Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.925.2020.3.ŻR
z 1 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku we wniosku z dnia 10 grudnia 2020 r. (data wpływu), uzupełnionym pismem z dnia 11 grudnia 2020 r. (data wpływu), z dnia 25 stycznia 2021 r. (data wpływu 26 stycznia 2021 r.), z dnia 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 4 lutego 2021 r.) oraz z dnia 23 lutego 2021 r. (data wpływu) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w trybie egzekucji komorniczej nieruchomości zabudowanej składającej się z działek nr o 1 i 2 (KW …) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem VAT sprzedaży w trybie egzekucji komorniczej nieruchomości zabudowanej składającej się z działek nr o 1 i 2 (KW …).

Przedmiotowy wniosek uzupełniono w dniu 11 grudnia 2020 r., 26 stycznia 2021 r., 4 lutego 2021 r. oraz 23 lutego 2021 r. o doprecyzowanie opisu sprawy i własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz dowody uiszczenia opłaty.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniach wniosku).

Egzekucja z prawa wieczystego użytkowania nieruchomości o numerze KW … położonej:…, ul…., nieruchomość została wyceniona przez biegłego na kwotę … zł, dłużnik nie dostarczył dokumentacji w zakresie nakładów poniesionych na nieruchomości i ich wysokości oraz ewentualnej amortyzacji nakładów. Ponadto nieruchomość jest przedmiotem najmu, jednakże dłużnik nie okazał przedmiotowej umowy. Komornik Sądowy (Wnioskodawca) z uwagi na brak możliwości jednoznacznego stwierdzenia czy należny podatek od towarów i usług powinien zostać doliczony do kwoty oszacowania oraz na oświadczenie dłużnika, iż jest czynnym płatnikiem podatku VAT, zwraca się z przedmiotowym wnioskiem o interpretację. Zdarzenie przyszłe to licytacja przedmiotowej nieruchomości w trybie egzekucji sądowej - dostarczenie towaru.

W odpowiedzi na pytania zawarte w wezwaniu tut. Organu, tj.:

  1. Czy nieruchomość, objęta księgą wieczystą nr KW … stanowi jedną czy kilka geodezyjnie wyodrębnionych działek?
  2. Należy wskazać numer/numery ewidencyjne działek będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji.
    Z okoliczności sprawy wynika, iż nieruchomość, objęta księgą wieczystą nr KW … jest zabudowana, wobec tego, jeżeli przedmiotowa nieruchomość składa się z kilku geodezyjnie wyodrębnionych działek, wówczas należy wskazać:
  1. Czy wszystkie działki będące przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji są zabudowane?

Jeśli przedmiotem ww. dostawy będą działki niezbudowane, to należy wskazać:

  1. Czy na dzień sprzedaży w trybie licytacji działki będą objęte miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego? Jeżeli tak, to należy wskazać, jakie będzie przeznaczenie działek będących przedmiotem transakcji według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego?
  2. W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, należy wskazać, czy dla niezabudowanych działek będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji zostały lub przed sprzedażą zostaną wydane decyzje o warunkach zabudowy bądź też decyzje o lokalizacji inwestycji celu publicznego zgodnie z art. 4 ust. 2 pkt 1 lub pkt 2 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2020 r., poz. 293 z późn. zm.)? Jeżeli tak, to dla których działek?
  3. Czy nabycie przez dłużnika niezabudowanych działek będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, nastąpiło w ramach transakcji opodatkowanej, zwolnionej czy niepodlegającej opodatkowaniu podatkiem VAT?
  4. Czy transakcja ta została udokumentowana fakturą z wykazaną kwotą podatku VAT?
  5. Czy dłużnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu niezabudowanych działek będących przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji?
  6. W jaki sposób, do jakich celów, dłużnik wykorzystywał ww. działki będące przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji od dnia nabycia do dnia sprzedaży?
  7. Czy niezabudowane działki będące przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, dłużnik wykorzystywał do działalności gospodarczej, o której mowa w art. 15 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.)?
  8. Czy z tytułu prowadzenia tej działalności dłużnik był czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług?
  9. Czy niezabudowane działki będące przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji, wykorzystywane były przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług? Jeżeli tak, to jaką działalność zwolnioną z opodatkowania podatkiem VAT, do której wykorzystywane były ww. działki, wykonywał dłużnik – należy podać podstawę prawną zwolnienia?
  10. Z uwagi na okoliczność wskazaną w opisie sprawy, iż „nieruchomość jest przedmiotem najmu” należy wskazać, kiedy poszczególne niezabudowane działki lub ich części zostały oddane w najem? Należy wskazać dzień, miesiąc i rok.
    Odpowiedzi na ww. pytania 4-13 należy udzielić osobno w odniesieniu do każdej geodezyjnie wyodrębnionej niezabudowanej działki, będącej przedmiotem sprzedaży w trybie licytacji.

Jeśli ww. nieruchomość, objęta księgą wieczystą nr KW … stanowi jedną lub kilka zabudowanych działek, to należy wskazać:

  1. Jakie naniesienia budowlane znajdują się na każdej z działek będących przedmiotem dostawy?
  2. Czy naniesienia budowlane znajdujące się na działkach będących przedmiotem dostawy, są budynkami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020., poz. 1333)?
  3. Czy naniesienia budowlane znajdujące się na działkach będących przedmiotem dostawy stanowią budowle? Jeśli tak, to należy wskazać, jakie oraz czy stanowią one budowle w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane?
  4. Czy na działkach będących przedmiotem dostawy, znajdują się urządzenia budowalne, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy Prawo budowlane? Jeśli tak, to należy wskazać, jakie oraz z którym budynkiem/budowlą są one powiązane?
  5. Jaki jest symbol PKOB, nazwa grupowania oraz wyszczególnienie budynków/budowli, położonych na działkach będących przedmiotem dostawy wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych wprowadzonej rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. Nr 112, poz. 1316, z późn. zm.)?
  6. Czy poszczególne budynki/budowle są trwale związane z gruntem?
  7. Czy budynki, budowle, urządzenia budowalne zostały nabyte, czy wybudowane przez dłużnika? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania.
  8. Czy z tytułu nabycia budynków/budowli/urządzeń budowlanych dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  9. Czy z tytułu wytworzenia/wybudowania poszczególnych budynków/budowli/ urządzeń budowlanych dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  10. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie położonych na działkach będących przedmiotem dostawy, budynków/budowli lub ich części w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
  11. Jeżeli nastąpiło pierwsze zasiedlenie części budynków/budowli, to należy wskazać, w jakiej w części?
  12. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na ww. pytanie nr 23, należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie budynków/budowli lub ich części?
  13. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowych budynków/budowli lub ich części a ich dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  14. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania budynków/budowli? Należy wskazać dokładną datę.
  15. W jaki sposób dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje poszczególne budynki/budowle? W szczególności należy wskazać:
    • czy budynki/budowle wykorzystywane były/są w działalności gospodarczej dłużnika i w jakim okresie?
    • do jakich czynności były/są wykorzystywane przez dłużnika poszczególne budynki/budowle, tj. czy do:
      • czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
      • czynności zwolnionych od podatku VAT,
      • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
    • z uwagi na okoliczność wskazaną w opisie sprawy, iż „nieruchomość jest przedmiotem najmu” należy wskazać czy cała nieruchomość, tj. wszystkie budynki/budowle były/są przedmiotem najmu? Należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy poszczególne budynki/budowle lub ich części zostały oddane w najem.
  16. Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie poszczególnych budynków/budowli w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej budynków/budowli? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr p):
    1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
    2. czy nakłady, ponoszone przez dłużnika na ulepszenie budynków/budowli stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
    3. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie budynków/budowli będących przedmiotem dostawy, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    4. kiedy budynki/budowle po dokonaniu ulepszeń, zostały oddane do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
    5. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych budynków/budowli miało miejsce pierwsze zasiedlenie tych budynków/budowli? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło/nastąpi „pierwsze zasiedlenie”.
    6. w ramach jakich czynności nastąpiło/nastąpi pierwsze zasiedlenie ulepszonych budynków/budowli po oddaniu ich do użytkowania?
    7. czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonych budynków/budowli, a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    8. w jaki sposób, do jakich czynności dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje ulepszone budynki/budowle po oddaniu ich do użytkowania?
    9. z uwagi na okoliczność wskazaną w opisie sprawy, iż „nieruchomość jest przedmiotem najmu” należy wskazać czy wszystkie ulepszone budynki/budowle były/są przedmiotem najmu? Należy wskazać dzień, miesiąc i rok kiedy poszczególne budynki/budowle lub ich części po ulepszeniu zostały oddane w najem.
    Odpowiedzi na ww. pytania 14-29 należy udzielić osobno w odniesieniu do każdego budynku/budowli/urządzenia budowlanego znajdującego się na działkach, będących przedmiotem dostawy.
  1. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 9, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
    • czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?
    • czy działania te zostały udokumentowane?
    • czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?



Wnioskodawca udzielił następujących odpowiedzi:

Zdarzenie przyszłe obejmuje sprzedaż egzekucyjną - dwie geodezyjnie wyodrębnione działki o nr 2 oraz 1. Obydwie działki są zabudowane.

(Odpowiedzi dotyczą wszystkich budynków/budowli położonych na działce 2 i 1):

14. Zgodnie z załączonym wypisem z kartoteki budynków.

15. Tak.

16. Zgodnie z załączonym wypisem z kartoteki budynków.

17. Zgodnie z załączonym operatem biegłego.

18. Zgodnie z załączonym wypisem z kartoteki budynków.

19. Tak.

20. Nabyte przez dłużnika - zgodnie z treścią księgi wieczystej.

21. Brak informacji.

22. Nie dotyczy.

23. Tak. Brak informacji co do daty.

24. Nie dotyczy.

25. Nie dotyczy.

26. Tak.

27. Brak informacji.

28. Z informacji posiadanych przez Komornika, budynki wykorzystywane są przez dłużnika do działalności gospodarczej. Nieruchomość jest wynajmowana, jednakże z uwagi na brak współpracy po stronie dłużnej brak jest możliwości dokładnego określenia przedmiotu najmu/dzierżawy (w załączeniu umowa dzierżawy z dnia 28-04-2012 wraz z aneksem oraz umowa najmu z dnia 01-10- 2012).

29. Brak informacji.

30. Komornik wielokrotnie próbował uzyskać informację od dłużnika w zakresie ww. pytań, jednakże dłużnik celowo nie udziela odpowiedzi na zadane przez organ egzekucyjny pytania, tym samym budząc wątpliwości, co do należnego podatku od towarów i usług.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 29 stycznia 2021r. Wnioskodawca wskazał:

Przedmiotem dostawy w zdarzeniu przyszłym będzie nieruchomość położona w … przy ul…., dla której prowadzona jest księga wieczysta o nr KW ….

Dłużna Spółka, zgodnie z zapisami KW nabyła prawo wieczystego użytkowania przedmiotowej nieruchomości w roku 1992.

Przedmiotowa nieruchomość to działki gruntu nr 1 i 2 obręb … o powierzchni łącznej 4.0894 HA zabudowana kompleksem budynków przemysłowo-biurowych. Kompleks przemysłowy wyposażony jest w pięć dźwigów towarowo-osobowych.

Opis budynków położonych na nieruchomości objętej księgą wieczystą.

  1. Budynek „dawnej farbiarni i wykończalni”:

Budynek czterokondygnacyjny, w części pięciokondygnacyjny, niepodpiwniczony.

Opis ogólny:

Rok budowy: 1975

Powierzchnia użytkowa: 21.112,0 m2.

Konstrukcja szkieletowo - słupowa z prefabrykatów żelbetowych.

Fundamenty z płyty żelbetowej.

Ściany prefabrykowane.

Stropy z płyty korytkowej, żelbetowej.

Stropodach z płyt żelbetowych korytkowych.

Dach kryty papą na lepiku.

Posadzki betonowe.

Tynki cementowo-wapienne.

Część posadzek wyłożona plastidurem, w części płytki kwasoodporne z lat 70 - tych.

W części budynku zamontowano okna pcv.

Instalacje: elektryczna, wodociągowa, kanalizacja miejska, c.o. - miejskie, p.poż, telefoniczna, klimatyzacyjna.

Na kondygnacjach produkcyjnych posadzki betonowe, tynki cementowo-wapienne. wrota stalowe.

Na drugiej kondygnacji znajduje się centrum sportowo-rekreacyjne (siłownia, fitness,), posadzki wyłożone panelami podłogowymi. Na czwartym piętrze przeprowadzono remont adaptujący pomieszczenia na biura: okna pcv, drzwi wewnętrzne płycinowe, sufity podwieszane typu Armstrong, ściany wyłożono płytami g.k, posadzki betonowe w trakcie wykonywania podłóg.

W pomieszczeniach sanitarnych glazura, w szatni glazura i terakota. W części sanitarnej wykonano dwie sauny ( męska i damska).

W części restauracyjnej pierwszego piętra podłoga z paneli podłogowych, na zapleczu kuchennym posadzka i ściany wyłożone płytkami ceramicznymi.

Najemcy aranżowali wnętrza na własny koszt.

Na podstawie długości okresu eksploatacji (ok. 35 lat) oraz przeciętnego dopuszczalnego okresu eksploatacji obiektu (ok. 90 lat), a także w oparciu o ocenę wizualną, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 40 %, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego.

Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej, brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

  1. Budynek „ dawnej dziewiarni”:

Budynek dwukondygnacyjny, niepodpiwniczony.

Opis ogólny: 

Rok budowy: 1975

Powierzchnia użytkowa: 31.850,0 m2

Konstrukcja słupowo-ryglowa.

Fundamenty z płyty żelbetowej.

Stropy z płyty żelbetowej.

Stropodach typu „…”.

Dach kryty papą na lepiku.

Tynki cementowo-wapienne.

Posadzki betonowe i wyłożone plastidurem.

Instalacje: elektryczna, wodociągowa, kanalizacja miejska, c.o. - miejskie, gazowa, parowa, p.poż, telefoniczna, klimatyzacyjna, wentylacji.

W części znajduje się centrum sportu i rekreacji, obejmujące boiska: piłka nożna, squash, tenis ziemny, sala ćwiczeń lekkoatletycznych.

Na niewielkiej części znajduje się część biurowa: w pokojach wykładziny dywanowe, sufity typu …, drzwi wewnętrzne płycinowe.

W części produkcyjnej posadzki betonowe, z płyt stalowych kwasoodpornych i lastriko, tynki cementowo-wapienne, wrota stalowe.

Najemcy aranżowali wnętrza na własny koszt.

Na podstawie długości okresu eksploatacji (ok. 35 lat) oraz przeciętnego dopuszczalnego okresu eksploatacji obiektu (ok. 90 lat), a także w oparciu o ocenę wizualną, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 40 %, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego.

Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

  1. Budynek oczyszczalni ścieków:

Budynek jednokondygnacyjny, składający się z dwóch budynków położonych obok siebie, z przepompowni i zbiornika wyrównawczego komory pomiarowej.

Opis ogólny:

Rok budowy: 1976

Powierzchnia użytkowa: 505 m2

Konstrukcja nadziemna murowana.

Dach z płyt panwiowych, kryty papą.

Zbiornik wyrównawczy żelbetowy monolityczny, dwukomorowy.

Komora pomiarowa: kanał żelbetowy ze studzienkami, przykryty płytami prefabrykowanymi. Stolarka okienna drewniana.

Instalacje: elektryczna, technologiczna.

Na podstawie długości okresu eksploatacji (ok. 40 lat) oraz przeciętnego dopuszczalnego okresu eksploatacji obiektu (ok. 90 lat), a także w oparciu o ocenę wizualną, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 40 %, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego.

Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

  1. Budynek hydroforni:

Budynek jednokondygnacyjny, podpiwniczony.

Opis ogólny:

Rok budowy: 1976

Powierzchnia użytkowa: 508 m2

Konstrukcja żelbetowa monolityczna.

Stolarka okienna stalowa.

Tynki cementowo-wapienne.

Posadzki betonowe.

Schody żelbetowe.

Instalacje: elektryczna, technologiczna.

Na podstawie długości okresu eksploatacji (ok. 40 lat) oraz przeciętnego dopuszczalnego okresu eksploatacji obiektu (ok. 90 lat), a także w oparciu o ocenę wizualną, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 40 %, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego.

Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

  1. Budynek magazynu:

Budynek jednokondygnacyjny, podpiwniczony.

Opis ogólny:

Rok budowy: 1975

Powierzchnia użytkowa: ok. 55 m2

Ściany murowane.

Dach kryty papą na lepiku.

Tynki cementowo-wapienne.

Posadzki betonowe.

Instalacje: elektryczna, wentylacyjna.

Na podstawie długości okresu eksploatacji (ok. 45 lat ) oraz przeciętnego dopuszczalnego okresu eksploatacji obiektu (ok. 90 lat), a także w oparciu o ocenę wizualną, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 50 %, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego.

Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

  1. Wiata magazynowa:

Budynek jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony.

Opis ogólny:

Rok budowy: 1975

Powierzchnia użytkowa: 31,5 m2

Konstrukcja stalowa.

Ławy fundamentowe z betonu żwirowego.

Dach o konstrukcji stalowej, przykryty płytami falistymi.

Podłoże betonowe.

Instalacje: elektryczna.

Na podstawie długości okresu eksploatacji (ok. 50 lat ) oraz przeciętnego dopuszczalnego okresu eksploatacji obiektu (ok. 90 lat), a także w oparciu o ocenę wizualną, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 40 %, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego.

Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

W otoczeniu nieruchomości wycenianej brak czynników wywołujących zużycie środowiskowe (lotnisko, wysypisko śmieci, itp.).

  1. Budynek magazynu (działka nr 2):

Budynek jednokondygnacyjny, niepodpiwniczony.

Opis ogólny:

Rok budowy: 1975

Powierzchnia użytkowa: 99 m2

Konstrukcja stalowa.

Ławy fundamentowe ze żwirobetonu.

Posadzki betonowe.

Instalacje: elektryczna.

Na podstawie długości okresu eksploatacji (ok. 40 lat ) oraz przeciętnego dopuszczalnego okresu eksploatacji obiektu (ok. 90 lat), a także w oparciu o ocenę wizualną, ustalono stopień zużycia technicznego na poziomie ok. 45 %, co oznacza przeciętny stan techniczny, z koniecznością prowadzenia remontów w ograniczonym zakresie.

W trakcie wizji lokalnej nie stwierdzono uszkodzeń widocznych elementów konstrukcyjnych, mogących mieć wpływ na zwiększenie stopnia zużycia technicznego. Stopień zużycia funkcjonalnego (odstępstwa od aktualnie preferowanych rozwiązań funkcjonalnych) uwzględniono w analizie stopy kapitalizacji oraz stawek czynszu.

Na terenie znajduje się zdewastowana wiata o niewielkiej powierzchni, o konstrukcji stalowej, ściany i dach wyłożone eternitem, podłoże betonowe oraz murowany budynek portierni - naniesienia ignorowane przez nabywców w ujęciu wartościotwórczym.

Z informacji posiadanych przez organ egzekucyjny budynki posadowione na nieruchomości zostały nabyte przez dłużną spółkę. Brak informacji w zakresie dokonanych modernizacji i naniesień przekraczających 30% wartości początkowej. Brak również informacji czy dłużna spółka korzystała z odliczeń należnego podatku VAT zarówno w zakresie zakupu czy też modernizacji.

Z wizji lokalnej (egzekucja toczy się od 2012 roku) organ egzekucyjny może stwierdzić, iż w dacie wszczęcia egzekucji nieruchomość była zasiedlona. Wnioskodawca stwierdził również, iż na nieruchomości zostały poczynione nakłady/modernizacja, jednakże z uwagi na brak współpracy po stronie dłużnika brak jest możliwości stwierdzenia stosunku wartości nakładów do wartości początkowej, jak również faktu, czy dłużna spółka dokonywała w tym zakresie odliczeń podatku VAT. Dłużna spółka oświadczyła, iż jest czynnym podatnikiem podatku VAT.

Organ egzekucyjny wielokrotnie próbował uzyskać informację w zakresie ewentualnego opodatkowania dostawy nieruchomości podatkiem VAT od dłużnika. Na chwilę obecną przedmiotowa nieruchomość jest wynajmowana przez dłużną spółkę na rzecz … Sp. zo.o. z siedzibą w ….

W uzupełnieniu wniosku z dnia 23 lutego 2021r. na pytania Organu: „W związku z informacjami wskazanymi w uzupełnieniu wniosku z dnia 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 4 lutego 2021 r.), iż „Kompleks przemysłowy wyposażony jest w pięć dźwigów towarowo-osobowych.” oraz „Na terenie znajduje się zdewastowana wiata o niewielkiej powierzchni, o konstrukcji stalowej, ściany i dach wyłożone eternitem, podłoże betonowe…” wzywa się Wnioskodawcę do uzupełnienia wniosku ORD-IN poprzez jednoznaczne wskazanie:

  1. Czy zakresem pytania objęta jest dostawa budynków czy również dostawa pięciu dźwigów towarowo-osobowych?
  2. Czy ww. dźwigi towarowo-osobowe stanowią element składowy budynków, czy stanowią odrębne od budynków ruchomości?
  3. Czy ww. dźwigi towarowo-osobowe są urządzeniami budowalnymi, o których mowa w art. 3 pkt 9 ustawy z dnia 7 lipca 1994r. ustawy Prawo budowlane (Dz. U. z 2020., poz. 1333 z późn. zm.)? Jeśli tak, to należy wskazać, z którym budynkiem są one powiązane?
  4. Czy dostawa ww. dźwigów towarowo-osobowych będzie stanowiła odrębną od dostawy budynków transakcję udokumentowana fakturą?
  5. Jeżeli przedmiotem sprzedaży będą także odrębne od budynków ruchomości w postaci dźwigów towarowo-osobowych, to należy wskazać czy ww. ruchomości stanowią odrębny od budynków środek trwały?
  6. Czy ruchomości zostały nabyte, czy wytworzone przez dłużnika? Należy wskazać datę nabycia lub wytworzenia.
  7. Czy nabycie ruchomości było udokumentowane fakturą/fakturami z wykazanymi kwotami podatku VAT?
  8. Czy z tytułu nabycia ruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  9. Czy z tytułu wytworzenia przedmiotowych ruchomości dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  10. Do jakich czynności były wykorzystywane przez dłużnika przedmiotowe ruchomości, tj. czy do:
    • czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
    • czynności zwolnionych od podatku VAT,
    • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
  11. Czy przedmiotowe ruchomości były wykorzystywane przez dłużnika wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku? Jeśli tak, to do jakiej działalności zwolnionej były wykorzystywane? Należy wskazać podstawę prawną zwolnienia.
  12. Czy ww. wiata o konstrukcji stalowej jest budynkiem w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane?
  13. Czy ww. ww. wiata o konstrukcji stalowej jest budowlą w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane?
  14. Czy ww. naniesienia, tj. ww. wiata o konstrukcji stalowej jest trwale związana z gruntem?
  15. Czy ww. obiekt budowlany został nabyty, czy wybudowany przez dłużnika? Należy wskazać datę nabycia lub wybudowania.
  16. Czy z tytułu nabycia/wytworzenia ww. obiektu dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony? Jeżeli nie, to należy wskazać przyczyny.
  17. Czy nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. wiaty w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.)? Jeżeli tak, to należy wskazać dokładną datę.
  18. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na ww. pytanie nr 17, należy wskazać w wyniku jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ww. wiaty?
  19. Czy pomiędzy pierwszym zasiedleniem przedmiotowej wiaty a jej dostawą upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
  20. Kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. obiektu? Należy wskazać dokładną datę.
  21. W jaki sposób dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje przedmiotowy obiekt? W szczególności należy wskazać:
    • czy wiata wykorzystywana była/jest w działalności gospodarczej dłużnika i w jakim okresie?
    • do jakich czynności była/jest wykorzystywana przez dłużnika ww. wiata, tj. czy do:
      • czynności opodatkowanych podatkiem VAT,
      • czynności zwolnionych od podatku VAT,
      • czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT?
    • z uwagi na okoliczność wskazaną w opisie sprawy, iż „nieruchomość jest przedmiotem najmu” należy wskazać czy cała nieruchomość, tj. również zdewastowana wiata była/jest przedmiotem najmu? Należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy została oddane w najem.
  22. Czy dłużnik ponosił nakłady na ulepszenie ww. wiaty w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, w wysokości wyższej niż 30% wartości początkowej wiaty? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie nr 22):
    1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
    2. czy nakłady, ponoszone przez dłużnika na ulepszenie ww. wiaty stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania nieruchomości lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
    3. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie przedmiotowej wiaty, dłużnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    4. kiedy ww. wiata po dokonaniu ulepszeń, została oddana do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
    5. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonej wiaty miało miejsce pierwsze zasiedlenie? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło/nastąpi „pierwsze zasiedlenie”.
    6. w ramach jakich czynności nastąpiło/nastąpi pierwsze zasiedlenie ulepszonej wiaty po oddaniu jej do użytkowania?
    7. czy między pierwszym zasiedleniem ulepszonej wiaty, a jej dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    8. w jaki sposób, do jakich czynności dłużnik wykorzystywał/wykorzystuje ulepszoną wiatę po oddaniu jej do użytkowania?
    9. z uwagi na okoliczność wskazaną w opisie sprawy, iż „nieruchomość jest przedmiotem najmu” należy wskazać czy po ulepszeniu również przedmiotowa wiata była/jest przedmiotem najmu? Należy wskazać dzień, miesiąc i rok kiedy wiata lub jej część po ulepszeniu została oddana w najem.

Ponadto w sytuacji, gdy okaże się, że dźwigi towarowo-osobowe nie stanowią części składowych budynków będących przedmiotem sprzedaży oraz nie stanowią odrębnych od budynków ruchomości, a są budowlami w rozumieniu przepisów art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane, to odpowiedzi na ww. pytania nr 14-22 należy udzielić również w odniesieniu do dźwigów towarowo-osobowych.

Nadto z uwagi na wskazaną w uzupełnieniu wniosku okoliczność, iż „Najemcy aranżowali wnętrza na własny koszt” w odniesieniu do budynku „dawnej farbiarni i wykończalni” oraz budynku „dawnej dziewiarni” należy wskazać:

  1. Czy najemca/najemcy ponosili wydatki na ulepszenie ww. obiektów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych w wysokości przekraczającej 30% jej wartości początkowej? Jeśli tak, to należy wskazać (odpowiedzi na poniższe pytania należy udzielić tylko w przypadku twierdzącej odpowiedzi na pytanie 23):
    1. kiedy takie wydatki były ponoszone?
    2. czy w stosunku do wydatków na ulepszenie ww. naniesień najemcy/najemcom przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?
    3. kiedy ww. obiekty po dokonaniu ulepszeń, został oddane do użytkowania? Należy wskazać dokładną datę.
    4. czy nakłady, ponoszone przez najemcę/najemców, na ulepszenie ww. obiektów stanowiły „przebudowę” rozumianą jako dokonanie istotnych zmian przeprowadzonych w celu zmiany wykorzystania obiektów lub w celu znaczącej zmiany warunków zasiedlenia?
    5. czy po oddaniu do użytkowania ulepszonych obiektów miało miejsce pierwsze zasiedlenie tych obiektów? Jeżeli tak, to należy wskazać dzień, miesiąc i rok, kiedy nastąpiło „pierwsze zasiedlenie”.
    6. w ramach jakich czynności nastąpiło pierwsze zasiedlenie ulepszonych obiektów po oddaniu ich do użytkowania?
    7. czy między pierwszym zasiedleniem ww. obiektów po ulepszeniu, a ich dostawą, upłynie okres dłuższy niż 2 lata?
    8. w jaki sposób, do jakich czynności najemca/najemcy wykorzystywali ulepszone obiekty po oddaniu ich do użytkowania?
  2. W przypadku, gdy odpowiedź na pytanie nr 23 jest twierdząca, to należy dodatkowo wskazać, czy między dłużnikiem, a najemcą/najemcami ww. budynków doszło/dojdzie od rozliczenia nakładów poniesionych na ich ulepszenie? Jeśli tak, to należy wskazać:
    • w jaki sposób nastąpiło/nastąpi rozliczenie nakładów (jednorazowo, częściowo) oraz czy nastąpi to przed sprzedażą czy po sprzedaży?
    • czy w stosunku do rozliczonych nakładów dłużnikowi przysługiwało/będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego?

  3. Jeżeli Wnioskodawca nie posiada informacji, o których mowa w ww. pytaniach, które są niezbędne do oceny, czy w przedmiotowej sprawie będzie miało zastosowanie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2, 10, 10a ustawy o podatku od towarów i usług, to należy wskazać:
    • czy ten brak informacji jest wynikiem podjętych przez Wnioskodawcę działań?
    • czy działania te zostały udokumentowane?
    • czy podjęte działania potwierdzają brak możliwości uzyskania tych niezbędnych informacji od dłużnika?

Wnioskodawca wskazał: zapytanie obejmuje dostawę jedynie nieruchomość położoną w … przy ul…., dla której prowadzona jest księga wieczysta o nr KW…, a wskazane wcześniej ruchomości w postaci dźwigów towarowo-osobowych, wiaty są jej częściami składowymi.

Ponadto Wnioskodawca informuje, że komornik sądowy nie posiada wiedzy specjalistycznej dotyczącej prawa budowlanego, tym samym nie jest w stanie w sposób jednoznaczny odpowiedzieć na pytania z zakresu wspomnianej wiaty.

Organ egzekucyjny nie posiada również informacji czy wiata została nabyta czy wybudowana przez dłużnika.

W zakresie pierwszego zasiedlenia ww. wiaty należy domniemywać, że została ona zasiedlona w czasie, jak cała nieruchomość - brak możliwości wskazania dokładnej daty - okres dłuższy niż dwa lata.

Organ egzekucyjny nie posiada również informacji czy wiata została nabyta czy wybudowana przez dłużnika.

Brak jest również wiedzy, kiedy nastąpiło zajęcie do używania ww. obiektów, jak i sposobu ich wykorzystywania przez dłużnika.

W zakresie ponoszonych przez najemców nakładów na nieruchomości organ egzekucyjny nie jest w stanie odpowiedzieć na pytania.

Brak przedmiotowych informacji jest wynikiem braku współpracy dłużnika i braku możliwości pozyskania informacji, co jest udokumentowane w aktach egzekucyjnych

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dostarczony towar, tj. nieruchomość o numerze KW … położona: …, ul…., w drodze licytacji sądowej jest objęty podatkiem VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie przedstawionym w uzupełnieniu wniosku z dnia 29 stycznia 2021 r.), z uwagi na datę pierwszego zasiedlenia (okres dłuższy niż dwa lala) i brak wykazania przez dłużnika, iż dokonał nakładów (ulepszenia nieruchomości) przekraczających 30% w terminie krótszym niż dwa lata od zasiedlenia do dostawy nieruchomości, w myśl art. 43 ustawy o podatku od towarów i usług, dostawa przedmiotowej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu od podatku VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2019 r. poz. 1438, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), zgodnie z którym płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Przepis art. 18 ustawy wprowadza szczególną na gruncie przepisów ustawy regulację, kiedy to należny podatek pobierany jest i odprowadzany do urzędu skarbowego przez płatnika, a nie przez podatnika. Płatnik pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik; w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Tym samym komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz do uwzględnienia w trakcie sprzedaży towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Przepis art. 30 § 1 ww. ustawy stanowi, że płatnik, który nie wykonał obowiązków określonych w art. 8, odpowiada za podatek niepobrany lub podatek pobrany a niewpłacony.

W świetle cyt. wyżej przepisów, płatnikami podatku od towarów i usług (czyli podmiotami zobowiązanymi do obliczania, poboru podatku od podatnika i wpłaty podatku na konto organu podatkowego) mogą być organy egzekucyjne oraz komornicy sądowi. Sytuacja taka ma miejsce, gdy w wykonaniu czynności egzekucyjnych organy te dokonują dostawy towarów należących do podatnika lub przez niego posiadanych z naruszeniem przepisów. Sformułowanie „płatnikami” oznacza, że organy te nie stają się z tytułu wykonania powyższych czynności podatnikami podatku od towarów i usług, lecz pełnią jedynie rolę płatnika w odniesieniu do podatku należnego z tytułu sprzedanych (zlicytowanych) towarów należących do podatnika, w stosunku do którego toczy się postępowanie egzekucyjne.

Zaznaczenia wymaga, że komornik sądowy dokonuje transakcji w imieniu podatnika – dłużnika. Prowadzona przez niego sprzedaż towarów będących własnością dłużnika, będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdy do rozliczenia tego podatku byłby zobowiązany dłużnik. Natomiast w przypadku, gdy powyższa czynność nie podlegałaby opodatkowaniu tym podatkiem lub byłaby od niego zwolniona, komornik sądowy nie będzie obowiązany do odprowadzenia podatku.

Komornik sądowy pełni w tym przypadku rolę pośrednika pomiędzy podatnikiem a organem podatkowym, przekazując organowi środki pieniężne podatnika. Uzasadnione jest to charakterem odpłatnej dostawy następującej w ramach wykonywania czynności egzekucyjnych. Jeżeli bowiem dłużnik niesolidnie spłaca swoje zobowiązania i w celu wyegzekwowania należności wszczęto przeciwko niemu postępowanie egzekucyjne, to istnieją podstawy do uznania, że nie uiści również podatku należnego w związku z dostawą dokonaną w ramach egzekucji. Nie bez znaczenia jest także fakt, że podatnik, będący dłużnikiem, zazwyczaj nie otrzymuje kwot uzyskanych przez organ egzekucyjny ze sprzedaży towarów w wykonaniu czynności egzekucyjnych. Prawdopodobne jest zatem, że podatnik nie posiada innych środków finansowych umożliwiających uiszczenie należnego podatku. Ustanowienie organu egzekucyjnego płatnikiem zapewnia odprowadzenie należnego podatku przez organ przeprowadzający dostawę w ramach czynności egzekucyjnych.

Zatem komornik sądowy zobowiązany jest do przestrzegania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług i do uwzględnienia w trakcie sprzedaży licytacyjnej towarów okoliczności decydujących o jej opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary - na mocy art. 2 pkt 6 ustawy - rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, w tym również:

  1. przeniesienie z nakazu organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w imieniu takiego organu lub przeniesienie z mocy prawa prawa własności towarów w zamian za odszkodowanie;
  2. wydanie towarów na podstawie umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży na warunkach odroczonej płatności, jeżeli umowa przewiduje, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione;
  3. wydanie towarów na podstawie umowy komisu: między komitentem a komisantem, jak również wydanie towarów przez komisanta osobie trzeciej;
  4. wydanie towarów komitentowi przez komisanta na podstawie umowy komisu, jeżeli komisant zobowiązany był do nabycia rzeczy na rachunek komitenta;
  5. ustanowienie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego, ustanowienie spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu oraz przekształcenie spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego na spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu, a także ustanowienie na rzecz członka spółdzielni mieszkaniowej odrębnej własności lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu oraz przeniesienie na rzecz członka spółdzielni własności lokalu lub własności domu jednorodzinnego;
  6. oddanie gruntów w użytkowanie wieczyste;
  7. zbycie praw, o których mowa w pkt 5 i 6.

Należy zauważyć, że użytkowanie wieczyste stanowi wprawdzie prawo do rzeczy cudzej, ale daje użytkownikowi wieczystemu uprawnienia do dysponowania rzeczą w sposób zbliżony do właściciela.

Należy podkreślić, że zarówno ustawa o podatku od towarów i usług, jak i przepisy wykonawcze do niej, nie regulują pojęcia „części składowych”. Zatem w tym celu należy odwołać się do przepisów ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 z późn. zm.).

Na podstawie art. 45 ustawy Kodeks cywilny, rzeczami w rozumieniu niniejszego kodeksu są tylko przedmioty materialne.

Stosownie do art. 46 § 1 Kodeksu, nieruchomościami są części powierzchni ziemskiej stanowiące odrębny przedmiot własności (grunty), jak również budynki trwale z gruntem związane lub części takich budynków, jeżeli na mocy przepisów szczególnych stanowią odrębny od gruntu przedmiot własności.

Z kolei w myśl art. 48 Kodeksu, z zastrzeżeniem wyjątków w ustawie przewidzianych, do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania.

Zgodnie z brzmieniem art. 47 § 1 Kodeksu – część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych.

Natomiast z art. 47 § 2 Kodeksu wynika, że częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego.

Przytoczony wyżej przepis art. 48 Kodeksu cywilnego łączy się z art. 191 ustawy Kodeks cywilny, wyrażającym zasadę superficies solo cedit, zgodnie z którą własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do treści art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - według art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Określony w ustawie zakres opodatkowania podatkiem od towarów i usług wskazuje, że do tego, aby faktycznie zaistniało opodatkowanie danej czynności konieczne jest, aby czynność podlegającą opodatkowaniu wykonał podmiot, który dla tej właśnie czynności będzie działał jako podatnik. Definicja działalności gospodarczej, zawarta w ustawie, ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" tych wszystkich podmiotów, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym. Ponadto, działalność gospodarczą stanowi wykorzystywanie towarów w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analizując powyższe przepisy stwierdzić należy, że dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, a dodatkowo działającego w takim charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Istotnym dla określenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem podatku VAT jest stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy.

Należy zaznaczyć, że sprzedaż składników wykorzystywanych w działalności gospodarczej podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi egzekucję prawa wieczystego użytkowania nieruchomości o numerze KW …. Dłużnik, zgodnie z zapisami KW nabył prawo wieczystego użytkowania przedmiotowej nieruchomości w roku 1992. Przedmiotowa nieruchomość to działki gruntu nr 1 i 2 zabudowana kompleksem budynków przemysłowo-biurowych. Kompleks przemysłowy wyposażony jest w pięć dźwigów towarowo-osobowych. Wnioskodawca wskazał w dacie wszczęcia egzekucji nieruchomość była zasiedlona. Budynki wykorzystywane są przez dłużnika do działalności gospodarczej. Nieruchomość jest wynajmowana, jednakże z uwagi na brak współpracy po stronie dłużnej brak jest możliwości dokładnego określenia przedmiotu najmu/dzierżawy. Wnioskodawca wskazał również, iż na nieruchomości zostały poczynione nakłady/modernizacja, jednakże z uwagi na brak współpracy po stronie dłużnika brak jest możliwości stwierdzenia stosunku wartości nakładów do wartości początkowej, jak również faktu, czy dłużnik dokonywał w tym zakresie odliczeń podatku VAT. Wnioskodawca nie posiada informacji w zakresie dokonanych modernizacji i naniesień przekraczających 30% wartości początkowej. Nie posiada również informacji czy dłużnik korzystał z odliczeń należnego podatku VAT zarówno w zakresie zakupu czy też modernizacji.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa prowadzi do wniosku, że mimo że dłużnik obecnie nie jest czynnym podatnikiem podatku VAT, to w odniesieniu do transakcji sprzedaży zabudowanych działek o numerze nr 1 i 2 (KW….), będzie występował w charakterze podatnika podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy, prowadzącego działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy. Zauważyć bowiem należy, że budynki wykorzystywane są przez dłużnika do działalności gospodarczej. Nadto, Nieruchomość jest wynajmowana. W konsekwencji, dostawa przez Komornika ww. zabudowanych działek o numerze 1 i 2 (KW…) będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy, jako odpłatna dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy.

Przy czym, wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być albo opodatkowana właściwą stawką podatku VAT, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Zgodnie z art. 146aa ust. 1 pkt 1 tej ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż -6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże, zarówno w treści ustawy o VAT, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

  1. dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim;
  2. pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest – co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części, kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z treścią art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

  1. wybudowaniu lub
  2. ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie nieruchomości do używania. Pierwsze zasiedlenie budynku lub jego części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynku oddano go w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika – bowiem w obydwu przypadkach doszło do korzystania z budynku.

W tym miejscu należy nadmienić, że w przypadku nieruchomości zabudowanych niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

Według art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem że:

  1. w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,
  2. dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dotyczy wszystkich towarów – zarówno nieruchomości, jak i ruchomości – przy nabyciu (imporcie lub wytworzeniu) których nie przysługiwało podatnikowi prawo do odliczenia podatku VAT i wykorzystywanych – niezależnie od okresu ich używania przez podatnika – wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT.

Jak wskazano wyżej, aby zastosować zwolnienie od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

  1. towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,
  2. przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostawy budynków, budowli lub ich części, prowadzi do wniosku, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie danego obiektu. Zauważyć bowiem należy, że stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Kwestię opodatkowania dostawy gruntu, na którym posadowione zostały budynki lub budowle rozstrzyga art. 29a ust. 8 ustawy, w myśl którego w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Powyższy przepis obejmuje swoim zakresem także grunty będące w użytkowaniu wieczystym.

W świetle tego przepisu, przy sprzedaży budynków lub budowli, dokonywanej wraz z dostawą gruntu, na którym są one posadowione, grunt dzieli byt prawny budynków w zakresie opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku, jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale z gruntem związanych. Jeżeli dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta ze zwolnienia od podatku, ze zwolnienia takiego korzysta również dostawa gruntu, na którym obiekt jest posadowiony.

Jednocześnie należy wskazać, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia „budynku”. W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r., poz. 1333 z późn. zm.).

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym - należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 43 ust. 21 ustawy, jeżeli udokumentowane działania organów egzekucyjnych lub komorników sądowych, o których mowa w art. 18, nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów, o której mowa w art. 18, zwolnień od podatku, o których mowa w ust. 1 pkt 2, 3 i 9-10a, przyjmuje się, że warunki zastosowania zwolnień od podatku nie są spełnione.

Wobec powyższego, dokonane w trybie egzekucji dostawy towarów, są opodatkowane podatkiem od towarów i usług, jeżeli udokumentowane działania w celu potwierdzenia zwolnienia podjęte przez komornika lub organ egzekucyjny były z powodu dłużnika bezskuteczne.

W przedmiotowej sprawie przedstawiony we wniosku opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w postępowaniu egzekucyjnym budynków posadowionych na działkach o numerze 1 i 2 (KW …) będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy. Ponadto, opis sprawy nie pozwala stwierdzić, czy sprzedaż przez Wnioskodawcę w postępowaniu egzekucyjnym budynków posadowionych na działkach zabudowanych o numerze 1 i 2 (KW …), będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak wynika z przedstawionych we wniosku okoliczności – Wnioskodawca, nie posiada wszystkich informacji, o które wzywał organ, a które są niezbędne do dokonania takiej oceny, bowiem Wnioskodawca we wniosku wskazał, że Komornik wielokrotnie próbował uzyskać informację od dłużnika w zakresie ww. pytań, jednakże dłużnik celowo nie udziela odpowiedzi na zadane przez organ egzekucyjny pytania, tym samym budząc wątpliwości co do należnego podatku od towarów i usług. Nadto, Wnioskodawca wskazał również, iż na nieruchomości zostały poczynione nakłady/modernizacja, jednakże z uwagi na brak współpracy po stronie dłużnika brak jest możliwości stwierdzenia stosunku wartości nakładów do wartości początkowej, jak również faktu, czy dłużnik dokonywał w tym zakresie odliczeń podatku VAT.

W związku z powyższym, w sprawie znajdzie zastosowanie art. 43 ust. 21 ustawy, tj. przyjęcie, że warunki zastosowania zwolnienia nie będą spełnione, o ile podjęte przez Wnioskodawcę udokumentowane działania nie doprowadziły, na skutek braku możliwości uzyskania niezbędnych informacji od dłużnika, do potwierdzenia spełnienia warunków zastosowania do dostawy towarów zwolnienia od podatku.

Zaznaczyć jednak należy, że kwestia oceny działań podjętych przez Wnioskodawcę nie była przedmiotem oceny.

Tym samym, w analizowanym przypadku, dostawa w drodze licytacji sądowej nieruchomość zabudowanej składającej się z działek o numerze 1 i 2 (KW …) będzie podlegała opodatkowaniu właściwą stawką podatku VAT w zw. z art. 43 ust. 21 ustawy. Zatem Wnioskodawca będzie zobowiązany, jako płatnik, do pobrania podatku od towarów i usług.

Końcowo należy wskazać, że ruchomości w postaci dźwigów towarowo-osobowych oraz wiaty, które – jak wskazał Wnioskodawca - są częściami składowymi nieruchomości o nr KW …., zatem nie będą przedmiotem odrębnej dostawy. Tym samym będą stanowić łącznie z nieruchomością zabudowaną składającą się z działek o numerze 1 i 2 (KW …) przedmiot opodatkowania.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy ostatecznie przedstawione w uzupełnieniu wniosku, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Ponadto, należy wskazać, że na podstawie art. 42b ust. 1 w powiązaniu z art. 42a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług podatnik może wystąpić do Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o wydanie wiążącej informacji stawkowej (WIS), która jest wydawana w formie decyzji na potrzeby opodatkowania podatkiem dostawy towarów, importu towarów, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów albo świadczenia usług.

Odnośnie dokumentów stanowiących załączniki do wniosku, tutejszy organ pragnie w tym miejscu wyjaśnić, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy – Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego oraz do przedstawienia własnego stanowiska w sprawie oceny prawnej tego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Natomiast w myśl art. 14c § 1 tej ustawy, interpretacja indywidualna zawiera ocenę stanowiska wnioskodawcy wraz z uzasadnieniem prawnym tej oceny. Z powyższych przepisów wynika zatem, że przedmiotem interpretacji może być jedynie ocena stanowiska Wnioskodawcy dotyczącego przedstawionego we wniosku stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Organ wydający interpretację nie jest natomiast uprawniony do analizowania i oceny przesłanych załączników.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w…., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przez sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj