Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-3.4013.231.2020.1.WR
z 5 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 10 grudnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia środków natłuszczających wykorzystywanych do obróbki skór w procesie garbowania i wykańczania skór sklasyfikowanych do kodu CN 3403 11 00 i 3403 91 00, stawką 0 złotych – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie opodatkowania wewnątrzwspólnotowego nabycia środków natłuszczających wykorzystywanych do obróbki skór w procesie garbowania i wykańczania skór sklasyfikowanych do kodu CN 3403 11 00 i 3403 91 00, stawką 0 złotych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

1.

[…] sp. z o.o. (dalej - Spółka lub Wnioskodawca) prowadzi działalność gospodarczą w zakresie produkcji skórzanych elementów wyposażenia wnętrz samochodów osobowych (głownie skórzanych poszyć na siedzenia samochodowe) Siedzenia i wykroje są produkowane w części ze skór produkowanych przez Wnioskodawcę. Spółka posiada siedzibę działalności gospodarczej w Polsce. Spółka działa w ramach grupy kapitałowej […] (dalej - Grupa lub Grupa […]) (...). Wnioskodawca odpowiedzialny jest za działania produkcyjne, dystrybucyjne i logistyczne. Spółka przeprowadza proces produkcyjny rozpoczynający się od obróbki skóry wstępnie wyprawionej, aż do wytworzenia gotowego poszycia, które może zostać zamontowane na konstrukcji fotela samochodowego.

2.

Spółka prowadzi działalność, której przedmiotem jest garbowanie surowych skór bydlęcych i ich wykańczanie. (...). Nabywane towary częściowo zostały sklasyfikowane pod kodami Nomenklatury CN 3403 11 00 i CN 3403 91 00 „preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów”.

Środki natłuszczające do produkcji skór nabywane są z Niemiec, Holandii, Francji i Włoch jako nabycia wewnątrzunijne. Zgodnie z kartami charakterystyki są to produkty natłuszczające z przeznaczeniem do wyprawy skór licowych i futerkowych.

Preparaty tłuszczowe używane w procesach garbarskich są wodnymi emulsjami olejów. Dzielą się one na produkty oparte na naturalnych lub/i syntetycznych olejach. Produkty te mają różną koncentrację najczęściej od 42-70% (jest kilka produktów o wyższej koncentracji ok 90%). Koncentracja określa zawartość tłuszczu w wodnej emulsji. Kolor i konsystencja tych emulsji jest bardzo różnorodna. Od klarownych do mętnych substancji w kolorach od jasno żółtych, beżowych do ciemno brązowych. W zależności od zastosowania i właściwości emulsje te są płynne lub w postaci gęstej mazi, pasty do bardziej stałych. Wszystkie te produkty są emulgowane w wodzie i wprowadzone do skór w wodnym środowisku podczas procesu natłuszczania Natłuszczanie jest wprowadzaniem do skór tłuszczu, aby mechanicznie izolować włókna kolagenowe i zapobiegać przed ich sklejaniem. Celem natłuszczania skór wygarbowanych jest zwiększenie i nadanie im odpowiedniej miękkości, zwiększenie ciągliwości i podwyższenie odporności na działanie wody.

Ze względu na to, że są to wodne emulsje nie nadają się one w żadnym względzie do uszlachetniania paliw płynnych. Wszystkie te produkty dostarczane i wykorzystywane są w zakładach garbarskich do wyprawy skór i nie mają nic wspólnego z produkcją paliw. Ponadto emulsje tłuszczowe do garbarstwa nie charakteryzują się podobnymi właściwościami fizyko-chemicznymi jak oleje napędowe i w efekcie nie mogą być stosowane zamiennie (np. zastosowanie do celów napędowych).

Jednocześnie Wnioskodawca oświadcza że nie prowadzi składu podatkowego.

Wyroby sklasyfikowane pod kodem CN 3403 są przeznaczone do celów innych niż na cele napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy środki natłuszczające przeznaczone i wykorzystywane do obróbki skór w procesie garbowania i wykańczania, sklasyfikowane pod kodem CN 3403 91 00 i CN 3403 11 00, są wyrobami akcyzowymi; dla których akcyza przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu kształtuje się na poziomie zero?

Stanowisko Wnioskodawcy,

1.

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie ze wszystkimi danymi jakie posiada Wnioskodawca, sposobem wykorzystania nabywanych przez Wnioskodawcę preparatów smarowych uprawnia do skorzystania ze stawki na poziomie zerowym.

Stosownie do art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz.U. z 2020 r. poz. 722 ze zm., dalej jako „ustawa o podatku akcyzowym”) Ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

Na podstawie art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku akcyzowym wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Do wyrobów energetycznych, w rozumieniu ustawy, zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403 (art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym).

W załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, pod pozycją 37, kod CN 3403, wskazano preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym, nie wymieniono wyrobów o kodzie CN 3403.

Zgodnie z art. 89 ust 1 ustawy o podatku akcyzowym stawki akcyzy na wyroby energetyczne wynoszą dla:

  1. węgla i koksu przeznaczonych do celów opałowych objętych pozycjami CN 2701, 2702 oraz 2704 00 - 1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  2. benzyn silnikowych o kodach CN 2710 12 45 lub 2710 12 49 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych benzyn z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1520,00 zł/1000 litrów;
  3. (uchylony);
  4. benzyn lotniczych o kodzie CN 2710 12 31, paliw typu benzyny do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 12 70 oraz nafty pozostałej o kodzie CN 2710 19 25 1822,00 zł/1000 litrów;
  5. paliw do silników odrzutowych o kodzie CN 2710 19 21 - 1446,00 zł/1000 litrów;
  6. olejów napędowych o kodzie CN 2710 19 43 i 2710 20 11 oraz wyrobów powstałych ze zmieszania tych olejów z biokomponentami, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach - 1151,00 zł/1000 litrów;
  7. (uchylony);
  8. biokomponentów stanowiących samoistne paliwa, spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach, przeznaczonych do napędu silników spalinowych, bez względu na kod CN - 1151,00 zł/1000 litrów;
  9. olejów napędowych przeznaczonych do celów opałowych o kodach CN od 2710 19 43 do 2710 19 48 i od 2710 20 11 do 2710 20 19. zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi - 232,00 zł/1000 litrów;
  10. olejów opałowych o kodach CN od 2710 19 51 do 2710 19 68 i od 2710 20 31 do 2710 20 39:
    1. z których 30% lub więcej objętościowo destyluje przy 350°C lub których gęstość w temperaturze 15°C jest niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny, zabarwionych na czerwono i oznaczonych znacznikiem zgodnie z przepisami szczególnymi 232,00 zł/1000 litrów.
    2. pozostałych, niepodlegających obowiązkowi barwienia i znakowania na podstawie przepisów szczególnych - 64,00 zł/1000 kilogramów.
  11. olejów i preparatów smarowych:
    1. olejów smarowych, pozostałych olejów o kodach CN od 2710 19 71 do 2710 19 99, z wyłączeniem wyrobów o kodzie CN 2710 19 85 (oleje białe, parafina ciekła) oraz smarów plastycznych zaliczanych do kodu CN 2710 19 99,
    2. olejów smarowych o kodzie CN 2710 20 90,
    3. preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403. z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją 1180,00 zł/1000 litrów;
  12. gazów przeznaczonych do napędu silników spalinowych:
    1. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711 oraz gazowych węglowodorów alifatycznych objętych pozycją CN 2901:
      skroplonych - 650,00 zł/1000 kilogramów,
      w stanie gazowym - 10,08 zł/1 gigadżul (GJ),
      aa) gazu ziemnego o kodach CN 2711 11 00 i 2711 21 00 - 0 zł,
    2. wyprodukowanych w składzie podatkowym i spełniających wymagania jakościowe określone w odrębnych przepisach: biogazu, bez względu na kod CN - 0 zł,
      wodoru i biowodoru o kodzie CN 2804 10 00 - 0 zł,
    3. pozostałych -13,76 zł/1 GJ;
  13. gazu ziemnego (mokrego) i pozostałych węglowodorów gazowych objętych pozycją CN 2711, przeznaczonych do celów opałowych -1,28 zł/1 gigadżul (GJ);
  14. pozostałych paliw silnikowych - 1777,00 zł/1000 litrów;
  15. pozostałych paliw opałowych:
    1. w przypadku gdy ich gęstość w temperaturze 15°C jest:
      niższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 232,00 zł/1000 litrów,
      równa lub wyższa niż 890 kilogramów/metr sześcienny - 64,00 zł/1000 kilogramów,
    2. gazowych -1,28 zł/gigadżul (GJ).



Stosownie natomiast do art. 89 ust 2c ustawy o podatku akcyzowym stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność produkcyjną polegającą na wyprawie skór. Na potrzeby prowadzonej działalności Wnioskodawczym zakupuje towar w różnych krajach Unii Europejskiej.

Częściowo środki chemiczne Wnioskodawcy zostały sklasyfikowane do kodu CN 3403 jako preparaty smarowe.

Preparaty smarowe używane w procesach garbarskich są wodnymi emulsjami olejów Dzielą się one na produkty oparte na naturalnych lub/i syntetycznych olejach.

Ze względu na to, że wodne emulsje nie nadają się w żadnym względzie do uszlachetniania paliw płynnych. Wszystkie te produkty wykorzystywane są w zakładach garbarskich do wyprawy skór i nie mają nic wspólnego z produkcją paliw. Emulsje do garbarstwa nie charakteryzują się podobnymi właściwościami fizyko-chemicznymi jak oleje napędowe i w efekcie nie mogą być stosowane zamiennie (np. zastosowanie do olejów napędowych).

Wyroby sklasyfikowane pod kodem CN 3403 są przeznaczone do celów innych niż na cele napędowe, opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników. Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest opodatkowanie wewnątrzwspólnotowego nabycia środków natłuszczających przeznaczonych i wykorzystywanych do obróbki skór w procesie ich garbowania i wykończania, sklasyfikowanych pod kodami CN 3403 11 00 i CN 3403 91 00 stawką 0 zł w podatku akcyzowym.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę, wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 3403 są wyrobami energetycznymi, które są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie są jednocześnie wyrobami wymienionymi w załączniku nr 2 do tej ustawy.

Nadmienić należy, że zgodnie z opisem zawartym w klasyfikacji ISZTAR do wyrobów o kodzie CN 3403 11 00 zalicza się preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów. Natomiast do wyrobów o kodzie CN 3403 91 00 zalicza się preparaty do obróbki materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów Mając powyższe na uwadze wskazać należy, że w opisie pozycji 37 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wśród wyrobów akcyzowych o kodzie CN 3403 należy wyróżnić preparaty smarowe oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Stawką określoną w art. 89 ust 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym zostały objęte jedynie preparaty smarowe o kodzie CN 3403 z wyłączeniem smarów plastycznych.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej sprawy wskazać należy, że wyroby o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00 są wyrobami akcyzowymi wymienionymi w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, ale nie zostały wymienione w załączniku nr 2 do ustawy o podatku akcyzowym. Ponadto stawka na wyroby stanowiące przedmiot zapytania, tj. wyroby niestanowiące preparatów smarowych o kodzie CN 3403, nie została określona w art. 89 ust. 1 pkt 1-13 ustawy o podatku akcyzowym.

Podnieść również należy, że zgodnie z przedstawionym opisem sprawy wyroby o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00, których wewnątrzwspólnotowe nabycie planuje Wnioskodawczym będą przeznaczone do celów innych niż cele napędowe lub opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników Ponadto Wnioskodawca wskazał, że wodne emulsje nie nadają się w żadnym względzie do uszlachetniania paliw płynnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t.j. Dz. U. z 2020 r., poz. 722) zwanej dalej „ustawą” – ustawa określa opodatkowanie podatkiem akcyzowym, zwanym dalej „akcyzą”, wyrobów akcyzowych oraz samochodów osobowych, organizację obrotu wyrobami akcyzowymi, a także oznaczanie znakami akcyzy.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 1 ustawy, wyroby akcyzowe to wyroby energetyczne, energia elektryczna, napoje alkoholowe, wyroby tytoniowe, susz tytoniowy, płyn do papierosów elektronicznych oraz wyroby nowatorskie, określone w załączniku nr 1 do ustawy.

Pod poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy, pod kodem CN 3403, wymieniono preparaty smarowe (włącznie z cieczami chłodząco-smarującymi, preparatami do rozluźniania śrub i nakrętek, preparatami przeciwrdzewnymi i antykorozyjnymi, preparatami zapobiegającymi przyleganiu do formy opartymi na smarach) oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, z wyłączeniem preparatów zawierających, jako składnik zasadniczy, 70% masy lub więcej olejów ropy naftowej lub olejów otrzymanych z minerałów bitumicznych.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:

  1. produkcja wyrobów akcyzowych;
  2. wprowadzenie wyrobów akcyzowych do składu podatkowego;
  3. import wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem importu wyrobów akcyzowych wysłanych następnie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów;
  4. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych, z wyłączeniem nabycia wewnątrzwspólnotowego dokonywanego do składu podatkowego;
    4a) nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów akcyzowych innych niż określone w załączniku nr 2 do ustawy, objętych stawką akcyzy inną niż stawka zerowa, dokonywane do składu podatkowego w celu objęcia ich procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli wprowadzenie tych wyrobów do składu podatkowego nie nastąpiło;
  5. wyprowadzenie ze składu podatkowego, poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, wyrobów akcyzowych niebędących własnością podmiotu prowadzącego ten skład podatkowy, z wyłączeniem wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie oraz wyrobów akcyzowych wymienionych w załączniku nr 2 do ustawy, opodatkowanych zerową stawką akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, przez podmiot, o którym mowa w art. 13 ust. 3;
  6. wysłanie z zastosowaniem procedury zawieszenia poboru akcyzy importowanych wyrobów akcyzowych z miejsca importu przez zarejestrowanego wysyłającego niebędącego importerem tych wyrobów.

Zgodnie z art. 8 ust. 2 ustawy przedmiotem opodatkowania akcyzą jest również:

  1. użycie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie albo określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich użycie:
    1. było niezgodne z przeznaczeniem uprawniającym do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy lub
    2. nastąpiło bez zachowania warunków uprawniających do zwolnienia od akcyzy albo zastosowania tej stawki akcyzy;
  2. dostarczenie wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, jeżeli odbyło się ono bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania zwolnienia od akcyzy;
  3. sprzedaż wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, objętych określoną stawką akcyzy związaną z ich przeznaczeniem, jeżeli ich sprzedaż odbyła się bez zachowania warunków uprawniających do zastosowania tej stawki akcyzy;
  4. nabycie lub posiadanie wyrobów akcyzowych znajdujących się poza procedurą zawieszenia poboru akcyzy, jeżeli od tych wyrobów nie została zapłacona akcyza w należnej wysokości, a w wyniku kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej albo postępowania podatkowego nie ustalono, że podatek został zapłacony.

Jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej z czynności, o których mowa w ust. 1, to nie powstaje obowiązek podatkowy na podstawie innej czynności podlegającej opodatkowaniu akcyzą, jeżeli kwota akcyzy została, po zakończeniu procedury zawieszenia poboru akcyzy, określona lub zadeklarowana w należnej wysokości, chyba że przepisy ustawy stanowią inaczej – art. 8 ust. 6 ustawy.

W myśl art. 86 ust. 1 pkt 5 ustawy do wyrobów energetycznych w rozumieniu ustawy zalicza się wyroby objęte pozycją CN 3403.

Zgodnie z art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy stawka akcyzy dla preparatów smarowych objętych pozycją CN 3403, z wyłączeniem smarów plastycznych objętych tą pozycją wynosi 1180,00 zł/1000 litrów.

Zgodnie natomiast z art. 89 ust. 2c ustawy stawka akcyzy na wyroby energetyczne niewymienione w załączniku nr 2 do ustawy, inne niż określone w ust. 1 pkt 1-13, przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, wynosi 0 zł.

Biorąc pod uwagę cytowane wyżej przepisy oraz okoliczności sprawy przedstawionej przez Wnioskodawcę, wskazać w pierwszej kolejności należy, że wyroby akcyzowe klasyfikowane do kodu CN 3403 są wyrobami energetycznymi, które są wymienione w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, a nie są jednocześnie wyrobami wymienionymi w załączniku nr 2 do tej ustawy.

Równocześnie zauważyć należy, że w opisie pozycji 37 załącznika nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym wśród wyrobów akcyzowych o kodzie CN 3403 należy wyróżnić preparaty smarowe oraz preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów.

Powyższe oznacza, że ustawodawca w ramach pozycji CN 3403 odróżnia preparaty smarowe od preparatów w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów. Takie odróżnienie przez ustawodawcę ma bezpośrednie przełożenie na opodatkowanie tych wyrobów określoną stawką i możliwość ewentualnego zastosowania zwolnienia.

Analiza bowiem wskazanej wyżej treści poz. 37 załącznika nr 1 do ustawy oraz art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy prowadzi do wniosku, że stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy mogą zostać objęte wyłącznie wyroby akcyzowe określone w tych przepisach.

Oznacza to, że stawką określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym zostały objęte jedynie preparaty smarowe o kodzie CN 3403 z wyłączeniem smarów plastycznych.

Przenosząc powyższe na grunt niniejszej spraw wskazać należy, że wyroby akcyzowe, tj. preparaty w rodzaju stosowanych do natłuszczania materiałów włókienniczych, skóry wyprawionej, skór futerkowych lub pozostałych materiałów, które są klasyfikowane do kodu CN 3403 nie są objęte stawką akcyzy określoną w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym. Jednocześnie dla tych wyrobów, jeśli są przeznaczone do celów innych niż opałowe, jako dodatki lub domieszki do paliw opałowych, do napędu silników spalinowych albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, ustawodawca przewidział opodatkowanie stawką w wysokości 0 zł, zgodnie z art. 89 ust. 2c ustawy.

Z przedstawionego opisu stanu faktycznego wynika, że substancje opisane we wniosku, jako wodne emulsje nie nadają się do uszlachetniania paliw płynnych. Wszystkie te produkty dostarczane i wykorzystywane są w zakładach garbarskich do wyprawy skór i nie mają nic wspólnego z produkcją paliw. Ponadto emulsje tłuszczowe do garbarstwa nie charakteryzują się podobnymi właściwościami fizykochemicznymi jak oleje napędowe i w efekcie nie mogą być stosowane zamiennie. Wyroby sklasyfikowane pod kodami CN 3403 są przeznaczone do celów innych niż na cele napędowe lub opałowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych albo jako oleje smarowe do silników albo do produkcji paliw silnikowych lub olejów smarowych do silników.

Wnioskodawca zastanawia się, czy opisywane substancje chemiczne, czyli środki natłuszczające przeznaczone i wykorzystywane do obróbki skór w procesie garbowania i wykańczania skór, sklasyfikowane pod kodami CN 3403 11 00 i CN 3403 91 00 są opodatkowane stawką 0 zł.

W odpowiedzi na pytanie Wnioskodawcy wskazać należy, że w świetle tak przedstawionego stanu faktycznego wyroby, o których mowa we wniosku nie będą opodatkowane według stawki określonej w art. 89 ust. 1 pkt 11 lit. c ustawy o podatku akcyzowym. Nie oznacza to jednak, że wyroby o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00 przeznaczone do obróbki skór w procesie garbowania i wykończania nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Ww. wyroby będą bowiem opodatkowane stawką 0 zł stosownie do przepisu art. 89 ust. 2c ustawy o podatku akcyzowym.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja traci ważność w przypadku zmiany któregokolwiek z elementów przedstawionego stanu faktycznego lub zmiany stanu prawnego.

Organ zaznacza również, że przedmiotowa interpretacja została wydana wyłącznie w zakresie zapytania Wnioskodawcy tj. w zakresie uznania wyrobów o kodach CN 3403 11 00 i 3403 91 00 za wyrób akcyzowy oraz opodatkowania tych wyrobów stawką 0 zł. Przedmiotowa interpretacja nie odnosi się do ewentualnych wątpliwości Wnioskodawcy w zakresie podatku akcyzowego związanych z innymi nabywanymi wewnątrzwspólnotowo wyrobami o kodzie CN 3403.

Zgodnie z art. 14b § 3 Ordynacji podatkowej, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu sprawy. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność. Równocześnie w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k–14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych - art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 2193, ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w […], za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54§ 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj