Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.765.2020.2.DM
z 5 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.), uzupełnionym pismem nadanym w dniu 22 lutego 2021 r. (data wpływu 24 lutego 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 15 lutego 2021 r. (doręczone dnia 19 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku realizacją operacji pt. „(...)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku możliwości odzyskania podatku VAT w związku realizacją operacji pt. „(...)”. Złożony wniosek uzupełniony został pismem nadanym w dniu 22 lutego 2021 r. (data wpływu 24 lutego 2021 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 15 lutego 2021 r. (doręczone dnia 19 lutego 2021 r.)

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie sformułowany w uzupełnieniu wniosku):


(...) jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym od 21 maja 2012 roku, działającym w szczególności na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2015 r., poz. 1393 z późn. zm.), ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2018 r., poz. 450), ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020 (Dz. U. z 2015 r., poz. 349), ustawy z dnia 20 lutego 2015 r. o rozwoju lokalnym z udziałem lokalnej społeczności (Dz. U. 2015 r., poz. 378).

W 2019 roku stowarzyszenie (...) w odpowiedzi na nabór wniosków ogłoszony przez (…) złożyło wniosek pt. „(...)”. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie. W dniu 10 lipca 2019 roku Stowarzyszenie podpisało umowę o przyznaniu pomocy nr (…), która przewiduje finansowanie działań zaplanowanych we wniosku w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w okresie 1 marca 2020 - 31 grudnia 2020.


W ramach wdrażania wniosku „(...)” zrealizowała zadania, które wpłynęły na osiągnięcie:

  • celu ogólnego Lokalnej Strategii Rozwoju, tj. „Wzmocnienie kapitału społecznego oraz zachowanie dziedzictwa lokalnego”,
  • celu szczegółowego LSR, tj. Kształtowanie tożsamości lokalnej w szczególności poprzez zachowanie dziedzictwa przyrodniczego, historycznego i kulturowego,
  • przedsięwzięcia LSR, tj. „Wspieranie ochrony środowiska poprzez inicjatywy proekologiczne i chroniące lokalne zasoby przyrodnicze”.


Przeprowadzono następujące działania:

  • 40 spotkań o tematyce przyrodniczej dla szkół oraz osób dorosłych;
  • 70 interwencji terenowych, w ramach których ratowano zwierzęta kontuzjowane;
  • udzielono około 300 porad telefonicznych dotyczących działalności ludzkiej na obszarach chronionych, porad związanych z ratowaniem zwierząt kontuzjowanych;
  • zakupiono rysunki do 5 plansz edukacyjnych przedstawiających ptaki chronione;
  • sfinansowano koszty składu i druku 5 plansz edukacyjnych przedstawiających ptaki chronione;
  • sfinansowano skład i druk folderu nt. działalności (…);
  • zakupiono 25 lornetek, które są wykorzystywane w edukacji dzieci, młodzieży oraz dorosłych.


W ramach realizacji powyższych działań stowarzyszenie ponosiło następujące wydatki:

  • wynagrodzenia za przeprowadzenie spotkań o tematyce przyrodniczej;
  • wynagrodzenia za prowadzenie interwencji terenowych ratujących zwierzęta kontuzjowane;
  • wynagrodzenie za prowadzenie porad nt. przyrody przez telefon;
  • zakup rysunków do 5 plansz edukacyjnych;
  • skład i druk 5 plansz edukacyjnych z ptakami chronionymi;
  • skład i druk folderu o działalności (…);
  • zakup 25 lornetek obserwacyjnych wykorzystywanych w edukacji.


Zakup towarów i usług związanych z realizacją operacji udokumentowany jest fakturami VAT wystawionymi na rzecz (...). Uiszczany podatek od towarów i usług zaliczany jest do kosztów kwalifikowalnych powyższego działania.


Dokonywane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (...) nie jest podatnikiem podatku VAT i nie jest zarejestrowana, jako czynny podatnik podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy w opisanej sytuacji, (...) nie będąc podatnikiem podatku VAT, nie prowadząc działalności gospodarczej i realizując operację „(...)” może odzyskać podatek VAT?


Zdaniem Wnioskodawcy, (...) z siedzibą w (...) nie może odzyskać naliczonego podatku VAT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, określonych we wspomnianym art. 86 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.


Zgodnie z powyższą regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.


Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o VAT działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.


Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r. poz. 2261), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.


Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).


Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że (...) jest stowarzyszeniem zarejestrowanym w Krajowym Rejestrze Sądowym od 21 maja 2012 roku.


W 2019 roku stowarzyszenie w odpowiedzi na nabór wniosków ogłoszony przez (..) złożyło wniosek pt. „(...)”. Wniosek został rozpatrzony pozytywnie. W dniu 10 lipca 2019 roku Stowarzyszenie podpisało umowę o przyznaniu pomocy nr (…), która przewiduje finansowanie działań zaplanowanych we wniosku w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w okresie 1 marca 2020-31 grudnia 2020.


W ramach wdrażania wniosku (...) zrealizowała zadania, które wpłynęły na osiągnięcie:

  • celu ogólnego Lokalnej Strategii Rozwoju, tj. „Wzmocnienie kapitału społecznego oraz zachowanie dziedzictwa lokalnego”,
  • celu szczegółowego LSR, tj. Kształtowanie tożsamości lokalnej w szczególności poprzez zachowanie dziedzictwa przyrodniczego, historycznego i kulturowego,
  • przedsięwzięcia LSR, tj. „Wspieranie ochrony środowiska poprzez inicjatywy proekologiczne i chroniące lokalne zasoby przyrodnicze”.


Przeprowadzono następujące działania:

  • 40 spotkań o tematyce przyrodniczej dla szkół oraz osób dorosłych;
  • 70 interwencji terenowych, w ramach których ratowano zwierzęta kontuzjowane;
  • udzielono około 300 porad telefonicznych dotyczących działalności ludzkiej na obszarach chronionych, porad związanych z ratowaniem zwierząt kontuzjowanych;
  • zakupiono rysunki do 5 plansz edukacyjnych przedstawiających ptaki chronione;
  • sfinansowano koszty składu i druku 5 plansz edukacyjnych przedstawiających ptaki chronione;
  • sfinansowano skład i druk folderu nt. działalności (…);
  • zakupiono 25 lornetek, które są wykorzystywane w edukacji dzieci, młodzieży oraz dorosłych.


W ramach realizacji powyższych działań stowarzyszenie ponosiło następujące wydatki:

  • wynagrodzenia za przeprowadzenie spotkań o tematyce przyrodniczej;
  • wynagrodzenia za prowadzenie interwencji terenowych ratujących zwierzęta kontuzjowane;
  • wynagrodzenie za prowadzenie porad nt. przyrody przez telefon;
  • zakup rysunków do 5 plansz edukacyjnych;
  • skład i druk 5 plansz edukacyjnych z ptakami chronionymi;
  • skład i druk folderu o działalności (…);
  • zakup 25 lornetek obserwacyjnych wykorzystywanych w edukacji.


Zakup towarów i usług związanych z realizacją operacji udokumentowany jest fakturami VAT wystawionymi na rzecz (...). Uiszczany podatek od towarów i usług zaliczany jest do kosztów kwalifikowalnych powyższego działania.


Dokonywane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. (...) nie jest podatnikiem podatku VAT i nie jest zarejestrowana, jako czynny podatnik podatku VAT. Stowarzyszenie nie prowadzi działalności gospodarczej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn.: „(...)”.


Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania w ramach prowadzonej przez niego działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

W omawianej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu wydatków poniesionych w celu realizacji operacji pn.: „(...)” nie są spełnione, ponieważ Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a dokonywane zakupy towarów i usług nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, a jedynie do czynności zwolnionych oraz niepodlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Biorąc pod uwagę przedstawiony we wniosku opis sprawy Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją przedmiotowego projektu. Wnioskodawcy nie przysługuje również prawo otrzymania zwrotu podatku, o którym mowa w art. 87 ustawy.


Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Należy zauważyć, że pojęcie „kosztu kwalifikowalnego” nie jest pojęciem podatkowym i organy podatkowe nie są właściwe do rozstrzygania wątpliwości podatników odnośnie możliwości zaliczania wartości podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowalnych. Kwestię tę rozstrzygają bowiem przepisy regulujące zasady korzystania ze środków pomocowych. Zasady i przepisy podatkowe przywołane w uzasadnieniu niniejszej interpretacji mogą być jedynie pomocne przy dokonywaniu oceny, czy podatek VAT w tej sytuacji powinien być kosztem kwalifikowalnym. W związku z powyższym nie zajęto stanowiska w tej sprawie.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj