Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-2.4012.476.2020.1.HCG
z 2 grudnia 2020 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 października 2020 r. (data wpływu 1 października 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją projektu pn. (…) – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 października 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku realizacją projektu pn. (…).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. W roku 2020 Gmina rozpoczęła realizację robót budowlanych w ramach następującego projektu: (…). Projekt jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach działania 6.5. (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa 2014-2020.

Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 1, 2, 3, 12, 14 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspakajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty.

Podmiotem odpowiedzialnym za eksploatację i utrzymanie trwałości powstałego w ramach projektu majątku, będzie Gmina.


Zakres projektu podzielono na trzy obszary:

1. Zagospodarowanie przestrzeni publicznej obejmujące m.in.

  • Budowę deptaka pieszego (…);
  • Przebudowę ulic;
  • Budowę elementów małej architektury w tym fontanny z przyłączami;
  • Budowę przyłącza do zasilania placu wielofunkcyjnego;
  • Budowę i przebudowę sieci niskiego napięcia;
  • Budowę sieci elektroenergetycznej oświetlenia ulicznego;
  • Budowę systemu monitoringu miejskiego i punktów dostępowych WiFi;
  • Budowę sieci kanalizacji deszczowej (…);
  • Budowę siłowni plenerowej przy szkole;
  • Budowę ścieżek pieszych przy szkole;
  • Budowę jezdni manewrowej z miejscami postojowymi przy szkole;
  • Nasadzenia nowej roślinności wraz z bieżącą pielęgnacją nasadzonej zieleni;
  • Budowę obiektu tężni solankowej w parku wraz z przyłączami;
  • Budowę parkingu zlokalizowanego przy parku;
  • Wykonanie przegłębienia terenu celem stworzenia stawu w parku;
  • Budowę pomostu pływającego na zbiorniku wodnym;
  • Budowę ścieżek spacerowych wokół zalewu;
  • Przebudowę sieci oświetlenia wokół zalewu.

Za zagospodarowany terem poddany rewitalizacji odpowiedzialny będzie Referat Gospodarki Komunalnej funkcjonujący w ramach struktur Urzędu Gminy. Koszty związane z utrzymaniem projektu będą pokrywane z budżetu Gminy. W ramach powyższego zakresu projektu gmina nie będzie prowadzić jakiejkolwiek działalności komercyjnej w tym podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Cały zrewitalizowany teren z wyłączeniem obszaru 2 (toalety i kanalizacja) i obszaru 3 (dźwig osobowy przy ośrodku zdrowia) nie będzie generował przychodów.

Umowy z wykonawcami na realizację przedsięwzięcia są zawarte przez Gminę. Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w ramach przedmiotowego projektu na fakturach występuje i będzie występować Gmina.

2. Budowę trzech ogólnodostępnych toalet publicznych wraz z przyłączami i budowę kanalizacji sanitarnej o długości ok 0,55 km.

Gmina jest w trakcie realizacji inwestycji polegającej na budowie trzech toalet publicznych wraz z przyłączami. Gmina ponosić będzie wydatki inwestycyjne związane z budową toalet. Korzystanie z toalet publicznych będzie wyłącznie odpłatne. Wyposażone będą one we wrzutnik monet, przez co nie będzie wymagać obecności osoby, która pobierałaby opłaty za ich udostępnienie. Toalety będą otwierać się automatycznie, po wrzuceniu do wrzutnika monety o odpowiednim nominale i również automatycznie będzie się zamykać. Z tego względu skorzystanie z toalet będzie możliwe wyłącznie po uiszczeniu stosownej opłaty. Gmina już od momentu rozpoczęcia inwestycji zamierzała wykorzystywać toalety wyłącznie w celu wykonywania działalności gospodarczej, tj. w celu odpłatnego udostępniania toalety. Gmina od opłat za korzystanie z toalet odprowadzać będzie podatek należny, który będzie ujmowany w rejestrach sprzedaży Gminy i stosownych deklaracjach podatkowych. Wnioskodawca będzie ponosić również bieżące wydatki związane z utrzymaniem toalety publicznej w odpowiednim stanie technicznym i sanitarnym, w tym w szczególności koszty wody, ścieków, prądu, przeglądów i środków sanitarnych. Wydatki dotyczące toalety (zarówno inwestycyjne jak i bieżące) będą dokumentowane przez dostawców/usługodawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi kwotami podatku naliczonego. Wybudowane toalety publiczne będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Budowana sieć kanalizacji sanitarnej o długości ok 0,55 km wykorzystywana będzie przez Gminę do świadczenia odpłatnych usług odprowadzania ścieków. W tym celu, Gmina zawarła odpowiednie umowy z mieszkańcami (względnie z firmami i instytucjami zlokalizowanymi na terenie Gminy) i obciąża ich za świadczone usługi odprowadzania ścieków. Powyższe, dokumentowane jest fakturami, które Gmina ujmuje w rejestrach sprzedaży. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu świadczenia powyższych usług Gmina wykazuje w składanych stosownych deklaracjach podatkowych. Powyższe kwoty wynagrodzenia za usługi odprowadzania ścieków stanowią przychód Gminy.

Wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej jest w całości wykorzystywana przez Gminę do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Umowy z wykonawcami na realizację przedsięwzięcia są zawarte przez Gminę. Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w ramach przedmiotowego projektu na fakturach będzie występować Gmina.

3. Dobudowę dźwigu osobowego do istniejącego budynku Ośrodka Zdrowia w miejscowości obejmującą m.in.: wykonanie szybu windowego, dostawę i montaż dźwigu osobowego, demontaż okien, przebudowę instalacji elektrycznej i c.o., przebudowę istniejącego ciągu pieszego.

Gmina realizuje dobudowę dźwigu osobowego do istniejącego budynku Ośrodka Zdrowia. Pomieszczenia Ośrodka Zdrowia są wynajmowane przedsiębiorcom na potrzeby działalności NZOZ, apteki, gabinetu dentystycznego i gabinetu fizjoterapii. Za wynajmowaną powierzchnię Gmina wystawia przedsiębiorcom faktury VAT. Wartość netto wraz z należnym podatkiem VAT z tytułu najmu Gmina wykazuje w składanych stosownych deklaracjach podatkowych. Powyższe kwoty wynagrodzenia za najem stanowią przychód Gminy. Gmina ponosi koszty utrzymania Ośrodka Zdrowia m.in. koszty mediów i utrzymania budynku w należytym stanie technicznym. Z dobudowanej do budynku Ośrodka Zdrowia windy będą mogli nieodpłatnie korzystać wszyscy użytkownicy budynku, pacjenci oraz klienci. Wybudowany dźwig osobowy będzie wykorzystywany do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Umowy z wykonawcami na realizację przedsięwzięcia będą zawierane przez Gminę. Jako nabywca towarów i usług dokonywanych w ramach przedmiotowego projektu na fakturach występuje i będzie występować Gmina .

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy Gminie przysługuje prawo odliczenia podatku VAT w zakresie 3 obszarów wskazanych w opisie stanu faktycznego?

Zdaniem Wnioskodawcy.

  1. Gmina nie może odliczyć podatku VAT w zakresie obszaru 1 Zagospodarowanie przestrzeni publicznej. Nie ma podstaw do odliczenia podatku VAT.
  2. Gmina może odliczyć podatek VAT w zakresie obszaru 2 Budowa trzech ogólnodostępnych toalet publicznych wraz z przyłączani i budowa kanalizacji sanitarnej. Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT.
  3. Gmina może odliczyć podatek VAT w zakresie obszaru 3 Dobudowa dźwigu osobowego do istniejącego budynku Ośrodka Zdrowia. Gmina ma prawo do odliczenia podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są
w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

W każdym przypadku należy dokonać oceny, czy intencją podatnika wykonującego określone czynności, z którymi łączą się skutki podatkowo-prawne, było wykonywanie czynności opodatkowanych.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Oznacza to, że podatnik nie może skorzystać z prawa do odliczenia w odniesieniu do podatku, który jest należny wyłącznie z tego względu, że został wykazany na fakturze w sytuacji, gdy transakcja nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast stosownie do treści art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej - (Dz. Urz. UE. L. Nr 347 z 11.12.2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

W świetle wskazanych unormowań jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwojakim charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na postawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Zatem jak już wcześniej zostało wskazane, jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Zgodnie z przepisem art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r. poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Stosownie do art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Na mocy art. 7 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca (Gmina) jest czynnym podatnikiem VAT.

W roku 2020 Gmina rozpoczęła realizację robót budowlanych w ramach następującego projektu: (…). Projekt jest współfinansowany ze środków Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020 w ramach działania 6.5. (…) w zakresie obszaru 1 Zagospodarowanie przestrzeni publicznej. W ramach powyższego zakresu projektu Gmina nie będzie prowadzić jakiejkolwiek działalności komercyjnej w tym podlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT. Nabywcą na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach projektu w zakresie obszaru 1 będzie Gmina.

W analizowanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą m.in. prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania w zakresie obszaru 1 Zagospodarowanie przestrzeni publicznej.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W omawianej sprawie warunki do odliczenia nie są spełnione, gdyż Gmina realizując zadanie dotyczące obszaru 1, tj. Zagospodarowanie przestrzeni publicznej nie działa w charakterze podatnika VAT, lecz działa w zakresie realizacji zadań własnych Gminy, polegających na zaspokojeniu potrzeb mieszkańców, a efekty realizacji tej części projektu – jak wynika z wniosku – nie będą wykorzystywane do wykonywania wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym w tym przypadku związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną, nie występuje. Zatem skoro efekty realizacji zadania nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania w części dotyczącej obszaru 1.

Podsumowując, Wnioskodawca nie może odliczyć poniesionego podatku VAT, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach realizacji projektu w zakresie obszaru 1 Zagospodarowanie przestrzeni publicznej nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obszaru 1 oceniono jako prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii odliczenia podatku VAT w zakresie obszaru 2 Budowa trzech ogólnodostępnych toalet publicznych wraz z przyłączami i budowa kanalizacji sanitarnej.

W ramach projektu: (…) wykonano prace z obszaru 2 – Budowa trzech ogólnodostępnych toalet publicznych wraz z przyłączami i budowa kanalizacji sanitarnej. Wydatki dotyczące toalety (zarówno inwestycyjne jak i bieżące) będą dokumentowane przez dostawców/usługodawców wystawianymi na Gminę fakturami VAT z wykazanymi kwotami podatku naliczonego. Wybudowane toalety publiczne będą wykorzystywane przez Gminę wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Również wybudowana sieć kanalizacji sanitarnej jest w całości wykorzystywana przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabywcą na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach projektu w zakresie obszaru 2 będzie Gmina.

W tej sytuacji warunki do odliczenia są spełnione, gdyż Gmina realizując projekt w ramach obszaru 2 działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji zadania – jak wynika z wniosku – będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym w tym przypadku związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną, występuje. Zatem skoro efekty realizacji zadania będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania w części dotyczącej obszaru 2.

Podsumowując, Wnioskodawca może odliczyć wartość poniesionego podatku VAT w zakresie obszaru 2 – Budowy trzech ogólnodostępnych toalet publicznych wraz z przyłączami i budowa kanalizacji sanitarnej, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach obszaru 2 są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obszaru 2 oceniono jako prawidłowe.

Kolejne wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą kwestii odliczenia podatku VAT w zakresie obszaru nr 3 Dobudowa dźwigu osobowego do istniejącego budynku Ośrodka Zdrowia.

Przedmiotowy projekt: (…) obejmuje również prace z obszaru 3 – Dobudowa dźwigu osobowego do istniejącego budynku Ośrodka Zdrowia. Wybudowany dźwig osobowy będzie wykorzystywany do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Nabywcą na fakturach dokumentujących zakup towarów i usług w ramach projektu w zakresie obszaru 3 będzie Gmina.

W niniejszym przypadku warunki do odliczenia są również spełnione, gdyż Gmina realizując projekt w ramach obszaru 3 działa w charakterze podatnika VAT, a efekty realizacji zadania – jak wynika z wniosku – będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym w tej sytuacji związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do odliczenia, czyli sprzedażą opodatkowaną, występuje. Zatem skoro efekty realizacji zadania będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją zadania w części dotyczącej obszaru 3.

Podsumowując, Wnioskodawca może odliczyć wartość poniesionego podatku VAT, z zakresie obszaru nr 3 – Dobudowa dźwigu osobowego do istniejącego budynku Ośrodka Zdrowia, ponieważ towary i usługi nabyte w ramach obszaru 3 są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie obszaru 3 oceniono jako prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj