Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.26.2021.1.RK
z 11 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 stycznia 2021 r. (data wpływu 21 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją zadania – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 21 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją zadania.


Przedmiotowy wniosek został uzupełniony pismem z dnia 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.)


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Na podstawie zaleceń Komisji Europejskiej dotyczących stworzenia odpowiednich procedur zapewniających wiarygodność uzyskiwanych informacji w sprawie kwalifikowalności podatku VAT oraz w związku z realizacją umowy o przyznaniu pomocy związanej z realizacją operacji w ramach poddziałania „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” w ramach poddziałania „Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER” objętego programem w zakresie Rozwój przedsiębiorczości na obszarze wiejskim objętym strategią rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność: tworzenie lub rozwój inkubatorów przetwórstwa lokalnego produktów rolnych będących przedsiębiorstwami spożywczymi, w których jest wykonywana działalność w zakresie produkcji, przetwarzania lub dystrybucji żywności pochodzenia roślinnego lub zwierzęcego lub wprowadzania tej żywności na rynek, przy czym podstawą działalności wykonywanej w tym inkubatorze jest przetwarzanie żywności, Stowarzyszenie (...) jako beneficjent zostało zobowiązane do dostarczenia z właściwego organu podatkowego dokumentu zaświadczającego, czy w odniesieniu do realizowanej operacji ma możliwość odliczenia podatku VAT w całości lub części.


W dniu 8 października 2019 r. Stowarzyszenie (...) zawarło umowę o przyznanie pomocy Nr (…) o dofinansowanie operacji w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, której celem jest promocja produktów lokalnych poprzez uruchomienie i udostępnienie usług Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych. Operacja ma charakter innowacyjny na skalę powiatu poprzez wprowadzenie na rynek innowacyjnej usługi i produktu lokalnego. Odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie konsumentów, Inkubator przetwórstwa lokalnego umożliwia wykorzystanie nowych możliwości rynkowych dla rozwoju, promocji i sprzedaży żywnościowych produktów lokalnych w formule, która przyczynia się zarówno do poprawy jakości i standardu życia rolników i producentów żywności, jak i do promocji regionu, w którym mieszkają. W ramach realizacji zawartej umowy powstał budynek z przeznaczeniem na bezpłatne użyczenie w celach edukacyjnych, szkoleniowych i gospodarczych, który dostosowany został do wymogów prowadzenia Inkubatora i zapotrzebowania potencjalnych użytkowników. Budynek jest obiektem ogólnodostępnym, stanowiącym miejsce obróbki i przetwarzania produktów rolnych, mającym na celu wsparcie lokalnych rolników, kół gospodyń wiejskich oraz innych stowarzyszeń w zakresie stworzenia miejsca, w którym poszczególne podmioty będą mogły bezpłatnie przygotować swoje przetwory.


Obecnie Stowarzyszenie „(...)jest na etapie rozliczenia otrzymanej pomocy i zawartej umowy, w związku z czym przedstawia do rozliczenia faktury otrzymane od firmy budowlanej za wykonane usługi, tj. Faktura VAT (…) o wartości 130 081,30 zł netto zawierającą 29 918,70 zł podatku VAT oraz Faktura VAT nr (…) o wartości 272 418,70 zł netto zawierającą 62 656,30 zł podatku VAT. Beneficjent będzie ubiegał się o zaliczenie do kosztów kwalifikowanych operacji całej kwoty wynikającej z w/w faktur, również podatku VAT. Budynek Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych nie będzie wykorzystywany przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, będzie ogólnodostępny i użyczany bezpłatnie.


Zgodnie z przepisami ustawy o podatku od towarów i usług, Stowarzyszenie „(...)jest czynnym podatnikiem podatku VAT.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w odniesieniu do zrealizowanej operacji Stowarzyszenie „(...)ma prawo do odliczenia w całości lub w części podatku VAT w związku z realizacją tego zadania, a więc czy Stowarzyszeniu przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją tej operacji?


Zdaniem Wnioskodawcy:


Budynek Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych nie będzie wykorzystywany przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, będzie ogólnodostępny i użyczany bezpłatnie. Wydatki związane z realizacją tego zadania będą ponoszone na podstawie faktur wystawianych na Stowarzyszenie. Powstałe w ramach operacji mienie nie będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Stowarzyszenie będzie realizowało inwestycję celem realizacji zadań statutowych, m.in.: pozostałe pozaszkolne formy edukacji, aktywizacja społeczna i gospodarcza okolicznych mieszkańców, przyczynianie się do podnoszenia poziomu edukacji i kultury, działalność na rzecz zwiększania aktywności kobiet w życiu społecznym i gospodarczym, wspieranie wszelkich inicjatyw społecznych oraz wspieranie inicjatyw ważnych dla społeczności lokalnej i darczyńców. Budowa Inkubatora nie była realizowana w celu odsprzedaży lub osiągnięcia przychodów. W tej sytuacji Stowarzyszenie nie odliczy podatku VAT naliczonego, ponieważ wydatki poniesione z jego budową nie są związane z wykonywaniem przez niego czynności opodatkowanych. Ponadto Stowarzyszenie będąc inwestorem tej operacji nie występuje w charakterze podatnika VAT. Podsumowując, w analizowanym przypadku Stowarzyszenie nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. 2004 nr 54, poz. 3021 z późn. zm.), a tym samym nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Nabywane towary i usługi związane z realizacją opisanego projektu nie będą miały związku z działalnością opodatkowaną.


W rozpatrywanej sprawie warunki uprawniające do odliczenia w całości lub części podatku VAT nie będą spełnione.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.


Tak skonstruowana zasada wyklucza możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. W przepisie tym została określona lista wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Wskazać należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Z opisu sprawy wynika, że w dniu 8 października 2019 r. Stowarzyszenie (...) zawarło umowę o przyznanie pomocy o dofinansowanie operacji w ramach poddziałania 19.2 „Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność” objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, której celem jest promocja produktów lokalnych poprzez uruchomienie i udostępnienie usług Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych. Operacja ma charakter innowacyjny na skalę powiatu poprzez wprowadzenie na rynek innowacyjnej usługi i produktu lokalnego. Odpowiadając na rosnące zapotrzebowanie konsumentów, Inkubator przetwórstwa lokalnego umożliwia wykorzystanie nowych możliwości rynkowych dla rozwoju, promocji i sprzedaży żywnościowych produktów lokalnych w formule, która przyczynia się zarówno do poprawy jakości i standardu życia rolników i producentów żywności, jak i do promocji regionu, w którym mieszkają. W ramach realizacji zawartej umowy powstał budynek z przeznaczeniem na bezpłatne użyczenie w celach edukacyjnych, szkoleniowych i gospodarczych, który dostosowany został do wymogów prowadzenia Inkubatora i zapotrzebowania potencjalnych użytkowników. Budynek jest obiektem ogólnodostępnym, stanowiącym miejsce obróbki i przetwarzania produktów rolnych, mającym na celu wsparcie lokalnych rolników, kół gospodyń wiejskich oraz innych stowarzyszeń w zakresie stworzenia miejsca, w którym poszczególne podmioty będą mogły bezpłatnie przygotować swoje przetwory. Stowarzyszenie (...)jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Budynek Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych nie będzie wykorzystywany przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, będzie ogólnodostępny i użyczany bezpłatnie.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku VAT naliczonego w związku z realizacją operacji.


Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W przedmiotowej sytuacji nie został spełniony warunek związku ponoszonych wydatków z wykonywaniem czynności opodatkowanych, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - budynek Inkubatora przetwórstwa lokalnego produktów rolnych nie będzie wykorzystywany przez Stowarzyszenie do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, będzie ogólnodostępny i użyczany bezpłatnie. Zatem, nabywane towary i usługi nie będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę do czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, czyli nie będą generowały podatku od towarów i usług.


Podsumowując, Stowarzyszenie nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją opisanego zadania, gdyż nie zostaną spełnione warunki wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.


Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj