+635,00 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi”, której został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Obiekt, na którym ma być rozpoczęta inwestycja drogowa jest terenem zabudowanym znajduje się na nim droga powiatowa, na której zaczyna się odcinek mostowy.

W związku z faktem, iż przedmiotowa nieruchomość została ww. decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przeznaczona pod budowę drogi krajowej, to zgodnie z art. 12 ust. 4 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania… stanie się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa z dniem, w którym decyzja ta stanie się ostateczna. Wysokość odszkodowania ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez organ I instancji oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania. Zgodnie z operatem szacunkowym z dnia 8 kwietnia 2020r. wykonanym przez rzeczoznawcę majątkowego wartość odtworzeniowa nieruchomości oznaczonej w operacie ewidencji gruntów i budynków gminy ... wyniosła łącznie 741.508,00 zł.

Na podstawie pisma z 20 marca 2020r. znak … Zastępcy Dyrektora Oddziału Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w …. stwierdzono, że zaistniały przesłanki, o których mowa w art. 18 ust. 1e pkt 1 do powiększenia ustalonego w pkt 1 odszkodowania o 5%, tj. 37.075,40 zł. Uzyskaną kwotę przyznano dotychczasowemu właścicielowi, tj. Powiatowi - Zarząd Dróg Powiatowych w ….. Art. 3 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2005r. o finansowaniu infrastruktury transportu lądowego stanowi, iż zadania w zakresie budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz zarządzania nimi, w odniesieniu do dróg krajowych, finansowane są przez ministra właściwego do spraw transportu za pośrednictwem Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. Wobec powyższego, do zapłaty odszkodowania za przedmiotową nieruchomość właściwym jest Generalny Dyrektor Dróg Krajowych i Autostrad.

Powiat otrzymał odszkodowanie od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w dniu 10.09.2020r., po czym wystawił fakturę i daną transakcję opodatkował stawką 23% liczoną od kwoty brutto, którą otrzymał.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał:

Dotyczy działki 1

  1. Czy nabycie przez Wnioskodawcę działek nr 1 i nr 2 nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą/fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT?
    Nabycie przez Powiat nastąpiło na mocy prawa, dec. Wojewody … z dnia 20.07.2010r. Decyzją nr … z dnia 29.02.2016r. ww. działka została przekazana w trwały zarząd Zarządowi Dróg Powiatowych w ... Transakcja nieopodatkowana, nieudokumentowana fakturą.

  1. Czy z tytułu nabycia działek objętych zakresem pytań, Wnioskodawcy przysługiwało, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    Wnioskodawcy nie przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

  1. Czy działki lub jedna z działek (która?) objęte zakresem pytań były/była wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były działki/działka, wykonywał Wnioskodawca - należy podać podstawę prawną zwolnienia?
    Działki nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

  1. Kiedy uprawomocniła się decyzja Wojewody nr …z dnia 28.02.2020r.?
    Dec. … z dnia 28.02.2020 zezwalającej na realizację inwestycji drogowej został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Powiat nie jest w posiadaniu ostatecznej decyzji na realizację inwestycji.

  1. Należy wskazać czy na dzień wywłaszczenia:
    1. Obydwie działki były niezabudowane? Na działce posadowione są budowle trwale związane z gruntem (tj. most, przepusty, jezdnia). Na działce nie ma posadowionych budynków.
    2. Działki były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie było przeznaczenie tych działek według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
    Dla działki brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
    1. W przypadku braku ww. planu czy dla działki/działek została wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293).

Wnioskodawca nie posiada takiej informacji. Pismo z zapytaniem zostało skierowane do Urzędu Miasta i Gminy …..

Dotyczy działki 2

  1. Czy nabycie przez Wnioskodawcę działek nr 1 i nr 2 nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT i czy transakcja ta została udokumentowana fakturą/fakturami z wykazaną kwotą podatku VAT?
    Powiat dec. Wojewody … z dnia 20.07.2010r. nabył z mocy prawa nieodpłatnie z dniem 1 stycznia 1999r. ww. nieruchomość. Decyzją nr … z dnia 29.02.2016r. ww. działka została przekazana w trwały zarząd Zarządowi Dróg Powiatowych w …. Transakcja nieopodatkowana, nieudokumentowana fakturą.

  1. Czy z tytułu nabycia działek objętych zakresem pytań, Wnioskodawcy przysługiwało, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

    Wnioskodawcy nie przysługiwało prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

  1. Czy działki lub jedna z działek (która?) objęte zakresem pytań były/była wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były działki/działka, wykonywał Wnioskodawca - należy podać podstawę prawną zwolnienia?
    Działki nie były wykorzystywane przez Wnioskodawcę wyłącznie na cele działalności zwolnionej z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

  1. Kiedy uprawomocniła się decyzja Wojewody nr … z dnia 28.02.2020r.?
    Dec. … z dnia 28.02.2020 zezwalającej na realizację inwestycji drogowej został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Powiat nie jest w posiadaniu ostatecznej decyzji na realizację inwestycji.

  1. Należy wskazać czy na dzień wywłaszczenia:
    1. Obydwie działki były niezabudowane? Na działce posadowione są budowle trwale związane z gruntem (tj. most, przepusty, jezdnia). Na działce nie ma posadowionych budynków.
    2. Działki były objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie było przeznaczenie tych działek według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
    Dla działki brak jest miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
    1. W przypadku braku ww. planu czy dla działki/działek została wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293).

Wnioskodawca nie posiada takiej informacji. Pismo z zapytaniem zostało skierowane do Urzędu Miasta i Gminy …..

  1. Na której działce znajduje się droga powiatowa i odcinek mostowy?
    Droga powiatowa znajduje się na działce 2. Część mostu znajduje się na działce 1.

  1. Czy droga powiatowa i odcinek mostowy znajdują się na działce/działkach nr 1 i/lub nr 2?
    Droga powiatowa .. znajduje się na działce 2. Część mostu znajduje się na działce 1. W odniesieniu do obiektu - most o nr .. w ciągu drogi .. na działce nr ewid. 1.

  1. Czy ww. naniesienia znajdujące się działce/działkach stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333).
    Ww. naniesienia znajdujące się na działce nr ewid. 1 stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020r. poz. 1333).

  1. Czy budowle są trwale związane z gruntem?
    Budowla jest trwale związana z gruntem.

  1. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budowli znajdujących się na działce/działkach objętych zakresem pytań, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to kiedy - należy wskazać dokładną datę.
    Na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998r. „Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną” (Dz. U. nr 133 poz. 872) z dniem 1 stycznia 1999r. most stał się z mocy prawa mieniem Powiatu i z tym dniem nastąpiło pierwsze zasiedlenie budowli (mostu) przez Powiat.

  1. Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budowli, to należy wskazać, w jakich częściach?
    Zasiedlenie nastąpiło całej budowli.

  1. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem poszczególnych budowli lub ich części, a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata?>
    Upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

  1. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania poszczególnych budowli? Należy wskazać dokładną datę.
    Na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998r. „Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną” (Dz. U. nr 133 poz. 872) z dniem 1 stycznia 1999r. most stał się z mocy prawa mieniem Powiatu i z tym dniem nastąpiło zajęcie do używania budowli przez Powiat.

  1. Czy Wnioskodawca przed wydaniem i uprawomocnieniem się decyzji nr ..z dnia 28.02.2020 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ponosił wydatki na ulepszenie poszczególnych budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania a-j należy udzielić w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 14)
    Powiat nie poniósł wydatków na ulepszenie budowli w wysokości 30% w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym.

W odniesieniu do obiektu - droga … na działce nr ewid. 2

  1. Czy ww. naniesienia znajdujące się działce/działkach stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333).
    Ww. naniesienia znajdujące się na działce nr ewid. 2 stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020r. poz. 1333).

  1. Czy budowle są trwale związane z gruntem?
    Budowla jest trwale związana z gruntem.

  1. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie poszczególnych budowli znajdujących się na działce/działkach objętych zakresem pytań, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to kiedy - należy wskazać dokładną datę.
    Na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998r. „Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną” (Dz. U nr 133 poz. 872) z dniem 1 stycznia 1999r. droga stała się z mocy prawa mieniem Powiatu i z tym dniem nastąpiło pierwsze zasiedlenie budowli (drogi) przez Powiat.

  1. Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budowli, to należy wskazać, w jakich częściach?
    Zasiedlenie nastąpiło całej budowli.

  1. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem poszczególnych budowli lub ich części, a ich dostawą upłynął okres dłuższy niż 2 lata?
    Upłynął okres dłuższy niż 2 lata.

  1. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania poszczególnych budowli? Należy wskazać dokładną datę.
    Na podstawie art. 60 ustawy z dnia 13 października 1998r. „Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną” (Dz. U nr 133 poz. 872) z dniem 1 stycznia 1999r. droga stała się z mocy prawa mieniem Powiatu i z tym dniem nastąpiło zajęcie do używania budowli przez Powiat.
  1. Czy Wnioskodawca przed wydaniem i uprawomocnieniem się decyzji nr … z dnia 28.02.2020 r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej ponosił wydatki na ulepszenie poszczególnych budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym w wysokości przekraczającej 30% ich wartości początkowej? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania a-j należy udzielić w przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 14).
    Powiat nie poniósł wydatków na ulepszenie budowli w wysokości 30% w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym
    Dotyczy działki
  1. Należy wskazać czy na dzień wywłaszczenia:
    1. W przypadku braku ww. planu czy dla działki/działek została wydana decyzja o warunkach zabudowy bądź też decyzja o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293)
    Dla części działki o nr ewid. 2 została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego .. z dnia 24.08.2010r. pn. „…” – ww. inwestycja nie została objęta wywłaszczeniem.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

  1. Czy otrzymane odszkodowanie za nieruchomość, z tytułu przejęcia na rzecz Skarbu Państwa, z przeznaczeniem pod budowę drogi ekspresowej …. podlega opodatkowaniu?
  2. Jaką stawką należy opodatkować odszkodowanie za nieruchomość 23% czy zwolniona?

Zdaniem Wnioskodawcy, (zmienionym w uzupełnieniu wniosku), w związku z uzupełnieniem wniosku o wskazane wyżej wymienione okoliczności zawarte w części pierwszej wezwania, Wnioskodawca zmienia stanowisko w sprawie oceny prawnej opisu sprawy twierdząc, że odszkodowanie za wywłaszczenie nieruchomości pod drogą ekspresową korzysta ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10) ustawy, stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich doszło do pierwszego zasiedlenia, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata.

Przeniesienie własności wskazanych we wniosku nieruchomości z nakazu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10) w zw. z art. 29 a ust. 8 ustawy korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary, w myśl art. 2 pkt 6 ustawy, należy rozumieć rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postaci energii.

Na mocy art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Z przywołanego powyżej przepisu art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy wynika, że przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa własności towarów (nieruchomości) w zamian za odszkodowanie jest objęte podatkiem od towarów i usług (a więc także wówczas, gdy nie jest ono następstwem decyzji właściciela, lecz wynika z nakazu organu władzy publicznej lub z mocy samego prawa).

W takiej sytuacji uznać należy, że ma miejsce dostawa towarów w zamian za odszkodowanie, natomiast odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną – objętą opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania, podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez „podatników” w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Jak stanowi natomiast art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z opisu sprawy wynika, że Powiat jest czynnym podatnikiem VAT i od 1 stycznia 2017 roku prowadzi centralizację rozliczenia podatku VAT. Wojewoda decyzją z 11 sierpnia 2020r. znak: …, ustalił odszkodowanie za nieruchomość oznaczoną w operacie ewidencji gruntów i budynków gminy ….. obręb …. W., jako działki nr 1 o pow. 0,0107 ha, nr 2 o pow. 0,3094 ha, która została objęta decyzją Wojewody Nr z 28 lutego 2020r. o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej pn. „…” (z węzłem) do węzła „…” (bez węzła), od km 430+300,00 do 440+635,00 wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną, budowlami i urządzeniami budowlanymi”, której został nadany rygor natychmiastowej wykonalności. Obiekt, na którym ma być rozpoczęta inwestycja drogowa jest terenem zabudowanym znajduje się na nim droga powiatowa, na której zaczyna się odcinek mostowy. Powiat otrzymał odszkodowanie od Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w dniu 10.09.2020r. Droga powiatowa … znajduje się na działce 2. Część mostu znajduje się na działce 1. Dla części działki o nr ewid. 2 została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego … z dnia 24.08.2010r. Ww. inwestycja nie została objęta wywłaszczeniem.

Mając na uwadze przywołane wyżej przepisy zaznaczyć należy, organ władzy publicznej wydając nieruchomość za odszkodowaniem nie może skorzystać z wyłączenia z opodatkowania na podstawie art. 15 ust. 6 ustawy. W przypadku wywłaszczenia nieruchomości za odszkodowaniem nie są realizowane zadania, dla realizacji których organy te zostały powołane. Zatem, Powiat w przedmiotowym zakresie nie występuje jako podmiot prawa publicznego, lecz jako właściciel. Jego sytuacja w odniesieniu do kwestii własności nieruchomości jest taka sama jak innych podmiotów, których dotknąć może decyzja o wywłaszczeniu.

Bowiem organy władzy publicznej, nie są uznawane za podatników w zakresie czynności, które mieszczą się w ramach zadań, dla realizacji których zostały one powołane, dodatkowo pod warunkiem, że czynności te nie są wykonywane na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Tym samym, dokonując odpłatnego zbycia działek nr 1 i nr 2 Powiat działał jako podatnik w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzący działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy.

W niniejszej sprawie należy wskazać należy, że na podstawie art. 11a ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1363, z późn. zm.), wojewoda w odniesieniu do dróg krajowych i wojewódzkich albo wykonujący zadania zlecone z zakresu administracji rządowej starosta w odniesieniu do dróg powiatowych i gminnych, wydają decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej na wniosek właściwego zarządcy drogi.

Artykuł 11f ust. 1 pkt 6 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych wskazuje, że decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zawiera w szczególności oznaczenie nieruchomości lub ich części, według katastru nieruchomości, które stają się własnością Skarbu Państwa lub właściwej jednostki samorządu terytorialnego.

Według art. 11i ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, w sprawach dotyczących zezwolenia na realizację inwestycji drogowej nieuregulowanych w niniejszej ustawie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, z wyjątkiem art. 28 ust. 2.

Fakt, że w przypadku wydawania decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej zostały w całości wyłączone przepisy określone w ustawie o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym oznacza w szczególności, że ustalenie lokalizacji drogi w ramach zezwolenia na realizację inwestycji drogowej może nastąpić niezależnie od tego, czy dla terenu, przez który ma przebiegać ta inwestycja, obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego oraz niezależnie od treści postanowień takiego planu.

Stosownie do art. 12 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, decyzją o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zatwierdza się podział nieruchomości.

Jak stanowi art. 12 ust. 3 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stanowi podstawę do dokonania wpisów w księdze wieczystej i w katastrze nieruchomości.

Według regulacji art. 12 ust. 4 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, nieruchomości lub ich części, o których mowa w art. 11f ust. 1 pkt 6, stają się z mocy prawa:

  1. własnością Skarbu Państwa w odniesieniu do dróg krajowych,
  2. własnością odpowiednich jednostek samorządu terytorialnego w odniesieniu do dróg wojewódzkich, powiatowych i gminnych
    - z dniem, w którym decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej stała się ostateczna.

Analiza przywołanych regulacji prowadzi do wniosku, że w przypadku realizacji inwestycji drogowych w trybie przepisów ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, decyzja o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej zastępuje decyzję o lokalizacji inwestycji celu publicznego, o której mowa w art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

W myśl art. 12 ust. 4a ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, decyzję ustalającą wysokość odszkodowania za nieruchomości, o których mowa w ust. 4, wydaje organ, który wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej.

Stosownie do treści art. 12 ust. 4f ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, odszkodowanie za nieruchomości, o których mowa w ust. 4, przysługuje dotychczasowym właścicielom nieruchomości, użytkownikom wieczystym nieruchomości oraz osobom, którym przysługuje do nieruchomości ograniczone prawo rzeczowe.

Według regulacji art. 12 ust. 5 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, do ustalenia wysokości i wypłacenia odszkodowania, o którym mowa w ust. 4a, stosuje się odpowiednio przepisy o gospodarce nieruchomościami, z zastrzeżeniem art. 18.

Według art. 18 ust. 1 ustawy o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych, wysokość odszkodowania, o którym mowa w art. 12 ust. 4a, ustala się według stanu nieruchomości w dniu wydania decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej przez organ I instancji oraz według jej wartości z dnia, w którym następuje ustalenie wysokości odszkodowania.

Z powołanych przepisów wynika zatem, że istotą wywłaszczenia jest pozbawienie lub ograniczenie m.in. prawa własności nieruchomości. Dokonuje się tego za odszkodowaniem wypłaconym na rzecz osoby (podmiotu) wywłaszczanego, co poprzedza wydanie aktu prawnego w randze decyzji. Nieruchomość objęta taką procedurą staje się z mocy prawa własnością Skarbu Państwa lub jednostek samorządu terytorialnego. Decyzję ustalającą wysokość odszkodowania wydaje organ administracji publicznej, który wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji. Z tak określonych zapisów ustawowych wynika jasno, że podmiotem podejmującym cały katalog czynności prawnych jest organ administracji. Nie wymaga się tu współdziałania, czy jakiejkolwiek innej inicjatywy ze strony podmiotu wywłaszczanego.

Podsumowując powyższe – zgodnie z powołanymi wyżej przepisami - wywłaszczoną nieruchomość należy opodatkować z uwzględnieniem jej przeznaczenia sprzed wywłaszczenia.

Zatem, przeniesienie przez Wnioskodawcę własności działek nr 1 i nr 2 na rzecz Skarbu Państwa w zamian za odszkodowanie, stanowi odpłatną dostawę towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 pkt 1 ustawy, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług i Wnioskodawca dla tej czynności działa w charakterze podatnika, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy.

W tym przypadku, odszkodowanie pełni funkcję wynagrodzenia za przeniesienie własności towarów, czyniąc tego rodzaju dostawę faktycznie odpłatną i ze względu na przedmiot, czynność taka objęta jest podatkiem od towarów i usług.

Wyjaśnić należy, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie podlega samo odszkodowanie, lecz stanowiące dostawę towarów – przeniesienie własności nieruchomości w zamian za wynagrodzenie, przyjmujące formę odszkodowania.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy – stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Natomiast stosownie do art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy – w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dla dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości stanowiących budynki, budowle lub ich części, spełniających określone w tych przepisach warunki.

I tak, stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady – zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy, rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, ustawodawca umożliwia podatnikom – po spełnieniu określonych warunków – skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisu tego wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że jeżeli nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 lub 10a ustawy należy przeanalizować możliwość skorzystania ze zwolnienia od podatku w oparciu o przepis art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika (kilka dni, miesięcy czy lat) – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

W konsekwencji, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Dodatkowo wskazać należy, że zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli, z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budowli”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333, z późn. zm.).

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Natomiast w myśl art. 3 pkt 3a ustawy Prawo budowlane, jeżeli jest mowa o obiekcie liniowym - należy przez to rozumieć obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Tak więc, aby ustalić, czy w analizowanej sprawie zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem budowli będących przedmiotem wywłaszczenia, znajdujących się na przedmiotowych działkach, nastąpiło pierwsze zasiedlenie.

Jak wynika z opisu sprawy droga powiatowa …. znajduje się na działce 2. Część mostu znajduje się na działce 1. Ww. naniesienia znajdujące się na ww. działkach stanowią budowle w rozumieniu art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane. Nadto, Zainteresowany wskazał, iż dla części działki o nr ewid. 2 została wydana decyzja o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego … z dnia 24.08.2010r., jednakże ww. inwestycja nie została objęta wywłaszczeniem.

Wobec tak przedstawionego opisu sprawy oraz obowiązujących przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro znajdująca się na części działki nr 2 inwestycja zrealizowana na podstawie decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego, nie będzie przedmiotem wywłaszczenia, to przypadku przeniesienia z nakazu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie działki nr 2, przedmiotem dostawy będzie wyłącznie działka gruntu zabudowana drogą powiatową.

Tym samym naniesienia powstałe na działce nr 2 w związku z realizacją przedmiotowej inwestycji celu publicznego, nie będą miały wpływu na ocenę stawki podatku VAT dla czynności przeniesienia prawa własności działki nr 2 objętej wywłaszczeniem.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że skoro dostawa przez Wnioskodawcę działek nr 1 i nr 2 w wyniku wywłaszczenia za odszkodowaniem - jak wskazał Wnioskodawca - zabudowanych budowlami, nie została dokonana w ramach pierwszego zasiedlenia i pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą ww. budowli upłynął okres dłuższy niż 2 lata, a ponadto Powiat nie ponosił nakładów na znajdujące się na ww. działkach budowle w wysokości 30% ich wartości początkowej, to dostawa budowli, tj. drogi powiatowej znajdującej się na działce nr 1 oraz budowli w postaci odcinka mostowego znajdującego się na działce nr 2 korzysta ze zwolnienia od podatku, określonego w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Jednocześnie, na podstawie przywołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że skoro dostawa przedmiotowych budowli znajdujących się na przedmiotowych działkach nr 1 i nr 2 korzysta ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, to ze zwolnienia od podatku korzysta również dostawa gruntów, na których ww. budowle są posadowione, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy.

Mając na uwadze wskazane okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy wskazać, że przeniesienie z nakazu władzy publicznej w zamian za odszkodowanie, własności działki nr 1 zabudowanej drogą powiatową i działki nr 2 zabudowanej odcinkiem mostowym, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jednakże na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, korzysta ze zwolnienia od tego podatku.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w .., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj