Interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej
0113-KDIPT1-3.4012.8.2021.2.JM
z 16 marca 2021 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r., poz. 1325, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 4 stycznia 2021 r. (data wpływu 12 stycznia 2021 r.), uzupełnionym pismem z dnia 3 marca 2021 r. (data wpływu 4 marca 2021 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

  • niepodlegania opodatkowaniu: czynności wykorzystywania namiotów wystawowych, strony internetowej oraz materiałów promujących i czynności rozdawania materiałów promujących –jest prawidłowe;
  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „” – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 stycznia 2021 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu: czynności wykorzystywania namiotów wystawowych, strony internetowej oraz materiałów promujących i czynności rozdawania materiałów promujących oraz braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „”.

Ww. wniosek został uzupełniony pismem z dnia 3 marca 2021 r. (data wpływu 4 marca 2021 r.) o doprecyzowanie opisu sprawy oraz dodatkową opłatę od wniosku o wydanie interpretacji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny (ostatecznie przedstawiony w uzupełnieniu wniosku).

Stowarzyszenie realizuje projekt „” finansowany z funduszu PROW na lata 2014-2020.

Celem projektu jest promocja i udostępnianie produktu regionalnego, tradycyjnego podczas targów i innych wydarzeń, w których Stowarzyszenie weźmie udział.

Realizacja projektu obejmuje zakup namiotów wystawowych niezbędnych podczas targów, założenie strony internetowej, na której umieszczane informacje mają służyć informowaniu o wydarzeniach, w których będzie uczestniczyć Stowarzyszenie oraz promocji x jako produktu regionalnego i tradycyjnego. Projekt obejmuje również zakup materiałów promujących x takich jak: roll-upy promujące, trybunka promocyjna, słoiczki promocyjne na x, ulotki informacyjne, krówki z logo x, a także polary, bezrękawniki, torby papierowe z logo, materiały promocyjne rozdawane za darmo, podczas targów i innych wydarzeń, a Stowarzyszenie nie czerpie z tego żadnych korzyści materialnych.

Stowarzyszenie jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług. Wydatki poniesione na realizację projektu zostały udokumentowane fakturami wystawionymi na rzecz Stowarzyszenia. Namioty wystawowe, strona internetowa oraz wszystkie wskazane wyżej materiały promujące są wykorzystywane wyłącznie do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Stowarzyszenie nie czerpie ani nie będzie czerpało żadnych korzyści materialnych związanych z wykorzystaniem namiotów wystawowych, strony internetowej oraz wszystkich materiałów promujących zakupionych w celu realizacji projektu.

Stowarzyszenie nabyło materiały promujące w celu nieodpłatnego ich rozdawania osobom zainteresowanym podczas różnych wydarzeń kulturalnych (festyny, targi, festiwale).

Stowarzyszenie poniosło wydatki na stronę internetową oraz namioty wystawowe realizując projekt „”, z zamiarem ich wykorzystania do celów związanych z działalnością statutową. Stowarzyszenie nie czerpie z tego żadnych korzyści materialnych, namioty oraz strona są wykorzystywane tylko do celów realizacji projektu.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Pytanie dotyczy kwestii czy jeśli Stowarzyszenie nie wykorzystuje namiotów wystawowych, strony internetowej oraz pozostałych materiałów promujących w celach zarobkowych, rozdaje materiały promujące za darmo podczas targów i innych wydarzeń, to czy wymienione pozycje podlegają opodatkowaniu podatkiem VAT i czy VAT naliczony w fakturach zakupowych dotyczących ww. projektu podlega odliczeniu?

Zdaniem Wnioskodawcy, wyżej opisany projekt wiąże się tylko i wyłącznie z promocją produktu regionalnego, tradycyjnego x, czyli jest wykonywaniem zadań wynikających ze statutu Stowarzyszenia. W związku z tym nieodpłatne rozdawanie materiałów promujących podczas targów i innych wydarzeń oraz nieczerpanie żadnych korzyści materialnych w związku z wykorzystaniem zakupionego w ramach projektu sprzętu podczas targów i innych wyjazdów – nie podlega opodatkowaniu w związku z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT. Natomiast co do podatku VAT naliczonego w fakturach zakupowych dotyczących realizacji ww. projektu nie podlega on odliczeniu w związku z tym, że wiąże się z usługami niepodlegającymi opodatkowaniu – art. 86 ust. 1 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

  • niepodlegania opodatkowaniu: czynności wykorzystywania namiotów wystawowych, strony internetowej oraz materiałów promujących i czynności rozdawania materiałów promujących – jest prawidłowe;
  • braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu
    pn.: „” – jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r., poz. 106, z późn. zm.), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (…).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (…).

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Natomiast na mocy art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2020 r., poz. 2261), stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych.

Stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności (art. 2 ust. 2 ustawy Prawo o stowarzyszeniach).

Na podstawie art. 34 ustawy Prawo o stowarzyszeniach, stowarzyszenie może prowadzić działalność gospodarczą, według ogólnych zasad określonych w odrębnych przepisach. Dochód z działalności gospodarczej stowarzyszenia służy realizacji celów statutowych i nie może być przeznaczony do podziału między jego członków.

Zaznaczyć należy, że działalność statutowa stowarzyszenia to działalność zgodna z jego statutem, w którym wymienione są cele działalności stowarzyszenia i sposoby ich realizacji. Działalność statutowa nie jest nastawiona na zysk, czyli nie jest to działalność gospodarcza, która w organizacji pozarządowej jest tylko działalnością pomocniczą.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie realizuje projekt „” finansowany z funduszu PROW na lata 2014-2020. Realizacja projektu obejmuje zakup namiotów wystawowych niezbędnych podczas targów, założenie strony internetowej, na której umieszczane informacje mają służyć informowaniu o wydarzeniach, w których będzie uczestniczyć Stowarzyszenie oraz promocji x jako produktu regionalnego i tradycyjnego. Projekt obejmuje również zakup materiałów promujących x takich jak: roll-upy promujące, trybunka promocyjna, słoiczki promocyjne na x, ulotki informacyjne, krówki z logo x, a także polary, bezrękawniki, torby papierowe z logo, materiały promocyjne rozdawane za darmo, podczas targów i innych wydarzeń, a Stowarzyszenie nie czerpie z tego żadnych korzyści materialnych. Namioty wystawowe, strona internetowa oraz wszystkie wskazane wyżej materiały promujące są wykorzystywane wyłącznie do realizacji celów statutowych Stowarzyszenia. Stowarzyszenie nabyło materiały promujące w celu nieodpłatnego ich rozdawania osobom zainteresowanym podczas różnych wydarzeń kulturalnych (festyny, targi, festiwale). Stowarzyszenie poniosło wydatki na stronę internetową oraz namioty wystawowe realizując projekt „”, z zamiarem ich wykorzystania do celów związanych z działalnością statutową.

Wątpliwości Wnioskodawcy w pierwszej kolejności dotyczą niepodlegania opodatkowaniu: czynności wykorzystywania namiotów wystawowych, strony internetowej oraz materiałów promujących i czynności rozdawania materiałów promujących.

W analizowanej sprawie wydatki poniesione na namioty wystawowe, stronę internetową oraz materiały promujące x takie jak: roll-upy promujące, trybunka promocyjna, słoiczki promocyjne na x, ulotki informacyjne, krówki z logo x, a także polary, bezrękawniki, torby papierowe z logo oraz rozdanie materiałów promujących przeprowadzone są w ramach działań statutowych Stowarzyszenia. Tym samym namioty wystawowe, strona internetowa oraz materiały promujące x nie są wykorzystywane przez Wnioskodawcę w prowadzonej działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, tj. nie zaistnieje bezpośredni, ani też pośredni związek z takimi czynnościami. Tym samym przy tych czynnościach Wnioskodawca nie występuje jako podatnik podatku VAT.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy, należy stwierdzić, że skoro Wnioskodawca wykorzystuje namioty wystawowe, stronę internetową oraz wszystkie wskazane wyżej materiały wyłącznie do realizacji celów statutowych, które nie stanowią działalności gospodarczej, to czynności wykorzystywania namiotów wystawowych, strony internetowej oraz materiałów promujących i czynności rozdawania materiałów promujących nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Pomimo okoliczności, że w rozpatrywanej nie ma zastosowania art. 15 ust. 6 ustawy, to jednak oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie niepodlegania opodatkowaniu: czynności wykorzystywania namiotów wystawowych, strony internetowej oraz materiałów promujących i czynności rozdawania materiałów promujących, należało uznać je za prawidłowe bowiem Wnioskodawca wywiódł prawidłowy skutek prawny.

W rozpatrywanej sprawie wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą również braku prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „”.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a) ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z art. 87 ust. 1 ustawy wynika, że w przypadku, gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie zostały spełnione, ponieważ jak wynika z okoliczności sprawy, efekty projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie ma prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu realizacji przedmiotowego projektu. Tym samym, Zainteresowanemu nie przysługuje z tego tytułu prawo do zwrotu różnicy podatku, o której mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane powyżej przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn.: „”, ponieważ efekty projektu nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać za prawidłowe.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Tut. Organ informuje, iż wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Zainteresowanego. Inne kwestie, które nie zostały objęte pytaniem wskazanym we wniosku – nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej – rozpatrzone.

Zaznacza się także, że zgodnie z art. 14b § 3 ustawy Ordynacja podatkowa, składający wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej obowiązany jest do wyczerpującego przedstawienia zaistniałego stanu faktycznego albo zdarzenia przyszłego. Organ jest ściśle związany przedstawionym we wniosku stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego). Zainteresowany ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego (zdarzenia przyszłego). Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, wydana interpretacja traci swą aktualność.

Jednocześnie należy podkreślić, że niniejsza interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku opisu sprawy co oznacza, że w przypadku gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, kontroli celno-skarbowej zostanie określony odmienny stan sprawy, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

  1. z zastosowaniem art. 119a;
  2. w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;
  3. z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193, z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, który ją wydał (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2019 r., poz. 2325, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.


doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj