Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.616.2020.1.MG
z 1 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 grudnia 2020 r. (data wpływu 29 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ,,(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją projektu pn. ,,(…)”.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Powiat (…) (dalej Powiat) otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach (…) Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020 r. na realizację projektu pn. ,,(…)”.

Projekt polega na budowie rozwiązań e-administracji w powiecie. W ramach projektu zostanie wdrożona platforma e-usług, która umożliwi uruchomienie kilkunastu usług elektronicznych m.in. wypełnienie formularzy, podpisanie ich profilem zaufanym, wysłanie do urzędu, a także otrzymanie informacji zwrotnej o przebiegu załatwienia sprawy. W ramach projektu zostanie wdrożony również system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, który umożliwi przyjmowanie dokumentów elektronicznych od interesantów i przetwarzanie ich przez pracowników oraz uporządkuje obieg dokumentów w urzędzie.

Powyższe działania dotyczą Starostwa Powiatowego oraz następujących jednostek organizacyjnych Powiatu: Powiatowej Służby Drogowej i Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie.

Projekt zakłada również modernizację sieci (…) w budynku Starostwa Powiatowego oraz w pomieszczeniach Powiatowej Służby Drogowej zakup wyposażenia serwerowni (serwery aplikacji, serwer (…), itp.), komputerów, oprogramowania (…) Powiatowej Służby Drogowej, pozyskanie danych nt. infrastruktury dróg powiatowych, szkolenie pracowników oraz promocję projektu poprzez zakup i montaż tablic informacyjnych oraz pamiątkowych.

Efekty projektu będą służyły wykonywaniu ustawowych zadań Powiatu. Wszelkie opłaty pobierane z tego tytułu nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną i pozostaną opłatami publiczno-prawnymi. Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego ze względu na brak sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, którą można by powiązać z planowanym projektem na podstawie art. 86 ust. 1 podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r.

Okres realizacji projektu:

  1. Data rozpoczęcia realizacji projektu: 8 luty 2017 r.
  2. Data rozpoczęcia rzeczowej realizacji projektu: 2 sierpnia 2018 r.
  3. Data finansowego zakończenia realizacji projektu: 31 maja 2021 r.

W ramach projektu wszystkie faktury wystawiane są na Powiat, zaś odbiorcą/płatnikiem: Starostwo Powiatowe.

Po realizacji inwestycji powstały majątek stanie się własnością Powiatu. W trakcie realizacji projektu wszystkie zakupione środki trwałe będą ujmowane w ewidencji księgowej Starostwa Powiatowego, a następnie sprzęt i oprogramowanie dedykowane (…) i (…) będzie nieodpłatnie przekazane i przyjęte na stan środków trwałych tych jednostek, nie mniej jednak pozostanie on własnością Powiatu.

Wnioskodawca projektu tj. Powiat oświadczył w podpisanej umowie o dofinansowanie projektu, iż nie przysługuje mu prawo do zwrotu całości lub części podatku VAT – tym samym uznał, że w ramach realizacji projektu koszty podatku winny być sfinansowane ze środków publicznych w ramach podpisanej umowy tzn. należy je uznać za koszty kwalifikowalne, gdyż nie przysługuje Wnioskodawcy projektu, w świetle przedstawionych powyżej przesłanek, ich odliczenie.

W związku z tym, że podatek od towarów i usług w projekcie ,,(…)” jest wydatkiem kwalifikowalnym, Beneficjent jest zobowiązany, składając wniosek o płatność końcową, do przekazania Instytucji Zarządzającej RPO (…) indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego, stwierdzającej brak możliwości odzyskania podatku VAT w zakresie realizowanego projektu, wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Obowiązek wystąpienia o powyższą interpretację wynika z § 7 ust. 10 pkt 6 umowy o dofinansowanie projektu i spoczywa na podmiocie faktycznie ponoszącym wydatki kwalifikowalne w ramach projektu.

Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Powiat (…) ma prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizowanym projektem?

Zdaniem Wnioskodawcy, dokonując nabycia towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu, nie przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego, gdyż poniesione w tym zakresie wydatki nie są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. Zgodne z art. 86 ust. 1 z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U., z 2020 r., poz. 106, z póź. zm.) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym w art. 15, przysługuje prawo do odliczania kwoty podatku należnego od kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ponadto zgodnie z art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.

Skoro realizowany projekt w całości jest zadaniem o charakterze użyteczności publicznej i nie będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych nie ma możliwości odzyskiwania podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstania zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2020 r., poz. 920), powiat wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania powiatu należą zadania publiczne o charakterze ponadgminnym w zakresie:

  1. edukacji publicznej;
  2. promocji i ochrony zdrowia;
  3. pomocy społecznej;
  • 3a) wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej;
  1. polityki prorodzinnej;
  2. wspierania osób niepełnosprawnych;
  3. transportu zbiorowego i dróg publicznych;
  4. kultury oraz ochrony zabytków i opieki nad zabytkami;
  5. kultury fizycznej i turystyki;
  6. geodezji, kartografii i katastru;
  7. gospodarki nieruchomościami;
  8. administracji architektoniczno-budowlanej;
  9. gospodarki wodnej;
  10. ochrony środowiska i przyrody;
  11. rolnictwa, leśnictwa i rybactwa śródlądowego;
  12. porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli;
  13. ochrony przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania powiatowego magazynu przeciwpowodziowego, przeciwpożarowej i zapobiegania innym nadzwyczajnym zagrożeniom życia i zdrowia ludzi oraz środowiska;
  14. przeciwdziałania bezrobociu oraz aktywizacji lokalnego rynku pracy;
  15. ochrony praw konsumenta;
  16. utrzymania powiatowych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych;
  17. obronności;
  18. promocji powiatu;
  19. współpracy i działalności na rzecz organizacji pozarządowych oraz podmiotów wymienionych w art. 3 ust. 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688, 1570 i 2020 oraz z 2020 r. poz. 284);
  20. działalności w zakresie telekomunikacji.


Z opisu sprawy wynika, że Powiat otrzymał dofinansowanie ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach (…) Regionalnego Programu Operacyjnego (…) na lata 2014-2020 r. na realizację projektu pn. ,,(…)”. Projekt polega na budowie rozwiązań e-administracji w powiecie. W ramach projektu zostanie wdrożona platforma e-usług, która umożliwi uruchomienie kilkunastu usług elektronicznych m.in. wypełnienie formularzy, podpisanie ich profilem zaufanym, wysłanie do urzędu, a także otrzymanie informacji zwrotnej o przebiegu załatwienia sprawy. W ramach projektu zostanie wdrożony również system Elektronicznego Zarządzania Dokumentacją, który umożliwi przyjmowanie dokumentów elektronicznych od interesantów i przetwarzanie ich przez pracowników oraz uporządkuje obieg dokumentów w urzędzie. Projekt zakłada również modernizację sieci (…) w budynku Starostwa Powiatowego oraz w pomieszczeniach Powiatowej Służby, zakup wyposażenia serwerowni (serwery aplikacji, serwer (…), itp.), komputerów, oprogramowania (…) Powiatowej Służby Drogowej, pozyskanie danych nt. infrastruktury dróg powiatowych, szkolenie pracowników oraz promocję projektu poprzez zakup i montaż tablic informacyjnych oraz pamiątkowych. Efekty projektu będą służyły wykonywaniu ustawowych zadań Powiatu. Wszelkie opłaty pobierane z tego tytułu nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną i pozostaną opłatami publiczno-prawnymi. Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego ze względu na brak sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, którą można by powiązać z planowanym projektem na podstawie art. 86 ust. 1 podatku od towarów i usług. W ramach projektu wszystkie faktury wystawiane są na Powiat, zaś odbiorcą/płatnikiem: Starostwo Powiatowe. Po realizacji inwestycji powstały majątek stanie się własnością Powiatu. W trakcie realizacji projektu wszystkie zakupione środki trwałe będą ujmowane w ewidencji księgowej Starostwa Powiatowego, a następnie sprzęt i oprogramowanie dedykowane (…) i (…) będzie nieodpłatnie przekazane i przyjęte na stan środków trwałych tych jednostek, nie mniej jednak pozostanie on własnością Powiatu. Powiat jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku VAT.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w ramach realizacji projektu pn. ,,(…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Budowa rozwiązań e-administracji odbywa się w ramach ustawowych zadań Powiatu. Wykonując to zadanie Powiat działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu Powiat bez wątpienia nie może być uznany za podatnika, gdyż realizuje on w tym zakresie zadania własne, służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie wystąpi. Z opisu sprawy wynika bowiem, że efekty projektu będą służyły wykonywaniu ustawowych zadań Powiatu. Wszelkie opłaty pobierane z tego tytułu nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną i pozostaną opłatami publiczno-prawnymi. Powiat nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego ze względu na brak sprzedaży opodatkowanej podatkiem VAT, którą można by powiązać z planowanym projektem.

Podsumowując, w rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku VAT nie będą spełnione, i tym samym Wnioskodawca – na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy – nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania w Projekcie pn. ,,(…)”.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania należało uznać za prawidłowe.

Zaznacza się, że na podstawie art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto zaznaczyć należy, że kryterium kwalifikowalności wydatków w ramach rozliczeń dotyczących wykorzystywanych środków pomocowych Unii Europejskiej (w tym kwalifikowalności podatku od towarów i usług), nie jest zagadnieniem regulowanym przez przepisy prawa podatkowego. Określenie kryteriów kwalifikowalności wydatków objętych dofinansowaniem w ramach programu operacyjnego, zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 6 ustawy z dnia 6 grudnia 2006 r. o zasadach prowadzenia polityki rozwoju (Dz. U. z 2019 r., poz. 1295, z poźń. zm.), należy do zadań instytucji zarządzającej, która na podstawie art. 25 ust. 1 ww. ustawy, odpowiada za prawidłową realizację programu operacyjnego.

Nadmienia się, że w niniejszej interpretacji udzielono odpowiedzi tylko w zakresie zadanego pytania. Inne kwestie nie objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa – rozpatrzone. Dotyczy to możliwości zwrotu i odzyskania podatku.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj