Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB2-1.4010.506.2020.2.AH
z 25 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a i art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 11 grudnia 2020 r.), uzupełnionym 5 lutego 2021 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  1. czy wymienione we wniosku bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna - wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego, Bank powinien brać pod uwagę przy ustalaniu limitu decydującego o statusie „małego podatnika" - jest prawidłowe;
  2. czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika" powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązywania rezerw i aktualizacji wartości - jest prawidłowe;
  3. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, a w szczególności art. 19 ust.1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2019 status „małego podatnika", w związku z czym powinien zastosować 9% stawkę podatku - jest prawidłowe;
  4. czy Bank powinien dokonać korekty zeznania podatkowego za 2019 r. oraz opodatkować dochód uzyskany w tym roku podatkowym wg stawki podatkowej 9% - jest prawidłowe;
  5. czy w roku podatkowym 2020 Bank może skorzystać z 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli przychody w 2019 r. nie przekroczyły kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, a przewidywane osiągnięte przychody w 2020 r. nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2020 r. wpłynął do tut. Organu wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie ustalenia:

  1. czy wymienione we wniosku bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna - wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego, Bank powinien brać pod uwagę przy ustalaniu limitu decydującego o statusie „małego podatnika";
  2. czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika" powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązywania rezerw i aktualizacji wartości;
  3. czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust.1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2019 status „małego podatnika", w związku z czym powinien zastosować 9% stawkę podatku;
  4. czy Bank powinien dokonać korekty zeznania podatkowego za 2019 r. oraz opodatkować dochód uzyskany w tym roku podatkowym wg stawki podatkowej 9%;
  5. czy w roku podatkowym 2020 Bank może skorzystać z 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli przychody w 2019 r. nie przekroczyły kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, a przewidywane osiągnięte przychody w 2020 r. nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Wniosek powyższy nie spełniał wymogów formalnych, dlatego też pismem z 21 stycznia 2021 r. Znak 0111-KDIB2-1.4010.506.2020.1.AH wezwano do jego uzupełnienia, co też nastąpiło 5 lutego 2021 r.



We wniosku przedstawiono następujący opis stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego:

Bank Spółdzielczy w X. prowadzi działalność od 1927 r. i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. BS wpisany jest do rejestru przedsiębiorców przez Sąd Rejonowy. Przedmiot działalności według PKD 64.19.Z - Pozostałe pośrednictwo pieniężne. Funkcjonuje w formie spółdzielni na podstawie przepisów ustawy - Prawo bankowe, Prawo spółdzielcze oraz Ustawy z dnia 7 grudnia 2000 r. o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających. Rokiem podatkowym dla banku jest rok kalendarzowy. W 2019 r. Bank osiągnął następujące przychody:

  1. Przychody z tytułu odsetek: 1.800.125,95 zł, w tym z tytułu uzyskanego dyskonta od bonów pieniężnych 93.802,28 zł.
  2. Przychody z tytułu prowizji: 456.707,85 zł.
  3. Pozostałe przychody operacyjne: 400,00 zł.

Łączne przychody ze sprzedaży wyniosły: 2.257.233,80 zł.

Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości wyniosły: 58.987,34 zł.

W zeznaniu CIT-8 za rok podatkowy 2019 Bank wykazał przychody w łącznej wysokości 2.335.739,37 zł. Bank na koniec roku 2019 wykazał w bilansie dłużne papiery wartościowe w kwocie 9.051.889.38 zł, w tym bony pieniężne 6.569.459,38 zł. Bank odprowadził w 2019 r. zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 96.844 zł, przy zastosowaniu stawki 19%.

Łączne przychody osiągnięte przez Bank Spółdzielczy w X. w 2019 r. wyniosły 2.316.221,14 zł i nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro w przeliczeniu według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego w zaokrągleniu do 1.000 zł. tj. 5.109.000 złotych. Według stanu na dzień 30 września 2020 r. Bank Spółdzielczy w X. osiągnął następujące przychody: 1. Przychody z tytułu odsetek: 888.544,28 zł, w tym z tytułu uzyskanego dyskonta bonów pieniężnych NBP : 30.309,61 zł.

2.Przychody z tytułu prowizji: 381.584,00 zł.

3.Pozostałe przychody operacyjne: 89.904,89 zł.

Razem przychody ze sprzedaży wyniosły 1.360.033,17 zł. Przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości wyniosły 19.042,89 zł. Bank od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2020 r. odprowadził zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych w wysokości 37 680 zł, przy zastosowaniu stawki podatku 19%. Bank na 30 września 2020 r. posiadał w bilansie dłużne papiery wartościowe na kwotę 24.569.905,20 zł, w tym bony pieniężne NBP w kwocie 22.119.905,20 zł. Przychody osiągnięte przez Bank w 2020 r. nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NPB na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego.

Do wnioskodawcy nie mają zastosowania okoliczności wymienione w art. 19 ust. 1a, 1b i 1c ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz.1406 ze zm.).

Dodatkowo w uzupełnieniu wniosku, ujętym w piśmie z 22 stycznia 2021 r. Wnioskodawca wskazał, iż w 2019 r. Bank posiadał status „małego podatnika" w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - osiągnął przychody w wysokości 2.257.233,80 PLN, co stanowi 530.053,73 EUR, tj. nieprzekraczające limitu 1.200.000 EUR. W uzupełnieniu tym Wnioskodawca wskazał również, iż Bank odsprzedaje bony pieniężne na rzecz emitenta, tj. NBP. Bony pieniężne nie są przedmiotem dalszego obrotu. Uzyskany przychód z dyskonta od bonów pieniężnych w roku 2020 wyniósł 33.587,59 PLN. Ponadto, suma wszystkich przychodów Banku, uzyskanych w 2020 r. wyniosła 1.842.860,66 PLN, co stanowi 399.337,06 EUR i nie przekroczyła kwoty 1.200.000 EUR.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

  1. Czy wymienione we wniosku bony pieniężne NBP (ich wartość nominalna) oraz transakcje kupna - wykupu dokonywane w trakcie roku obrotowego, Bank powinien brać pod uwagę przy ustalaniu limitu decydującego o statusie „małego podatnika"?
  2. Czy Bank przy ustalaniu wartości przychodów ze sprzedaży w kontekście „małego podatnika" powinien brać pod uwagę przychody z tytułu rozwiązywania rezerw i aktualizacji wartości?
  3. Czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust.1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2019 status „małego podatnika", w związku z czym powinien zastosować 9% stawkę podatku?
  4. Czy Bank powinien dokonać korekty zeznania podatkowego za 2019 r. oraz opodatkować dochód uzyskany w 2019 r. wg stawki podatkowej 9%?"
  5. (Pytanie ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).
  6. Czy w roku podatkowym 2020 Bank może skorzystać z 9% stawki podatku dochodowego od osób prawnych, jeżeli przychody w 2019 r. nie przekroczyły kwoty wyrażonej w złotych odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, a przewidywane osiągnięte przychody w 2020 r. nie przekroczą wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu ogłaszanego przez NBP na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł. (art. 19 ust. 1 pkt 2 lit. a w zw. z art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych)?

Zdaniem Wnioskodawcy do limitu przychodów dla statusu „małego podatnika" nie należy wliczać bonów pieniężnych NBP oraz transakcji związanych z ich zakupem i wykupem. Według Banku, nie stanowi również przychodu ze sprzedaży wartość przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, gdyż są to przychody z tytułu rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie zmaterializowania się ewentualnego ryzyka kredytowego. Zasady tworzenia rezerw na ryzyko kredytowe reguluje rozporządzenie Ministra Finansów w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz. U. z 2019 r, poz.520).

Bank stoi na stanowisku, że na podstawie przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust.1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10, Bank w 2019 r. osiągnął przychody nieprzekraczające limitu 1.200.000 euro oraz posiadał status „małego podatnika" i w konsekwencji, dla obliczenia należnego za ten rok podatku dochodowego od osób prawnych, powinien zastosować stawkę podatku w wysokości 9% i dokonać korekty zeznania podatkowego za 2019 r.

Bank stoi również na stanowisku, że zgodnie z art. 19 ust.1 pkt 2 w zw. z art. 4a pkt 10 posiadał status „małego podatnika" w 2019 r. i biorąc pod uwagę przychody w okresie od 1 stycznia 2020 r. do 30 września 2020 r. nie przekroczy limitu dla statusu „małego podatnika". Bank może stosować 9% stawkę podatku dochodowego od osób prawnych w 2020 r.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1406 ze zm.), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 updop, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na dwa źródła:

  • z zysków kapitałowych oraz
  • z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Wydzielając odrębne źródło przychodów – z zysków kapitałowych na gruncie updop ustawodawca zamieścił w ustawie katalog, w którym określił listę przychodów zaliczanych do tego źródła. Oznacza to, że konieczność rozdzielania źródeł przychodów na „przychody operacyjne” i „zyski kapitałowe” nie ma zastosowania jedynie do określonych podmiotów zajmujących się działalnością finansową. W przypadku takich podmiotów kategorie przychodów ze źródła „zyski kapitałowe” stanowią podstawowy rodzaj działalności (są de facto działalnością operacyjną). W tym miejscu należy wskazać, że w art. 7b ust. 1 updop ustawodawca zawarł zamknięty katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych. Wskazane zostały w nim konkretne transakcje gospodarcze kreujące przychód podatkowy z zysków kapitałowych co oznacza, że wszelkie inne przychody niewymienione w tym przepisie nie będą zaliczane do tej kategorii przychodów.

Zgodnie z treścią art. 19 ust. 1 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

  1. 19% podstawy opodatkowania;
  2. 9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych – w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a updop, podatnik, który został utworzony:

  1. w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo
  2. w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo
  3. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo
  4. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników, albo
  5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14

-nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b updop, wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c updop, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

  1. spółki dzielonej,
  2. podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:
    1. uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10.000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1.000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub
    2. składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

-w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e updop).

Z powyższych przepisów wynika, że co do zasady, podatek dochodowy od osób prawnych jest obliczany według stawki 19% na podstawie art. 19 ust. 1 pkt 1 updop. Niektórzy podatnicy mogą jednak korzystać z opodatkowania podatkiem dochodowym według stawki 9%. Jest tak w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro (art. 19 ust. 1 pkt 2 updop), o ile podatnicy ci posiadają status małego podatnika (art. 19 ust. 1d updop) lub rozpoczynają prowadzenie działalności gospodarczej (art. 19 ust. 1e updop).

Obniżona stawka podatku 9% jest stosowana w odniesieniu do przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych i ma zastosowanie wyłącznie do małych podatników oraz podatników rozpoczynających działalność, z zastrzeżeniem ust. 1a-1e ww. ustawy, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Powołane wyżej przepisy odwołują się niejednokrotnie do pojęcia „małego podatnika”. Definicja „małego podatnika” została zawarta w art. 4a pkt 10 updop i na tle przepisów obowiązujących od 2017 r. do końca 2019 r. nie uległa zmianie. Zgodnie z tym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wskazany w powyższym przepisie limit przychodów w 2020 r. uległ jednak zmianie.

I tak, zgodnie z art. 4a pkt 10 updop w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2020 r. ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku – oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 2.000.000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1.000 zł .

Odnosząc się do powyższego wskazać należy, że za małego podatnika w 2019 r. uznaje się podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2018 r. nie przekroczyła kwoty 5.135.000 zł. W 2018 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2018 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2018 r. Nr 190/A/NBP/2018) wynosił 4,2795 zł x 1.200.000 = 5.135.400 zł, w zaokrągleniu 5.135.000 zł.

Za małego podatnika w 2020 r. uznaje się natomiast podmiot, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) za 2019 r. nie przekroczyła kwoty 8.746.800 zł. W 2019 r. pierwszym dniem roboczym października był 1 października i to według kursu na ten dzień należy przeliczyć kwoty wyrażone w euro. Wg wyliczenia średni kurs euro ogłoszony przez Narodowy Bank Polski na dzień 1 października 2019 r. (zgodnie z tabelą kursów NBP z 1 października 2019 r. Nr 190/A/NBP/2019) wynosił 4,3734 zł x 2.000.000 euro = 8.746.800 zł, w zaokrągleniu 8.747.000 zł.

Ad. 1, 2.

Wątpliwości Banku wynikające z pytania oznaczonego nr 1 i 2, na tle przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego, dotyczą odpowiednio kwestii ustalenia, czy do limitu przychodów ze sprzedaży, decydującego o statusie „małego podatnika” dla celów podatku dochodowego, Bank powinien zabrać pod uwagę:

  • bony pieniężne (ich wartość nominalną) oraz wartość transakcji związanych z zakupem/wykupem bonów pieniężnych oraz
  • przychody z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sformułowanie „wartość przychodu ze sprzedaży” nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Wskazać także należy, że nie można tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego. W związku z tym, winno się dokonać literalnej wykładni tego pojęcia. Przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów.

Taka interpretacja „przychodu ze sprzedaży” koreluje z tożsamą regulacją zawartą w art. 2 pkt 25 lit. a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 106, z późn. zm.), w myśl której, przez małego podatnika rozumie się podatnika od towarów i usług, u którego wartość sprzedaży (wraz z kwotą podatku) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Z kolei, sprzedażą jest odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o podatku od towarów i usług).

Odwoływanie się do definicji „sprzedaży” zawartej w ustawie o podatku od towarów i usług, dla potrzeb ustalenia „wartości przychodów ze sprzedaży” w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie zawsze jest uzasadnione. Wskazać bowiem należy na możliwe istotne rozbieżności, które mogą powstać pomiędzy wartością sprzedaży ustaloną na podstawie ustawy o podatku od towarów i usług, a przychodem ze sprzedaży według ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Istnieją bowiem sytuacje, w których określona sprzedaż nie podlega podatkowi VAT (np. sprzedaż usług poza terytorium kraju), a podlega podatkowi dochodowemu od osób prawnych i odwrotnie sprzedaż, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, a nie podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Należy jednak zwrócić uwagę – posługując się pomocniczo definicją stworzoną dla celów podatku od towarów i usług – że sprzedażą jest m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług.

Wobec powyższych wyjaśnień, skoro przychód ze sprzedaży należy rozumieć zgodnie z wykładnią literalną, to oznacza to, że do limitu decydującego o uznaniu podatnika za „małego” w rozumieniu updop, należy sumować wartość wszystkich przychodów stanowiących przychody ze sprzedaży (a więc wynikające z czynności sprzedaży).

Odnosząc się zatem w pierwszej kolejności do kwestii ustalenia, czy wymienione bony pieniężne (ich wartość nominalna) oraz wartość transakcji związanych z zakupem/wykupem bonów pieniężnych, Bank powinien brać pod uwagę przy określeniu, czy posiada status małego podatnika, należy zauważyć, że jeśli podatnik uzyskuje przychód z wykupu bonów pieniężnych,

to przychód ten nie powinien być uwzględniony w przychodach decydujących o statusie małego podatnika. Sama wartość nominalna bonów pieniężnych nie stanowi także przychodów ze sprzedaży, nie jest więc zaliczana do limitu przy określaniu statusu małego podatnika, o którym mowa w art. 4a pkt 10 updop.

Także – jak wskazał Wnioskodawca – nie stanowi również przychodu ze sprzedaży wartość przychodów z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości, gdyż są to przychody z tytułu rozwiązania rezerw utworzonych na pokrycie zmaterializowania się ewentualnego ryzyka kredytowego.

Powyższe rezerwy są tworzone w celu zrównoważenie skutków potencjalnego ryzyka, a obowiązek ich tworzenia, aktualizacji oraz rozwiązania reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 16 grudnia 2008 r. w sprawie zasad tworzenia rezerw na ryzyko związane z działalnością banków (Dz.U. z 2019 r., poz. 520).

Podsumowując, zdaniem Organu, wartość nominalna bonów pieniężnych oraz wartość transakcji związanych z ich zakupem/wykupem, a także przychód z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości nie są wynikiem przeprowadzonej transakcji sprzedaży, nie generują więc przychodów ze sprzedaży, w rozumieniu art. 4a pkt 10 updop.

Tym samym, stanowisko Banku w zakresie pytania nr 1 i 2, iż wartości bonów pieniężnych (bony NBP), transakcji związanych z ich kupnem/wykupem, a także wartości przychodów z tytułu rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości nie stanowią przychodów ze sprzedaży, a tym samym nie podlegają uwzględnieniu przy ustalaniu limitu „małego podatnika” jest prawidłowe.

Ad. 3, 4.

Odnosząc się z kolei do wątpliwości Wnioskodawcy, w zakresie ustalenia, czy przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w szczególności art. 19 ust. 1 pkt 2 w zw. art. 4a pkt 10 należy interpretować w ten sposób, że Bank posiadał w roku podatkowym 2019 status małego podatnika, w związku z czym powinien zastosować 9% stawkę podatku do opodatkowania dochodów uzyskanych za ten rok (pytanie Nr 3), ustalić należy, czy Bank zalicza się do podmiotów, do których znajduje zastosowanie ww. przepis.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d updop, podatnicy, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Skoro w 2018 r. wartość przychodów Wnioskodawcy ze sprzedaży wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro wyrażonej w złotych, a do Banku nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a-1c updop, to oznacza, że Bank posiadał w 2019 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 tej ustawy.

Wyjaśnić jednak należy, że zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2019 r., stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status „małego podatnika”, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku. Do ustalenia, czy podatnik nie przekroczył limitu przychodów 1.200.000 euro, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, bierze się pod uwagę wszystkie przychody podatnika osiągnie w roku podatkowym, określone zgodnie z art. 12 updop, bez wyłączenia przychodów z zysków kapitałowych.

Mając powyższe na względzie, stwierdzić należy, że dla zastosowania 9% stawki podatku w 2019 r. oprócz posiadania przez Bank statusu małego podatnika, należy również spełnić przesłankę nieprzekroczenia osiągniętych w roku podatkowym przychodów w równowartości 1.200.000 euro. Do limitu przychodów 1.200.000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop w brzmieniu do 31 grudnia 2019 r., osiągniętych w roku podatkowym, należy zaliczać wszystkie przychody podatkowe w rozumieniu art. 12 updop, a więc również dyskonto bonów pieniężnych oraz, przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości.

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wynika z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego / zdarzenia przyszłego oraz jego uzupełnienia, wartość przychodów Wnioskodawcy w 2019 r. nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop i Wnioskodawca posiada status „małego podatnika”, to w roku 2019 może zastosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie uznaje się za prawidłowe.

Odnosząc się natomiast do treści pytania nr 4, dotyczącego ustalenia, czy Bank powinien dokonać korekty zeznania podatkowego za 2019 r., oraz opodatkować dochód uzyskany w 2019 r. wg stawki podatkowej 9%, wskazać należy, że zgodnie z art. 81 § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 ze zm.), jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację. Skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji. Ponadto, w myśl art. 70 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, zobowiązanie podatkowe przedawnia się z upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku.

W związku z powyższym, Bank może dokonać korekty zeznania podatkowego za 2019 r. opodatkowując dochód uzyskany w tym roku podatkowym według stawki 9 %.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy dotyczące możliwości dokonania korekty zeznania podatkowego za 2019 r. jest prawidłowe.

Ad. 5.

Ustosunkowując się natomiast do możliwości zastosowania przez Bank obniżonej stawki 9% w 2020 r. należy wskazać, że analogicznie jak w 2019 r. warunkiem zastosowania preferencyjnej stawki podatkowej jest posiadanie przez Wnioskodawcę statusu „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 ustawy o podatki dochodowym od osób prawnych.

Jeżeli zatem w 2019 r. wartość przychodów ze sprzedaży Wnioskodawcy wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług nie przekroczyła równowartości 2.000.000 euro wyrażonej w złotych, a do Banku nie znajdą zastosowania ograniczenia określone w art. 19 ust. 1a-1c updop, to oznacza, że Bank posiada w 2020 r. status „małego podatnika” w rozumieniu art. 4a pkt 10 ww. ustawy.

Organ ponownie jednak zauważa, że stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie do podatników posiadających status „małego podatnika”, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu Bank straci zatem prawo do stosowania obniżonej stawki podatku.

Do ustalenia, czy limit przychodów 1.200.000 euro, o których mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, nie został przekroczony, Bank analogicznie jak w 2019 r. zobowiązany jest brać pod uwagę wszystkie przychody, które osiągnie w roku podatkowym, w tym również dyskonto bonów pieniężnych oraz przychody z rozwiązania rezerw i aktualizacji wartości. Jeżeli zatem przychody Wnioskodawcy (inne niż z zysków kapitałowych) uzyskane w 2020 r. nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro, to mogą one w całości podlegać opodatkowaniu 9% stawka podatkową.

Mając na uwadze powyższe, skoro jak wynika z uzupełnienia wniosku, wartość przychodów Wnioskodawcy w 2020 r. nie przekroczyła równowartości 1.200.000 euro, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 updop, to w roku tym, Wnioskodawca może stosować obniżoną stawkę podatku dochodowego w wysokości 9%.

Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy zatem uznać za prawidłowe.

Końcowo należy dodać, że tut. Organ w niniejszej interpretacji nie odniósł się do danych liczbowych przedstawionych przez Wnioskodawcę. Weryfikacja danych liczbowych może mieć miejsce wyłącznie w toku postępowania podatkowego, w którym możliwa jest analiza dokumentów i weryfikacja ustalonej przez Wnioskodawcę wysokości podstawy opodatkowania.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym, a w części dotyczącej zdarzenia przyszłego – stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz.U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj