Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach
IBPP2/443-140/11/ASz
z 6 maja 2011 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IBPP2/443-140/11/ASz
Data
2011.05.06



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
dostawa towarów
stawki podatku
wyroby


Istota interpretacji
stawki podatku VAT dla masy makowej.



Wniosek ORD-IN 3 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach, działając w imieniu Ministra Finansów, stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2011r. (data wpływu 28 stycznia 2011r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 kwietnia 2011r. (data wpływu 21 kwietnia 2011r., o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla masy makowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2011r. wpłynął ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla masy makowej.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 21 kwietnia 2011r. (data wpływu 21 kwietnia 2011r., będącym odpowiedzią na wezwanie tut. organu z dnia 12 kwietnia 2011r. znak: IBPP2/443-140/11/ASz.

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący zaistniały stan faktyczny:

Wnioskodawca jest producentem masy makowej, będącej mieszaniną substancji takich jak mak, miód sztuczny, cukier, bakalie, skrobia pszenna, skrobie modyfikowane i inne dodatki funkcjonalne, które tworzą gotową do użycia masę jako dodatek do wytwarzania wyrobów piekarskich. Producent stosuje PKWiU 10.61.24.0, co wynika z obowiązujących wcześniej kodów SWW, które według kodów przejścia na stronach GUS przekształciły się w kolejne kody PKWiU.

Historia dotycząca numerów PKWiU 10.61.24.0 przedstawia się następująco:

Pierwotnie produkt figurował pod SWW 242-2422-9 - Wyroby i półprodukty ciastkarskie pozostałe. W wyniku zmiany SWW na PKWiU (Dz. U. z 1997r. nr 42, poz. 264) kod masy makowej przekształcił się z SWW 2422-9 na PKWiU 15.61.24 - Mieszaniny do wytwarzania wyrobów piekarskich. Po zmianie kodów PKWiU (Dz. U. z 2008r., nr 207, poz. 1293) kod PKWiU 2004r. - 15.61.24 przekształcił się na kod PKWiU 2008 - 10.61.24.0 - Mieszaniny i ciasta do wytwarzania wyrobów piekarskich.

Ustawą z dnia 29 października 2010r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2010r., nr 226, poz. 1476), która weszła w życiu z dniem 01.01.2011 r. na mocy art. 1 pkt 17c zmieniono załącznik nr 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004r., nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dotyczący towarów i usług opodatkowanych stawką podatku w wysokości 7% (8%), gdzie w pozycji 29 znalazły się towary o kodzie PKWiU 10.61 - Produkty przemiału zbóż.

Ustawa z dnia 26.11.2010r. o zmianie niektórych ustaw związanych z realizacja ustawy budżetowej (Dz. U. z 2010r., nr 238, poz. 1578) w art. 19 pkt 2 a zmieniła art. 41 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r., nr 54, poz. 535 z późn. zm.) dodając pkt 2a, który określił, ze dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 stawka podatku wynosi 5%. Art. 19 pkt 6 wprowadził ustawy zmieniającej wprowadził załącznik nr 10 do ustawy o podatku od towarów i usług. W pozycji 22 załącznika nr 10 - Wykaz towarów opodatkowanych stawką podatku w wysokości 5% wykazano towary o kodzie ex PKWiU 10.61 - Produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty jako towary podlegające 5% stawce podatku VAT.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy dla produkowanej przez siebie masy makowej sklasyfikowanej pod kodem PKWiU 10.61.24.0, począwszy od 01.01.2011r. Wnioskodawca winien stosować stawkę 5% czy 8% podatku od towarów i usług...

Zdaniem Wnioskodawcy, zasadą jest, że w sytuacji gdy ten sam towar (usługa) wymieniany jest w więcej niż jednym przepisie jako uprawniony do korzystania z różnych obniżonych stawek podatkowych - stosuje się najniższą z nich.

W poz. 29 załącznika nr 3 do ustawy o VAT (Dz. U. z 2010r., nr 226, poz. 1476) jako opodatkowane według stawki 8% odnajdujemy „Produkty przemiału zbóż” sklasyfikowane w PKWiU w grupowaniu 10.61. Podobne brzmienie ma jednak poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy (Dz. U. z 2010r., nr 238, poz. 1578), w której jako opodatkowane według stawki 5% wymienione są sklasyfikowane w grupowaniu PKWiU ex 10.61 „Produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty”. W ocenie podatnika oznacza to, ze cała grupowanie, z wyłączeniem śruty opodatkowane jest według stawki 5% na mocy załącznika nr 10, natomiast sama śruta opodatkowana jest według stawki 8% na mocy załącznika nr 3 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zaistniałego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.), zwanej dalej również ustawą o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ww. ustawy o VAT przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

Natomiast stosownie do art. 2 pkt 6 ww. ustawy o VAT przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl przepisu art. 5a ww. ustawy o VAT, towary i usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Klasyfikacją statystyczną dotyczącą towarów i usług, która ma zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, od dnia 1 stycznia 2011r. jest Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług wprowadzona rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 29 października 2008r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) – (Dz. U. Nr 207, poz. 1293 ze zm.).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ww. ustawy o VAT, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl natomiast przepisu art. 41 ust. 2 wskazanej ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy, stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1.

Jednakże stosownie do art. 146a ww. ustawy o VAT, w okresie od dnia 1 stycznia 2011r. do dnia 31 grudnia 2013r., z zastrzeżeniem art. 146f:

  1. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%,
  2. stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz w tytule załącznika nr 3 do ustawy wynosi 8%.

W poz. 29 załącznika nr 3 do ustawy o VAT zostały wymienione produkty przemiału zbóż (PKWiU 10.61).

Ponadto w objaśnieniach do ww. załącznika nr 3 wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik.

Zgodnie z art. 41 ust. 2a ww. ustawy o VAT dla towarów wymienionych w załączniku nr 10 do ustawy stawka podatku wynosi 5%.

W poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy o VAT zostały wymienione objęte symbolem PKWiU ex 10.61 - produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty.

Należy też zauważyć, iż użycie w treści załącznika do ustawy znacznika „ex” przy numerze grupowania oznacza, że dotyczy tylko danego wyrobu z danego grupowania.

Z treści wniosku wynika, iż Wnioskodawca jest producentem masy makowej, będącej mieszaniną substancji takich jak mak, miód sztuczny, cukier, bakalie, skrobia pszenna, skrobie modyfikowane i inne dodatki funkcjonalne, które tworzą gotową do użycia masę jako dodatek do wytwarzania wyrobów piekarskich. Producent stosuje PKWiU 10.61.24.0, co wynika z obowiązujących wcześniej kodów SWW, które według kodów przejścia na stronach GUS przekształciły się w kolejne kody PKWiU.

W przedmiotowej sprawie stawka podatku od towarów i usług zdeterminowana jest zaklasyfikowaniem, będącego przedmiotem zapytania, wyrobu czyli masy makowej, według nomenklatury PKWiU mającej zastosowanie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz przywołane wyżej przepisy, należy stwierdzić, że w odniesieniu do wskazanego we wniosku wyrobu (masy makowej), który Wnioskodawca zaliczył do grupowania PKWiU (2008r.) 10.61, należy zauważyć że co prawda towary klasyfikowane w tym grupowaniu PKWiU zostały wymienione w poz. 29 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, a tym samym mogłyby one korzystać z opodatkowania stawką podatku 8%, na podstawie art. 41 ust. 2 w związku z art. 146a pkt 2 ustawy o VAT i poz. 29 załącznika nr 3 do tej ustawy, to jednak z uwagi na fakt, iż w poz. 22 załącznika nr 10 do ustawy o VAT zostały wymienione objęte symbolem PKWiU ex 10.61 - produkty przemiału zbóż, z wyłączeniem śruty, a ponadto w objaśnieniach do ww. załącznika nr 3 wskazano, iż wykaz nie ma zastosowania dla zakresu sprzedaży towarów i świadczenia usług zwolnionych od podatku VAT lub opodatkowanych stawkami niższymi niż stawka, której dotyczy załącznik, zatem należy przyjąć, że sprzedaż ww. masy makowej będzie opodatkowana 5% stawką podatku VAT na podstawie art. 41 ust. 2a ustawy o VAT, w związku z poz. 22 załącznika nr 5 do tej ustawy.

W konsekwencji powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Należy zauważyć, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności przedstawionego we wniosku przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania masy makowej według PKWiU. Tut. organ nie jest właściwy do weryfikacji poprawności przedstawionego przez Wnioskodawcę zaklasyfikowania, gdyż zgodnie z Komunikatem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje swoje towary i usługi według zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach wprowadzonych rozporządzeniami Rady Ministrów lub stosowanych bezpośrednio na podstawie przepisów Wspólnoty Europejskiej. W przypadku trudności w ustaleniu właściwego grupowania Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług zainteresowany podmiot może zwrócić się o udzielenie informacji w tym zakresie do Urzędu Statystycznego w Łodzi. Tak więc to Wnioskodawcę obciąża obowiązek i ryzyko prawidłowego sklasyfikowania ww. wyrobu według PKWiU.

Należy również zwrócić uwagę, że niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w kwestii stawki podatku VAT dla dostawy śruty, gdyż problem ten nie był przedmiotem zapytania Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Zgodnie z przepisem § 1 pkt 1 rozporządzenia Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 28 sierpnia 2008r. w sprawie przekazania rozpoznawania innym wojewódzkim sądom administracyjnym niektórych spraw z zakresu działania ministra właściwego do spraw finansów publicznych, Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych oraz Prezesa Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego (Dz. U. Nr 163, poz. 1016) skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie ul. Rakowicka 10, 31-511 Kraków, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. Nr 153, poz. 1270 ze zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Katowicach, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Bielsku-Białej, ul. Traugutta 2a, 43-300 Bielsko-Biała.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj