Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0111-KDIB3-2.4012.24.2021.1.ASZ
z 9 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z 14 stycznia 2021 r. (data wpływu 14 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 21 stycznia 2021 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego. Wniosek został uzupełniony pismem z 29 stycznia 2021 r. (data wpływu 21 stycznia 2021 r.).



We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina C. zwana dalej Gminą jest podmiotem prawa publicznego zgodnie z ustawą o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r.(t. j. Dz. U. z 2020r. poz. 713, 1378). Poza zadaniami właściwymi dla jednostki samorządu terytorialnego realizuje działalność na podstawie umów cywilnoprawnych, jest więc także podmiotem prowadzącym działalność gospodarczą i od dnia 1 marca 2004 r. jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) NIP xxx.

Gmina jako jednostka samorządu terytorialnego jest odpowiedzialna za realizację projektów inwestycyjnych, w ramach których występuje w charakterze inwestora. Faktury związane z realizacją inwestycji wystawiane są na Gminę. Gmina świadczy usługi w zakresie dostawy wody i odprowadzania ścieków, wywozu nieczystości płynnych, wynajmu pomieszczeń i dzierżawy działek gminnych oraz czynności sprzedaży nieruchomości gminnych (działki, mieszkania). Za ww. usługi wystawiane są faktury i naliczany jest podatek VAT.

Gmina planuje realizację inwestycji pn. „…”. W ramach robót zaplanowano demontaż 595 kompletów opraw oświetleniowych wraz z osprzętem sieciowym i wymianę na 595 kompletów oświetlenia typu LED wraz z osprzętem elektrycznym w postaci przewodów, zacisków i zabezpieczeń. Wymiana istniejących opraw sodowych wysokociśnieniowych jest konieczna ze względu na ich wyeksploatowanie i nieefektywność. Nowe oprawy oświetleniowe ze źródłami światła LED pozwolą na zwiększenie efektywności energetycznej i ekonomicznej oświetlenia. Celami bezpośrednimi projektu są: poprawa infrastruktury społecznej, wzrost efektywności energetycznej oświetlenia ulicznego, redukcja emisji CO2 do powietrza, zmniejszenie zużycia energii elektrycznej. Do celów społecznych, gospodarczych i środowiskowych należą m.in. podniesienie jakości życia mieszkańców poprzez wzrost jakości infrastruktury technicznej, ochrona środowiska w wyniku redukcji zanieczyszczeń do atmosfery, zmniejszenie kosztów opłat za energię przez gminę.

Inwestycja będzie finansowana w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Faktura za inwestycję będzie wystawiona na Gminę. Realizacja projektu będzie finansowana z dwóch źródeł: dotacji oraz środków własnych budżetu Gminy. Wytworzona w ramach inwestycji infrastruktura będzie służyła do realizacji zadań własnych Gminy określonych art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym tj. sprawy związane z drogami gminnymi i organizacją ruchu drogowego. Modernizacja oświetlenia ulicznego wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu i bezpieczeństwa mieszkańców. Wymienione w ramach inwestycji oświetlenie będzie stanowiło majątek Gminy, nie będzie przekazane żadnemu innemu podmiotowi i będzie służyło wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Wszelkie koszty utrzymania i eksploatacji oświetlenia będą ponoszone z budżetu Gminy. Realizując ww. projekt Gmina działa wyłącznie jako jednostka samorządu terytorialnego powołana do organizacji życia publicznego na swoim terytorium, nie działa w charakterze podatnika VAT. Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z oświetlenia ulicznego. Oświetlenie zamontowane w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaną przez Gminę działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.



W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługuje prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W myśl art. 6 ustawy o samorządzie gminnym do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o zasięgu lokalnym. W art. 7 ust. 1 ww. ustawy jako zadania własne gminy wymieniono m.in. sprawy ładu przestrzennego, gminnych dróg, ulic i placów oraz organizacji ruchu drogowego a także sprawy zaopatrzenia w energię elektryczną.

Zgodnie z art. 18 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997r. – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2019r. poz. 755 z późn.zm.) finansowanie oświetlenia dróg, ulic i placów na terenie gminy należy do zadań własnych gminy. Ponadto zgodnie z art. 18 ust.1 pkt 4 ww. ustawy do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną należy planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi wykorzystywane są do czynności opodatkowanych. Powstała w ramach inwestycji infrastruktura będzie służyła realizacji zadań publiczno-prawnych gminy nałożonych przepisami o samorządzie gminnym, które nie podlegają opodatkowaniu VAT i nie będzie w żaden sposób wykorzystywana do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT. W związku z powyższym Gminie nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktur dotyczących inwestycji związanej z modernizacją oświetlenia ulicznego.



W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podkreślić również należy, że aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Zgodnie z art. 15 ust. 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

W myśl art. 15 ust. 6 ww. ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanych przepisów wynika, że organy władzy publicznej nie będą podatnikami podatku od towarów i usług w związku z realizacją zadań, które podejmują jako podmioty prawa publicznego, nawet jeśli pobierają należności, opłaty lub składki. Organy te, będą natomiast podatnikami podatku od towarów i usług, w przypadku wykonywanych przez nie czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Gmina – zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713) – posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

W szczególności zadania własne obejmują sprawy w zakresie:

  • gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego, wodociągów i zaopatrzenia w wodę,
  • kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz,
  • porządku publicznego i bezpieczeństwa obywateli oraz ochrony przeciwpożarowej i przeciwpowodziowej, w tym wyposażenia i utrzymania gminnego magazynu przeciwpowodziowego,
  • utrzymania gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej oraz obiektów administracyjnych (art. 7 ust. 1 pkt 2, 3, 14 i 15 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne (Dz. U. z 2020 r., poz. 833), do zadań własnych gminy w zakresie zaopatrzenia w energię elektryczną, ciepło i paliwa gazowe należy:

1.planowanie i organizacja zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe na obszarze gminy;

2.planowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

  1. miejsc publicznych,
  2. dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
  3. dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2020 r. poz. 470 i 471), przebiegających w granicach terenu zabudowy,
  4. części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym (Dz. U. z 2020 r. poz. 72 i 278), wymagających odrębnego oświetlenia:
    • przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,
    • stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;

3.finansowanie oświetlenia znajdujących się na terenie gminy:

  1. ulic,
  2. placów,
  3. dróg gminnych, dróg powiatowych i dróg wojewódzkich,
  4. dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych, przebiegających w granicach terenu zabudowy,
  5. części dróg krajowych, innych niż autostrady i drogi ekspresowe w rozumieniu ustawy z dnia 27 października 1994 r. o autostradach płatnych oraz o Krajowym Funduszu Drogowym, wymagających odrębnego oświetlenia:
    • przeznaczonych do ruchu pieszych lub rowerów,
    • stanowiących dodatkowe jezdnie obsługujące ruch z terenów przyległych do pasa drogowego drogi krajowej;

4.planowanie i organizacja działań mających na celu racjonalizację zużycia energii i promocję rozwiązań zmniejszających zużycie energii na obszarze gminy;

5.ocena potencjału wytwarzania energii elektrycznej w wysokosprawnej kogeneracji oraz efektywnych energetycznie systemów ciepłowniczych lub chłodniczych na obszarze gminy.

Przez finansowanie oświetlenia – w świetle zapisów art. 3 pkt 22 ustawy Prawo energetyczne –rozumie się finansowanie kosztów energii elektrycznej pobranej przez punkty świetlne oraz koszty ich budowy i utrzymania.

Z opisu sprawy wynika, że Gmina, która jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług, planuje realizację inwestycji pn. „…”. Wytworzona w ramach inwestycji infrastruktura będzie służyła do realizacji zadań własnych Gminy określonych art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym tj. sprawy związane z drogami gminnymi i organizacją ruchu drogowego. Modernizacja oświetlenia ulicznego wpłynie na poprawę bezpieczeństwa ruchu i bezpieczeństwa mieszkańców. Wymienione w ramach inwestycji oświetlenie będzie stanowiło majątek Gminy, nie będzie przekazane żadnemu innemu podmiotowi i będzie służyło wyłącznie zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców wynikających z ustawy o samorządzie gminnym. Wszelkie koszty utrzymania i eksploatacji oświetlenia będą ponoszone z budżetu Gminy. Realizując ww. projekt Gmina działa wyłącznie jako jednostka samorządu terytorialnego powołana do organizacji życia publicznego na swoim terytorium, nie działa w charakterze podatnika VAT. Gmina nie pobiera i nie będzie pobierała od nikogo żadnych opłat z tytułu korzystania z oświetlenia ulicznego. Oświetlenie zamontowane w wyniku realizacji projektu nie będzie związane z wykonywaną przez Gminę działalnością gospodarczą opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia naliczonego podatku VAT od wydatków związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. Z przedstawionych okoliczności wynika, że w analizowanej sprawie nie wystąpi związek zakupów dokonanych w ramach projektu z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi. Wnioskodawca sam wskazał, że powstała w ramach inwestycji infrastruktura będzie służyła realizacji zadań publiczno-prawnych gminy nałożonych przepisami o samorządzie gminnym, które nie podlegają opodatkowaniu VAT i nie będzie w żaden sposób wykorzystywana do prowadzenia działalności opodatkowanej VAT.

Mając na względzie powyższe, należy stwierdzić że nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka umożliwiająca odliczenie podatku naliczonego.

W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o podatek VAT naliczony wynikający z faktur zakupu towarów i usług związanych z modernizacją oświetlenia ulicznego.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej, przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 ze zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj