Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0112-KDIL1-1.4012.41.2021.1.JKU
z 8 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2021 r. (data wpływu 28 stycznia 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. ,,(…)” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. ,, (…)”.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Gmina (dalej Gmina lub Wnioskodawca) realizuje projekt na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie projektu ,, (…)” nr (…) z dnia 29 października 2019 r. Projekt realizowany jest w ramach osi priorytetowej (…) Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W ramach inwestycji pn. ,, (…)” rozbudowano zintegrowany system informatyczny w celu udostępnienia (…) nowoczesnych e-usług o wysokim poziomie dojrzałości.

W zakresie projektu wykonano:

  • rozbudowę portalu interesanta;
  • system elektronicznego obiegu dokumentów dla jednostek organizacyjnych gminy oraz EPO;
  • systemy dochodowe – opłaty lokalne;
  • system informacji przestrzennej wraz z integracją z systemami dziedzinowymi (portal mapowy/geoportal, e-usługi w geoportalu, dostawa oprogramowania, dziedzinowego do prowadzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, dostawa systemu dziedzinowego do wydawania decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji celu publicznego, integracja systemów dziedzinowych z systemem informacji przestrzennej);
  • digitalizację i wykonanie wersji numerycznej planów zagospodarowania oraz udostępnianie on-line w systemie informacji przestrzennej;
  • digitalizację i wykonanie wersji numerycznej ewidencji zabytków oraz udostępnienie on-line w systemie informacji przestrzennej;
  • digitalizację i wykonanie wersji numerycznej przebiegu dróg na terenie gminy oraz udostępnienie on-line w systemie informacji przestrzennej.

W ramach dostawy, instalacji i konfiguracji oprogramowania sprzętu do rozbudowy zintegrowanego systemu informatycznego na potrzeby rozwoju wdrażanych e-usług:

  1. rozbudowano wyposażenie serwerowni:
    • urządzenie do tworzenia kopii zapasowych i archiwizacji danych (…),
    • rozbudowano przestrzeń dyskową w istniejącej macierzy o dyski (…),
    • zakupiono urządzenia UTM do ochrony ruchu sieciowego wraz z licencjami ochrony (…).
  2. w zakresie dostawy sprzętu komputerowego zakupiono:
    • zestaw komputerowy z monitorem, systemem operacyjnym i pakietem oprogramowania biurowego (…),
    • komputer przenośny z systemem operacyjnym i pakietem oprogramowania biurowego (…),
    • urządzenie wielofunkcyjne ze skanerem i ploterem (…),
    • drukarkę adresującą (…),
    • kopertownicę (…).
  3. w zakresie oprogramowania i licencji zakupiono:
    • oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych serwerów obsługujących systemy e-urzędu, Portal Internetowy, system Elektronicznego Obiegu Dokumentów, System Informacji Przestrzennej oraz archiwizacji baz danych ww. systemów – (…).
    • licencje dostępowe użytkowników (…) na potrzeby podłączenia nowych użytkowników do systemu – (…),
    • rozszerzono licencję (…) do istniejącego serwera, wymagana w celu instalacji wdrażanych systemów – (…).

3) Szkolenia i parametryzację systemu.

W związku z realizowaną inwestycją nie były zawierane umowy cywilno-prawne, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W zakresie wykonanej inwestycji Gmina nie była podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług z dnia 11 marca 2004 r. (art. 15 ust. 6), gdyż Gmina podlega odrębnym przepisom prawa. Od wystawionych faktur w okresie realizacji projektu, Gmina nie odliczała podatku VAT w składanych deklaracjach VAT-7.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy stanowisko Gminy jest prawidłowe, iż powyższe okoliczności nie pozwalały na odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. ,, (…)”?

Zdaniem Wnioskodawcy, Gmina przy realizowanej inwestycji nie posiadała przysługującego prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego, gdyż powstałe składniki majątkowe tej inwestycji nie miały i nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie są i nie były wykorzystywane do wykonywania czynności w celu uzyskania przychodu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.) zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższego wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstania zobowiązania podatkowego).

Tak skonstruowana zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Według art. 88 ust. 4 ustawy – obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Zgodnie z ww. regulacją, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony związany z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go – dla tej czynności – za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Stosownie do art. 15 ust. 6 ustawy – nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ będzie uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych.

Jak wynika z powyższego, wyłączenie organów władzy publicznej z kategorii podatnika ma charakter podmiotowo-przedmiotowy.

W świetle wskazanych unormowań, jednostki samorządu terytorialnego na gruncie podatku od towarów i usług występować mogą w dwoistym charakterze:

  • podmiotów niebędących podatnikami, gdy realizują zadania nałożone na nich odrębnymi przepisami prawa, oraz
  • podatników podatku od towarów i usług, gdy wykonują czynności na podstawie umów cywilnoprawnych.

Kryterium podziału stanowi charakter wykonywanych czynności: czynności o charakterze publicznoprawnym wyłączają te podmioty z kategorii podatników, natomiast czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkują uznaniem tych podmiotów za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenie usług podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp. umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Ponieważ tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy.

Stosownie do przepisu art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2020 r., poz. 713, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Do zadań własnych Gminy należy zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty (art. 7 ust. 1 ww. ustawy).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje projekt na podstawie zawartej umowy o dofinansowanie projektu ,, (…)”. Projekt realizowany jest w ramach osi priorytetowej (…) – Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa (…) na lata 2014-2020 współfinansowanego ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego.

W ramach inwestycji pn. ,, (…)” rozbudowano zintegrowany system informatyczny w celu udostępnienia (…) nowoczesnych e-usług o wysokim poziomie dojrzałości.

W zakresie projektu wykonano:

  • rozbudowę portalu interesanta;
  • system elektronicznego obiegu dokumentów dla jednostek organizacyjnych gminy oraz EPO;
  • systemy dochodowe – opłaty lokalne;
  • system informacji przestrzennej wraz z integracją z systemami dziedzinowymi (portal mapowy/geoportal, e-usługi w geoportalu, dostawa oprogramowania, dziedzinowego do prowadzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, dostawa systemu dziedzinowego do wydawania decyzji o warunkach zabudowy i lokalizacji celu publicznego, integracja systemów dziedzinowych z systemem informacji przestrzennej);
  • digitalizację i wykonanie wersji numerycznej planów zagospodarowania oraz udostępnianie on-line w systemie informacji przestrzennej;
  • digitalizację i wykonanie wersji numerycznej ewidencji zabytków oraz udostępnienie on-line w systemie informacji przestrzennej;
  • digitalizację i wykonanie wersji numerycznej przebiegu dróg na terenie gminy oraz udostępnienie on-line w systemie informacji przestrzennej.

W ramach dostawy, instalacji i konfiguracji oprogramowania sprzętu do rozbudowy zintegrowanego systemu informatycznego na potrzeby rozwoju wdrażanych e-usług:

  1. rozbudowano wyposażenie serwerowni:
    • urządzenie do tworzenia kopii zapasowych i archiwizacji danych (...),
    • rozbudowano przestrzeń dyskową w istniejącej macierzy o dyski (…),
    • zakupiono urządzenia UTM do ochrony ruchu sieciowego wraz z licencjami ochrony (…).
  2. w zakresie dostawy sprzętu komputerowego zakupiono:
    • zestaw komputerowy z monitorem, systemem operacyjnym i pakietem oprogramowania biurowego (…),
    • komputer przenośny z systemem operacyjnym i pakietem oprogramowania biurowego (…),
    • urządzenie wielofunkcyjne ze skanerem i ploterem (…),
    • drukarkę adresującą (…),
    • kopertownicę (…).
  3. w zakresie oprogramowania i licencji zakupiono:
    • oprogramowanie do tworzenia kopii zapasowych serwerów obsługujących systemy e-urzędu, Portal Internetowy, system Elektronicznego Obiegu Dokumentów, System Informacji Przestrzennej oraz archiwizacji baz danych ww. systemów (…).
    • licencje dostępowe użytkowników (…) na potrzeby podłączenia nowych użytkowników do systemu (…),
    • rozszerzono licencję (…) do istniejącego serwera, wymagana w celu instalacji wdrażanych systemów (…).
  4. szkolenia i parametryzację systemu.

W związku z realizowaną inwestycją nie były zawierane umowy cywilno-prawne, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

W zakresie wykonanej inwestycji Gmina nie była podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług (art. 15 ust. 6), gdyż Gmina podlega odrębnym przepisom prawa. Od wystawionych faktur w okresie realizacji projektu, Gmina nie odliczała podatku VAT w składanych deklaracjach VAT-7.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. ,, (…)”.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku VAT, w ramach działalności gospodarczej, do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Jak wskazał Wnioskodawca, w zakresie wykonanej inwestycji Gmina nie była podatnikiem w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług. Ponadto, w związku z realizowaną inwestycją nie były zawierane umowy cywilno-prawne, o których mowa w art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług oraz nabyte w związku z realizacją projektu towary i usługi nie będą służyły czynnościom opodatkowanym podatkiem VAT.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, powyższe okoliczności nie pozwalały na odliczenie podatku VAT naliczonego z faktur dotyczących towarów i usług związanych z realizacją inwestycji pn. ,,(…)”. Powyższe wynika z faktu, że w analizowanym przypadku nie są spełnione – wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy – przesłanki warunkujące prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tj. Zainteresowany nie działa jako podatnik VAT i wydatki związane z realizacją projektu nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych VAT.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawcy oceniono jako prawidłowe.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz z opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj