Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0114-KDIP1-2.4012.46.2021.1.PC
z 11 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 stycznia 2021 r. (data wpływu 2 lutego 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa budynku świetlicy (…)” – jest prawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 2 lutego 2021 r. wpłynął do Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa budynku świetlicy (…)”.


We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:


Wnioskodawca w styczniu 2021 r. podpisał umowę z samorządem województwa (…) na pomoc finansową w ramach programu rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej. Pomoc będzie polegała na dofinansowaniu realizacji projektu pn. „Przebudowa budynku świetlicy (…)”.


Inwestycja będzie polegała na robotach budowlanych na obiekcie świetlicy wiejskiej w Ł., polegających na: remoncie dachu wraz z pomieszczeniem przeznaczonym na obiekt użyteczności publicznej - miejsc spotkań i działań zmierzających do zwiększenia aktywności społeczności lokalnej. W ramach inwestycji Wnioskodawca ponosi koszty z tyt. zakupu towarów i usług na podstawie otrzymanych faktur VAT od kontrahentów.


Całkowity koszt inwestycji wynosi 308.000 zł w ramach dofinansowania Wnioskodawca otrzyma 235.431 zł. Dofinansowanie zostało przyznane do kwoty brutto poniesionych kosztów, tj. podatek VAT stanowi koszt kwalifikowany. Świetlica wiejska w Ł. w której prowadzone są roboty budowlane pełni funkcję obiektu użyteczności publicznej, społeczno-kulturalnej, pomieszczenia świetlicy przeznaczone będą na potrzeby społeczności lokalnej. Zgodnie z wnioskiem o dofinansowanie przebudowa budynku świetlicy wiejskiej służyć ma mieszkańcom oraz obiekt będzie ogólnodostępny. Prowadzone mają być w świetlicy zajęcia artystyczne, zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz różne inicjatywy. Jak również będą z nich korzystać mieszkańcy podczas zebrań wiejskich - czyli nie będzie wykorzystywana w celach komercyjnych, korzystanie z pomieszczeń będzie nieodpłatne, ogólnodostępne. Wyremontowana świetlica umożliwi mieszkańcom rozwój ich zainteresowań, a także da możliwość twórczego spędzania wolnego czasu oraz swobodnego spotykania się - organizowane w niej zajęcia będą sprzyjać integracji społecznej. Inwestycja zaspokoi potrzeby społeczne i kulturalne lokalnej społeczności. Projekt nie będzie generował przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie ze świetlicy, korzystanie z pomieszczeń świetlicy będzie nieodpłatne. Świetlica będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem VAT.


Niezbędnym warunkiem do przedłożenia wniosku o płatność do samorządowego województwa (…) jest załączenie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług (VAT). W związku z tym, że Wnioskodawca (…) ubiega się o zaliczenie kosztów podatku VAT realizowanej inwestycji do kosztów kwalifikowanych projektu i tym samym będzie ubiegał się o dofinansowanie w kwotach brutto musi wykazać, iż podatek VAT nie będzie mógł być przez Wnioskodawcę odzyskany podczas realizacji inwestycji, jak i po jej zakończeniu.


W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:


Czy Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa budynku świetlicy (…)”?


Stanowisko Wnioskodawcy:


Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT od faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa budynku świetlicy (…)”.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zasada ta wyklucza możliwość dokonywania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepolegających opodatkowaniu.


Wnioskodawca jest samorządową instytucją kultury. Jej organizatorem jest Gmina (…). Instytucja kultury podlega wpisowi do rejestru prowadzonego przez organizatora, natomiast nie podlega wpisowi do KRS. Jej przychodami są dotacje podmiotowe i celowe od organizatora oraz inne źródła np. dofinansowania do inwestycji realizowane w formach projektów unijnych.

Wnioskodawca działa na podstawie ustawy z dnia 25 października 1991 r. o organizowaniu i prowadzeniu Działalności kulturalnej (t.j. Dz. U. z 2020 r. poz. 194) i podstawowym celem statutowym Wnioskodawcy jest działalność kulturalna.


W myśl art. 3 ust. 2 ustawy, działalność kulturalna nie stanowi działalności gospodarczej. Wnioskodawca jest jednostką sektora finansów publicznych powołaną do realizacji zadań publicznych z zakresu działalności kulturalnej polegającej na tworzeniu, upowszechnianiu i ochronie kultury. Oznacza to tym samym, że skoro Wnioskodawca realizuje cele niegospodarcze i niezarobkowe, to ze swojej natury nie działa w celu osiągnięcia zysku mając na uwadze, iż udostępnianie nieodpłatnie świetlicy wiejskiej w Ł. Wnioskodawca nie występuje w charakterze podatnika podatku VAT, a koszty związane z realizacją projektu pn. „Przebudowa budynku świetlicy (…)” nie służą do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem VAT, należy stwierdzić, że w konsekwencji nie przysługuje Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu realizacji w/w projektu.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.


Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą – w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.


W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.


Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.


Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.


Zgodnie z przepisem art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.


Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca w styczniu 2021 r. podpisał umowę z samorządem województwa (…) na pomoc finansową w ramach programu rozwoju ogólnodostępnej i niekomercyjnej infrastruktury turystycznej lub rekreacyjnej, lub kulturalnej polegającą na dofinansowaniu realizacji projektu pn. „Przebudowa budynku świetlicy (…)”.

Inwestycja będzie polegała na robotach budowlanych na obiekcie świetlicy wiejskiej w Ł., polegających na: remoncie dachu wraz z pomieszczeniem przeznaczonym na obiekt użyteczności publicznej - miejsc spotkań i działań zmierzających do zwiększenia aktywności społeczności lokalnej. W ramach inwestycji Wnioskodawca ponosi koszty z tyt. zakupu towarów i usług na podstawie otrzymanych faktur VAT od kontrahentów. Świetlica wiejska, w której prowadzone są roboty budowlane pełni funkcję obiektu użyteczności publicznej, społeczno-kulturalnej, pomieszczenia świetlicy przeznaczone będą na potrzeby społeczności lokalnej. Wyremontowana świetlica umożliwi mieszkańcom rozwój ich zainteresowań, a także da możliwość twórczego spędzania wolnego czasu oraz swobodnego spotykania się. Inwestycja zaspokoi potrzeby społeczne i kulturalne lokalnej społeczności. Prowadzone mają być w świetlicy zajęcia artystyczne, zajęcia opiekuńczo-wychowawcze oraz różne inicjatywy. Jak również będą z nich korzystać mieszkańcy podczas zebrań wiejskich. Projekt nie będzie generował przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie ze świetlicy, korzystanie z pomieszczeń świetlicy będzie nieodpłatne. Świetlica będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem VAT.


Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa budynku świetlicy (…)”.


Jak wynika z powołanych przepisów prawa, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez zarejestrowanego, czynnego podatnika podatku od towarów i usług w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W niniejszej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika, że świetlica będzie wykorzystywana wyłącznie do czynności niepodlegających opodatkowaniem podatkiem VAT. Wyremontowana świetlica umożliwi mieszkańcom rozwój ich zainteresowań, a także da możliwość twórczego spędzania wolnego czasu oraz swobodnego spotykania się. Inwestycja zaspokoi potrzeby społeczne i kulturalne lokalnej społeczności. Projekt nie będzie generował przychodów, nie będą pobierane żadne opłaty za korzystanie ze świetlicy, korzystanie z pomieszczeń świetlicy będzie nieodpłatne. Zatem w analizowanym przypadku podatek naliczony wynikający z wydatków objętych realizacją przedmiotowej inwestycji nie jest związany z wykonywaniem czynności opodatkowanych. Tym samym nie są spełnione przesłanki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego wynikające z art. 86 ust. 1 ustawy.


W konsekwencji Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług związanych z realizacją projektu pn. „Przebudowa budynku świetlicy (…)”.


Tym samym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.


Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.


Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.


Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.


Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).


Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj