Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-3.4012.58.2021.1.MP
z 9 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 stycznia 2021 r. (data wpływu 1 lutego 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach związanych z zakupem i montażem Instalacji na nieruchomościach Mieszkańców – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE


W dniu 1 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie pełnego prawa do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach związanych z zakupem i montażem Instalacji na nieruchomościach Mieszkańców.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Gmina (dalej Gmina lub Wnioskodawca) jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. W związku z obowiązkiem realizacji zadań wynikających z ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, Gmina wykonuje zadania publiczne własne oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej, wykonując wskazane zadania, Gmina działa zarówno w charakterze organu władzy publicznej jak i na podstawie stosunków o charakterze cywilnoprawnym stanowiących co do zasady działalność gospodarczą w rozumieniu ustawy o VAT.

Wnioskodawca w partnerstwie z innymi gminami tj.(…) oraz (…) (zwanymi dalej Partnerami), na podstawie umowy o partnerstwie z dnia 6 października 2016 r. (zmienianej aneksami), realizował inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii pn: „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020 (RPO (…)) Oś priorytetowa IV, Działanie 4.1 Odnawialne źródła energii, polegającą na zakupie, montażu i instalacji kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych oraz pomp ciepła typu powietrze-powietrze na/przy budynkach stanowiących własność mieszkańców oraz na/przy budynkach użyteczności publicznej (dalej: projekt).

Liderem projektu zgodnie z ww. umową jest Gmina (…) W ramach umowy Lider jest odpowiedzialny za m. in. prawidłowe przygotowanie i realizację Projektu, zawarcie umowy o dofinansowanie Projektu, reprezentowanie partnerów, przygotowanie Projektu oraz Partnerów, rozliczenie finansowe i rzeczowe Projektu oraz związane z Projektem obowiązki dokumentacyjne i promocyjne. Z kolei Partnerzy odpowiadają za m.in. zabezpieczenie środków finansowych, czasowe i rzetelne przekazywanie Liderowi informacji i dokumentacji potrzebnej do rozliczenia Projektu oraz dokonanie szeregu obowiązków dokumentacyjnych. Uwzględniając tryb realizacji Projektu, tj. jego realizację na podstawie umowy o partnerstwie jednocześnie przez Gminę (…), Gminę (…) oraz Gminę (…), Gmina (…) pragnie podkreślić, iż niniejszy wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie tej części projektu, która realizowana została bezpośrednio przez Gminę (…) na jej terenie.

Projekt w zakresie realizowanym przez Gminę (…) polega na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznych, zestawów solarnych oraz pomp ciepła (zwanych dalej Instalacje) na/przy budynkach stanowiących własność mieszkańców Gminy ( dalej: Mieszkańcy lub Właściciele nieruchomości), jak również na/przy budynkach użyteczności publicznej. W ramach przedmiotowego wniosku Gmina oczekuje rozstrzygnięcia wskazanych przez nią kwestii podatkowych wyłącznie w zakresie, w jakim instalacje były ewentualnie będą na/przy budynkach stanowiących własność Mieszkańców. W konsekwencji, w dalszej części wniosku mowa będzie wyłącznie o budynkach stanowiących własność Mieszkańców. Budynki mieszkalne objęte przedmiotową inwestycją (na potrzeby których zamontowane zostały/zostaną instalacje) są budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania sklasyfikowanymi w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Ponadto zgodnie z powołaną powyżej klasyfikacją wspomniane budynki stanowią jednorodzinne budynki mieszkalne (sklasyfikowane w PKOB pod grupą 111). Co do zasady instalacje były/ewentualnie będą w przyszłości wykonywane na/przy jednorodzinnych budynkach mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m kw., w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza oraz działalność agroturystyczna. Jednakże, mogą zdarzyć się przypadki, w których instalacje są/będą wykonane na/przy ww. budynkach, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, przy czym każdorazowo powierzchnia użytkowa budynku w przeważającej części wykorzystywana jest/będzie na potrzeby mieszkaniowe, w tym zakresie instalacje nie są/nie będą wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Montowane w ramach projektu kolektory słoneczne oraz instalacje fotowoltaiczne były/będą instalowane na dachach ww. budynków. W jednostkowych przypadkach, gdy instalacja kolektorów/zestawów fotowoltaicznych na dachach tych budynków była nieuzasadniona lub niemożliwa, dopuszczono techniczną możliwość zainstalowania kolektorów/zestawów fotowoltaicznych do ich ścian. Urządzenia te zainstalowane na dachach i zakotwiczone do ścian budynków stanowią zatem instalacje wykonane w obrysie budynku mieszkalnego. Gdyby montaż ogniw fotowoltaicznych oraz kolektorów słonecznych na dachach budynków mieszkalnych lub ich zakotwiczenie do ścian budynków okazały się niemożliwe, mogą zdarzyć się przypadki, że ogniwa fotowoltaiczne oraz kolektory słoneczne zostały zamontowane na gruncie, bądź też na budynkach gospodarczych znajdujących się na nieruchomościach należących do Mieszkańców. Projekt obejmuje wykonanie również pomp ciepła, które montowane były na nieruchomościach stanowiących własność mieszkańców, przy czym miejscem ich montażu był/może być w przyszłości grunt.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020 (RPO (…)) Oś priorytetowa IV, Działanie 4.1 Odnawialne źródła energii. Podstawą przyznanego Gminie dofinansowania jest zawarta przez Lidera z Samorządem Województwa (…) umowa nr (…) z dnia 1 marca 2019 r. o dofinansowanie Projektu „(…)”, wraz ze stosownymi aneksami (dalej: „Umowa o dofinansowanie”). Gmina zaznacza, przy tym, że kwestia ew. opodatkowania otrzymywanej w ramach środków unijnych dotacji od zakupu instalacji nie jest przedmiotem niniejszego wniosku o interpretację. W tym zakresie Gmina rozważa złożenie kolejnego wniosku o interpretację.

Projekt jest realizowany na podstawie kontraktu na roboty z wykonawcą wyłonionym przez gminy partnerskie tj. Gminę (…), Gminę (…) oraz Gminę (…), u którego w szczególności gmina (…) zakupiła usługę montażu i uruchomienia Instalacji. Faktury z tytułu realizacji projektu były/będą wystawiane każdorazowo na Gminę (…) z podaniem numeru NIP Gminy. W związku z realizacją projektu, Gmina podpisała z mieszkańcami umowy, których celem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych stron, związanych z montażem i eksploatacją instalacji. Umowy w brzmieniu pierwotnym przewidywały, iż możliwe jest przeniesienie własności instalacji (w drodze sprzedaży) na rzecz Mieszkańca za cenę odpowiadającą wartości księgowej Instalacji, jeżeli przeniesienie następowałoby przed całkowitym zamortyzowaniem instalacji. Z kolei po zamortyzowaniu instalacji, umowy przewidywałyby przeniesienie własności Instalacji bez ponoszenia dodatkowych opłat (tj. w ramach ogólnej należności uiszczanej na podstawie zawartych umów). Ponadto, zgodnie z pierwotną treścią umów, Mieszkańcy zobowiązali się do wniesienia wkładu we współfinansowanie projektu, w wysokości odpowiadającej minimum 20% kosztów dostawy i montażu Instalacji. Brak wpłaty w sposób, w terminie i wysokości ustalonej w umowie był równoznaczny z rezygnacją mieszkańca i rozwiązaniem umowy ze skutkiem natychmiastowym. Zważywszy na wątpliwości powstałe po podpisaniu pierwotnych umów, tj. w szczególności co do charakteru świadczeń Gminy i pobieranego przez nią od Mieszkańców wynagrodzenia, Gmina postanowiła rozwiązać pierwotnie zawarte umowy i zastąpić dotychczasowe ustalenia nowymi umowami. W związku z powyższym, ilekroć poniżej w niniejszym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej jest mowa o „Umowach”, rozumie się przez to treść nowo zawartych umów z Mieszkańcami. Przedmiot umowy został sprecyzowany jako ustalenie wzajemnych zobowiązań stron w ramach realizowanej przez Gminę na rzecz Mieszkańca usługi elektromodernizacji polegającej w szczególności na montażu instalacji na nieruchomości Mieszkańca, będącej jego własnością/współwłasnością, przekazaniu Instalacji do korzystania Mieszkańcowi, a następnie na własność. Umowy przewidują, że po zakończeniu prac montażowych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład Instalacji zamontowane na nieruchomościach Mieszkańca pozostają własnością Gminy przez cały okres trwania Umowy. Jednocześnie, począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych gmina udostępni mieszkańcowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład Instalacji do korzystania zgodnie z jej przeznaczeniem do zakończenia okresu trwania Umowy. Wraz z upływem okresu trwania umowy kompletna Instalacja stanie się własnością Mieszkańca (w ramach odpłatności uiszczonej przez Mieszkańca z tytułu realizowanej na jego rzecz usługi elektromodernizacji na podstawie umowy - tj. bez potrzeby zawierania odrębnej umowy). Stosownie do brzmienia umów, z tytułu realizacji przez Gminę na rzecz Mieszkańca usługi elektromodernizacji, Mieszkaniec zobowiązany jest do zapłaty wynagrodzenia na rzecz Gminy. Zgodnie z § 6 ust.2 umów „Użytkownik zobowiązuje się do zapłaty za ww. usługę pełnej kwoty wynagrodzenia netto w wysokości (...) powiększonej o należny podatek VAT”.

Umowy w dalszym ciągu przewidują, że „Niedokonanie przez Użytkownika należnej wpłaty w odpowiednich terminach może być potraktowane jako równoznaczne z rezygnacją Użytkownika ze świadczenia na jego rzecz usługi, o której mowa w § 2 ust. 1 i skutkować rozwiązaniem niniejszej umowy”. Oznacza to, że w przypadku braku dokonania zapłaty wynagrodzenia przez mieszkańca, Gmina nie wykona na jego rzecz usługi elektoromodernizacji (określonej w § 2 ust.1 Umów), tj. nie zamontuje u niego Instalacji, ani nie udostępni mu jej do korzystania, ani też ostatecznie na jego własność. Zapłata wynagrodzenia w wysokości określonej w Umowie jest warunkiem koniecznym do realizacji Umowy przez Gminę. Oprócz zapłaty ww. wynagrodzenia Umowy nie przewidują pobierania jakichkolwiek innych opłat od Mieszkańców z tytułu realizacji przez Gminę usługi elektoromodernizacji. Należy w szczególności zaznaczyć, że zarówno korzystanie przez Mieszkańca z instalacji w okresie obowiązywania umowy, jak i przeniesienia na mieszkańca własności instalacji wraz z upływem okresu trwania Umowy - realizowane jest/będzie przez Gminę w ramach usługi elektromodernizacji i Gmina nie będzie pobierała z tego tytułu dodatkowego wynagrodzenia. W przypadku jednak wystąpienia dodatkowych kosztów nieprzewidzianych przez Gminę na etapie planowania realizacji inwestycji (np. wzrost kosztów montażu Instalacji), wynagrodzenie z tytułu usługi elektromodernizacji ulega odpowiedniemu zwiększeniu, a Mieszkaniec zobowiązany będzie do jego zapłaty w terminie wskazanym przez Gminę. Umowy zawarte są na czas określony - od dnia podpisania umowy do upływu 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu. Gmina nie wyklucza przy tym, iż wskazany powyżej okres trwania umowy może ulec zmianie. Dodatkowo, dla potrzeb realizacji projektu umowy przewidują, iż Mieszkaniec oddaje Gminie do bezpłatnego używania części nieruchomości, na której montowana jest/będzie instalacja, na okres świadczenia usługi elektromodernizacji. Jednocześnie Mieszkaniec wyraża zgodę na przeprowadzenie tam niezbędnych prac związanych z montażem Instalacji oraz przeprowadzenia innych koniecznych robót związanych ze świadczeniem ww. usług.

Ponadto Gmina pragnie podkreślić, iż niniejszy wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie prawa Gminy do odliczenia VAT naliczonego związanego z Projektem. Wszelkie inne kwestie związane z inwestycją w Instalacje, w tym w szczególności kwestia określenia, czy usługa Gminy na rzecz mieszkańców podlega opodatkowaniu i według jakiej stawki - mogą stanowić przedmiot odrębnych wniosków o wydanie interpretacji indywidualnej prawa podatkowego/ wniosków o wydanie wiążącej informacji stawkowej.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Gmina ma/będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z zakupem i montażem instalacji na nieruchomościach Mieszkańców?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Zdaniem wnioskodawcy, Gmina ma/będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach związanych z zakupem i montażem instalacji na nieruchomościach Mieszkańców.


Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy


Art. 86 ust. 1 ustawy o VAT - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z treści tej regulacji wynika, iż prawo do odliczenia podatku naliczonego przysługuje podatnikom podatku VAT w sytuacji, gdy towary i usługi, przy nabyciu których został naliczony podatek, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W zaistniałej sytuacji zakupione przez Gminę towary i usługi (zakup i montaż Instalacji), wykonane na zlecenie Gminy przez wybranego Wykonawcę, są bezpośrednio związane ze świadczeniem przez Gminę na rzecz Mieszkańców usług elektromodernizacji. Związek ten jest oczywisty i w najwyższym stopniu bezpośredni, gdyż nabywane przez Gminę świadczenia są w pełni wykorzystywane przez Gminę, w ramach świadczonej przez nią usługi elektromodernizacji (montaż Instalacji jest niezbędny do realizacji usługi elektromodernizacji). Gmina nabywa usługę wykonania Instalacji, zapewnia koordynację procesu inwestycyjnego, odpowiedni nadzór i rozliczenie administracyjno-finansowe (zgody, odbiory, dofinansowanie itp.), a następnie wykorzystuje stanowiącą jej własność instalację do świadczenia usług elektromodernizacji. Z drugiej strony Gmina otrzymuje od Mieszkańców określone w Umowach wynagrodzenie za jej świadczenie. Co więcej, należy tu podkreślić, że związek dokonywanych przez Gminę zakupów ze sprzedażą opodatkowaną istnieje od samego początku przedmiotowej inwestycji, gdyż już w fazie jej planowania Gmina zamierzała pobrać od mieszkańców opłatę, która warunkowała świadczenie przez Gminę usług elektromodernizacji. Zamiary te znalazły odzwierciedlenie w treści Umów zawartych z Mieszkańcami. W świetle powyższego należy uznać, że Gmina ma/będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z realizacją świadczonych przez nią usług elektromodernizacji.


Stanowisko Gminy, zgodnie z którym ma ona prawo do odliczenia podatku naliczonego wykazanego na fakturach od wykonawców odpowiedzialnych za dostawę i montaż Instalacji, zostało potwierdzone w licznych interpretacjach podatkowych wydawanych w podobnych stanach faktycznych, m.in. przez:

  1. Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy w interpretacji indywidualnej z dnia 22 listopada 2013 r., sygn. ITPP2/443-889/13/AW, w której Dyrektor wskazał, iż „Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją ww. projektu w części dotyczącej instalacji kolektorów słonecznych na budynkach mieszkańców, pod warunkiem niezaistnienia okoliczności określonych w art. 88 ustawy, ograniczającej to prawo, gdyż spełniona będzie podstawowa przesłanka warunkująca prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonaniem czynności opodatkowanych”;
  2. Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi w interpretacji indywidualnej z dnia 28 sierpnia 2015 r. o sygn. IPTPP3/4512-184/15-7/OS. W wydanej interpretacji organ podatkowy stwierdził, że „(...) w przedmiotowej sprawie są spełnione przesłanki, o których mowa w art. 86 ust.1 ustawy, warunkującej prawo do obniżenia należnego o podatek naliczony. Wnioskodawca jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, a wydatki poniesione w związku z realizacją projektu, dotyczące instalacji kolektorów słonecznych na budynkach osób fizycznych, są związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług”;
  3. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 czerwca 2018 r. (sygn. 0115-KDIT1-2.4012.354.2018-2.PS);
  4. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 16 października 2019 r. (sygn. 0113-KDIPIT1-2.4012.454.2019.2.MO);
  5. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 4 czerwca 2020 r., (sygn. 0114-KDIP4-1.4012.155.2020.1.BS);
  6. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 18 czerwca 2020 r. (sygn. 0111-KDIB3-1.4012.297.2020.2.ABU).
  7. Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 8 grudnia 2020 r. (sygn. 0114-KDIP4-3.4012.558.2020.2.MAT).


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Stosownie do treści art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług,
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z cytowanych wyżej przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz, gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Działalność gospodarcza – w myśl art. 15 ust. 2 ustawy – obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że na mocy art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z cytowanego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np.: czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Z informacji przedstawionych we wniosku wynika, że Wnioskodawca w partnerstwie z innymi gminami tj. (…) oraz (…) (zwanymi dalej Partnerami), na podstawie umowy o partnerstwie z dnia 6 października 2016 r. (zmienianej aneksami), realizował inwestycję w zakresie odnawialnych źródeł energii pn: „(…)” w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) 2014-2020 (RPO (…)) Oś priorytetowa IV, Działanie 4.1 Odnawialne źródła energii, polegającą na zakupie montażu instalacji kolektorów słonecznych, ogniw fotowoltaicznych oraz pomp ciepła typu powietrze-powietrze na/przy budynkach stanowiących własność mieszkańców oraz na/przy budynkach użyteczności publicznej (dalej: projekt).

Liderem projektu zgodnie z ww. umową jest Gmina (…). W ramach umowy Lider jest odpowiedzialny za m. in. prawidłowe przygotowanie i realizację Projektu, zawarcie umowy o dofinansowanie Projektu, reprezentowanie partnerów, przygotowanie Projektu oraz Partnerów, rozliczenie finansowe i rzeczowe Projektu oraz związane z Projektem obowiązki dokumentacyjne i promocyjne. Z kolei Partnerzy odpowiadają za m.in. zabezpieczenie środków finansowych, czasowe i rzetelne przekazywanie Liderowi informacji i dokumentacji potrzebnej do rozliczenia Projektu oraz dokonanie szeregu obowiązków dokumentacyjnych. Uwzględniając tryb realizacji Projektu, tj. jego realizację na podstawie umowy o partnerstwie jednocześnie przez Gminę (…), Gminę (…) oraz Gminę (…), Gmina (…) pragnie podkreślić, iż niniejszy wniosek o interpretację dotyczy wyłącznie tej części projektu, która realizowana została bezpośrednio przez Gminę (…) na jej terenie.

Projekt w zakresie realizowanym przez Gminę (…) polega na zakupie i montażu instalacji fotowoltaicznych, zestawów solarnych oraz pomp ciepła na/przy budynkach stanowiących własność mieszkańców Gminy, jak również na/przy budynkach użyteczności publicznej. W ramach przedmiotowego wniosku Gmina oczekuje rozstrzygnięcia wskazanych przez nią kwestii podatkowych wyłącznie w zakresie w jakim instalacje były ewentualnie będą na/przy budynkach stanowiących własność Mieszkańców. Budynki mieszkalne objęte przedmiotową inwestycją (na potrzeby których zamontowane zostały/zostaną instalacje są budynkami mieszkalnymi stałego zamieszkania sklasyfikowanymi w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 11. Ponadto zgodnie z powołaną powyżej klasyfikacją wspomniane budynki stanowią jednorodzinne budynki mieszkalne (sklasyfikowane w PKOB pod grupą 111). Co do zasady instalacje były/ewentualnie będą w przyszłości wykonywane na/przy jednorodzinnych budynkach mieszkalnych o powierzchni użytkowej nieprzekraczającej 300 m kw., w których nie jest prowadzona działalność gospodarcza oraz działalność agroturystyczna. Jednakże, mogą zdarzyć się przypadki, w których instalacje są/będą wykonane na/przy ww. budynkach, w których prowadzona jest działalność gospodarcza, przy czym każdorazowo powierzchnia użytkowa budynku w przeważającej części wykorzystywana jest/będzie na potrzeby mieszkaniowe, w tym zakresie instalacje nie są/nie będą wykorzystywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej.

Projekt jest realizowany na podstawie kontraktu na roboty z wykonawcą wyłonionym przez gminy partnerskie tj. Gminę (…), Gminę (…) oraz Gminę (…), u którego w szczególności gmina (…) zakupiła usługę montażu i uruchomienia Instalacji. Faktury z tytułu realizacji projektu były/będą wystawiane każdorazowo na Gminę (…) z podaniem numeru NIP Gminy. W związku z realizacją projektu, Gmina podpisała z mieszkańcami umowy, których celem jest ustalenie wzajemnych zobowiązań organizacyjnych i finansowych stron, związanych z montażem i eksploatacją instalacji.

Umowy przewidują, że po zakończeniu prac montażowych sprzęt i urządzenia wchodzące w skład Instalacji zamontowane na nieruchomościach Mieszkańca pozostają własnością Gminy przez cały okres trwania Umowy. Jednocześnie, począwszy od terminu zakończenia i odbioru prac montażowych gmina udostępni Mieszkańcowi sprzęt i urządzenia wchodzące w skład Instalacji do korzystania zgodnie z jej przeznaczeniem do zakończenia okresu trwania Umowy. Wraz z upływem okresu trwania umowy kompletna Instalacja stanie się własnością Mieszkańca (w ramach odpłatności uiszczonej przez Mieszkańca z tytułu realizowanej na jego rzecz usługi elektromodernizacji na podstawie umowy - tj. bez potrzeby zawierania odrębnej umowy). Stosownie do brzmienia umów, z tytułu realizacji przez Gminę na rzecz Mieszkańca usługi elektromodernizacji, Mieszkaniec zobowiązany jest do zapłaty wynagrodzenia na rzecz Gminy.

W przypadku braku dokonania zapłaty wynagrodzenia przez Mieszkańca, Gmina nie wykona na jego rzecz usługi elektoromodernizacji , tj. nie zamontuje u niego Instalacji, ani nie udostępni mu jej do korzystania, ani też ostatecznie na jego własność. Zapłata wynagrodzenia w wysokości określonej w Umowie jest warunkiem koniecznym do realizacji Umowy przez Gminę. Oprócz zapłaty ww. wynagrodzenia Umowy nie przewidują pobierania jakichkolwiek innych opłat od Mieszkańców z tytułu realizacji przez Gminę usługi elektoromodernizacji. Umowy zawarte są na czas określony - od dnia podpisania umowy do upływu 5 lat od dnia zakończenia realizacji projektu. Gmina nie wyklucza przy tym, iż wskazany powyżej okres trwania umowy może ulec zmianie. Dodatkowo, dla potrzeb realizacji projektu umowy przewidują, iż Mieszkaniec oddaje Gminie do bezpłatnego używania części nieruchomości, na której montowana jest/będzie instalacja, na okres świadczenia usługi elektromodernizacji. Jednocześnie Mieszkaniec wyraża zgodę na przeprowadzenie tam niezbędnych prac związanych z montażem Instalacji oraz przeprowadzenia innych koniecznych robót związanych ze świadczeniem ww. usług.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą ustalenia, czy Gmina ma/będzie miała pełne prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z zakupem i montażem Instalacji na nieruchomościach Mieszkańców.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek dokonywanych przez podatnika podatku VAT nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz jak wynika z opisu sprawy, instalacje będące przedmiotem wniosku montowane są/będą na/przy budynkach stanowiących własność Mieszkańców na podstawie zawartych z nimi umów cywilnoprawnych i za odpłatnością – Mieszkaniec zobowiązany jest do zapłaty wynagrodzenia na rzecz Gminy z tytułu realizacji przez Gminę na jego rzecz usługi elektromodernizacji. Zatem, Gmina wykorzystuje/będzie wykorzystywała przedmiotowe Instalacje wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W konsekwencji, Gminie przysługuje/będzie przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego na fakturach zakupowych związanych z zakupem i montażem Instalacji na nieruchomościach Mieszkańców. Prawo to będzie przysługiwało pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.


Stanowisko Wnioskodawcy w powyższym zakresie należy uznać za prawidłowe.


Należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie sprawy będącej przedmiotem wniosku, w zakresie zadanego przez Wnioskodawcę pytania i stanowiska przedstawionego w odniesieniu do zadanego pytania w zakresie podatku od towarów i usług. Inne kwestie, nieobjęte pytaniem nie mogą być – zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa – rozpatrzone.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 ze zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj