Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP4-1.4012.83.2021.1.PS
z 10 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lutego 2021 r. (data wpływu 16 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na rozbudowie sieci kanalizacji sanitarnej – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 16 lutego 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na rozbudowie sieci kanalizacji sanitarnej.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe:


Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Na podstawie ustawy o samorządzie gminnym z dnia 8 marca 1990 r. Gmina posiada osobowość prawną i posiada zdolność do czynności cywilnoprawnych. Wykonuje zadania własne samodzielnie lub poprzez powołane gminne jednostki organizacyjne.

Stosownie do art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, w celu prowadzenia gospodarki komunalnej w strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się Zakład (…) - jednostka budżetowa. Został on utworzony w celu wykonywania m.in. zadań w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej w imieniu i na rzecz Gminy. Zakład (…) nie posiada osobowości prawnej.

Od dnia 1 stycznia 2012 roku Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT i wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych - składając jedną zbiorczą deklarację VAT-7. Wobec powyższego na fakturach sprzedażowych i zakupu występuje Gmina z NIP-em Gminy, a wystawcą bądź odbiorcą jest dana jednostka organizacyjna wraz ze swoim adresem.


W roku 2020 Gmina przystąpiła do rozbudowy systemu kanalizacji sanitarnej w Gminie poprzez:

  1. Rozbudowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości 1 ul. (…) i w miejscowości 2, ul. (…), gm. (…), pow. (…), dzieląc zamówienie na części:
    1.1. Budowa kanalizacji na ulicy (…) w miejscowości 2 o długości L-1583, gm. (…), pow. (…),

    1.2. Budowa kanalizacji na ulicy (…) na odcinku do pikietażu 0+275,00 do pikietażu 1+162,18 wraz ze skrzyżowaniem z ulicą (…) w miejscowości 1, gm. (…), pow. (…).


Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej obejmuje wykonanie kanału głównego wraz z odgałęzieniami do granic nieruchomości. Nie obejmuje wykonania indywidualnych podłączeń od granic posesji do domów mieszkańców. Mieszkańcy posesji, przy których realizowana jest w/w inwestycja podpisują indywidualnie z firmą wykonującą w/w inwestycję, umowy na wykonanie indywidualnych podłączeń od granicy ich nieruchomości do ich domów.


Przewidywany termin zakończenia budowy sieci kanalizacji sanitarnej przewidziany jest do końca sierpnia 2021 roku. Na realizację wskazanego zadania Gmina nie uzyskała żadnego dofinansowania. Planuje wziąć na ten cel pożyczkę z (…).


Odbiorcami usług będą osoby fizyczne. W ramach realizacji w/w zadania z mieszkańcami gminy zostaną zawarte umowy cywilno-prawne na odbiór ścieków.


Na terenie objętym budową kanalizacji sanitarnej nie występują budynki jednostek organizacyjnych, nie będą one objęte opisaną we wniosku kanalizacją sanitarną, a zatem nie będą zawierane z nimi żadne umowy cywilno-prawne.


Powstałe w wyniku realizacji w/w inwestycje Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać w drodze protokołu Zakładowi (…) - jednostce budżetowej, na potrzeby prowadzonej przez nią działalności. Zakład (…) będzie świadczyć usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych na odbiór ścieków.

Wydatki inwestycyjne związane z realizacją inwestycji będą dokumentowane wystawionymi przez dostawców/wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których to Gmina będzie nabywcą zakupionych towarów i usług. W ramach inwestycji wszelkie zakupione przez podatnika towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi.


Wskazane wyżej zadanie będzie w całości wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumowaniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.).


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124 ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn.zm.).

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż za korzystanie z kanalizacji sanitarnej pobierane będą opłaty, dokumentowane fakturami VAT, ponadto zakupy i usługi związane z realizacją zadania będą służyły czynnościom opodatkowanym.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy na gruncie art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług Gminie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zrealizowanego zadania, jakim będzie rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej w związku z wykonywaniem za pośrednictwem Zakładu (…) odpłatnych czynności w zakresie zbiorowego odprowadzania ścieków komunalnych?


Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), Gminie będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, gdyż za korzystanie z kanalizacji sanitarnej pobierane będą opłaty dokumentowane fakturami VAT. Ponadto zakupy i usługi związane z realizacją zadania będą służyły czynnościom opodatkowanym. W ramach realizacji inwestycji wszelkie zakupione przez podatnika towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Wskazane zadanie będzie w całości wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 o podatku od towarów i usług. Opisana we wniosku inwestycja oraz zakupy z nią związane udokumentowane zostaną fakturami VAT, a nabywcą będzie Gmina.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

  1. nabycia towarów i usług;
  2. dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.


Prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego.

Ponadto, podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług oraz niezaistnienia negatywnych, określonych w art. 88 ustawy o podatku od towarów i usług. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawią podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu, jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy o podatku od towarów i usług, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji, których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów.


Budynki jednostek organizacyjnych nie będą objęte opisaną we wniosku kanalizacją sanitarną, zatem nie będą zawierane z nimi żadne umowy cywilnoprawne. W ramach realizacji inwestycji wszelkie zakupione przez podatnika towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi. Wskazane wyżej zadanie będzie w całości wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumowaniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług. Opisana we wniosku inwestycja oraz zakupy z nią związane udokumentowane zostaną fakturami VAT, a nabywcą będzie Gmina.

Z uwagi na spełnienie podstawowej przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, jaką jest związek zakupów z wykonanymi czynnościami opodatkowanymi, w świetle art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, wnioskodawca ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją w/w zadania inwestycyjnego.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy, warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Aby dany podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony musi spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go dla tej czynności za podatnika podatku od towarów i usług w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.


W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Pod pojęciem działalności gospodarczej, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, rozumie się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że w myśl art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 obowiązującej od dnia 1 stycznia 2007 r. Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej – (Dz. Urz. UE.L. Nr 347 z 11 grudnia 2006 r., s. 1, z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami. Jednakże, w przypadku, gdy podejmują one takie działania lub dokonują takich transakcji, są uważane za podatników w odniesieniu do tych działań, lub transakcji, gdyby wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziło do znaczących zakłóceń konkurencji.


Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713 z późn. zm.), Gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.


Na podstawie art. 6 ust. 1 tej ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.


Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym. W szczególności zadania własne obejmują m.in. sprawy wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, utrzymania czystości i porządku oraz urządzeń sanitarnych, wysypisk i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, zaopatrzenia w energię elektryczną i cieplną oraz gaz (art. 7 ust. 1 pkt 3 ustawy o samorządzie gminnym).


Stosownie do art. 9 ust. 1 ustawy o samorządzie gminnym, w celu wykonywania zadań gmina może tworzyć jednostki organizacyjne, a także zawierać umowy z innymi podmiotami, w tym z organizacjami pozarządowymi.


Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.


Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).


Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Stosownie do art. 2 ustawy z dnia 20 grudnia 1996 r. o gospodarce komunalnej, w celu prowadzenia gospodarki komunalnej w strukturze organizacyjnej Gminy znajduje się Zakład (…) - jednostka budżetowa. Został on utworzony w celu wykonywania m.in. zadań w zakresie gospodarki wodno-kanalizacyjnej w imieniu i na rzecz Gminy. Zakład (…) nie posiada osobowości prawnej.

Od dnia 1 stycznia 2012 roku Gmina dokonała centralizacji rozliczeń VAT i wstąpiła we wszystkie prawa i obowiązki swoich jednostek organizacyjnych - składając jedną zbiorczą deklarację VAT-7. Wobec powyższego na fakturach sprzedażowych i zakupu występuje Gmina z NIP-em Gminy, a wystawcą bądź odbiorcą jest dana jednostka organizacyjna wraz ze swoim adresem. W roku 2020 Gmina przystąpiła do rozbudowy systemu kanalizacji sanitarnej w Gminie poprzez rozbudowę kanalizacji sanitarnej w miejscowości 1, ul. (…) i w miejscowości 2, ul. (…), gm. (…), pow. (…), dzieląc zamówienie na części (1. budowa kanalizacji na ulicy (…) w miejscowości 2 o długości L-1583, 2. budowa kanalizacji na ulicy (…) na odcinku do pikietażu 0+275,00 do pikietażu 1+162,18 wraz ze skrzyżowaniem z ulicą (…) w miejscowości 1).

Rozbudowa sieci kanalizacji sanitarnej obejmuje wykonanie kanału głównego wraz z odgałęzieniami do granic nieruchomości. Nie obejmuje wykonania indywidualnych podłączeń od granic posesji do domów mieszkańców. Mieszkańcy posesji, przy których realizowana jest w/w inwestycja podpisują indywidualnie z firmą wykonującą w/w inwestycję umowy na wykonanie indywidualnych podłączeń od granicy ich nieruchomości do ich domów.


Przewidywany termin zakończenia budowy sieci kanalizacji sanitarnej przewidziany jest do końca sierpnia 2021 roku.


Odbiorcami usług będą osoby fizyczne. W ramach realizacji w/w zadania z mieszkańcami gminy zostaną zawarte umowy cywilno-prawne na odbiór ścieków. Na terenie objętym budową kanalizacji sanitarnej nie występują budynki jednostek organizacyjnych, nie będą one objęte opisaną we wniosku kanalizacją sanitarną, a zatem nie będą zawierane z nimi żadne umowy cywilno-prawne.

Powstałe w wyniku realizacji w/w inwestycje Gmina zamierza nieodpłatnie przekazać w drodze protokołu Zakładowi (…) - jednostce budżetowej, na potrzeby prowadzonej przez nią działalności. Zakład (…) będzie świadczyć usługi opodatkowane podatkiem od towarów i usług na podstawie zawartych umów cywilno-prawnych na odbiór ścieków. Wydatki inwestycyjne związane z realizacją inwestycji będą dokumentowane wystawionymi przez dostawców/wykonawców na Gminę fakturami VAT, na których to Gmina będzie nabywcą towarów i usług. W ramach inwestycji wszelkie zakupione przez podatnika towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi.


Wskazane zadanie będzie w całości wykorzystywane do działalności gospodarczej w rozumowaniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.


W związku z powyższym opisem wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją zadania polegającego na rozbudowie sieci kanalizacji sanitarnej.


Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych przez podatnika podatku VAT nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny.

W rozpatrywanej sprawie warunki, o których mowa w art. 86 ust. 1 ustawy, są / będą spełnione, ponieważ Gmina jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT, a efekty realizacji zadania są/będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Gmina bowiem za pośrednictwem Zakładu (…) (jednostki budżetowej) będzie świadczyć na podstawie zawartych z mieszkańcami umów cywilnoprawnych usługi odbioru ścieków. W ramach inwestycji wszelkie zakupione przez podatnika towary i usługi będą związane z czynnościami opodatkowanymi.

W konsekwencji Gminie przysługuje / będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT od zrealizowanego zadania, jakim będzie Rozbudowa kanalizacji sanitarnej w miejscowości 1 ul. (…) i w miejscowości 2, ul. (…), gm. (…), pow. (…). Prawo to przysługuje/będzie przysługiwać pod warunkiem niezaistnienia przesłanek negatywnych wymienionych w art. 88 ustawy.


Wobec powyższego, stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj