Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB1-2.4010.528.2020.3.BG
z 17 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 26 listopada 2020 r. (data wpływu do Organu 7 grudnia 2020 r.) uzupełnionym 11 lutego 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy na Banku będą ciążyć obowiązki płatnika w związku z pośrednictwem Banku w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych, tj. w wypłacie dywidendy na rzecz akcjonariuszy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 7 grudnia 2020 r. wpłynął do Organu wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej m.in. podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy na Banku będą ciążyć obowiązki płatnika w związku z pośrednictwem Banku w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych, tj. w wypłacie dywidendy na rzecz akcjonariuszy. Wniosek nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 5 lutego 2021 r. Znak: 0112-KDIL2-1.4011. 905.2020.2.JK 0111-KDIB1-2.4010.528.2020.3.BG wezwano do ich uzupełnienia. Uzupełnienia dokonano 11 lutego 2021 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca jest bankiem krajowym w rozumieniu art. 4 ust. 1 pkt 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Prawo bankowe (Dz.U. z 2019 r. poz. 2357) objętym nieograniczonym obowiązkiem podatkowym na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Wnioskodawca oferuje klientom - zarówno osobom prawnym, jak i osobom fizycznym, szeroko pojęte usługi finansowe, w tym m.in. usługi prowadzenia rachunków bankowych dla klientów korporacyjnych prowadzących działalność w formie spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych.

Ustawą z 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2019 r. poz. 1798, dalej: „ustawa nowelizująca”) ustawodawca wprowadzi z dniem 1 marca 2021 r. do ustawy z 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz.U. z 2020 r. poz. 1526, dalej: „ksh”) przepisy przewidujące całkowitą dematerializację akcji spółek. Ustawą nowelizującą do ksh wprowadzone zostaną m.in. nowe przepisy art. 3281-32815. Istotne w tym zakresie są w szczególności zapisy art. 1 pkt 7 i 8 ustawy nowelizującej, na podstawie których stosownie do art. 328 § 1 ksh akcje nie będą już przyjmowały formy dokumentu, natomiast zgodnie z art. 328 1 ksh, w brzmieniu nadawanym ustawą nowelizującą, akcje spółki niebędącej spółką publiczną podlegać będą zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy.

W związku z powyższym, Bank planuje wobec klientów korporacyjnych prowadzących działalność w formie spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, posiadającym w Banku rachunek bankowy, zaoferować możliwość zawierania umów o świadczenie usług prowadzenia elektronicznego rejestru akcjonariuszy (dalej: „Usługa prowadzenia Rejestru”, lub „Usługa”). W ramach świadczonych przez Wnioskodawcę Usług prowadzenia Rejestru, Bank będzie wykonywał szereg określonych w umowie czynności, takich jak:

  1. rejestrowanie akcji w Rejestrze;
  2. dokonywanie wpisów w Rejestrze, na żądanie spółki lub osoby mającej interes prawny w dokonaniu wpisu;
  3. powiadomienie osoby, której uprawnienia mają być wykreślone, zmienione lub obciążone przez wpis w Rejestrze o treści zamierzonego wpisu przed jego dokonaniem, chyba, że wyraziła ona zgodę na wpis;
  4. powiadomienie osoby żądającej wpisu oraz spółki o dokonanym wpisie;
  5. badanie treści i formy dokumentów uzasadniających dokonanie wpisu;
  6. wydawanie w postaci papierowej lub elektronicznej informacji z Rejestru dla spółki i każdego z akcjonariuszy na ich żądanie;
  7. wydawanie świadectwa rejestrowego na żądanie akcjonariusza albo zastawnika albo użytkownika uprawnionego do wykonywania prawa głosu z akcji, odrębnie na każdy rodzaj akcji;
  8. dokonywanie blokady określonej liczby akcji w Rejestrze, które są wskazane w treści świadectwa rejestrowego;
  9. informowanie spółki o utracie ważności świadectwa rejestrowego, wystawionego w celu uczestniczenia akcjonariusza w walnym zgromadzeniu spółki, z przyczyn wskazanych w ksh;
  10. wykonywanie zobowiązań pieniężnych w imieniu spółki względem jej akcjonariuszy, z tytułu przysługujących im praw z akcji, o ile statut spółki nie stanowi inaczej.

W zakresie czynności wykonywanych zgodnie z pkt j) powyżej, o ile statut spółki, na rzecz której Bank świadczył będzie Usługi prowadzenia Rejestru nie będzie stanowił inaczej, Bank będzie pośredniczył w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych z tytułu przysługujących akcjonariuszom praw z posiadanych akcji, tj. w wypłacie dywidendy przez taką spółkę na rzecz jej akcjonariuszy. Pośredniczenie Banku w powyższym zakresie będzie w praktyce polegało na dokonywaniu przelewów z rachunku bankowego klienta - emitenta akcji. Wypłaty dywidendy dokonywane będą na zlecenie klienta - emitenta akcji, w oparciu o uchwałę tej spółki o wypłacie dywidendy, z wykorzystaniem danych o strukturze akcji w spółce, które Bank będzie posiadał w związku ze świadczeniem Usług prowadzenia Rejestru emitenta.

Akcjonariuszami danej spółki mogą być zarówno osoby prawne, jak i osoby fizyczne mające status rezydenta podatkowego w Polsce, jak również niemające takiego statusu w Polsce (tzw. nierezydenci).

Z tytułu powyższych czynności wykonywanych w ramach świadczonych Usług prowadzenia Rejestru, Bank pobierał będzie od klientów (spółek akcyjnych, spółek komandytowo-akcyjnych) będących emitentami akcji opłaty (wynagrodzenie) zgodnie z przyjętą w Banku tabelą opłat i prowizji.

Na potrzeby wniosku, przez świadczenie Usług w zakresie prowadzenia Rejestru, należy rozumieć łącznie wszelkie czynności, jakie Bank będzie wykonywał w związku przedmiotową Usługą, wskazane wyżej w lit. a - j, w odniesieniu do których będą pobierane opłaty wynikające z tabeli opłat i prowizji Banku.

W odpowiedzi na wezwanie Organu, w uzupełnieniu opisu zdarzenia przyszłego Bank wskazał, że w zakresie akcji zapisanych w rejestrze akcjonariuszy, tj. objętych wnioskiem, Bank nie jest (nie będzie) podmiotem prowadzącym rachunki papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy lub rachunki zbiorcze. Akcje (papiery wartościowe), dla których Bank będzie prowadził rejestr akcjonariuszy i na rzecz których Bank będzie pośredniczył w wypłacie dywidendy będą zapisywane w rejestrze akcjonariuszy, a tym samym nie będą podlegać zapisowi na rachunku papierów wartościowych.

Na rachunkach papierów wartościowych zapisywane są akcje dopuszczone do obrotu publicznego, rejestrowane w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych, których nie dotyczy wniosek. Ponadto, jak wynika z art. 32812 ksh w brzmieniu mającym obowiązywać od 1 marca 2021 r., akcje tej samej spółki nie mogą być zarejestrowane jednocześnie w rejestrze akcjonariuszy i depozycie papierów wartościowych. Rejestr akcjonariuszy nie jest przy tym rachunkiem papierów wartościowych czy też rachunkiem zbiorczym.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy w związku z pośrednictwem Banku w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych, tj. w wypłacie dywidendy na rzecz akcjonariuszy, na Banku ciążyć będą obowiązki płatnika?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z realizacją czynności polegających na wykonywaniu zobowiązań pieniężnych, tj. pośredniczeniu w wypłacie dywidendy na rzecz akcjonariuszy stanowiących zarówno rezydentów jak i nierezydentów, na Banku nie będą ciążyć obowiązki płatnika na podstawie art. 26 ust. 2c i 2d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406, z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”).

Na podstawie art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o CIT za przychody z zysków kapitałowych uważa się m.in. przychody z udziału w zyskach osób prawnych, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Stosownie do art. 22 ust. 1 ustawy o CIT podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Na podstawie art. 26 ustawy o CIT obowiązek poboru zryczałtowanego podatku (obowiązek płatnika) zasadniczo spoczywa na podmiotach dokonujących wypłaty należności z tytułu dywidend.

Niemniej zgodnie z art. 26 ust. 2c ustawy o CIT, w przypadku wypłat należności z tytułu dywidend uzyskanych z papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, obowiązek płatnika dotyczy podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów. W takim przypadku, płatnicy pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w dniu przekazania należności do dyspozycji posiadacza rachunku papierów wartościowych lub posiadacza rachunku zbiorczego. (…)

Mając na uwadze przytoczone powyżej regulacje należy wskazać, iż w przypadku wypłaty dywidend obowiązki płatnika zasadniczo spoczywają na spółce wypłacającej dywidendę, niemniej mogą dotyczyć również podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych, jeśli wypłacana dywidenda związana jest z papierami wartościowymi zapisanymi na tych rachunkach, jak również wypłata świadczenia realizowana jest za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rachunek papierów wartościowych. Powyższe przepisy odwołują się zatem bezpośrednio do pojęcia rachunku papierów wartościowych (przy czym przepisy ustawy o CIT dodatkowo również wskazują rachunek zbiorczy).

Definicję rachunku papierów wartościowych, jak i rachunków zbiorczych wprowadza ustawa z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. z 2018 r. poz. 2286 z późn. zm., dalej: „ustawa o PIT”). Zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy o PIT, rachunkami papierów wartościowych są rachunki, na których zapisywane są zdematerializowane papiery wartościowe, prowadzone wyłącznie przez:

  1. domy maklerskie i banki prowadzące działalność maklerską, banki powiernicze, zagraniczne firmy inwestycyjne i zagraniczne osoby prawne prowadzące działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału, Krajowy Depozyt, spółkę, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1, oraz Narodowy Bank Polski - jeżeli oznaczenie tych rachunków pozwala na identyfikację osób, którym przysługują prawa z papierów wartościowych;
  2. inne podmioty będące uczestnikami depozytu papierów wartościowych lub systemu rejestracji papierów wartościowych prowadzonego przez Narodowy Bank Polski, pośredniczące w zbywaniu papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski - jeżeli dokonywane przez nie zapisy dotyczą tych papierów i pozwalają na identyfikację osób, którym przysługują prawa z papierów wartościowych.

Natomiast co należy rozumieć przez rachunek zbiorczy, określa przepis art. 8a ust. 1 ustawy o PIT, który mówi, że podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1, mogą prowadzić w ramach depozytu papierów wartościowych lub systemu rejestracji papierów wartościowych prowadzonego przez Narodowy Bank Polski rachunki, na których mogą być rejestrowane zdematerializowane papiery wartościowe nienależące do osób, dla których rachunki te są prowadzone, ale należące do innej osoby lub osób (rachunki zbiorcze). Zdematerializowane papiery wartościowe zapisane na rachunku zbiorczym nie są zapisywane na rachunkach papierów wartościowych.

Odnosząc powyższe do analizowanego zdarzenia przyszłego, w ocenie Wnioskodawcy należy rozróżnić pojęcie Rejestru akcjonariuszy od pojęcia rachunku papierów wartościowych, czy rachunku zbiorczego w rozumieniu przepisów ustawy o PIT. Niewątpliwie w przypadku rachunku papierów wartościowych, założenie takiego rachunku jest skutkiem umowy, na podstawie której podmiot uprawniony do jego prowadzenia (bank, dom maklerski) zobowiązuje się wobec posiadacza (klienta) do rejestrowania jego stanu posiadania papierów wartościowych i innych instrumentów finansowych. Z powyższą sytuacją nie będziemy natomiast mieli do czynienia z przypadku Rejestru akcjonariuszy. Jak zostało wcześniej wskazane Rejestr akcjonariuszy będzie prowadzony nie na rzecz klienta (posiadacza papierów wartościowych), a na rzecz danej spółki (emitenta). Jednocześnie prowadzenie Rejestru akcjonariuszy będzie miało charakter ściśle techniczny, tj. podmiot prowadzący Rejestr będzie jedynie prowadził rejestr określonych danych (w postaci elektronicznej) dotyczących akcjonariuszy spółki - emitenta oraz posiadanych przez nich akcji.

W rezultacie zasadnicza funkcja Rejestru akcjonariuszy będzie się sprowadzała do czystej ewidencji/technicznej rejestracji papierów wartościowych w formie rozproszonej i zdecentralizowanej bazy danych. W przeciwieństwie do rachunku papierów wartościowych, w przypadku Rejestru akcjonariuszy, akcjonariusze będą mieli jedynie możliwość wglądu w dane zapisane w Rejestrze oraz weryfikacji aktualnej struktury własnościowej danej spółki. W ocenie Wnioskodawcy z powyższych względów rachunku papierów wartościowych nie należy utożsamiać z Rejestrem akcjonariuszy.

Należy mieć również na uwadze, że wykonywanie przez Bank zobowiązań pieniężnych spółki - emitenta, tj. dokonywanie wypłat dywidendy na rzecz akcjonariuszy spółki, do których prawo przysługuje im z posiadanych akcji, również będzie miało charakter czynności ściśle technicznej, tj. dokonania przelewu z rachunku bankowego spółki na rachunki akcjonariuszy. Bank w tym zakresie opierał się będzie na danych gromadzonych w Rejestrze i uchwale spółki dotyczącej wypłaty dywidendy. Ponadto, co wynika z art. 32810, który do ksh wprowadzi ustawa nowelizująca, wykonywanie zobowiązań pieniężnych spółki wobec akcjonariuszy nie ma charakteru obligatoryjnego. Co prawda, zasadniczo, zgodnie z powołanym przepisem Bank, jako prowadzący Rejestr dla spółki może takie zobowiązania spółki wykonać, aczkolwiek decydujący w tej sprawie jest statut spółki, który może taką ewentualność wykluczyć.

Wnioskodawca również wskazuje, że zagadnienie możliwości kwalifikacji Rejestru akcjonariuszy jako rachunku papierów wartościowych zostało również poruszone w opublikowanym na stronie Komisji Nadzoru Finansowego (dalej: „KNF”) komunikacie „Q&A dotyczące rejestru akcjonariuszy” (dostęp na stronie internetowej KNrF pod adresem: https://www.knf.gov.pl/). W odpowiedzi na jedno z pytań dotyczących kwestii utożsamiania Rejestru akcjonariuszy z rachunkiem papierów wartościowych wskazano: „Rejestr akcjonariuszy nie jest rachunkiem papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 328 1 § 2 ksh rejestr akcjonariuszy prowadzi podmiot, który na podstawie ustawy jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych, co nie oznacza, że sam rejestr jest takim rachunkiem.

1. Za taką interpretacją dodatkowo przemawia brzmienie art. 6a Ustawy o obrocie, który wejdzie w życie z dniem 1 stycznia 2021 r., zgodnie z którym „W przypadku akcji zarejestrowanych w rejestrze akcjonariuszy, o którym mowa w 3281 § 2 ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, zapisy w tym rejestrze uzyskują znaczenie prawne zapisów na rachunkach papierów wartościowych i przestają się do nich stosować przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych dotyczące rejestru akcjonariuszy z chwilą zarejestrowania tych akcji w depozycie papierów wartościowych.”

Mając na uwadze powyższe, zdaniem Wnioskodawcy w związku z wykonywaniem czynności polegających na wykonywaniu zobowiązań pieniężnych, tj. pośredniczeniu w wypłacie dywidendy na rzecz akcjonariuszy, w ramach realizacji Usług, na Banku nie będą ciążyć obowiązki płatnika na podstawie art. 26 ust. 2c i 2d ustawy o CIT (…).

Niewątpliwie, w analizowanym zdarzeniu przyszłym, w przypadku pośrednictwa Banku w procesie wypłaty dywidendy nie zostaną spełnione przesłanki ustawowe wskazane w przywołanych regulacjach ustawy o CIT (…), które determinowałyby pełnienie przez Bank funkcji płatnika. Status Banku jako podmiotu prowadzącego Rejestr akcjonariuszy nie będzie mógł zostać zrównany ze statusem podmiotu prowadzącego rachunek papierów wartościowych.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazuje, iż prawidłowość założenia o braku istnienia obowiązków płatnika w związku z wypłatą dywidendy po stronie podmiotów prowadzących Rejestr akcjonariuszy zostało potwierdzone w trakcie konsultacji publicznych do projektu ustawy nowelizującej. W ramach ww. konsultacji ustawodawcy została zgłoszona przez Radę Banków Depozytariuszy m.in. wątpliwość, brzmiąca następująco: „Należy rozstrzygnąć kto jest płatnikiem podatku dochodowego. Należy zwrócić uwagę, iż ze względu na brak bezpośredniej relacji podmiotu prowadzącego rejestr, nie będzie możliwe ustalenie i weryfikacja statusu podatkowego akcjonariusza (szczególnie istotne w przypadku akcjonariuszy niebędących rezydentami).” Z ustaleń dokonanych w wyniku konferencji uzgodnieniowej w dniach 21-22 czerwca 2017 r. wynika, iż „Wyjaśniono, że płatnikiem podatku dochodowego pozostaje spółka - z punktu widzenia prawa podatkowego wprowadzane przepisy dotyczące rejestru akcjonariuszy prowadzonego przez podmiot zewnętrzny nie zmieniają w żaden sposób sytuacji w stosunku do obecnego stanu.” (informacje dostępne na internetowej stronie Rządowego Centrum Legislacji pod adresem: https://legislacia.rcl.gov.pl).

Końcowo, Bank wskazuje interpretację indywidualną Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 23 kwietnia 2020 r., sygn. 0113-KDIPT2-3.4011.107.2020.1.JŚ, która bezpośrednio dotyczyła analizowanego zagadnienia. We wskazanej interpretacji organ wskazał, m.in. że „w sytuacji, gdy Wnioskodawca nie prowadzi dla akcjonariuszy rachunku papierów wartościowych ani rachunku zbiorczego, jednakże na mocy umowy ze Spółką może pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółkę dywidendy, nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób fizycznych z tego tytułu”.

Mając na uwadze powyższe, za prawidłowe należy uznać twierdzenie, iż w związku z wdrożeniem przez Bank Usługi prowadzenia Rejestru, w sytuacji pośredniczenia przez Bank w procesie wypłaty dywidendy na rzecz akcjonariuszy stanowiących zarówno rezydentów, jak i nierezydentów, na Banku nie będą spoczywały obowiązki płatnika zryczałtowanego podatku dochodowego na podstawie art. 26 ust. 2c i 2d ustawy o CIT. (…)

Wnioskodawca nadmienia, że jest świadomy, że przedstawione we wniosku interpretacje indywidualne i wyroki sądów nie posiadają waloru ochronnego w stosunku do Wnioskodawcy, jednak ze względu na tożsamość stosowanych regulacji prawa podatkowego pełnią one znaczącą rolę w zakresie interpretacji przepisów podatkowych i tym samym mogą zostać potraktowane jako wskazówka interpretacyjna w opisanym zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz.U. 2020 r., poz. 89 z późn. zm.) stanowi, że ustawa reguluje zasady, tryb i warunki podejmowania i prowadzenia działalności w zakresie obrotu instrumentami finansowymi, prawa i obowiązki podmiotów uczestniczących w tym obrocie oraz wykonywanie nadzoru w tym zakresie.

W myśl art. 4 ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, rachunkami papierów wartościowych są rachunki, na których zapisywane są zdematerializowane papiery wartościowe, prowadzone wyłącznie przez:

  1. domy maklerskie i banki prowadzące działalność maklerską, banki powiernicze, zagraniczne firmy inwestycyjne i zagraniczne osoby prawne prowadzące działalność maklerską na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w formie oddziału, Krajowy Depozyt, spółkę, której Krajowy Depozyt przekazał wykonywanie czynności z zakresu zadań, o których mowa w art. 48 ust. 1 pkt 1, oraz Narodowy Bank Polski - jeżeli oznaczenie tych rachunków pozwala na identyfikację osób, którym przysługują prawa z papierów wartościowych;
  2. inne podmioty będące uczestnikami depozytu papierów wartościowych lub systemu rejestracji papierów wartościowych prowadzonego przez Narodowy Bank Polski, pośredniczące w zbywaniu papierów wartościowych emitowanych przez Skarb Państwa lub Narodowy Bank Polski - jeżeli dokonywane przez nie zapisy dotyczą tych papierów i pozwalają na identyfikację osób, którym przysługują prawa z papierów wartościowych.

Z kolei art. 4a pkt 15 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 1406 z późn. zm., dalej: „ustawa o CIT”) stanowi, że rachunek zbiorczy to rachunek zbiorczy w rozumieniu ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. z 2020 r. poz. 89, 284, 288 i 568).

Zgodnie z art. 8a ust. 1 ustawy o obrocie instrumentami finansowymi, podmioty, o których mowa w art. 4 ust. 1, mogą prowadzić w ramach depozytu papierów wartościowych lub systemu rejestracji papierów wartościowych prowadzonego przez Narodowy Bank Polski rachunki, na których mogą być rejestrowane zdematerializowane papiery wartościowe nienależące do osób, dla których rachunki te są prowadzone, ale należące do innej osoby lub osób (rachunki zbiorcze). Zdematerializowane papiery wartościowe zapisane na rachunku zbiorczym nie są zapisywane na rachunkach papierów wartościowych.

Wskazać należy, że art. 1 pkt 8 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2019 r., poz. 1798, dalej „ustawa zmieniająca”) dodano do ustawy Kodeks spółek handlowych m.in. art. 3281-15.

W myśl art. 3281 § 1 ustawy Kodeks spółek handlowych, wprowadzonego ww. ustawą, akcje spółki niebędącej spółką publiczną podlegają zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy.

Z kolei § 2 ww. przepisu wskazuje, że rejestr akcjonariuszy prowadzi podmiot, który na podstawie ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi, jest uprawniony do prowadzenia rachunków papierów wartościowych.

Zgodnie z art. 3282 § 3 ustawy Kodeks spółek handlowych, dodanym ww. ustawą, umowa o prowadzenie rejestru akcjonariuszy stanowi podstawę do rejestrowania także praw poboru akcji oraz, o ile statut nie stanowi inaczej, powierzenia podmiotowi prowadzącemu ten rejestr pośredniczenia w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych spółki wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji.

Wprowadzony ww. ustawą art. 32810 ustawy Kodeks spółek handlowych stanowi, że spółka wykonuje zobowiązania pieniężne spółki wobec akcjonariuszy z przysługujących im praw z akcji za pośrednictwem podmiotu prowadzącego rejestr akcjonariuszy, chyba że statut stanowi inaczej.

Należy mieć na uwadze, że ustawą z dnia 14 maja 2020 r. o zmianie niektórych ustaw w zakresie działań osłonowych w związku z rozprzestrzenianiem się wirusa SARS-CoV-2 (Dz.U. z 2020 r., poz. 875, z późn. zm.) m.in. art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy – Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. poz. 1798 oraz z 2020 r. poz. 288) otrzymał brzmienie: „Moc obowiązująca dokumentów akcji wydanych przez spółkę wygasa z mocy prawa z dniem 1 marca 2021 r. Z tym samym dniem uzyskują moc prawną wpisy w rejestrze akcjonariuszy, a w przypadku spółki niebędącej spółką publiczną w rozumieniu ustawy zmienianej w art. 9 w brzmieniu dotychczasowym, której walne zgromadzenie podjęło uchwałę o zarejestrowaniu jej akcji w depozycie papierów wartościowych w rozumieniu przepisów ustawy zmienianej w art. 9, zapisy jej akcji na rachunkach papierów wartościowych”.

Wskazać należy, że regulacje art. 3281-15 ustawy Kodeksu spółek handlowych będą obowiązywały od dnia 1 marca 2021 r.

Zgodnie z art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) – płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Z uwagi na powyższą definicję, na płatniku ciążą trzy podstawowe obowiązki podatkowe, tj.:

  • obliczenie,
  • pobranie,
  • wpłacenie

– podatku, zaliczki lub raty.

Z przedstawionego we wniosku opisu zdarzenia przyszłego wynika, że Bank oferuje klientom - zarówno osobom prawnym, jak i osobom fizycznym, m.in. usługi prowadzenia rachunków bankowych. Ustawą z 30 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy - Kodeks spółek handlowych oraz niektórych innych ustaw wprowadzone zostaną m.in. nowe przepisy art. 3281-32815. Akcje spółki niebędącej spółką publiczną podlegać będą zarejestrowaniu w rejestrze akcjonariuszy. Bank planuje wobec klientów korporacyjnych prowadzących działalność w formie spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, posiadającym w Banku rachunek bankowy, zaoferować możliwość zawierania umów o świadczenie usług prowadzenia elektronicznego rejestru akcjonariuszy. W ramach świadczonych przez Wnioskodawcę Usług prowadzenia Rejestru, Bank będzie wykonywał szereg określonych w umowie czynności, takich jak:

  1. rejestrowanie akcji w Rejestrze;
  2. dokonywanie wpisów w Rejestrze, na żądanie spółki lub osoby mającej interes prawny w dokonaniu wpisu;
  3. powiadomienie osoby, której uprawnienia mają być wykreślone, zmienione lub obciążone przez wpis w Rejestrze o treści zamierzonego wpisu przed jego dokonaniem, chyba że wyraziła ona zgodę na wpis;
  4. powiadomienie osoby żądającej wpisu oraz spółki o dokonanym wpisie;
  5. badanie treści i formy dokumentów uzasadniających dokonanie wpisu;
  6. wydawanie w postaci papierowej lub elektronicznej informacji z Rejestru dla spółki i każdego z akcjonariuszy na ich żądanie;
  7. wydawanie świadectwa rejestrowego na żądanie akcjonariusza albo zastawnika albo użytkownika uprawnionego do wykonywania prawa głosu z akcji, odrębnie na każdy rodzaj akcji;
  8. dokonywanie blokady określonej liczby akcji w Rejestrze, które są wskazane w treści świadectwa rejestrowego;
  9. informowanie spółki o utracie ważności świadectwa rejestrowego, wystawionego w celu uczestniczenia akcjonariusza w walnym zgromadzeniu spółki, z przyczyn wskazanych w ksh;
  10. wykonywanie zobowiązań pieniężnych w imieniu spółki względem jej akcjonariuszy, z tytułu przysługujących im praw z akcji, o ile statut spółki nie stanowi inaczej.

W zakresie czynności wykonywanych zgodnie z pkt j) powyżej, o ile statut spółki, na rzecz której Bank świadczył będzie Usługi prowadzenia Rejestru nie będzie stanowił inaczej, Bank będzie pośredniczył w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych z tytułu przysługujących akcjonariuszom praw z posiadanych akcji, tj. w wypłacie dywidendy przez taką spółkę na rzecz jej akcjonariuszy. Pośredniczenie Banku będzie w praktyce polegało na dokonywaniu przelewów z rachunku bankowego klienta - emitenta akcji. Wypłaty dywidendy dokonywane będą na zlecenie klienta - emitenta akcji, w oparciu o uchwałę tej spółki o wypłacie dywidendy, z wykorzystaniem danych o strukturze akcji w spółce, które Bank będzie posiadał w związku ze świadczeniem Usług prowadzenia Rejestru emitenta. Akcjonariuszami danej spółki mogą być zarówno osoby prawne, jak i osoby fizyczne mające status rezydenta podatkowego w Polsce, jak również niemające takiego statusu w Polsce (tzw. nierezydenci).

Z tytułu powyższych czynności wykonywanych w ramach świadczonych Usług prowadzenia Rejestru, Bank pobierał będzie od klientów (spółek akcyjnych, spółek komandytowo-akcyjnych) będących emitentami akcji opłaty (wynagrodzenie). Na potrzeby wniosku, przez świadczenie Usług w zakresie prowadzenia Rejestru, należy rozumieć łącznie wszelkie czynności, jakie Bank będzie wykonywał w związku przedmiotową Usługą, wskazane wyżej w lit. a - j, w odniesieniu do których będą pobierane opłaty wynikające z tabeli opłat i prowizji Banku.

Bank wskazał, że w zakresie akcji zapisanych w rejestrze akcjonariuszy, tj. objętych wnioskiem, Bank nie jest (nie będzie) podmiotem prowadzącym rachunki papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy lub rachunki zbiorcze. Akcje (papiery wartościowe), dla których Bank będzie prowadził rejestr akcjonariuszy i na rzecz których Bank będzie pośredniczył w wypłacie dywidendy będą zapisywane w rejestrze akcjonariuszy, a tym samym nie będą podlegać zapisowi na rachunku papierów wartościowych. Na rachunkach papierów wartościowych zapisywane są akcje dopuszczone do obrotu publicznego, rejestrowane w Krajowym Depozycie Papierów Wartościowych, których nie dotyczy wniosek. Ponadto, jak wynika z art. 32812 ksh w brzmieniu mającym obowiązywać od 1 marca 2021 r., akcje tej samej spółki nie mogą być zarejestrowane jednocześnie w rejestrze akcjonariuszy i depozycie papierów wartościowych. Rejestr akcjonariuszy nie jest przy tym rachunkiem papierów wartościowych czy też rachunkiem zbiorczym.

Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy w opisanym zdarzeniu przyszłym na Banku będą ciążyć obowiązki płatnika w związku z pośrednictwem Banku w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych, tj. w wypłacie dywidendy na rzecz akcjonariuszy.

Zgodnie z art. 3 ust. 2 ustawy o CIT, podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

W myśl art. 3 ust. 3 ustawy o CIT, za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z:

    1. wszelkiego rodzaju działalności prowadzonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, w tym poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład;
    2. położonej na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej nieruchomości lub praw do takiej nieruchomości, w tym ze zbycia jej w całości albo w części lub zbycia jakichkolwiek praw do takiej nieruchomości;
    3. papierów wartościowych oraz pochodnych instrumentów finansowych niebędących papierami wartościowymi, dopuszczonych do publicznego obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w ramach regulowanego rynku giełdowego, w tym uzyskane ze zbycia tych papierów albo instrumentów oraz z realizacji praw z nich wynikających;
    4. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji) w spółce, ogółu praw i obowiązków w spółce niebędącej osobą prawną lub tytułów uczestnictwa w funduszu inwestycyjnym, instytucji wspólnego inwestowania lub innej osobie prawnej i praw o podobnym charakterze lub z tytułu należności będących następstwem posiadania tych udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw - jeżeli co najmniej 50% wartości aktywów tej spółki, spółki niebędącej osobą prawną, tego funduszu inwestycyjnego, tej instytucji wspólnego inwestowania lub osoby prawnej, bezpośrednio lub pośrednio, stanowią nieruchomości położone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej lub prawa do takich nieruchomości;
    4a. tytułu przeniesienia własności udziałów (akcji), ogółu praw i obowiązków, tytułów uczestnictwa lub praw o podobnym charakterze w spółce nieruchomościowej;

    5. tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia;
    6. niezrealizowanych zysków, o których mowa w rozdziale 5a.

Zgodnie z art. 3 ust. 5 ustawy o CIT, za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

W przepisie tym, wyrażona jest zasada ograniczonego obowiązku podatkowego, w myśl której państwo, na terytorium którego znajduje się źródło uzyskiwania przychodów, ma suwerenne prawo do opodatkowania podmiotów niebędących jej rezydentami podatkowymi w zakresie dochodów uzyskiwanych z takiego źródła.

W stosunku do niektórych przychodów uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podmioty zagraniczne, obowiązek potrącenia podatku spoczywa na podmiocie polskim dokonującym wypłaty należności będącej źródłem tego przychodu. Katalog takich przychodów został określony w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1 ustawy o CIT.

Zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Stosownie do art. 7b ust. 1 pkt 1 lit. a) ustawy o CIT, za przychody z zysków kapitałowych uważa się przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 3 pkt 1 ww. ustawy o obrocie instrumentami finansowymi – ilekroć w ustawie jest mowa o papierach wartościowych rozumie się przez to:

  1. akcje, prawa poboru w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. – Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2019 r. poz. 505, 1543, 1655, 1798 i 2217), prawa do akcji, warranty subskrypcyjne, kwity depozytowe, obligacje, listy zastawne, certyfikaty inwestycyjne i inne zbywalne papiery wartościowe, w tym inkorporujące prawa majątkowe odpowiadające prawom wynikającym z akcji lub z zaciągnięcia długu, wyemitowane na podstawie właściwych przepisów prawa polskiego lub obcego,
  2. inne zbywalne prawa majątkowe, które powstają w wyniku emisji, inkorporujące uprawnienie do nabycia lub objęcia papierów wartościowych określonych w lit. a, lub wykonywane poprzez dokonanie rozliczenia pieniężnego, odnoszące się do papierów wartościowych określonych w lit. a, walut, stóp procentowych, stóp zwrotu, towarów oraz innych wskaźników lub mierników (prawa pochodne).

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwoty 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b i 2d, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez płatnika.

Na podstawie art. 26 ust. 2c ustawy o CIT, w przypadku wypłat należności z tytułu:

  1. odsetek od papierów wartościowych zapisanych na rachunkach papierów wartościowych albo na rachunkach zbiorczych, wypłacanych na rzecz podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2,
  2. przychodów wymienionych
  • obowiązek, o którym mowa w ust. 1, stosuje się do podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze, jeżeli wypłata należności następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Zdanie pierwsze stosuje się także do podmiotów wskazanych w art. 3 ust. 2 w zakresie, w jakim prowadzą działalność gospodarczą poprzez położony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej zagraniczny zakład, jeżeli rachunek, na którym zapisane są papiery wartościowe, jest związany z działalnością tego zakładu.

Płatnicy, o których mowa w ust. 2c, pobierają zryczałtowany podatek dochodowy w dniu przekazania należności do dyspozycji posiadacza rachunku papierów wartościowych lub posiadacza rachunku zbiorczego. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przepisy ust. 1c-1l stosuje się odpowiednio - art. 26 ust. 2d ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe informacje należy stwierdzić, że podmioty prowadzące rachunki papierów wartościowych dla podatników są zobowiązane pobrać zryczałtowany podatek dochodowy, ale tylko wówczas, gdy dochody (przychody) te:

  • zostały uzyskane na terytorium Polski,
  • wiążą się z papierami wartościowymi zapisanymi na rachunkach prowadzonych przez te podmioty,
  • wypłata świadczeń następuje za pośrednictwem tych podmiotów.

Jak wskazano we wniosku, Bank planuje wobec klientów korporacyjnych prowadzących działalność w formie spółek akcyjnych i komandytowo-akcyjnych, posiadającym w Banku rachunek bankowy, zaoferować możliwość zawierania umów o świadczenie usług prowadzenia elektronicznego rejestru akcjonariuszy. W ramach świadczonych przez Wnioskodawcę Usług prowadzenia Rejestru, Bank będzie wykonywał szereg określonych w umowie czynności wskazanych w pkt a - j w tym Bank będzie pośredniczył w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych z tytułu przysługujących akcjonariuszom praw z posiadanych akcji, tj. w wypłacie dywidendy przez taką spółkę na rzecz jej akcjonariuszy.

W przedmiotowej sprawie istotne jest to, że Bank w zakresie akcji zapisanych w rejestrze akcjonariuszy, tj. objętych wnioskiem, Bank nie jest (nie będzie) podmiotem prowadzącym rachunki papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy lub rachunki zbiorcze. Akcje (papiery wartościowe), dla których Bank będzie prowadził rejestr akcjonariuszy i na rzecz których Bank będzie pośredniczył w wypłacie dywidendy będą zapisywane w rejestrze akcjonariuszy, a tym samym nie będą podlegać zapisowi na rachunku papierów wartościowych i w związku z tym nie zostanie spełniona jedna z przesłanek zawartych w art. 26 ust. 2c ustawy o CIT.

Mając na względzie przedstawiony opis zdarzenia przyszłego oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy Bank nie jest (nie będzie) podmiotem prowadzącym rachunki papierów wartościowych poszczególnych akcjonariuszy lub rachunki zbiorcze, jednakże na mocy umowy ze Spółkami może pośredniczyć w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych Spółek wobec akcjonariuszy z tytułu przysługujących im praw z akcji, np. w wypłacie akcjonariuszom przez Spółki dywidendy, nie będzie płatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych z tego tytułu (art. 26 ust. 2c ustawy o CIT).

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy na Banku będą ciążyć obowiązki płatnika w związku z pośrednictwem Banku w wykonywaniu zobowiązań pieniężnych, tj. w wypłacie dywidendy na rzecz akcjonariuszy – należy uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych zostało/zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (…), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj