Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP3-2.4011.846.2020.1.MS
z 26 lutego 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 grudnia 2020 r. (data wpływu 30 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradczych – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 30 grudnia 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie możliwości opodatkowania podatkiem liniowym dochodów z tytułu świadczenia usług doradczych.


We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.


Wnioskodawca jest zatrudniony w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: „Spółka”) na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, w niepełnym wymiarze czasu pracy (tj. 0.8 etatu) na stanowisku Starszy Inżynier. Do zadań Wnioskodawcy realizowanych na podstawie umowy o pracę należy:

  • Praca inżynierska w wybranych realizowanych przez Wnioskodawcę projektach, w tym w szczególności realizacja zadań projektowania i analizy inżynierskiej oraz realizacja procesów projektowych integracji i testów produktów firmy;
  • Wsparcie kierowników projektów w zakresie testów, tj. wykonywanie testów funkcjonalnych oraz środowiskowych urządzeń i produktów dostarczanych przez Spółkę;
  • Wsparcie działu inżynierskiego, w tym w szczególności wykonywanie zadań konstruktorskich i technicznych niezbędnych do utrzymania ciągłości produkcji i świadczenia usług przez Spółkę dla klientów;
  • Realizacja innych prac, które zostały zlecone przez Zarząd Spółki lub przez bezpośredniego przełożonego Wnioskodawcy. Ponadto, w ramach wykonywanych na podstawie umowy o pracę zadań Wnioskodawca jest zobowiązany do ochrony informacji niejawnych, danych osobowych oraz informacji, które stanowią tajemnicę przedsiębiorstwa.


Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę ze Spółką, z którą ma zawartą opisaną powyżej umowę o pracę, w zakresie realizacji usług, które nie mieszczą się w ramach obowiązków wynikających z jego umowy o pracę. Wnioskodawca będzie świadczyć usługi na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umowy o współpracę (dalej: „Umowa o współpracę”), które dokumentowane będą fakturami VAT. W ramach Umowy o współpracę Wnioskodawca będzie świadczyć następujący zakres usług na rzecz Spółki (dalej: „Usługi”):

  1. Usługi doradztwa, na zlecenie Zarządu, obejmujące w szczególności:
    1. sporządzanie opinii i ekspertyz dotyczących realizowanych przez Spółkę projektów;
    2. sporządzanie studium wykonalności projektów;
    3. sporządzanie opinii i ekspertyz obejmujących ocenę prawidłowości wykonania projektów realizowanych przez zespoły projektowe w których nie uczestniczył Wnioskodawca;
    4. doradztwo w prowadzeniu dokumentacji projektowej, polegające na prezentowaniu Zarządowi wymogów prawnych dotyczących zasad prowadzenia dokumentacji projektowej, praktycznych zasad gromadzenia i przechowywania dokumentacji projektowej, przedstawianie ewentualnych wytycznych
      wynikających z polskich i międzynarodowych uregulowań prawnych w tym zakresie,
    5. weryfikacja dokumentacji projektowej projektów w których nie uczestniczył Wnioskodawca w celu potwierdzenia jej poprawności i kompletności;
    6. przeprowadzanie analiz dotyczących zgodności dokumentacji projektowych Spółki z obowiązującymi przepisami prawa;
    7. doradztwo w zakresie tworzenia i wdrażania systemów motywacyjnych dla zespołów inżynierów poprzez przedstawianie Zarządowi możliwych modeli dodatkowego ich wynagradzania, ewentualnych nowych koncepcji dodatkowych świadczeń,
    8. wsparcie Zarządu w zakresie oceny pracy i efektywności członków zespołów projektowych poprzez przedstawianie Zarządów dostosowanych do potrzeb określonego projektu stosowanych procedur oceny pracy pracowników.

  2. Koordynacja przygotowań sympozjów, targów i konferencji, w tym w szczególności wsparcie Zarządu w sympozjum (…).


Wnioskodawca zamierza rozliczać podatek od przychodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426 ze zm., dalej: „Ustawa o PIT” lub „ustawa o podatku dochodowym od osób fizycznych”), tj. podatkiem liniowym według stawki 19%. W związku z tym Wnioskodawca zamierza złożyć właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemne oświadczenie o wyborze takiego sposobu opodatkowania, w wymaganym przez ustawę o PIT terminie. W ocenie Wnioskodawcy żadne z czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2020, ani w latach następnych, na rzecz kontrahenta będącego w tym roku podatkowym jednocześnie pracodawcą Wnioskodawcy nie będą odpowiadały (w całości lub częściowo) czynnościom, które Wnioskodawca będzie wykonywał w tym samym roku podatkowym w ramach tego stosunku o pracę.

Usługi w ramach Umowy o współpracę będą realizowane poprzez przedstawianie Zarządowi Spółki propozycji/wytycznych/rad dotyczących wskazanych poniżej czynności, przy czym ostateczne i wiążące decyzje będą podejmowane przez Zarząd Spółki, którego Wnioskodawca jest członkiem. Wnioskodawca w zakresie realizowanych Usług nie będzie podejmował decyzji (nie będzie działał) w imieniu i na rzecz Spółki.

Usługi wykonywane będą przez Wnioskodawcę niezależnie od pełnienia funkcji Starszego Inżyniera i poza czasem wykonywania obowiązków wynikających z umowy o pracę. Zakres zadań wykonywanych na postawie Umowy o współpracę będzie oddzielony od obowiązków wynikających z umowy o pracę. Usługi w ramach Umowy o współpracę będą realizowane w zależności od zapotrzebowania zgłoszonego przez Zarząd Spółki. Wynagrodzenie Wnioskodawcy za usługi wyświadczone w ramach Umowy o współpracę będzie oparte na zasadzie stałego wynagrodzenia ryczałtowego, z zastrzeżeniem, że w ramach przedmiotowego wynagrodzenia Wnioskodawca nie będzie świadczył usług w wymiarze powyżej 140 godzin w miesiącu. Umowa o współpracę regulowała będzie odpowiedzialność Wnioskodawcy za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Usług. Wnioskodawca nie wyklucza, że będzie świadczył wskazane w umowie o współpracę usługi doradcze również na rzecz innych podmiotów niż Spółka.


Wnioskodawca wskazuje przy tym, że zgodnie z Umową o współpracę:

  1. będzie ponosić odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat swoich czynności oraz ich wykonywanie zgodnie z zasadami wynikającymi z Kodeksu Cywilnego,
  2. za niewykonanie lub nienależyte wykonanie Umowy o współpracy Wnioskodawca odpowiadać będzie wobec Spółki na zasadach określonych w art. 471 i nast. Kodeksu Cywilnego,
  3. będzie ponosić pełne ryzyko gospodarcze związane z nienależytym świadczeniem Usług,
  4. usługi w ramach Umowy o współpracę będą mogły być wykonywane zarówno w siedzibie Spółki, jak i poza nią. Wnioskodawca będzie posiadać swobodę w zakresie określania miejsca i czasu wykonywania Usług,
  5. będzie poświęcać na świadczenie Usług taki czas, jaki jest niezbędny do poprawnego wykonania Umowy o współpracę,
  6. w Umowie o współpracę ustalona zostanie możliwość obciążenia Spółki kosztami i wydatkami, ponoszonymi przez Wnioskodawcę w związku z wykonywaniem umowy na rzecz Spółki,
  7. wynagrodzenie płatne będzie na podstawie faktury wystawianej przez Wnioskodawcę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.


Czy Wnioskodawcy przysługuje prawo do opodatkowania dochodów osiąganych z prowadzonej działalności gospodarczej w sposób określony w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?


Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku uzyskiwania przez Niego przychodów z tytułu świadczenia Usług na rzecz Spółki na podstawie Umowy o współpracę, będzie mógł opodatkować je na zasadach określonych w art. 30c ustawy o PIT, tj. zastosować stawkę 19% podatku dochodowego. Powyższe wynika z poniżej wskazanych okoliczności.


Po pierwsze, świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Umowy o współpracę Usługi zaliczyć należy do przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej niemających charakteru czynności zarządczych. Do źródeł przychodów, stosownie do brzmienia art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT zalicza się m.in. pozarolniczą działalność gospodarczą, przez którą rozumieć należy: działalność zarobkową, wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową, polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż, polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych, prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4-9 ustawy o PIT (art. 5a pkt 6 ustawy o PIT). Z kolei jak wynika z art. 5b ust. 1 ustawy o PIT za pozarolniczą działalność gospodarczą nie można uznać czynności, które charakteryzują się następującymi cechami:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności;
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności;
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Jak wynika z literalnej treści art. 5b ust. 1 ww. ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym jako pozarolnicza działalność gospodarcza. Jak wynika z opisanego charakteru usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach Umowy o współpracę, żadna z powyższych przesłanek nie jest spełniona. W konsekwencji z całą pewnością świadczone usługi należy w ocenie Wnioskodawcy uznać za działalność gospodarczą. Stosownie do brzmienia art. 9a ust. 1 ustawy o PIT, dochody z pozarolniczej działalności gospodarczej co do zasady podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych, określonych w art. 27 ustawy o PIT, tj. na podstawie skali podatkowej 17 lub 32%. Jak wynika jednak z brzmienia art. 9a ust. 2 ustawy o PIT, podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c (podatek liniowy 19%). W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego stosownego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania. Z kolei stosownie do brzmienia art. 13 pkt 9 ustawy o PIT, przychodami z tytułu działalności wykonywanej osobiście są m.in. przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Istotą kontraktu menadżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych i pomiędzy przedsiębiorstwem zlecającym zarząd, a samodzielnym podmiotem - zarządcą, jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko (vide Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 23 lutego 2018 r. 0114-KDIP3-1.4011.21.2018). Przychody, o których mowa w art. 13 pkt 9 ustawy o PIT podlegają opodatkowaniu na zasadach ogólnych. Z powyższych przepisów wynika, że możliwość opodatkowania dochodów 19% podatkiem liniowym dotyczy wyłącznie dochodów uzyskanych w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej (tj. ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT). Mając na uwadze opisany przez Wnioskodawcę charakter usług, które zamierza On świadczyć na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, a także sposób, w jaki Usługi będą świadczone, w ocenie Wnioskodawcy, nie ulega wątpliwości, że nie mają one charakteru czynności zarządczych i należy zakwalifikować je do źródła przychodu określonego w art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o PIT, tj. przychodów z działalności gospodarczej. Co więcej, z opisanego zdarzenia przyszłego wynika także, że Wnioskodawca będzie świadczył Usługi na własny rachunek i na własne ryzyko, jak również będzie ponosił odpowiedzialność z tytułu świadczonych Usług. Wykluczony jest również stosunek podporządkowania między Wnioskodawcą a Spółką. Po drugie, możliwość opodatkowania przychodów uzyskiwanych z Umowy o współpracę na podstawie art. 30c ustawy o PIT wynika z faktu, że czynności, które są świadczone przez Wnioskodawcę w ramach jego działalności gospodarczej w żaden sposób nie pokrywają się, ani nie będą pokrywać się z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy. Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy o PIT, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania na podstawie art. 30c ustawy o PIT (19% liniowy podatek PIT) uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek. Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy. W ocenie Wnioskodawcy taka sytuacja nie będzie miała w jego przypadku miejsca.

Z przedstawionych powyżej zakresów obowiązków wynika, że czynności, które są świadczone przez Wnioskodawcę w ramach Jego działalności gospodarczej w żaden sposób nie pokrywają się, ani nie będą pokrywać się z czynnościami wykonywanymi w ramach stosunku pracy. Wnioskodawca w ramach działalności gospodarczej będzie świadczył usługi zupełnie innego rodzaju niż w ramach czynności wynikających z zatrudnienia na stanowisku Starszego Inżyniera. W ramach obowiązków z umowy o pracę Wnioskodawca wykonuje zadania związane głównie z pracami inżynierskimi związanymi bezpośrednio z realizowanymi przez Spółkę (pracodawcę) projektami. Do zadań Wnioskodawcy należy także wsparcie działu inżynierskiego, kierowników projektów w realizacji procesów projektowych oraz pozostałych zadań operacyjnych związanych z realizowanymi projektami. Usługi świadczone w ramach Umowy o współpracę będą miały natomiast inny charakter, nie związany bezpośrednio z operacyjnymi zadaniami projektowymi realizowanymi w Spółce. Zakres usług świadczonych przez Wnioskodawcę w ramach umowy o współpracę będzie obejmował zadania o charakterze eksperckim, doradczym i wspierającym. Wykonywane w ramach Umowy o współpracę usługi będą dotyczyły m.in. szeroko pojętego doradztwa opartego na wiedzy i doświadczeniu Wnioskodawcy, sporządzania ekspertyz i opinii i wsparcia zadań Spółki w wydarzeniach niezwiązanych z zaangażowaniem Wnioskodawcy w zadania operacyjne w ramach obowiązków wykonywanych w ramach umowy o pracę. Dodatkowo, w ramach stosunku pracy czynności Wnioskodawcy są i będą wykonywane w miejscu wynikającym z umowy o pracę oraz pod zwierzchnictwem organów Spółki.

Z kolei, świadczenie usług w ramach działalności gospodarczej odbywać się będzie w miejscu i czasie ustalonym przez samego Wnioskodawcę, który przy świadczeniu tych usług nie podlega kierownictwu Spółki. Ryzyko gospodarcze związane z prowadzoną działalnością spoczywać będzie na Wnioskodawcy.

Mając na uwadze powyżej powołane przez Wnioskodawcę przepisy prawa podatkowego oraz opisany charakter usług świadczonych na podstawie Umowy o współpracę należy stwierdzić, że zawarta między Spółką a Wnioskodawcą umowa o współpracę nie będzie miała charakteru kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem ani też umowy o podobnym charakterze. Ponadto zakres zadań wykonywanych przez Wnioskodawcę na podstawie Umowy o współpracę będzie oddzielony od obowiązków wynikających z umowy o pracę. W żadnym zakresie zadania wykonywane w ramach tych umów nie będą się pokrywać i równocześnie nie są spełnione łącznie warunki określone w art. 5b ust. 1 ustawy o PIT.

Zatem przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu usług świadczonych na podstawie Umowy o współpracę stanowić będą przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 ww. ustawy i w konsekwencji, przy spełnieniu przewidzianych ustawą o PIT warunków dotyczących złożenia stosownego oświadczenia, Wnioskodawca będzie uprawniony do opodatkowania ich zgodnie z zasadami określonymi w art. 30c ustawy o PIT.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Na podstawie art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2020 r., poz. 1426, z późn. zm.), opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku.


Stosownie do treści 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 3 ww. ustawy: źródłami przychodów są:

  • stosunek służbowy, stosunek pracy, w tym spółdzielczy stosunek pracy, członkostwo w rolniczej spółdzielni produkcyjnej lub innej spółdzielni zajmującej się produkcją rolną, praca nakładcza, emerytura lub renta (pkt 1),
  • działalność wykowywana osobiście (pkt 2),
  • pozarolnicza działalność gospodarcza (pkt 3).


Za przychody ze stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy – w myśl art. 12 ust. 1 ww. ustawy – uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.


Zgodnie z art. 5a pkt 6 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ilekroć w ustawie jest mowa o działalności gospodarczej albo pozarolniczej działalności gospodarczej, oznacza to działalność zarobkową:

  • wytwórczą, budowlaną, handlową, usługową,
  • polegającą na poszukiwaniu, rozpoznawaniu i wydobywaniu kopalin ze złóż,
  • polegającą na wykorzystywaniu rzeczy oraz wartości niematerialnych i prawnych

- prowadzoną we własnym imieniu bez względu na jej rezultat, w sposób zorganizowany i ciągły, z której uzyskane przychody nie są zaliczane do innych przychodów ze źródeł wymienionych w art. 10 ust. 1 pkt 1, 2 i 4 - 9.

Przy czym, w myśl art. 5b ust. 1 ww. ustawy, za pozarolniczą działalność gospodarczą nie uznaje się czynności, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

  1. odpowiedzialność wobec osób trzecich za rezultat tych czynności oraz ich wykonywanie, z wyłączeniem odpowiedzialności za popełnienie czynów niedozwolonych, ponosi zlecający wykonanie tych czynności,
  2. są one wykonywane pod kierownictwem oraz w miejscu i czasie wyznaczonych przez zlecającego te czynności,
  3. wykonujący te czynności nie ponosi ryzyka gospodarczego związanego z prowadzoną działalnością.


Jak wynika z treści art. 5b ust. 1 powoływanej ustawy, niespełnienie któregokolwiek z warunków wymienionych w tym przepisie oznacza, że wykonywane czynności mogą być klasyfikowane na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych jako pozarolnicza działalność gospodarcza.

W kontekście działalności gospodarczej należy także zacytować art. 14 ust. 1 omawianej ustawy, zgodnie z którym za przychód z działalności, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3, uważa się kwoty należne, choćby nie zostały faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. U podatników dokonujących sprzedaży towarów i usług opodatkowanych podatkiem od towarów i usług za przychód z tej sprzedaży uważa się przychód pomniejszony o należny podatek od towarów i usług.


Stosownie do art. 13 pkt 7 i pkt 9 ww. ustawy za przychody z działalności wykonywanej osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2, uważa się:

  • pkt 7 – przychody otrzymywane przez osoby, niezależnie od sposobu ich powoływania, należące do składu zarządów, rad nadzorczych, komisji lub innych organów stanowiących osób prawnych,
  • pkt 9 – przychody uzyskane na podstawie umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze, w tym przychody z tego rodzaju umów zawieranych w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej – z wyjątkiem przychodów, o których mowa w pkt 7.

Należy zauważyć, że wyodrębnienie w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych w katalogu przychodów z działalności wykonywanej osobiście przychodów z umów o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktów menedżerskich lub umów o podobnym charakterze – przy jednoczesnym zdefiniowaniu na użytek tej ustawy pojęcia pozarolniczej działalności gospodarczej – nie pozostawia wątpliwości, że źródłem tych przychodów nie jest pozarolnicza działalność gospodarcza, lecz zawsze działalność wykonywana osobiście, o której mowa w art. 10 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Tym samym przychody uzyskane z tytułu tego rodzaju umów stanowią przychody z działalności wykonywanej osobiście, nawet jeżeli umowy te zawierane są w ramach prowadzonej przez podatnika pozarolniczej działalności gospodarczej. Czynności zarządcze dotyczą określonej osoby, tym samym mogą być dokonywane bezpośrednio przez tę osobę. Jednocześnie, z uwagi na fakt, że w przypadku zawarcia umowy powierzającej zarząd przedsiębiorstwem występuje duża dowolność nazewnictwa, przepis art. 13 pkt 9 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych dotyczy nie tylko przychodów uzyskanych na podstawie umów o zarządzanie, kontraktu menedżerskiego, lecz wszelkich umów o podobnym charakterze, z których wynika, że podatnikowi, w drodze umowy cywilnoprawnej, zostało zlecone sprawowanie zarządu przedsiębiorstwem, spółką czy instytucją.

Istotą kontraktu menedżerskiego, czy umów o zarządzanie przedsiębiorstwem lub umów o podobnym charakterze, zawieranych między przedsiębiorcą zlecającym zarząd a samodzielnym podmiotem – zarządcą jest zarządzanie przez ten ostatni podmiot tymże (cudzym) przedsiębiorstwem, na rzecz i w interesie przedsiębiorcy, na jego rachunek i ryzyko.

W tym miejscu należy również wskazać, że przychody członka zarządu spółki w przypadku zawarcia umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem, kontraktu menedżerskiego lub umowy o podobnym charakterze stanowią przychody zaliczone do źródła określonego w art. 13 pkt 7 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (stanowi o tym „wyłączenie” określone w art. 13 pkt 9 ustawy).

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest zatrudniony w spółce z ograniczoną odpowiedzialnością na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony, na stanowisku Starszy Inżynier. Wnioskodawca zamierza podjąć współpracę ze Spółką, z którą ma zawartą umowę o pracę, w zakresie realizacji usług, które nie mieszczą się w ramach obowiązków wynikających z Jego umowy o pracę. Wnioskodawca będzie świadczyć usługi na rzecz Spółki w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na podstawie umowy o współpracę. W ramach Umowy o współpracę Wnioskodawca będzie świadczyć m.in. usługi na rzecz Spółki, tj. usługi doradztwa, na zlecenie Zarządu. Wnioskodawca zamierza rozliczać podatek od przychodów z działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, tj. podatkiem liniowym według stawki 19%. W ocenie Wnioskodawcy żadne z czynności wykonywanych w ramach prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym 2020, ani w latach następnych, na rzecz kontrahenta będącego w tym roku podatkowym jednocześnie pracodawcą Wnioskodawcy nie będą odpowiadały czynnościom, które Wnioskodawca będzie wykonywał w tym samym roku podatkowym w ramach tego stosunku o pracę. Usługi w ramach Umowy o współpracę będą realizowane poprzez przedstawianie Zarządowi Spółki propozycji/wytycznych/rad dotyczących wskazanych poniżej czynności, przy czym ostateczne i wiążące decyzje będą podejmowane przez Zarząd Spółki, którego Wnioskodawca jest członkiem. Wnioskodawca w zakresie realizowanych Usług nie będzie podejmował decyzji (nie będzie działał) w imieniu i na rzecz Spółki. Usługi wykonywane będą przez Wnioskodawcę niezależnie od pełnienia funkcji Starszego Inżyniera i poza czasem wykonywania obowiązków wynikających z umowy o pracę. Zakres zadań wykonywanych na postawie Umowy o współpracę będzie oddzielony od obowiązków wynikających z umowy o pracę. Usługi w ramach Umowy o współpracę będą realizowane w zależności od zapotrzebowania zgłoszonego przez Zarząd Spółki. Zawarta pomiędzy Spółką a Wnioskodawcą Umowa o współpracę nie będzie miała charakteru kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem ani też umowy o podobnym charakterze. Będą to czynności prowadzone w ramach działalności gospodarczej. Wnioskodawca nie będzie reprezentował Spółki w stosunkach zewnętrznych, w tym wyrażał woli Spółki w zakresie objętym Umową o współpracę. Wnioskodawca nie będzie posiadał uprawnień do składania oświadczeń woli i zaciągania zobowiązań w imieniu Spółki w związku z wykonywaniem Umowy o współpracę.

Z treści wniosku wynika, że umowa zawarta ze Spółką w zakresie której Wnioskodawca świadczy wskazane we wniosku usługi doradcze na rzecz Spółki, nie ma charakteru kontraktu menedżerskiego, umowy o zarządzanie przedsiębiorstwem ani też umowy o podobnym charakterze. Ponadto równocześnie nie są spełnione łącznie warunki określone w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Dlatego też przychody uzyskiwane przez Wnioskodawcę z tytułu świadczenia tych usług na rzecz Spółki można uznać za przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła przychodów, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 tej ustawy.

Tym samym, Wnioskodawca świadcząc w ramach prowadzonej działalności gospodarczej na rzecz Spółki usługi doradcze na podstawie umowy o współpracę zawartej ze Spółką jest uprawniony do kwalifikowania przychodu uzyskanego z tego tytułu jako mającego źródło w pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z przepisami art. 5b w zw. z art. 10 ust. 1 pkt 3 oraz art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Stosownie natomiast do art. 9a ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podatnicy mogą wybrać sposób opodatkowania dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej na zasadach określonych w art. 30c. W tym przypadku są obowiązani do złożenia właściwemu naczelnikowi urzędu skarbowego pisemnego oświadczenia o wyborze tego sposobu opodatkowania do 20. dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym został osiągnięty pierwszy przychód z tego tytułu w roku podatkowym, albo do końca roku podatkowego, jeżeli pierwszy taki przychód został osiągnięty w grudniu tego roku podatkowego.


Przy czym w myśl art. 9a ust. 2c przedmiotowej ustawy oświadczenie oraz zawiadomienie, o których mowa w ust. 2-2b, podatnicy mogą złożyć na podstawie przepisów ustawy o CEIDG.


Zgodnie z art. 9a ust. 3 ww. ustawy, jeżeli podatnik, który wybrał sposób opodatkowania, o którym mowa w ust. 2, uzyska z działalności gospodarczej prowadzonej samodzielnie lub z tytułu prawa do udziału w zysku spółki niebędącej osobą prawną przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, odpowiadających czynnościom, które podatnik lub co najmniej jeden ze wspólników wykonywał lub wykonuje w roku podatkowym - w ramach stosunku pracy lub spółdzielczego stosunku pracy, podatnik ten traci w roku podatkowym prawo do opodatkowania w sposób określony w art. 30c i jest obowiązany do wpłacenia zaliczek od dochodu osiągniętego od początku roku, obliczonych przy zastosowaniu skali podatkowej, o której mowa w art. 27 ust. 1, oraz odsetek za zwłokę od zaległości z tytułu tych zaliczek.

Z treści powołanych powyżej uregulowań prawnych wynika, że możliwości wyboru sposobu opodatkowania 19% podatkiem liniowym pozbawiony jest podatnik, który w ramach prowadzonej działalności gospodarczej uzyska przychody ze świadczenia usług na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy, a usługi te są tożsame z czynnościami, które podatnik wykonywał na rzecz byłego lub obecnego pracodawcy w roku podatkowym w ramach stosunku pracy.


O kwalifikacji wykonywanej działalności na gruncie prawa podatkowego do poszczególnego źródła przychodu decyduje rzeczywisty charakter wykonywanej działalności (faktyczny zakres świadczonych usług).


Zgodnie z art. 30c ust. 1 ww. ustawy podatek dochodowy od dochodów z pozarolniczej działalności gospodarczej lub działów specjalnych produkcji rolnej uzyskanych przez podatników, o których mowa w art. 9a ust. 2 lub 7, z zastrzeżeniem art. 29 i art. 30, wynosi 19% podstawy obliczenia podatku.

Mając zatem na uwadze informacje przedstawione we wniosku, a także przytoczone powyżej przepisy prawa, należy stwierdzić, że umowa o współpracę zawarta pomiędzy Wnioskodawcą, a Spółką z o.o. nie będzie miała charakteru menedżerskiego, nie będzie dotyczyła zarządzania przedsiębiorstwem ani umowy o podobnym charakterze. Ponadto, zakres usług realizowanych przez Wnioskodawcę na podstawie umowy zawartej pomiędzy Wnioskodawcą, a Spółką z o.o. nie będzie mieścił się w ramach obowiązków wynikających z Jego umowy o pracę oraz zakres zadań wykonywanych na podstawie umowy o współpracę będzie oddzielony od obowiązków wynikających z umowy o pracę i równocześnie nie będą spełnione łącznie warunki określone w art. 5b ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Dlatego też, przychody Wnioskodawcy uzyskiwane z tytułu wykonywania usług na rzecz Spółki na podstawie umowy o współpracy należy zakwalifikować jako przychody z pozarolniczej działalności gospodarczej, a więc przychody ze źródła, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 3 w zw. z art. 14 ust. 1 ww. ustawy. Zatem Wnioskodawca będzie miał prawo do opodatkowania dochodu z tej działalności gospodarczej na zasadach przewidzianych w art. 30c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, pod warunkiem dokonania wyboru tej formy opodatkowania w stosownym terminie.


Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Przy wydawaniu niniejszej interpretacji tutejszy organ dokonał wyłącznie analizy okoliczności podanych we wniosku. Rolą postępowania w sprawie wydania indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego nie jest bowiem ustalanie, czy przedstawiony we wniosku stan faktyczny jest zgodny ze stanem rzeczywistym. W ramach postępowania o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego organ nie przeprowadza postępowania dowodowego, lecz opiera się jedynie na stanie faktycznym przedstawionym we wniosku. Ustalenie stanu rzeczywistego stanowi domenę ewentualnego postępowania podatkowego. To na podatniku ciąży obowiązek udowodnienia w toku tego postępowania okoliczności faktycznych, z których wywodzi on dla siebie korzystne skutki prawne.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (…) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj