Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-1.4012.929.2020.2.MGO
z 1 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 grudnia 2020 r. (data wpływu 14 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem z dnia 15 lutego 2021 r. (data wpływu 22 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w związku z realizacją zadania polegającego na rozbiórce istniejącego kompleksu zużytych obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki oraz zaprojektowaniu i budowie na tym terenie nowej hali pod wynajem kontrahentowi, wraz z infrastrukturą towarzyszącą – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w związku z realizacją zadania polegającego na rozbiórce istniejącego kompleksu zużytych obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki oraz zaprojektowaniu i budowie na tym terenie nowej hali pod wynajem kontrahentowi, wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 15 lutego 2021 r. (data wpływu 22 lutego 2021 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy i własnego stanowiska oraz przeformułowanie pytania.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (doprecyzowane w uzupełnieniu wniosku).

Zakład Karny w … zgodnie z ustawą z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług (tekst jednolity Dz. U. 2020 poz. 106 z późniejszymi zmianami) art. 15 ust. 1, jest podatnikiem podatku VAT. Oprócz statutowej działalności - Zakład Karny prowadzi działalność usługową w formie wynajmu pomieszczeń oraz wydzierżawiania nieruchomości gruntowych na rzecz prowadzenia działalności gospodarczej przez kontrahentów zewnętrznych, w oparciu o zatrudnienie skazanych, na warunkach wynikających z zawartych umów, a także niewielką działalność usługową w formie wynajmu pokoi gościnnych i usług ksero dla potrzeb skazanych, uzyskując przychody, które odprowadzane są na rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów. Kontrahenci wynajmujący pomieszczenia, zobowiązani są na podstawie odrębnych przepisów do stałego zatrudniania osadzonych. Zgodnie z warunkami umów kontrahenci uiszczają Zakładowi Karnemu w … opłaty za czynsz, a także za zużyte media na podstawie wystawionych przez jednostkę faktur. W miesiącu październiku bieżącego roku przychody ze sprzedaży wynikające z ww. opłat, przekroczyły limit, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, przez co Zakład Karny w … stał się czynnym podatnikiem VAT.

Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 28 sierpnia 1997 roku o zatrudnieniu osób pozbawionych wolności (tekst jednolity 2017 poz. 2151 z późniejszymi zmianami) oraz Rozporządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 30 maja 2017 roku w sprawie Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy (Dz. U. 2017 poz. 1069), Zakład Karny w … wystąpił do dysponenta ww. Funduszu z wnioskiem o przyznanie środków, w formie bezzwrotnej dotacji na sfinansowanie działań w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności tj. na tworzenie nowych miejsc pracy dla osób pozbawionych wolności oraz ochronę już istniejących. Dotacja z Funduszu przyznana będzie w kwocie netto planowanych wydatków na inwestycję, natomiast kwotę podatku VAT naliczonego, Zakład Karny w … zapłaci ze środków własnych pochodzących z budżetu Służby Więziennej, przyznanych w planie finansowym jednostki.

Planowaną inwestycję podzielić należy na dwa główne zadania:

  1. rozbiórkę istniejącego kompleksu zużytych obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki - na podstawie decyzji organu nadzoru budowlanego,
  2. zaprojektowanie i budowę na tym terenie nowej hali pod wynajem kontrahentowi, wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Przewidywany termin realizacji zadania inwestycyjnego to rok 2021 do czerwca roku 2022. W trakcie realizacji zadania inwestycyjnego Zakład Karny otrzymywał będzie faktury VAT od Wykonawcy wyłonionego na podstawie ustawy z dnia 29 stycznia 2004 roku Prawo zamówień publicznych, za które uiszczał będzie zapłatę za wykonane prace w wysokościach brutto, określonych w fakturach VAT, natomiast zapłaconą kwotę podatku naliczonego jednostka zamierza odliczyć w 100%. Faktury VAT związane z realizacją zadania inwestycyjnego będą wpływały każdorazowo po zakończeniu kolejnego etapu inwestycji.

Zadanie inwestycyjne w postaci nowej hali pod wynajem będzie realizowane z zamiarem wykorzystania uzyskanej w ten sposób powierzchni biurowej, produkcyjnej i magazynowej do wynajmu kontrahentowi zewnętrznemu czyli do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług; efektem pozamaterialnym ma być stworzenie warunków do resocjalizacji skazanych poprzez zatrudnienie na uzyskanych w ten sposób miejscach pracy. Uzyskaną w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego powierzchnię biurową, produkcyjną i magazynową Zakład Karny w … wykorzystywał będzie wyłącznie do wynajmu czyli do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Nie będzie zatem konieczności przyporządkowywania całości lub części kwot podatku naliczonego.

Kontrahent zatrudniający osoby pozbawione wolności, w nowo wybudowanej hali na podstawie zawartej umowy z Zakładem Karnym, uiszczał będzie czynsz i opłaty z tytułu najmu i zużyte media - na podstawie wystawionych przez jednostkę faktur.

W okresie realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją zadania inwestycyjnego, Zakład Karny w .. będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

Faktury związane z realizacją przyszłej inwestycji obejmującej zadania polegające m.in. na rozbiórce istniejącego kompleksu zużytych obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki oraz zaprojektowaniu i budowie na tym terenie nowej hali - będą wystawiane na Wnioskodawcę czyli na Zakład Karny w ….

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku).

Czy w przedstawionym stanie faktycznym, po otrzymaniu dotacji w kwocie netto na sfinansowanie inwestycji - Zakładowi Karnemu w …, będącemu, na podstawie art. 87 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, czynnym płatnikiem podatku VAT, przysługuje 100% zwrotu nadwyżki podatku naliczonego, wynikającego z zakupu materiałów i usług w związku z prowadzeniem inwestycji, służącej w przyszłości czynnościom opodatkowanym?

Zdaniem Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowanym w uzupełnieniu wniosku), Zakład Karny w .. będzie uprawniony do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w okresie rozliczeniowym, w związku z zakupem towarów i usług dotyczących realizacji inwestycji, mającej w przyszłości służyć odpłatnemu wynajmowaniu całości pomieszczeń lub dzierżawy terenu oraz związanej z nimi odsprzedażą mediów, będącą przyszłą sprzedażą opodatkowaną.

Planowane przyszłe zakupy usług budowlanych wraz z materiałami budowlanymi oraz innymi opłatami związanymi z zadaniem inwestycyjnym, realizowanym przez Zakład Karny, będą w całości związane ze sprzedażą opodatkowaną tj. w pierwszym etapie z rozbiórką zużytego kompleksu obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki, a następnie wybudowaniem nowej hali wraz z infrastrukturą towarzyszącą, która w całości zostanie oddana na odpłatny najem lub dzierżawę terenu wraz z odsprzedażą mediów, kontrahentowi zewnętrznemu.

Z tytułu najmu lub dzierżawy oraz za zużycie mediów kontrahent uiszczał będzie opłaty zgodnie z warunkami umowy, na podstawie faktur wystawionych przez Zakład Karny w ….

Wnioskodawca, jako czynny płatnik podatku VAT, po otrzymaniu dotacji z Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy, planuje wykorzystać otrzymane środki zgodnie z ich przeznaczeniem na zadanie inwestycyjne tj. rozbiórkę zużytego kompleksu budowlanego oraz budowę nowej hali, pod wynajem kontrahentowi, który zatrudniał będzie osoby pozbawione wolności.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza – według art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przez sprzedaż – jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy – rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 lit. a ustawy – kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Stosownie do art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług, a towary i usługi, przy nabyciu których podatek został naliczony, są lub będą w przyszłości wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zatem warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Jednocześnie, przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy w tym miejscu przywołać art. 168 ww. dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz. Urz. UE L Nr 347 z 11.12.2006 s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym, jeżeli towary i usługi wykorzystywane są na potrzeby opodatkowanych transakcji podatnika, podatnik jest uprawniony, w państwie członkowskim, w którym dokonuje tych transakcji, do odliczenia – od kwoty VAT, którą jest zobowiązany zapłacić – VAT należnego lub zapłaconego w tym państwie członkowskim od towarów i usług, które zostały mu dostarczone lub które mają być mu dostarczone przez innego podatnika. Z ugruntowanego orzecznictwa TSUE wynika, że aby podmiot miał prawo do odliczenia VAT, musi on być podatnikiem w rozumieniu przepisów dyrektywy, a po drugie towary i usługi powinny być używane do celów transakcji podlegających opodatkowaniu.

Kierując się wykładnią dokonywaną w zgodzie z zasadami VI Dyrektywy (od 1 stycznia 2007 r. – Dyrektywy 2006/112/WE), na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy, podobnie jak i art. 17(2)(3) i (5) VI Dyrektywy (art. 167 i nast. Dyrektywy 2006/112/WE) należy przyjąć – co do zasady – że niezbędnym warunkiem odliczenia VAT jest istnienie bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami), a konkretną transakcją opodatkowaną. Wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie.

Należy zauważyć, że w orzeczeniu TSUE z dnia 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 Kretztechnik AG przeciwko Finanzamt Linz stwierdzono, że warunek dopuszczalności odliczenia podatku VAT, tj. warunek by czynność powodująca naliczenie podatku winna pozostawać w bezpośrednim i ścisłym związku z czynnościami objętymi podatkiem należnym, które rodzą prawo do odliczenia należy rozumieć zgodnie z założeniami prawa do odliczenia podatku VAT. Prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług zakłada z kolei, iż wydatki poczynione celem ich uzyskania stanowiły element cenotwórczy transakcji obciążonych podatkiem należnym, rodzącym prawo do odliczenia (innymi słowy, wydatki te powinny stanowić część składową kosztów świadczenia, uwzględnioną w cenie). Wskazując na powyższe TSUE stwierdził, że brak bezpośredniego związku pomiędzy zakupami (wydatkami) a transakcją opodatkowaną wyrażającego się w braku konkretnej transakcji opodatkowanej nie musi zawsze prowadzić do utraty prawa do odliczenia VAT. W przypadku, bowiem wydatków zaliczanych do tzw. kosztów ogólnych, wprawdzie nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy zakupem tych towarów i usług a sprzedażą opodatkowaną, lecz w sytuacji, gdy stanowią one element cenotwórczy produktów podatnika, pozostając w ten sposób w bezpośrednim związku z jego opodatkowaną działalnością gospodarczą, prawo do odliczenia z tytułu tych zakupów (wydatków) powinno przysługiwać podatnikowi w takim zakresie, w jakim ogólna działalność daje prawo do odliczenia VAT.

Podobnie stanowisko zostało wyrażone w wyrokach TSUE z dnia 8 czerwca 2000 r. w sprawie C-98/98 Commissioners of Customs and Excise przeciw Midland Bank plc oraz z dnia 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/98 Abbey National plc przeciwko Commissioners of Customs and Excise).

Z kolei w wyroku z dnia 21 lutego 2013 r. w sprawie C-104/12 Finanzamt Köln–Nord przeciwko Wolframowi Beckerowi, Trybunał podkreślił, iż warunkiem powstania prawa do odliczenia podatku VAT od nabycia towarów lub usług na wcześniejszym etapie obrotu jest, by koszt nabycia owych towarów lub usług stanowił element ceny transakcji dającej prawo do odliczenia na późniejszym etapie.

Należy zauważyć, że ustawa o podatku od towarów i usług nie pozbawia podatnika prawa do dokonania odliczenia podatku VAT od zakupów, o ile występują przesłanki świadczące o tym, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do bieżącej (lub przyszłej) działalności opodatkowanej.

Zgodnie z powyższym, prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powstaje u wszystkich podatników, o ile wykażą, że zakupy były związane z bieżącą lub przyszłą działalnością opodatkowaną.

Z informacji zawartych we wniosku wynika, że oprócz statutowej działalności - Zakład Karny prowadzi działalność usługową w formie wynajmu pomieszczeń oraz wydzierżawiania nieruchomości gruntowych na rzecz prowadzenia działalności gospodarczej przez kontrahentów zewnętrznych, w oparciu o zatrudnienie skazanych, na warunkach wynikających z zawartych umów, a także niewielką działalność usługową w formie wynajmu pokoi gościnnych i usług ksero dla potrzeb skazanych, uzyskując przychody, które odprowadzane są na rachunek dochodów budżetowych Ministerstwa Finansów. Kontrahenci wynajmujący pomieszczenia, zobowiązani są na podstawie odrębnych przepisów do stałego zatrudniania osadzonych. Zgodnie z warunkami umów kontrahenci uiszczają Zakładowi Karnemu w …. opłaty za czynsz, a także za zużyte media na podstawie wystawionych przez jednostkę faktur. W miesiącu październiku bieżącego roku przychody ze sprzedaży wynikające z ww. opłat, przekroczyły limit, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, przez co Zakład Karny w … stał się czynnym podatnikiem VAT.

Wnioskodawca zamierza wystąpić do dysponenta Funduszu Aktywizacji Zawodowej Skazanych oraz Rozwoju Przywięziennych Zakładów Pracy z wnioskiem o przyznanie środków, w formie bezzwrotnej dotacji na sfinansowanie działań w zakresie resocjalizacji osób pozbawionych wolności, tj. na tworzenie nowych miejsc pracy dla osób pozbawionych wolności oraz ochronę już istniejących. Planowaną inwestycję podzielić należy na dwa główne zadania:

  • rozbiórkę istniejącego kompleksu zużytych obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki,
  • zaprojektowanie i budowę na tym terenie nowej hali pod wynajem kontrahentowi, wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

Zadanie inwestycyjne w postaci nowej hali pod wynajem będzie realizowane z zamiarem wykorzystania uzyskanej w ten sposób powierzchni biurowej, produkcyjnej i magazynowej do wynajmu kontrahentowi zewnętrznemu czyli do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług; efektem pozamaterialnym ma być stworzenie warunków do resocjalizacji skazanych poprzez zatrudnienie na uzyskanych w ten sposób miejscach pracy. Uzyskaną w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego powierzchnię biurową, produkcyjną i magazynową Zakład Karny w … wykorzystywał będzie wyłącznie do wynajmu czyli do celów prowadzonej działalności gospodarczej. Kontrahent zatrudniający osoby pozbawione wolności, w nowo wybudowanej hali na podstawie zawartej umowy z Zakładem Karnym, uiszczał będzie czynsz i opłaty z tytułu najmu i zużyte media - na podstawie wystawionych przez jednostkę faktur.

W okresie realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją zadania inwestycyjnego, Zakład Karny w … będzie zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Faktury związane z realizacją przyszłej inwestycji obejmującej zadania polegające m.in. na rozbiórce istniejącego kompleksu zużytych obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki oraz zaprojektowaniu i budowie na tym terenie nowej hali - będą wystawiane na Wnioskodawcę.

W tym miejscu należy rozstrzygnąć, czy Wnioskodawca ma prawo do zwrotu nadwyżki podatku naliczonego nad podatkiem należnym w związku z realizacją zadania polegającego na rozbiórce istniejącego kompleksu zużytych obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki oraz zaprojektowaniu i budowie na tym terenie nowej hali pod wynajem kontrahentowi, wraz z infrastrukturą towarzyszącą.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca będzie realizował zadanie inwestycyjne polegające na rozbiórce istniejącego kompleksu zużytych obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki, aby następnie na tym terenie zaprojektować i wybudować nową halę wraz z infrastrukturą towarzyszącą pod wynajem. Zatem ww. zadania są ze sobą ściśle związane, gdyż realizacja zadania pierwszego (rozbiórki istniejącego kompleksu zużytych obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki - na podstawie decyzji organu nadzoru budowlanego) umożliwi realizację zadania drugiego – zaprojektowanie i budowę na tym terenie nowej hali wraz z infrastrukturą towarzyszącą pod wynajem kontrahentowi.

Jak wynika z art. 659 § 1 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny (Dz. U. z 2020 r., poz. 1740 z późn. zm.), przez umowę najmu wynajmujący zobowiązuje się oddać najemcy rzecz do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a najemca zobowiązuje się płacić wynajmującemu umówiony czynsz.

Stosownie do treści powyższego przepisu, oddanie rzeczy innej osobie do używania przez czas oznaczony lub nieoznaczony na podstawie umowy najmu związane jest z wzajemnym świadczeniem najemcy polegającym na zapłacie umówionego czynszu. Z powyższego wynika, że umówiony między stronami czynsz jest wynagrodzeniem za możliwość korzystania z cudzej własności i stanowi świadczenie wzajemne należne za używanie rzeczy przez jego najemcę.

Tak więc, najem jest umową dwustronnie obowiązującą i wzajemną, odpowiednikiem świadczenia wynajmującego, polegającego na oddaniu rzeczy do używania, jest świadczenie najemcy, polegające na płaceniu umówionego czynszu.

Najem stanowi odpłatne świadczenie usług, o którym mowa w art. 8 ust. 1 ustawy i podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na mocy art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy należy stwierdzić, że świadczenie usług najmu wypełnia określoną w art. 15 ust. 2 ustawy definicję działalności gospodarczej.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Wnioskodawca w okresie realizacji prawa do odliczenia podatku naliczonego, związanego z realizacją zadania inwestycyjnego, będzie zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, a mienie powstałe w wyniku realizacji zadania inwestycyjnego będzie wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze obowiązujące przepisy oraz opis sprawy należy stwierdzić, że Wnioskodawca będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją zadania polegającego na rozbiórce istniejącego kompleksu zużytych obiektów budowlanych położonych na terenie jednostki oraz zaprojektowaniu i budowie na tym terenie nowej hali pod wynajem kontrahentowi, wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Zaznaczenia wymaga, że Zainteresowany będzie mógł zrealizować prawo do odliczenia VAT naliczonego, pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych, wymienionych w art. 88 ustawy.

Natomiast, w sytuacji gdy w okresie rozliczeniowym, w którym Wnioskodawca będzie dokonywał odliczenia podatku naliczonego, wystąpi nadwyżka podatku naliczonego nad podatkiem należnym, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do zwrotu różnicy podatku, na zasadach określonych w art. 87 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Podkreślić należy, iż tut. Organ wydając interpretację przepisów prawa podatkowego na podstawie art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej nie prowadzi postępowania podatkowego w rozumieniu tej ustawy. Niniejsza interpretacja indywidualna ogranicza się wyłącznie do udzielenia informacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w okolicznościach opisu sprawy podanego przez Wnioskodawcę. Z powyższych przepisów wynika, że organ rozpatrując wniosek o wydanie interpretacji nie podejmuje wyjaśnienia stanu faktycznego tj. nie przeprowadza dowodów, lecz dokonuje oceny prawnej przedstawionych we wniosku okoliczności w kontekście zadanego pytania przyporządkowanego do danego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Z kolei, z okoliczności sprawy przedstawionych przez Wnioskodawcę nie wynika, iż nie zostaną spełnione przesłanki zastosowania art. 86 ust. 1 ustawy. Zatem w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, to oceny faktycznych relacji pomiędzy podatkiem należnym a naliczonym dokona organ podatkowy w przeprowadzonym postępowaniu podatkowym, a interpretacja nie wywoła skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w …., za pośrednictwem Organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj